Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:08

Hangt van de aanbieder af. Mijn rente staat vast voor 3 maanden, is die daarna hoger kan ik hem voor een klein bedrag verlengen. Indien die lager is geldt de lagere rente.
Er waren wel aanbieders waarbij ik de rente langer kon vastzetten maar die waren dan wel al hoger dan wat ik nu aangeboden heb gekregen.

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 12:31

nuscaniels schreef:
Hangt van de aanbieder af. Mijn rente staat vast voor 3 maanden, is die daarna hoger kan ik hem voor een klein bedrag verlengen. Indien die lager is geldt de lagere rente.
Er waren wel aanbieders waarbij ik de rente langer kon vastzetten maar die waren dan wel al hoger dan wat ik nu aangeboden heb gekregen.

Dit hadden wij ook. Destijds waren wij beperkt qua aanbieders ivm mijn vriend zijn perspectiefverklaring. Wij hebben nu dan ook echt een super lage rente..

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 06:31

Al een tijdje stil maar...
Wij hebben 2 biedingen binnen. Spannend nu.....

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 08:35

Ah top! En die biedingen komen een beetje in de buurt van wat jullie willen?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:11

Dat is spannend. Wel acceptabel en waar je mee verder kan?

Wij hadden op maandag foto's laten maken, op woensdag middag stond het op Funda. Toen 3 kijkers voor vrijdag, toen 6, dus moest 3 uur lang weg met de hondjes in de regen. Op maandag boden mensen al, maar toen kwamen er ook nog kijkers. Dat waren mensen die hun eigen huis nog moesten verkopen, dus niet mee verder gegaan.

Maar op woensdag waren we rond met1 van de bieders, dus ons huis is zo goed als verkocht dan. Je moet altijd maar afwachten of ze de financiering ook rond krijgen.

Als alles rond komt, hebben we een maand om te verhuizen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 12:14

Oh! En ineens is ons droooooooomhuis online gezet. <3 <3 Ik sta zo te springen.
Direct makelaar gebeld, maar gesloten op zaterdag. :x Dus gemaild en hopen dat we mogen bezichtigen!

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:48

Spannend giolli!
Bij mij wil de verkoper (en de makelaar) van het huis dat ik koop telkens bewijzen zien van waar ik mijn geld vandaan haal. Dat is toch niet normaal? Ik hou me maar van de domme.
Volgens mij hoef ik alleen de waarborgsom te voldoen voor een bepaalde datum, en dan op tijd het geld bij de notaris krijgen..

Electra63

Berichten: 17837
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-19 23:53

Sintara schreef:
Spannend giolli!
Bij mij wil de verkoper (en de makelaar) van het huis dat ik koop telkens bewijzen zien van waar ik mijn geld vandaan haal. Dat is toch niet normaal? Ik hou me maar van de domme.
Volgens mij hoef ik alleen de waarborgsom te voldoen voor een bepaalde datum, en dan op tijd het geld bij de notaris krijgen..


Wat apart. Wij hebben vandaag voorlopig koopcontract getekend, maar door verkoopmakelaar is niet naar onze financiën gevraagd.
Dat regelen wij met een financieel adviseur.
In het koopcontract staat inderdaad wel een datum dat de waarborgsom gestort moet zijn. Maar dat is verder niet met makelaar en verkopers besproken of wij daar aan kunnen voldoen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 00:04

Wel meegemaakt dat makelaars daar uitgebreid naar vroegen voor een bezichtiging. Maar ook nooit antwoord op gegeven.
Nu een huis gekocht en onze financieel adviseur regelt alles.

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 00:07

Ja ik ben er al meerdere keren over gebeld en gemaild. Ze zeggen dat het moet vanwege een wet uit 2018. Echt, loonstrookjes, jaaropgave, werkgevers verklaring, bankafschriften, alles willen ze hebben. Kopie van afgeplakte id kaart hebben ze van mij al gehad.

Ik heb ook gevraagd om nog een keer te mogen kijken, en dat mag pas als ik hierin volledig open kaart heb gespeeld. Dus dat kijken laat ik dan toch maar zitten.. Ik vind dat het ze allemaal geen zak aangaat eerlijk gezegd. Maar ik moet nog aan m'n adviseur en notaris vragen wat zij ervan vinden..

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 00:11

Toen we ons huidige huis kochten, wilde de verkopers ook een bankgarantie vooraf. Bij de makelaar zat de hypotheekshop, dus daar toen alles geregeld.

Maar nu hebben we de makelaar echt alleen kopie's van id met idd afgeplakte foto en bsn nr gestuurd. De rest heeft een makelaar niks aan.
De hypotheek man heeft dat allemaal, maar dat komt niet bij de verkopende makelaar.

Wij hebben ook net ons huis verkocht en de kopers krijgen 7 weken om de financiele zaken te regelen. De makelaar bemoeite zich er verder niet mee, tenzij het niet goed gaat.

daantjuhhh

Berichten: 26864
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 01:02

Nou dat is echt niet normaal hoor.

