Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 21:44

ingedebruijn schreef:
nova_zodiax schreef:
Wij hebben ook eindelijk een huis kunnen kopen in deze gekte. Ik vind het wel een “ding” zoveel geld te betalen voor een rijtjes huis (325). Ik zocht het op, de vorige eigenaar heeft het in 2011 voor 150 gekocht, manmanaman. Als het aan mij lag hadden we nooit iets gekocht maar volgens mijn vriend blijft de gekte nog wel. Ik ben zo bang dat alles straks in stort en wij met een veel te duur huis zitten. Voordeel is dat mijn mooie, nieuwe sociale huurwoning op de markt komt!
Maar het is wel een heel leuk huis wat we gekocht hebben.


Gefeliciteerd! Voelt wat dubbel inderdaad maar als jullie jezelf er minimaal 10 jaar zien wonen, komt het vast goed. Ik zie de markt voor die tijd niet instorten helaas en dan heb je toch alweer een aardig stuk afgelost op de hypotheek.


Ik heb dus laatst voor de gein eens een liniaal bij een grafiek met huizenprijzen van 2003 gehouden.
En dan zitten de prijzen dus weer gewoon in lijn. We hebben door die dip die we net gehad hebben een verstrekt gevoel dat de prijzen de pan uit reizen. Maar als alles gewoon voort gekabbelt was waren we vermoedelijk ook op dit niveau geëindigd.

Helaas doet de loongrafiek niet hetzelfde qua %... En daarom doet het extra zeer.

edit: (het zou zelf nog hoger kunnen als je de lijn voor 2008 zou volgen)


Afbeelding

nova_zodiax

Berichten: 1037
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 23:32

ingedebruijn schreef:
nova_zodiax schreef:
Wij hebben ook eindelijk een huis kunnen kopen in deze gekte. Ik vind het wel een “ding” zoveel geld te betalen voor een rijtjes huis (325). Ik zocht het op, de vorige eigenaar heeft het in 2011 voor 150 gekocht, manmanaman. Als het aan mij lag hadden we nooit iets gekocht maar volgens mijn vriend blijft de gekte nog wel. Ik ben zo bang dat alles straks in stort en wij met een veel te duur huis zitten. Voordeel is dat mijn mooie, nieuwe sociale huurwoning op de markt komt!
Maar het is wel een heel leuk huis wat we gekocht hebben.


Gefeliciteerd! Voelt wat dubbel inderdaad maar als jullie jezelf er minimaal 10 jaar zien wonen, komt het vast goed. Ik zie de markt voor die tijd niet instorten helaas en dan heb je toch alweer een aardig stuk afgelost op de hypotheek.



Precies zo probeer ik het ook te zien en de rente is echt heel laag dat scheelt.

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 14:55

nova_zodiax schreef:
Wij hebben ook eindelijk een huis kunnen kopen in deze gekte. Ik vind het wel een “ding” zoveel geld te betalen voor een rijtjes huis (325). Ik zocht het op, de vorige eigenaar heeft het in 2011 voor 150 gekocht, manmanaman. Als het aan mij lag hadden we nooit iets gekocht maar volgens mijn vriend blijft de gekte nog wel. Ik ben zo bang dat alles straks in stort en wij met een veel te duur huis zitten. Voordeel is dat mijn mooie, nieuwe sociale huurwoning op de markt komt!
Maar het is wel een heel leuk huis wat we gekocht hebben.


Ik snap het gevoel dat het veel geld is, maar je koopt een huis niet om het binnen een paar jaar weer te verkopen toch? (ik ga er vanuit dat je geen huizenbelegger bent :+ ). Wat veel belangrijker is, is dat jullie er fijn kunnen wonen en de kosten kunnen betalen. De maandelijkse lasten is wat je uiteindelijk echt voelt. De rest zit in stenen en kun je niet direct iets mee zolang je er wilt wonen.

En mocht de woningmarkt instorten, worden alle huizen goedkoper, dus ook het huis wat je er voor terug zult kopen. En waarschijnlijk stijgen de hypotheekrentes dan weer, waardoor je volgende hypotheek misschien maandelijks wel net zoveel kost, ook al gaat het om een lager totaalbedrag. Dus ja, je betaalt een hoop geld op papier, maar wat je er echt van merkt moet je maar zo nuchter mogelijk proberen te bekijken; dat is wat het is.

In ieder geval gefeliciteerd met het vinden van een huis!! *\o/*

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:19

Voor alle kopers van huizen: gefeliciteerd!

