Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 00:23

Laatst moest ik ook een volmacht tekenen bij de notaris zelf. Strook grond bijgekocht, en in het voorlopig koopcontract stonden de namen van mijn man en van mij, dus voor overdracht moesten we allebei tekenen. Was al moeilijk om een afspraak te maken dat alle partijen konden, en ineens moest ik voor het werk naar de VS, dus met volmacht moeten doen. Maar die moest echt op kantoor getekend worden.

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 01:03

De volmacht hoeft sowieso niet geregeld te worden bij de notaris die transport regelt. Dat kan dus bij een lokale notaris en die stuurt dat door naar de notaris in kwestie. Worden wel regelmatig kosten voor gerekend. Niet altijd.

Asbest ligt voor mij aan het type (hechtgebonden of niet) en de manier waarop of dat een probleem is.
De hele regeling van verplicht verwijderen is zelfs aan de buitenzijde voorlopig van de baan.

Kiki1995

Berichten: 1077
Geregistreerd: 14-01-15
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 02:34

Wij zijn ondertussen onder bod voor een huis **\O/**

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 06:37

Fitzroy schreef:
Queelens, is het huis van Plukje niets? Ik zie ‘t Gooi en Soest dus ....
?

Wat zoek je Queelens? Wij verkopen een compleet gerenoveerde 2-onder-1 kap jaren 30 woning in de populairste wijk van Soest. Prijs zijn we nog niet uit, maar zal tussen de 450 en 500 liggen.

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 08:23

Ik ben wel benieuwd wat de populairste wijk van Soest is :D

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 08:45

@fitzroy: er zijn idd heel veel huizen met asbest dakbeschot, waarschijnlijk omdat asbest een tijd lang is gezien als een ideaal bouwmateriaal.... duurzaam (alsin: blijft lang goed), niet vatbaar voor zaken als vocht, houtvernielers en het is brandwerend.
Op zich is dit geen asbest wat per se verwijderd moet worden.
Maar... wij zijn ook eigenaar van een boerderij met asbest dakbeschot. En er moet echt wel een keer wat gebeuren op de bovenverdieping: nieuwe badkamer, isoleren, dakkapel vervangen etc. Dat doen we echter niet, totdat we het geld bij elkaar hebben om ook het asbest te saneren.
Want in onze ogen is het natuurlijk vreemd om isolatie tegen het asbest aan te maken, bijvoorbeeld. Dan moet voor ons de asbest er eerst af.
Dus ja, in mijn ogen is het wel een punt om rekening mee te houden. Het voordeel is wel dat je het kunt doen wanneer het jou uitkomt.

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 08:52

x_spekkie_x schreef:
Ik ben wel benieuwd wat de populairste wijk van Soest is :D

Soest Zuid, met de korte duinen aan de ene kant, de lange duinen aan de andere kant en heel veel sfeervolle jaren 30 woningen.

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:10

Plukje schreef:
x_spekkie_x schreef:
Ik ben wel benieuwd wat de populairste wijk van Soest is :D

Soest Zuid, met de korte duinen aan de ene kant, de lange duinen aan de andere kant en heel veel sfeervolle jaren 30 woningen.

Super uitgestrekt gebied ook, van het winkelcentrum tot midden in het natuurgebied.
En Soest heeft de leukste kinderboerderij van Nederland :D O:)

Ninus
Berichten: 1716
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:10

Ons huis had ook asbest dakbeschot, maar het was overduidelijk dat alleen de buitenmuren zouden blijven staan, dus we hebben het saneren in de begroting meegenomen (volgens mij 5K voor ruim 220m2, veel geld, maar als je twee nieuwe kappen moet plaatsen verdwijnt het wel in het totaalbedrag :+).
Als het dak verder goed is zou ik er wel op afhaken :o

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:14

Dus stel dat er asbest in het dakbeschot zit, dan ben je dus voor een beetje dak echt wel duizenden euro’s kwijt. Plus dat je weet dat je ooit in de troep komt te zitten (of misschien wel meteen). Ik weet dat de Eerste Kamer het wetsvoorstel verworpen heeft, maar je kunt er de klok mee gelijk zetten dat er echt wel een keer een regeling gaat komen.

