Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-21 16:17

Kriel schreef:
Heeeee........ ik stuit helaas nu pas op dit topic. Jammer!! Ik heb namelijk net alles achter de rug.
Nou ja, bijna dan, het verhuizen moet nog.

Na 2,5 jaar zoeken, giga overboden worden of huizen bezichtigen die het net niet zijn, heb ik mijn droomhuis gevonden.
De heer des huizes was pas overleden en de dame des huizes zou alleen achter blijven. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en via via gevraagd of ze wilden verkopen. Dat was het geval en gelukkig werd het me ook gegund.

Mijn eigen huis was gelukkig ook snel verkocht. Met een ton overwaarde inmiddels..... heel fijn :-)



Wauw wat een geweldig geluk heb je daar mee gehad! Soms loont het toch echt om een beetje "brutaal" te zijn he! Dat moet ik eigenlijk net wat meer hebben soms, het lef om even die stoute schoenen aan te trekken.

Morgen gaan wij een huis bezichtingen in Haaksbergen, een dorp een stukje verderop. Eigenlijk zit er voor onze wens net iets te weinig grond bij maargoed we hebben toch wel besloten af en toe iets water bij de wijn te gaan doen. Soms kom je al niet eens aan bezichtigen toe, laatst zaten de bezichtingsmomenten na een half uur dat het online stond al vol, dus ik ben allang blij dat we hier kunnen kijken en dan zien we wel verder!

Kriel

Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-21 08:43

xSwanHeart schreef:
Leuk, Kriel! Moet je nog lang wachten tot de overdracht?


6 weken nog!
Maar genoeg te doen..... opruimen, stallen bestellen, niet alleen mezelf maar ook de paarden verhuizen.
En je vooral realiseren hoeveel troep je hebt verzameld :Y)

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:04

https://nos.nl/artikel/2401766-dnb-bela ... rkt-remmen

Wat een ongelooflijk slecht plan. Dus omdat iedereen als een gek tegen elkaar op aan het bieden is, moeten mensen die al jaren in hetzelfde huis wonen, vermogensbelasting betalen. Echt van de zotte … waar moeten mensen met een klein inkomen dat van betalen? Huis verkopen?

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:25

Inderdaad wat een idioterie weer. Lees ook dat wij dan alweer erop achteruit zouden gaan. Koekoek.

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:26

Inwoners laten opdraaien voor fouten van de overheid.. Kunnen de DNB ook niet meer serieus nemen dus :=

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:50

Slechts een 'kleine' groep huizenbezitters, te weten die met een huis met een WOZ-waarde van boven de 260k, gaat er op achteruit. Volgens mij ligt de gemiddelde huizenprijs in NL op 360k, dus die groep is aardig groot lijkt me. Bovendien, hoe ga je dan de overwaarde bepalen? WOZ tov hypotheek? Je zal dan al jaren in hetzelfde huis wonen en netjes je hypotheek bijna hebben afgelost, mag je ineens duizenden euro's vermogensbelasting betalen. Belachelijk slecht plan.

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 12:53

Ze lijken sowieso alleen maar met belabberde plannen aan te kunnen komen de laatste tijd.

Is het specifiek jong én boven 260 nadelig. Zo ja, hoe jong hebben we het dan over. En waarom boven een bepaalde leeftijd en die waarde niet nadelig?

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:03

Als ze ook daadwerkelijk de inkomstenbelasting verlagen zit er misschien nog wat in om het eerlijker te maken. Echter ben ik wel bang voor onze situatie. We bouwen een huis en dat kost al met al tussen de €250.000,- en €300.000,- wat onze WOZ gaat zijn weet ik nog niet. Maar ons huis is veel hoger getaxeerd. We kunnen dit echter betalen omdat we zelf bouwen. Dan kan het huis op papier wel €450.000,- of meer waar zijn. Maar dat betekent niet dat we veel geld hebben. Echt niet zelfs. Alles dat we hebben gaat in het huis...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:30


nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 13:36

Zou dat ook erg oneerlijk vinden als ik kijk naar de situatie van mijn ouders.
Die hebben 30 jaar hypotheek gehad, begonnen in de jaren 80 toen de rente 12% was. Erfpacht erbij en al 40 jaar onderhoud aan het huis.
Dat heeft ook al die jaren veel gekost.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 14:11

idinn schreef:



Haha, ik had het kunnen zijn _O- Mijn buurvrouw zou ook niet blij zijn met jongens van die leeftijd. En ik snap de overweging dus heel goed met een buurvrouw met migraine. Ik zou ook zeker de gezinssamenstelling willen weten voordat ik in zou gaan op een bod.
Misschien hadden ze wel met de buurvrouw afgesproken dat die het verschil bijlegt ;)

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:46

Ai, wel balen als je dan de koper bent zeg. Maar snap de verkoper ook wel. Als je een goede band hebt met je buren, gun je ze ook prettige nieuwe buren.

Hier net de keuring gehad en afgezien van optrekkend vocht vanuit de fundering geen grote gebreken. Niet slecht voor een huis uit eind 1800. Het lijkt er dus op dat de koop deze keer wel doorgaat *\%/* *\%/* Maandag gaan we tekenen! Ben helemaal blij :):)

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:49

Dan nu officieel van harte gefeliciteerd!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 15:59

Joepie!! Super fijn *\o/*

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 16:43

xSwanHeart schreef:
Ai, wel balen als je dan de koper bent zeg. Maar snap de verkoper ook wel. Als je een goede band hebt met je buren, gun je ze ook prettige nieuwe buren.