Wij hebben gereageerd op een huis en kregen een vragenlijst terug. Daarin hebben we aangegeven dat het onder voorbehoud van verkoop eigen woning is. De reactie terug was dat verkopers in deze markt bijna geen voorbehoud van eigen woning meer accepteren. Dus we kunnen niet bezichtigen.

Is dat nou echt het geval?

De verkoopprijs van de woning is lager dan de max hypotheek die we kunnen nemen en we hebben een forse overwaarde/aflossing op onze woning. We krijgen zelfs briefjes in de bus of ons huis te koop is. Dus ik maak me daar niet zoveel zorgen om.

Alleen om alvast een huis te verkopen voor een bezichtiging gaat mij iets te ver. Of is dat de nieuwe woningmarkt?

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:23

Ja in de huidige markt is dat inmiddels de standaard. Helaas... -O-

Yipee

Berichten: 1861
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:26

Sakura789 schreef:
Voor alle kopers van huizen: gefeliciteerd!

Wij hebben gereageerd op een huis en kregen een vragenlijst terug. Daarin hebben we aangegeven dat het onder voorbehoud van verkoop eigen woning is. De reactie terug was dat verkopers in deze markt bijna geen voorbehoud van eigen woning meer accepteren. Dus we kunnen niet bezichtigen.

Is dat nou echt het geval?

De verkoopprijs van de woning is lager dan de max hypotheek die we kunnen nemen en we hebben een forse overwaarde/aflossing op onze woning. We krijgen zelfs briefjes in de bus of ons huis te koop is. Dus ik maak me daar niet zoveel zorgen om.

Alleen om alvast een huis te verkopen voor een bezichtiging gaat mij iets te ver. Of is dat de nieuwe woningmarkt?



Voor jou 100 anderen... Waarom zou je dit voorbehoud willen/nodig hebben als je niet bang bent om je huis te verkopen eigenlijk?

Het wordt zelfs steeds normaler om zonder voorbehoud van financiering te bieden. Als koper heb je echt het nakijken in deze markt.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:27

Voorbehoud verkoop eigen woning lukt idd bijna nooit. Financiering soms wel. Maar ik zou wel zonder voorbehoud van verkoop eigen woning durven bieden in de huidige markt, zeker als het er voor staat zoals jij zegt :j

Bellex

Berichten: 9301
Geregistreerd: 06-11-05
Woonplaats: Daar waar de kat woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:29

@Sakura: Wat ik het meest om mij heen hoor momenteel is eerst kopen, dan verkopen. Kopen is een nachtmerrie nu, verkopen een eitje meestal. Zeker als je zegt dat het een gewild huis is. Zonder voorbehoud van financiering zou ik nooit doen, maar wel zonder voorbehoud van verkoop in deze markt

@Nova_Zodiax gefeliciteerd met jullie huis!

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:32

Het is geen issue bij ons in de buurt, helemaal ons huis niet. Aantal huizen is zelfs zonder op Funda te komen binnen een week verkocht.

Maar goed, wij komen uit de tijd dat we nog boden en kochten onder de vp :))

Oeska

Berichten: 1799
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 15:35

Dat voorbehoud verkoop eigen woning heb je waarschijnlijk niet nodig als ik het zo lees.

Ik heb gedurende onze zoektocht al eens wat makelaars langs laten komen om te informeren naar verkoop eigen woning. Die zeiden stuk voor stuk dat het makkelijk in een week te verkopen was, voor bedragen waar ik alleen op gehoopt had. Dus afspraak gemaakt met makelaar van voorkeur om alvast de voorbereiding in gang te zetten (advertentie voorbereiden bijvoorbeeld, hoe lang zouden we tussen nieuwe en oude woning willen qua tijd, dat soort dingen stonden al helemaal klaar). Voordeel is dat je ook al een idee van de huidige prijs krijgt, handig met rekenen voor je volgende hypotheek.
Toen woning gaan zoeken. Pas toen we beet hadden, de makelaar gebeld voor de verkoop. Die kwam die week nog foto's maken, week erop kon het op Funda, direct bezichtigingen vol en een paar dagen later konden de bubbels open want verkocht.

Verkopen is het probleem niet op het moment :D

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 16:02

Nou we gaan toch maar even contact opnemen met de makelaar.