Ik kijk gewoon nog even verder, ik ben tenslotte pas 5 weken écht aan het zoeken. En ik heb nu tijdelijke woonruimte dus de druk is er wel wat af.

Kiki, spannend !

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:51

Die regeling gold al niet voor dakbeschot hè. Dat kon sowieso blijven zitten. Als je daar isolatie onder zet heb je er in principe helemaal geen last van.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:52

manzano schreef:
Die regeling gold al niet voor dakbeschot hè. Dat kon sowieso blijven zitten. Als je daar isolatie onder zet heb je er in principe helemaal geen last van.

Klopt van die regeling.
Maar waarom zou je er isolatie onder zetten als je weet dat het er ooit wel een keer af zal moeten? Ze willen gewoon van alle asbest af...

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:56

Achterom schreef:
manzano schreef:
Die regeling gold al niet voor dakbeschot hè. Dat kon sowieso blijven zitten. Als je daar isolatie onder zet heb je er in principe helemaal geen last van.

Klopt van die regeling.
Maar waarom zou je er isolatie onder zetten als je weet dat het er ooit wel een keer af zal moeten? Ze willen gewoon van alle asbest af...


Dat weet je helemaal niet. De opinie over asbest en het gevaar ervan is enorm aan het kantelen.
Asbest aan de buitenkant spoelt uit met regen en komt in de bodem of afvalwater en is daarom ongewenst. Ingepakt ín in dak heb je daar geen last van. Ik moet nog maar zien of dat ooit verplicht wordt. Dat zat nu al niet in de regeling die is afgeschoten.
Er zit ook mega veel in constructies verwerkt waar je niet eens bij kan. Je kan mensen moeilijk eisen hun halve huis te slopen. Dus al daarom geloof ik er niet zo in.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 09:59

manzano schreef:
Achterom schreef:
Klopt van die regeling.
Maar waarom zou je er isolatie onder zetten als je weet dat het er ooit wel een keer af zal moeten? Ze willen gewoon van alle asbest af...


Dat weet je helemaal niet. De opinie over asbest en het gevaar ervan is enorm aan het kantelen.
Asbest aan de buitenkant spoelt uit met regen en komt in de bodem of afvalwater en is daarom ongewenst. Ingepakt ín in dak heb je daar geen last van. Ik moet nog maar zien of dat ooit verplicht wordt.
Er zit ook mega veel in constructies verwerkt waar je niet eens bij kan. Je kan mensen moeilijk eisen hun halve huis te slopen. Dus al daarom geloof ik er niet zo in.

Jij woont vast niet in de buurt van Goor of wel? Er zijn al mensen gedwongen om hun hele erf af te laten graven, etc. Ik denk eerlijk gezegd dat als die kanteling in het beleid doorzet, de overheid enorme schadeclaims tegemoet kan zien, dus ik vraag me af of de overheid dit zich wel kan veroorloven...

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:08

Goor is natuurlijk een heel ander geval.
Dat is ook totaal niet te vergelijken met een dakbeschot wat niet in aanraking is met buitenlucht of wat dan ook.

Edit: neemt niet weg dat de Rijksoverheid dit helemaal niet handig heeft aangepakt. Veel mensen hebben voor veel geld daken vervangen omdat die platen aan de buitenzijde vervangen moesten worden en die zijn idd not-amused. Aan de andere kant is het wel waardeverhogend en de schade relatief beperkt, maar dat merk je niet in je portemonnee natuurlijk zolang je niet verkoopt.
We zien het veel in dagelijks werk.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:29

Enorm offtopic natuurlijk, maar toen we een nieuwe verzekering afsloten informeerde de verzekeringsadviseur ook al naar asbest, verzekeraars beginnen dus ook al lastig te doen ivm brandverzekeringen e.d. als je asbest hebt.

manzano

Berichten: 23938
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 10:31

Oh dat had ik niet.

Maar is op zich niet raar. Als het misgaat zijn de kosten hoger, dus dat zal je in een premie terug zien. Is hetzelfde bij een rieten kap. Dat is ook veel duurder om te verzekeren.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:27

Plukje schreef:
Fitzroy schreef:
Queelens, is het huis van Plukje niets? Ik zie ‘t Gooi en Soest dus ....
?

