Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 08:42

Ik heb 5 jaar geleden gekocht toen de woningmarkt weer begon aan te trekken, mensen verklaarden ons toen nog voor gek dat we al wat hadden gekocht voor ons huis verkocht was.

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:13


Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:46


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 10:52

Wat staat er in de link?

Esplendido
Berichten: 3134
Geregistreerd: 09-08-11

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:01

In het artikel staan een aantal oorzaken van de op hol geslagen woningmarkt. Volgens dit artikel komt het niet door een tekort aan woningen maar doordat er door verschillende oorzaken teveel geld beschikbaar is voor de aankoop van woningen (lage rente, 100% hypotheek, jubelton, veilige en interessante investering voor investeerders). De meeste maatregelen die tot nu toe genomen zijn hebben juist een averechts effect gehad doordat de prijzen nog meer zijn gestegen. Volgens dit artikel gaat de crash een keer komen en kan er eigenlijk gekozen worden tussen twee opties, zelf gereguleerd zorgen dat de prijzen weer zakken of wachten tot er iets voorvalt waardoor de markt ongecontroleerd crasht.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:03

karuna schreef:
Wat staat er in de link?


Citaat:
Volgens Schoenmaker zou de leenruimte ingeperkt moeten worden tot negentig procent, ‘dat is de belangrijkste maatregel’. Daarnaast moet de ‘jubelton’ geschrapt worden (de eenmalige hoge schenking die ouders belastingvrij aan hun kinderen mogen doen), moet de verlaging van de overdrachtsbelasting worden teruggedraaid, moet investeerders het leven zuur gemaakt worden met een zelfwoonplicht en moeten er grenzen komen aan de maximale huurprijs. Het duurt ‘een paar jaar’ voordat je het effect van dit beleid zult zien in de vorm van lagere huizenprijzen, maar ‘dat is het beste wat je voor starters kunt doen om wonen weer betaalbaar te maken’.

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:10

Wendy _O- briljante foto :D

Swanheart, gefeliciteerd! Waar hebben jullie wat gekocht?

Tja, de markt id echt overspannen. Ik blijf gewoon maar zitten waar ik zit. Voor de komende 28 jaar zijn mijn maandlasten bekend, en tenzij ze vermogensbelasting gaan heffen op overwaarde vind ik het wel prima.

Moon_light94

Berichten: 3426
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 11:37

Toch vind ik het niet helemaal eerlijk om aantal huizen per x aantal personen toen en nu te vergelijken. Tegenwoordig zijn er veel meer 1persoonshuishoudens. Gevolg is dus ook dat er dan meer huizen nodig zijn.

Al ben ik het er volledig mee eens dat er veel meer oorzaken zijn; hoe meer je mensen laat lenen/hoe makkelijker je kopen maakt, hoe gekker het wordt op de woningmarkt.

mylittlejoy

Berichten: 3291
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 15:08

Het lijkt mij dat er voornamelijk een stokje gestoken moet worden voor al die woningen die worden opgekocht door investeerders. Een zelfwoonplicht zou daar iets aan kunnen bijdragen, waarbij wellicht een uitzondering kan worden gemaakt voor woningen die worden opgedeeld in meerdere kleinere woningen (om aan de eenpersoonshuishoudens tegemoet te komen).

Hoe dan ook, ik ben blij dat ik niet meer zoekende ben.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 15:33

Fitzroy schreef:
Swanheart, gefeliciteerd! Waar hebben jullie wat gekocht?

Dank! We zijn in Arnhem gebleven :) Nu we getekend hebben durf ik het linkje eigenlijk ook wel te delen: https://www.funda.nl/koop/arnhem/huis-4 ... lelweg-62/

Zelfbewoningsplicht (zeker bij woningen in de lagere prijsklasse) lijkt mij een heel goede oplossing! Zie het ook steeds vaker voorbij komen op Funda, ook bij bestaande bouw.

Narya

Berichten: 5229
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 15:44

Wat een schattig huisje, geen wonder dat je oog daarop gevallen is :D

Charaz

Berichten: 24291
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 15:48

Wat een leuk huis Swanheart, gefeliciteerd !

