[VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yavanna

Berichten: 2647
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:04

Dank jullie Pien en Annemiek, ben ook echt dol op haar <3
1x per 2weken is ook veel, zeker omdat je vaak voor Jan met de korte achternaam komt. “ Nee, er is geen post”. En nee, we mogen niet eerst bellen om te vragen of er post is.. We hebben echt meldplicht dus. Ik grap ook vaak tegen mijn vriend dat de dame van BZ een crush op hem heeft en hem daarom wil zien..
Overigens heeft bijna iedere platbodem ballast, maar niet perse een verzwaarde kielbalk.
De platbodem van mijn vriend, een groninger boltjalk, heeft geen verzwaarde kielbalk of ballast, en gefixeerde zwaarden, niet meer in gebruik dus. En ook geen losse ballast, alleen dmv wwatertanks, en ze vaart zo soepel. Maar genoeg zooi in voor en achteronder :')
Juffie heeft dan weer wel ballast in haar neus, dmv zakken met kiezels.
T hangt dus echt van het schip af..
Wij gaan vandaag fijn een stukje varen..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 08:09

Is dat iedere twee weken naar het gemeentehuis komen in iedere gemeente verplicht? Beats the purpose nogal, denk ik?

Yavanna

Berichten: 2647
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 08:07

_San87_ schreef:
Is dat iedere twee weken naar het gemeentehuis komen in iedere gemeente verplicht? Beats the purpose nogal, denk ik?

Bij ons wel, maar aangezien wij toch geen wereld reis gaan maken, is dat voor ons niet erg.. Je kan ook een familie liid vragen om postbus te zijn..

jeetje77

Berichten: 3470
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 08:16

Mijn adres is heel lang briefadres geweest voor mijn ouders toen ze nog op hun vrachtschip voeren. En alleen een postbus hadden.

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 08:29

Mijn ouders staan ook bij mij ingeschreven als brief adres, die doen een beetje 50-50 nl recreatie woning en Curaçao.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-23 21:30

Morgen begint onze vakantie *\o/* Ik hoop dat het weer een beetje mee gaat zitten, en we een aantal keer kunnen gaan zeilen. En het zou ook fijn zijn als het goed weer wordt om te klussen. Het zijn maar twee weekjes, dus geen lange tocht helaas.

De afgelopen twee weekenden zijn we vooral bezig geweest met puinruimen, zeilen heisen en spullen slepen :))
Er kwam een bomvolle auto met spullen van de boot af :+
Alleen voor de lijnen hadden we al een bolderkar nodig :')
Afbeelding

Oude kabels, stekkers, hout, pompen en andere apparatuur, ijzerwerk.. Het blijft me verbazen hoe veel we telkens weer vinden nadat we dachten dat het wel aardig opgeruimd was haha.

Al het beddengoed enzo is mee naar huis gegaan om te wassen.. dat ligt normaal wel in een vaccuumzak, maar zelfs het schoon gewassen spul gaat na een winter wat muf ruiken op een boot haha.

Thuis heb ik het laatste kussen voor de slaapplek bekleed, nu kunnen er eindelijk mensen blijven logeren zonder dat we de bank elke avond moeten ombouwen tot bed :D
Afbeelding

En naast die geur van fris gewassen beddengoed hangt er ook nog een geur van fris gewassen hond in de lucht thuis :))
Afbeelding

Ik heb een railingnet gekocht om rond de railing van de boot vast te maken. Zo hoeft Faizah niet meer aan de riem vast te zitten op de boot en kan ze niet stiekem op de steiger springen of in het water donderen :D

En verder ziet alles er aan boord nu dus weer redelijk netjes uit :D
De teak bankjes in de kuip heb ik alvast schoongemaakt en behandeld. Weer lekker fris. De rest van het dek moet nog.
Afbeelding

Wel nog steeds fleece dekentjes op de banken haha, daar moet ik nog altijd een mooie stof voor zoeken.
Afbeelding

En ik heb de kaartentafel met een marmer folie bekleed. Dat wil ik bij een aantal andere plekjes ook doen.
Afbeelding

Af en toe is het handig om zo'n oud schip te hebben.. We hebben stekkers aan boord die behoorlijk ouderwets zijn.. en soms kom je dan mooie aanbiedingen tegen in de uitverkoophoek bij de zeilwinkel *\o/* Die dingen zijn DUUR als je ze nu online moet bestellen :wow:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 20-04-23 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 21:36

Wat een heerlijke post annemiek. Ik wens jullie een hele fijne vakantie toe met veel klus- maar vooral veel zeilplezier!