Ik heb alleen mijn id kaart laten kopiëren bij het tekenen van het voorlopig koopcontract. Verder heeft de makelaar niks te maken met hoeveel ik verdien of hoe ik aan mijn geld kom.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 07:12

DanielleB schreef:
Ah top! En die biedingen komen een beetje in de buurt van wat jullie willen?


Nee, maar in dit gebied wil dat ook niet meer.
We zijn flink gezakt toen er redelijker prijzen waren, maar konden toen niet meer omhoog eigenlijk. Er zit nog wel wat waarde compensatie in gelukkig..
Even afwachten hoe de makelaar het voor elkaar weet te krijgen, zijn meerdere partijen dus je weet t niet..

Er is bij ons ook wel eens flink doorgevraagd maar het lijkt mij iets wat je met de bank moet regelen en niet met de verkopende partij. Klinkt me vreemd in de oren.

Spannend Giolli! Waar/wat ergens?

Gefeliciteerd Superpony. Wil je al zeggen waar je heen gaat? Ik ben zo benieuwd omdat je deze kant op komt.

Wij hebben 2 huizen waar we interesse in hebben en gaan nu echt even tot in detail dingen uitzoeken. Zo spannend!

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:29

Sintara schreef:
Ja ik ben er al meerdere keren over gebeld en gemaild. Ze zeggen dat het moet vanwege een wet uit 2018. Echt, loonstrookjes, jaaropgave, werkgevers verklaring, bankafschriften, alles willen ze hebben. Kopie van afgeplakte id kaart hebben ze van mij al gehad.

Ik heb ook gevraagd om nog een keer te mogen kijken, en dat mag pas als ik hierin volledig open kaart heb gespeeld. Dus dat kijken laat ik dan toch maar zitten.. Ik vind dat het ze allemaal geen zak aangaat eerlijk gezegd. Maar ik moet nog aan m'n adviseur en notaris vragen wat zij ervan vinden..


De makelaar heeft het waarschijnlijk over de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme). Voor notarissen, financieel adviseurs, banken etc. gaat de onderzoeksplicht steeds verder, maar bij een makelaar en een 'normaal' pand (dus geen huis van 10 miljoen) kan ik me dat haast niet voorstellen.

Zie bijvoorbeeld: https://www.fiu-nederland.nl/nl/wetgevi ... emeen/wwft

ontherun
Berichten: 4958
Geregistreerd: 24-05-07
Woonplaats: Niemandsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:38

Sintara schreef:
Ja ik ben er al meerdere keren over gebeld en gemaild. Ze zeggen dat het moet vanwege een wet uit 2018. Echt, loonstrookjes, jaaropgave, werkgevers verklaring, bankafschriften, alles willen ze hebben. Kopie van afgeplakte id kaart hebben ze van mij al gehad.

Ik heb ook gevraagd om nog een keer te mogen kijken, en dat mag pas als ik hierin volledig open kaart heb gespeeld. Dus dat kijken laat ik dan toch maar zitten.. Ik vind dat het ze allemaal geen zak aangaat eerlijk gezegd. Maar ik moet nog aan m'n adviseur en notaris vragen wat zij ervan vinden..


Nee hoor, hier eind 2018 een huis gekocht en alles wat jij hier noemt hebben wij alleen naar de hypotheekverstrekker gestuurd. Niks naar makelaar/verkopers. En dan heb en wij zelfs nog uitstel aan moeten vragen voor die bankgarantie door een vervelend staartje uit een zelfstandig verleden.
Hier dus gewoon hypotheek aangevraagd, daar alle stukken naar opgestuurd en toen die rond was bankgarantie/waarborgsom geregeld.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:18

Vreemd hoor Sintara. Dat lijkt me het werk van de hypotheekadviseur en niet van de makelaar. Anders even met je hypotheekadviseur bespreken of dit wel/niet normaal is? Wellicht wil hij even een goed woordje voor je doen want ik zou helemaal geen zin in dat geneuzel hebben van zon makelaar.

Century

Berichten: 5951
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:30

Tiggs schreef:
Sintara schreef:
Ja ik ben er al meerdere keren over gebeld en gemaild. Ze zeggen dat het moet vanwege een wet uit 2018. Echt, loonstrookjes, jaaropgave, werkgevers verklaring, bankafschriften, alles willen ze hebben. Kopie van afgeplakte id kaart hebben ze van mij al gehad.

Ik heb ook gevraagd om nog een keer te mogen kijken, en dat mag pas als ik hierin volledig open kaart heb gespeeld. Dus dat kijken laat ik dan toch maar zitten.. Ik vind dat het ze allemaal geen zak aangaat eerlijk gezegd. Maar ik moet nog aan m'n adviseur en notaris vragen wat zij ervan vinden..


De makelaar heeft het waarschijnlijk over de Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme). Voor notarissen, financieel adviseurs, banken etc. gaat de onderzoeksplicht steeds verder, maar bij een makelaar en een 'normaal' pand (dus geen huis van 10 miljoen) kan ik me dat haast niet voorstellen.