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 17:42

Gefeliciteerd!

Fitzroy

Berichten: 25105
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 20:31

Swanheart, wat een ontzettend leuk huis :j +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-21 22:22

Schattig huisje! Die prijs alleen.. de markt is gek.. maar dat wisten we helaas al.

Die rode envelop... noop... die is verplicht. We hebben 'm alleen niet gebracht. Zouden we na de bezichtiging vandaag doen. Maar ik zei toen we daar in de buurt waren gelijk: nee, hier wil ik wonen.. deze regio/provincie :') Huis van vandaag was echt schattig. Oud, maar knus. Maar ja.. makelaar zei dat normaal 15/20 mensen op een woning reageren daar. Dit huis had 200+ reacties -O-

Dus ze hebben 3 kijkdagen gedaan.. maar goed, we gaan gewoon een poging wagen. Weet na vandaag iig nog beter wat we precies willen. Sowieso een goede dag dus.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 08:34

Ja, de prijs... Laten we het er niet over hebben :') Is ook wel locatie waar je voor betaalt, in dit geval. En gelukkig hebben we maar een heel klein beetje hoeven te overbieden, er is blijkbaar een maximum aan wat mensen voor een klein huisje willen betalen.

Wat apart zeg, dat dat allemaal nog in een envelop moet. Niet helemaal van deze tijd.

Ik hoop dat jullie succes hebben met het huis van gisteren. Voor wanneer moeten jullie bieden?

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 09:08

Wij horen vandaag wat ons appartement oplevert :D Om 14:00 sluiten de biedingen en om 15:00 zitten we bij de makelaar! Zenuwen van hier tot tokio, zaten veel serieuze kijkers bij met aankoopmakelaar dus ik denk dat de biedingen dicht bij elkaar zitten. De makelaar gaf aan dat bijna alle kijkers heel positief waren en een bod uit gingen brengen :D

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 09:45

Spannend, Flowery! Hopelijk zitten er mooie biedingen bij!

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 17:44

xSwanHeart schreef:
Spannend, Flowery! Hopelijk zitten er mooie biedingen bij!

Er is uiteindelijk bijna 25% overboden := we kunnen het zelf niet helemaal geloven _O-

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 19:53

Jeetje, bizar zeg! Maar voor jou wel heel fijn natuurlijk :)

Winged

Berichten: 33026
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 20:51

Gefeliciteerd!

Ik heb zelf ook bijna 25% overboden.. je moet iets

Steenbok12
Berichten: 7842
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 21:01

Gefeliciteerd met het bod Flowery! Speciale voorbehouden ook of netjes ovb van financiering af gaan wachten nu?
Heb je een linkje.

En swanheart wat een heerlijk huisje zeg!!

Hier vandaag start gemaakt met de keuken. Interessant klusje. Morgen de rest en hopelijk kan stiefvader vooruit het weekend met het zetten samen met mijn man. De levering heeft namelijk problemen, niet alles is binnen gekomen!
Afbeelding

Flowery

Berichten: 2443
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 21:11

Het bizarre bod was van een investeerder die geen voorbehoud nodig had, dus dat trok ons wel over de streep. We hadden maar 2 biedingen van particulieren en dat was de vraagprijs zelf dus al zouden we het gunnen, hadden we onszelf in de vingers gesneden :+

Dit is ons nederige stulpje haha
https://www.funda.nl/koop/heerhugowaard ... ialaan-39/

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110673
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 21:37

Wat een leuk huisje, Swanheart!
Je zit wel heel dicht bij het treinspoor/rangeerterrein. Dat zou voor mij wel een issue zijn.

xSwanHeart

Berichten: 4422
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-21 21:53

Kan me voorstellen dat je dat zegt, Cayenne. Het zal ook zeker niet voor iedereen zijn. Maar, het spoor ligt hier heel diep, de treinen rijden helemaal aan de andere kant en ze mogen er niet hard. Qua overlast valt het dus enorm mee, al hoor je natuurlijk wel wat. Wij zien het maar als blijvend vrij uitzicht ;-)