Het huis naast ons is onlangs verkocht en we hebben net even in het Kadaster gekeken en we zijn ons de tandjes geschrokken :+

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 16:05

Je moet er ook weer wat nieuws voor terugkopen en zoals je hier kan lezen, is dat best nog wel een uitdaging :')

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 16:08

Precies. Eerst kopen en dan verkopen lijkt me verstandig in deze tijd.

Zaten hier niet ook bokkers met het probleem dat ze bijna hun huis uit moeten maar nog niets hebben gekocht?

Emori

Berichten: 13120
Geregistreerd: 09-02-06
Woonplaats: Fryslân

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 16:11

Wij durfden ook niet te verkopen zonder al iets gekocht te hebben.

Had je me dat 3 jaar geleden gezegd had ik je keihard uitgelachen :')

MarjanB

Berichten: 16473
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-21 18:46

Wij hebben onlangs gekocht en dat heeft toch ook wel ff geduurd voordat het rond was. In die tijd hebben we van alles al kunnen regelen en hebben we vrijdag het hypotheek gesprek en volgende week foto’s enz en dan op funda. Denk dat ons huis begin september verkocht zal zijn.

Dus tja ik zou ook eerst kopen en daarvoor alvast met hypotheek verstrekker gaan praten dan weet je hoever je kan gaan en kan je daarna schakelen.

Wat bij ons geholpen heeft:
Onder voorbehoud van 3 weken ipv 6
Motivatie erbij waarom we er graag willen wonen en wie we zijn. De verkoper gaf aan dat dat erg aan sprak en ze het daarom ons gunden en niet een bekende uit het dorp die wat minder bood
Daarnaast er in dat we de hypotheek al zo goed als rond hadden en dat we niet volledig hoeven te financieren.

Makelaar van ons was erg onder de indruk van m’n brief en die zei ook dit is wel wat jullie gaat onderscheiden van de rest. En hoppa we hadden ineens een huis gekocht :')

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 10:11

ingedebruijn schreef:
Precies. Eerst kopen en dan verkopen lijkt me verstandig in deze tijd.

Zaten hier niet ook bokkers met het probleem dat ze bijna hun huis uit moeten maar nog niets hebben gekocht?

Daar ben ik 1 van. Maar eerst kopen en dan verkopen is ook lastig als er geen geld is en je slecht kunt inschatten wat je huis oplevert.
als er bij jou in de straat gelijke woningen verkocht worden kun je het wel inschatten. Maar in ons geval was dat erg lastig.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 10:18

pillow schreef:
ingedebruijn schreef:
Precies. Eerst kopen en dan verkopen lijkt me verstandig in deze tijd.

Zaten hier niet ook bokkers met het probleem dat ze bijna hun huis uit moeten maar nog niets hebben gekocht?

Daar ben ik 1 van. Maar eerst kopen en dan verkopen is ook lastig als er geen geld is en je slecht kunt inschatten wat je huis oplevert.
als er bij jou in de straat gelijke woningen verkocht worden kun je het wel inschatten. Maar in ons geval was dat erg lastig.



Maar daarvoor kan je toch een taxatie laten uitvoeren?

nova_zodiax

Berichten: 1037
Geregistreerd: 23-08-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 10:24

NoeskaMoos schreef:
nova_zodiax schreef:
Wij hebben ook eindelijk een huis kunnen kopen in deze gekte. Ik vind het wel een “ding” zoveel geld te betalen voor een rijtjes huis (325). Ik zocht het op, de vorige eigenaar heeft het in 2011 voor 150 gekocht, manmanaman. Als het aan mij lag hadden we nooit iets gekocht maar volgens mijn vriend blijft de gekte nog wel. Ik ben zo bang dat alles straks in stort en wij met een veel te duur huis zitten. Voordeel is dat mijn mooie, nieuwe sociale huurwoning op de markt komt!
Maar het is wel een heel leuk huis wat we gekocht hebben.



Ik snap het gevoel dat het veel geld is, maar je koopt een huis niet om het binnen een paar jaar weer te verkopen toch? (ik ga er vanuit dat je geen huizenbelegger bent :+ ). Wat veel belangrijker is, is dat jullie er fijn kunnen wonen en de kosten kunnen betalen. De maandelijkse lasten is wat je uiteindelijk echt voelt. De rest zit in stenen en kun je niet direct iets mee zolang je er wilt wonen.