Zie bijvoorbeeld: https://www.fiu-nederland.nl/nl/wetgevi ... emeen/wwft


Als het om de Wwft gaat, vroeg de notaris ons alleen bij het tekenen van de akte (dus echt de eindstap) waar ons eigen geld vandaan kwam (verkoop huis). Dat was hij verplicht te doen. Maar dat was dus de notaris en hij geloofde ons op ons woord. Ik vind het maar raar Sintara, zou er niet aan mee willen werken. Laat ze eerst maar eens duidelijk bewijzen waar staat dat dat moet.

Myfairytale
Berichten: 5384
Geregistreerd: 26-05-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:38

Vind het ook heel erg raar Sintara. Wij hebben een huis onlangs een huis gekocht in de hoge prijsklasse en ons werd ook echt niet gevraagd hoe we aan dat geld kwamen en of we het wel konden betalen etc. Alleen onze financieel/hypotheekadviseur gaat dat soort dingen aan.

Sintara

Berichten: 7391
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 12:44

Dankje voor de reacties allemaal. Ik ben blij dat jullie het ook raar vinden

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 16:55

Zoals ik het begrepen heb uit eerdere berichten heeft Sintara geen of bijna geen hypotheek nodig. Op zich snap ik dan wel dat er vanuit die wet bekeken wordt of dit geen geld is wat witgewassen wordt. Als het vanuit een erfenis is of verkoop oudere woning bijvoorbeeld kan dat natuurlijk ook mogelijk zijn.

Toch gaat dat de makelaar en huidige woningeigenaar niets aan. Zolang de notaris alles maar op tijd binnen heeft.

Electra63

Berichten: 17837
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 23:51

zonnebloem18 schreef:
Zoals ik het begrepen heb uit eerdere berichten heeft Sintara geen of bijna geen hypotheek nodig. Op zich snap ik dan wel dat er vanuit die wet bekeken wordt of dit geen geld is wat witgewassen wordt. Als het vanuit een erfenis is of verkoop oudere woning bijvoorbeeld kan dat natuurlijk ook mogelijk zijn.

Toch gaat dat de makelaar en huidige woningeigenaar niets aan. Zolang de notaris alles maar op tijd binnen heeft.



Wij doen ook behoorlijk wat inleggen (overwaarde huidige woning), maar toch gaat dat de verkoopmakelaar niets aan. Alleen mijn financieel adviseur

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 09:46

Mag ik hier ook meeschrijven? Wij zijn al enige tijd op zoek naar een nieuw huis. We hebben 11 bezichtigingen gedaan. 1 droomhuis is aan ons neus voorbij gegaan en de rest was het het niet voor ons.

Wij hebben een heel groot zoekgebied en per regio andere eisen:
- Regio Soest, Amersfoort, Bilthoven, Doorn, Maarn, Leersum (vrijstaand huis, min 180 m2 wonen, min 1 garage, min 1000m2 perceel)
- Regio Noord Veluwe - Putten, Harderwijk, Hierden, Ermelo, Zeewolde, Hulshorst, Nunspeet, Epe (vrijstaand huis, min 250 m2 wonen, min 2 garages, min 10.000 m2 perceel)
- Regio Apeldoorn, Hoenderloo, Otterlo (vrijstaand huis, min 250 m2 wonen, min 2 garages, min 15.000 m2 perceel)
Voor alle regio’s geldt dat het een harde eis is dat we vanaf het eigen perceel direct het bos in moeten kunnen lopen. Ons budget is 8 ton inclusief verbouwing en het mag een kluswoning van de extreemste soort zijn.

We hebben nu een huis op het oog waar we 1 keer zijn wezen kijken. We hadden achter geen klik met de verkoopmakelaar en de eigenaresse die ook bij de bezichtiging was was ook zeer bijzonder te noemen. Er moet aan het huis voor minimaal 3 ton verbouwd worden en we willen zeker weten dat het met deze investering ook minimaal 3 ton meer waard is. Omdat er best wel wat haken en ogen aanzitten hebben we voor dit huis specifiek een aankoopmakelaar en een bouwbegeleider ingehuurd. We hopen aan het einde van deze week meer duidelijk te hebben. Spannend!

We hebben een volledig gerestaureerde 2-onder-1-kap jaren 30 huis in één van de populairste straten van Soest te verkopen. Naar verwachting zijn we deze zo kwijt. Maar stiekem vinden we dat nog best spannend. Zul je net zien dat de markt ineens verzadigd is.

DubbelFun

Berichten: 88655
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:04

@plukje: ik ben benieuwd waarom bij het huis in de ene regio meer grond moet zitten als in de andere regio ??

Plukje
Berichten: 1652
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:07

DubbelDun schreef:
@plukje: ik ben benieuwd waarom bij het huis in de ene regio meer grond moet zitten als in de andere regio ??

Omdat het in de ene regio voor ons wel te betalen is en in de andere regio niet. De regio’s waar het voor ons niet te betalen is heeft weer andere voordelen waardoor we daar dus een concessie willen doen qua perceelformaat.

Urona447
Berichten: 2794
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:21

logisch Plukje, klinkt alsof jullie je er goed in verdiept hebben!