Hier net de keuring gehad en afgezien van optrekkend vocht vanuit de fundering geen grote gebreken. Niet slecht voor een huis uit eind 1800. Het lijkt er dus op dat de koop deze keer wel doorgaat *\%/* *\%/* Maandag gaan we tekenen! Ben helemaal blij :):)

Gefeliciteerd! *\o/*

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:08

Voorzichtig gefeliciteerd, in deze markt weet je het maar nooit ;)

Narya

Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:23

Gaaf, zo'n oud huis <3 <3

Brainless

Berichten: 29721
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:31

Als ze dat gaan invoeren zullen er meerdere mensen zijn die steeds hun hypotheek gaan verhogen om geen vermogensbelasting te moeten gaan betalen.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 17:45

Brainless schreef:
Als ze dat gaan invoeren zullen er meerdere mensen zijn die steeds hun hypotheek gaan verhogen om geen vermogensbelasting te moeten gaan betalen.



Ronduit belachelijk plan, alleen omdat huurders niet zoveel voordeel hebben, nou, die hebben ook het onderhoud niet.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-21 19:46

Brainless schreef:
Als ze dat gaan invoeren zullen er meerdere mensen zijn die steeds hun hypotheek gaan verhogen om geen vermogensbelasting te moeten gaan betalen.

Wij waren in elk geval al eens even gestopt met extra aflossen.
Wacht eerst eens even af wat dit plan gaat doen.

Steenbok12
Berichten: 7838
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 07:24

Hier sinds vrijdag fe sleutel. Het huis is zeer netjes opgeleverd en volledig gepoetst achter gelaten. Alle ramen gelapt en zelfs het douche putje schoon. Heerlijke start. Geen onverwachte dingen buiten de keuken om. Dat gaat een interessante uitdaging worden om alles netjes eruit te krijgen en ook erna zullen er wat dingen aangepast moeten worden, maar gelukkig maakt mijn man zijn stiefvader zich niet druk dus ben benieuwd. Vandaag wordt voorde 2e keer poging gedaan om keuken te leveren. Was iets fout gegaan dus wilden pas slopen als zeker was dat die ging komen.

Ik snap niet goed dat er geen simpele maatregelen genomen worden om prijzen laag te houden. Kun je al 3 jaar een hypotheek hoogte aan huut betalen op basis van salaris geef daar dan ruimte in en laat ze iets doen tegen de vriendjes politiek onderling met uitlekken van biedingen en openheid geven van biedingen. Dat wild bieden is van de zotte nu maar zorgt ook voor gaten tussen de biedingen natuurlijk. Wat als je voorganger 30k minder had geboden? Ik zou eerder zeggen alles boven de taxatie waarde eenmalig belasten dan om mensen te remmen absurd te bieden

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 07:31

Wij gaan vanmiddag weer bij een huis kijken en aangezien we dan een auto hebben gelijk even van het andere huis de biedingsenvelop naar die makelaar brengen. Hele zoektocht gister naar een rode envelop :')

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:13

Leuk, Idinn! Moet je je bod echt langs brengen? Of doen jullie dat om als koper extra in the picture te komen?

Wij hebben gisteren de koopakte getekend *\o/* De overdracht staat al op 7 december gepland, dus nog even alle zeilen bijzetten om alles tijdig geregeld te krijgen. Gelukkig morgen al de taxatie, en aanvraag voor notaris staat ook al uit.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:34

Gefeliciteerd.

Het gaat nog wat worden, de hypotheek rente gaat langzaam stijgen. Oftewel te dure huizen waar je dan ook nog meer maandlasten voor gaat krijgen.

Ik weet destijds telde alleen een salaris mee. Het tweede mocht voor 10% meedoen in de betaling van de maandlasten. Wij hebben toen een huisje gekocht voor 125000 gulden. Meer hypotheek kregen we niet op mijn salaris. :n

10 jaar later mocht opeens het tweede salaris gaan meedoen zodat mensen meer huis konden kopen. Maar wat gebeurde er, de huizen werden gewoon bijna dubbel zo duur. Dus niks meer kunnen kopen maar gewoon meer betalen voor hetzelfde huis. Ons huisje toen verkocht voor 220000 gulden.

Dat zul je vrees ik altijd houden, meer kunnen lenen is de huizen worden duurder. De jubelton voor starters heeft voor de covid al de huizen bijna een ton duurder gemaakt.

Het enige dat zou helpen denk ik is terug naar een salaris mag meetellen en het tweede voor een minibeetje. Dan heb je als alleenverdiener nog een beetje kans ook. Nu leg je het gegarandeert af tegen de tweeverdiener. Alleen dan zitten een heleboel mensen in de problemen als hun huis opeens 100000 euro of meer in waarde gedaald is. Al is dat zolang je niet hoeft te verkopenn niet eens een probleem

Wendy_Komen

Berichten: 6295
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:37

Steenbok, wat fijn dat het huis zo netjes of opgeleverd!! Je stukje: "Ik zou eerder zeggen alles boven de taxatie waarde eenmalig belasten dan om mensen te remmen absurd te bieden"
gebeurd toch al? Alles wat je geboden hebt boven de taxatie krijg je niet op hypotheek en moet je zelf betalen.

Indinn, leuk bedacht, in een rode envelop! Ben benieuwd!

Altijd wel een momentje vond ik, het tekenen van de acte SwanHeart. Gefeliciteerd!!

Ondanks dat wij ons droomhuis hebben, lees ik hier trouw mee. Maar zie ook de markt t.o.v. een half jaar geleden alleen nog maar gekker worden... Trieste bedoeling.
En wil deze foto even delen, we zijn nu druk bezig met de slaapkamer van de jongste, en omdat daar maar 1 raam in zit was die kamer erg donker. Dus:

Afbeelding

Afbeelding