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 22:19

Zo, dat is alsnog niet goedkoop nee :+

Mooie stof op de kussens :)

Hele fijne vakantie met veel zeilweer gewenst! En dan graag vanaf 6 mei windstil want dan ga ik van Noord Oost NL terug naar huis fietsen :')

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 07:32

Bedankt allebei!

Haha ik ga mee duimen voor wat windstil weer. Of wind mee :D Wij fietsen ook graag in Zeeland. Laatst nog tot bij Neeltje Jans gefietst, dat is zo’n mooie plek!

Yavanna

Berichten: 2647
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 08:20

8nnemiek schreef:
Bedankt allebei!

Haha ik ga mee duimen voor wat windstil weer. Of wind mee :D Wij fietsen ook graag in Zeeland. Laatst nog tot bij Neeltje Jans gefietst, dat is zo’n mooie plek!



Gek he, heb jaren in Zld gewoond en ben zo blij dat ik er weg ben, kan zo slecht tegen zout water..
Maar heerlijk dat je lekker gaat varen, wordt wel fris komende week. Wat hebben jullie als verwarming?
Ik doe het met een LG dual inverter, werkt perfect, zeker met mijn zonnepanelen :)

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 08:58

We hebben een kleine elektrische kachel van 2000 Watt. Officieel kunnen we 6 ampère aan walstroom gratis gebruiken, maar die zekeringen zijn wat hoger, dus bij pakweg 2500 Watt klapt ie er nog steeds niet uit :)) We moeten dan wel altijd de verwarming even uit (of lager) zetten als we met de inductieplaat gaan koken of als de oven of stofzuiger aan gaat bv.
Daarnaast hebben we een dieselkachel, maar die doen we alleen aan als de elektrische het niet warm krijgt, zo rond het vriespunt. En natuurlijk als we niet in de haven liggen.

Uiteindelijk wil ik graag een Hobbit Stove hout/kolenkachel plaatsen, die schijnt super fijn te zijn!

Wat fijn dat jullie een airco aan boord hebben! Dat zal wel lekker efficiënt stoken.
Vooral ook in de zomer lijkt het me heerlijk om airco te hebben. Kun je hem ook vanaf je accu's draaien?

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:32


Yavanna

Berichten: 2647
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 09:57

8nnemiek schreef:
We hebben een kleine elektrische kachel van 2000 Watt. Officieel kunnen we 6 ampère aan walstroom gratis gebruiken, maar die zekeringen zijn wat hoger, dus bij pakweg 2500 Watt klapt ie er nog steeds niet uit :)) We moeten dan wel altijd de verwarming even uit (of lager) zetten als we met de inductieplaat gaan koken of als de oven of stofzuiger aan gaat bv.
Daarnaast hebben we een dieselkachel, maar die doen we alleen aan als de elektrische het niet warm krijgt, zo rond het vriespunt. En natuurlijk als we niet in de haven liggen.

Uiteindelijk wil ik graag een Hobbit Stove hout/kolenkachel plaatsen, die schijnt super fijn te zijn!

Wat fijn dat jullie een airco aan boord hebben! Dat zal wel lekker efficiënt stoken.
Vooral ook in de zomer lijkt het me heerlijk om airco te hebben. Kun je hem ook vanaf je accu's draaien?