Wat zoek je Queelens? Wij verkopen een compleet gerenoveerde 2-onder-1 kap jaren 30 woning in de populairste wijk van Soest. Prijs zijn we nog niet uit, maar zal tussen de 450 en 500 liggen.


We zoeken zo’n beetje dat maar dan max 400 :D
Wel succes met de verkoop, komt vast goed!

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 12:58

x_spekkie_x schreef:
En Soest heeft de leukste kinderboerderij van Nederland :D O:)

Hebben we een kinderboerderij? Haha, ik heb geen kinderen in de kinderboerderijleeftijd, dus die heb ik even gemist denk ik.

ClaudiaHS

Berichten: 8057
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 17:04

rina schreef:
Er staat nu nog 1 huis op de shortlist waarvan het dak vrijwel compleet asbest is. We schrijven hem daarom niet af, maar er is wel een extra calculatie door ons gemaakt om het dak in delen te vervangen. In 1 keer is financieel even niet te doen, tis pak em beet 900 m2. dak :+ En aangezien wij in de richting van boerderij kijken, ontkom je bijna niet aan asbest.
Maar goed op het moment is en blijft het bij kijken naar, de verkoop wil tot nu toe niet lukken. De banken zijn meer dan stug, ook voor de kopers. Er waren meer dan genoeg die het maar wat graag wilden kopen, ze krijgen geen van allen de hypotheek rond (makelaar heeft ze allemaal gecheckt op financiën en ze hadden ook allemaal eigen geld wat nodig is in Dld). De Duitse makelaar zei ook al de rente is zo laag dat de banken gewoon geen moeite willen doen. Het levert ze niks op. En een resthof is een risico in hun boek (met de hoeveelheid kopers die wij gehad hebben ben ik dat niet met ze eens) dus willen ze niks. Ik zit nu dan ook even in het heel erg gefrustreerd hoekje :x ^)


Waarom is een resthof een risico?
Onze kopers hebben zonder ook maar enig probleem de hypotheek rond gekregen.
Ons huis is in vergelijking met die van jullie hetzelfde.
Bouwjaar, oppervlakte en grondstuk.
Die van ons is alleen volledig opgeknapt.
Daarom is die van ons dan ook een flink hogere prijsklasse.
Is dat puur omdat die van jullie nog opgeknapt dient te worden en mensen dan een bouwdepot op willen nemen??

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 18:30

Dat is het regio verschil. Resthof is de noordelijker je komt altijd een risico voor de bank. Voor hun zijn die huizen in principe afgeschreven en afbetaald, leeftijd enz. Wij hadden zelfs kopers die geen bouwdepot wilden, die het niet rond kregen. Jullie voordeel is gewoon dat je zuidelijker zit. Is van vroeger uit altijd al zo geweest. Zelfs al zouden wij verbouwen die van ons wordt niet meer waard dan nu.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:16

manzano schreef:
De volmacht hoeft sowieso niet geregeld te worden bij de notaris die transport regelt. Dat kan dus bij een lokale notaris en die stuurt dat door naar de notaris in kwestie. Worden wel regelmatig kosten voor gerekend. Niet altijd.

Asbest ligt voor mij aan het type (hechtgebonden of niet) en de manier waarop of dat een probleem is.
De hele regeling van verplicht verwijderen is zelfs aan de buitenzijde voorlopig van de baan.


Toevoeging: tenzij het een aankoop is met hypotheek. Volmacht voor een hypotheekakte kun je (als hypotheekgever) alleen bij notariële akte verlenen.

Fitzroy

Berichten: 25109
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:46

Even voor de duidelijkheid: kun je als verkoper, (dus partner is er wel bij) nu wel of geen volmacht afgeven? Het is me niet helemaal duidelijk.

Edit: ik bel morgen de notaris wel even.

Tiggs

Berichten: 7525
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:49

Ja dat kan.

Ninus
Berichten: 1716
Geregistreerd: 10-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 18:50

Mijn man was niet bij de verkoop van ons huis en heeft een volmacht afgegeven aan de notaris. Ik was er wel bij :j Dus het kan!