Ik leef echt off grid, dus alles op mijn 6 zonnepanelen en dus mijn agm accu’s.. Het enige wat ik doe is af en toe water tanken, maar lig al vanaf 15 maart niet meer aan d walstroom. Eerlijk is eerlijk, af en toe is het echt rekenenen kan ik meeliften op de genset van mijn vriend, maar verder, gemiddeld, mt zon laad ik 25 ah/u :D en mijn victronnetje is geweldig.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41648
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 10:51

Heel fijne vakantie gewenst <3. Hopelijk lekker zeilweer.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 11:21

Die cubic kacheltjes zijn ook gaaf ja! Ik vind ze vooral ook leuk als je er op kan koken, dat lijkt me zo fijn!

Yavanna, gaaf dat je het bijna volledig red met de zonnepanelen! Hoeveel Wp heb je erop liggen?
Een beetje rekenen en opletten wat er aan staat vind ik ook helemaal niet erg.
Victron is echt fijn ja. Hier staan de Quatro 5000W lader/omvormer op de verlanglijst, maar dat zal nog wel even duren.
We hebben op de solar arch plek voor twee panelen, maar dat zijn nu oude, kleine paneeltjes van 100 Wp per stuk, dus dat doet nog niet veel. Genoeg voor de koelkast, maar eigenlijk al wat weinig om de accu van het hydraulisch systeem vol te houden.
Maar het plan is om er twee grotere panelen op te leggen, en dan een constructie met twee extra panelen eronder die je uit kan schuiven als je voor anker ligt.

Maflinger_S
Berichten: 12169
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 11:51

Wat een mooie opruim- en opknapacties hebben jullie weer gedaan. Aan de boot en jullie inzet zal het niet liggen of het een fijne vakantie wordt. Wel een beetje genieten!

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 13:56

Dank je! Genieten gaan we zeker!
De weersvoorspellingen zien er in ieder geval prima uit. Droog met wat zon, en in de laatste week weer 16 graden overdag, dat vind ik al heerlijk warm :D

Yavanna

Berichten: 2647
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:26

8nnemiek schreef:
Die cubic kacheltjes zijn ook gaaf ja! Ik vind ze vooral ook leuk als je er op kan koken, dat lijkt me zo fijn!

Yavanna, gaaf dat je het bijna volledig red met de zonnepanelen! Hoeveel Wp heb je erop liggen?
Een beetje rekenen en opletten wat er aan staat vind ik ook helemaal niet erg.
Victron is echt fijn ja. Hier staan de Quatro 5000W lader/omvormer op de verlanglijst, maar dat zal nog wel even duren.
We hebben op de solar arch plek voor twee panelen, maar dat zijn nu oude, kleine paneeltjes van 100 Wp per stuk, dus dat doet nog niet veel. Genoeg voor de koelkast, maar eigenlijk al wat weinig om de accu van het hydraulisch systeem vol te houden.
Maar het plan is om er twee grotere panelen op te leggen, en dan een constructie met twee extra panelen eronder die je uit kan schuiven als je voor anker ligt.


Ik heb er 4 die al op Juf lagen die zijn 1060 wp en nu nog 2 Victron panelen samen 600 wp. Dus 1660 Wp in totaal.. en as we speak, laad ik nu met omvormer aan, tel die ligt te laden, koelkast die draait, 7 Ah. Is niet veel, maar het is hier weinig zon. Ik heb een combi, een quattro 24/5000/120 uit mijn hoofd met scheidingstrafo. Een mppt 109/50 en een mppt 100/30
Is zo’n windmolentje ook niks voor jullie, ik weet dat die echt ook een hoog rendement hebben.
Maar ik kan echt alleen maar aanraden, investeer erin, Victron panelen zijn gelukkig niet meer zo duur en het gemak wat je er van hebt is enorm..
En het rekenen, ik vind t leuk, als ik zo zin heb in een kroketje, kan ik mijn airfryer aanzetten :D

En idd, komen een paar dagen met lekkere temperaturen aan, dus lekker genieten op de Oosterschelde, doen Juf en ik het op de Plas _/-\o_

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 14:32

Voor in mijn Boshutje heb ik een soortgelijk kacheltje gekocht als dit:

Nieuwe houtkachels met oven
€ 350,00
https://link.marktplaats.nl/m1927359897 ... ialbuttons

Dus met oventje en kookzones. Ik heb er eentje met glas in het deurtje van de vuurkamer zodat ik het in de gaten kan houden en ook omdat ik het gezellig vind om naar vuur te kijken. Ze zijn in Frankrijk ook veel te vinden maar die oude vind ik vaak de vuur kamer net te klein.

Yavanna

Berichten: 2647
Geregistreerd: 11-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 15:17

Let overigens wel op met havens of daar een hout/pelletkachel toegestaan is. Heel veel havens, weet ik uit ervaring, willen dat niet.
En ik weet van een stel, uit eerste hand, dat ze bijna het hoekie omgegaan zijn door een pelletkachel, koolmonoxidevergiftiging. Die hebben ze toen in Gorinchem door de brandweer van boord moeten halen.
Nu ook niet de meest snuggere mensen, maar sindsdien is het daar ook uit den boze.
En we kennen andere mensen, die hebben op hun Valkachtige kruiser, een houtkachel staan, grote pijp op het dak, maar wel gezellig.en t ruikt lekker.. :)
Dus zou wel eerst even informeren of het mag..

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-23 16:05

Heerlijk, Yavanna! 1600Wp gaan we hier niet redden, maar ik hoop dat we er twee panelen rond de 400Wp per stuk op kwijt kunnen, en dan nog twee uitklap/uitschuifbare. En dan inderdaad een windmolen, waarschijnlijk eentje die we erop kunnen klikken zodra het nodig is zodat hij op zonnige, windstille dagen geen schaduw geeft op de panelen. De betere molens schijnen rond de 400 Watt op te leveren met matige wind, dus wel fijn voor de donkere winterdagen.

Prairy, zo'n kachels vind ik zó gaaf <3 Ik heb thuis een wat simpeler model houtkachel met oven, en dat is echt geweldig. Jammer genoeg wat minder praktisch op een boot.

En inderdaad, de kachel zal bij ons alleen aan gaan als we voor anker liggen. In de haven gebruiken we gewoon ons elektrische kacheltje, al mag het bij onze haven wel volgens mij. Maar het plan is wel om juist de onbewoonde gebieden op te zoeken later, de natuur in en weg van de bewoonde wereld <3
En stoken doen we wel met goede CO/gasmeter inderdaad, maar dat geldt ook met dieselverwarming en koken op gas en loodaccu's laden enz. Pas nog een vader met zoon overleden op hun boot in België, dat lag volgens mij aan de dieselkachel, vreselijk!

Yavanna

Berichten: 2647
Geregistreerd: 11-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 16:16

Prairy schreef:
Voor in mijn Boshutje heb ik een soortgelijk kacheltje gekocht als dit:

Nieuwe houtkachels met oven
€ 350,00
https://link.marktplaats.nl/m1927359897 ... ialbuttons

Dus met oventje en kookzones. Ik heb er eentje met glas in het deurtje van de vuurkamer zodat ik het in de gaten kan houden en ook omdat ik het gezellig vind om naar vuur te kijken. Ze zijn in Frankrijk ook veel te vinden maar die oude vind ik vaak de vuur kamer net te klein.



Als ik er ruimte voor zou hebben.. <3 Maar dat gaat helaas niet, het is hier te klein :)

Maar krijg wel een hele goede dieselkachel van de winter, een die ook goed beveiligd is en die gaat dan weer mijn stuurhutje en mijn achterkajuit, waar mijn bed is, verwarmen.

Wat heb je trouwens voor en stof op het oog voor je banken 8nnemiek?

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Van opknapper naar wonen op een zeilschip!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 20:37

Het zijn best kleine kachels, mijn hutje is ook niet zo groot, 3,5x3,5m. Kan het wel een keer opmeten mocht je willen. Al kun je ze waarschijnlijk op een boot niet zo goed vast zetten.