En mocht de woningmarkt instorten, worden alle huizen goedkoper, dus ook het huis wat je er voor terug zult kopen. En waarschijnlijk stijgen de hypotheekrentes dan weer, waardoor je volgende hypotheek misschien maandelijks wel net zoveel kost, ook al gaat het om een lager totaalbedrag. Dus ja, je betaalt een hoop geld op papier, maar wat je er echt van merkt moet je maar zo nuchter mogelijk proberen te bekijken; dat is wat het is.

In ieder geval gefeliciteerd met het vinden van een huis!! *\o/*


Dat is helemaal waar! Ergens weet ik het maar toch fijn als iemand anders dat ook vind . Ik gok er maar op dat we er nog 30 jaar gaan wonen

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 10:41

Wij hebben eerst een taxatie op de oude woning laten uitvoeren. Zo weten we wat deze ongeveer zou moeten opleveren en hebben we toch ook een stuk van de overwaarde kunnen inzetten voor de koop van de nieuwe woning dmv een overbruggingskrediet.

Wij hebben nu dus 2 huizen. Het oude huis moet verkocht zijn voor augustus 2023. Gaat vast wel lukken :)

Zo niet mogen we ook nog met 6 maanden verlengen, maar ik ben er niet zo bang voor. Nu eerst werk regelen en verhuizen. Daarna zetten we ook pas de huidige woning in de verkoop. Dat zal als het mee zit rond december/januari zijn. We willen deze verkopen wanneer hij leeg staat omdat het nu enorm vol is en dat klein en rommelig oogt. Het gaat volgens de makelaar meer opleveren nadat we uit de woning gegaan zijn. Ook stijgen de prijzen nog enorm, dus wij vinden het prima om nog even te wachten :)

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:22

Animal, dat gaat vast en zeker lukken! Gelukkig hoef je daar in deze tijd niet bang voor te zijn :)

Wij gaan vandaag ons 7e huis bezichtigen. De lol is er wel echt vanaf nu dus we verwachten echt niks meer. Alles wordt toch voor onze neus weggekaapt ;)

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:24

Loei, heb je ruimte om te overbieden? Ik rekende op een gegeven moment bij elk huis dat interessant leek sowieso al 30+ bij de prijs op. Uiteindelijk heb ik zelf met 42+ overboden.

Lau07
Moderator

Berichten: 1581
Geregistreerd: 10-07-13

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:26

Wat een waardevolle tips allemaal! Ik heb vandaag voor het eerst een gesprek met een hypotheekadviseur om eens op een rijtje te zetten wat mijn mogelijkheden financieel gezien zijn.

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:27

Winged schreef:
Loei, heb je ruimte om te overbieden? Ik rekende op een gegeven moment bij elk huis dat interessant leek sowieso al 30+ bij de prijs op. Uiteindelijk heb ik zelf met 42+ overboden.


Ja we hebben ietsjes de ruimte, maar 30+ overbieden vind ik echt weggegooid geld en het bij geen enkele huis waard, dus dan wacht ik liever een paar maand langer in ons huurhuisje. Zover overbieden is bij ons in het dorp ook niet aan de orde, max een keer 10/15. Tot nu toe hebben we ook elke keer overboden.

Nu gaan we bij een huis kijken wat 'al' 3 weken te koop staat. Ze hebben al veel bezichtigingen gehad maar blijkbaar niet de vraagprijs geboden gekregen. Dus ik ben heel benieuwd waarom niemand dat bied en wat de reden is. Tot zover wij kunnen zien is het wel een huis met al onze eisen. Dus mocht het niet piekfijn in orde zijn, zijn we wel bereid de VP te bieden.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 11:28

Loei schreef:
Animal, dat gaat vast en zeker lukken! Gelukkig hoef je daar in deze tijd niet bang voor te zijn :)

Wij gaan vandaag ons 7e huis bezichtigen. De lol is er wel echt vanaf nu dus we verwachten echt niks meer. Alles wordt toch voor onze neus weggekaapt ;)


Heel herkenbaar en pijnlijk.

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 16:10

Chawi schreef:
pillow schreef:

Daar ben ik 1 van. Maar eerst kopen en dan verkopen is ook lastig als er geen geld is en je slecht kunt inschatten wat je huis oplevert.
als er bij jou in de straat gelijke woningen verkocht worden kun je het wel inschatten. Maar in ons geval was dat erg lastig.



Maar daarvoor kan je toch een taxatie laten uitvoeren?

Taxatie € 420.000 was dit voorjaar voor de W.O.Z. Het bracht €612.000 op en dus kom je in een heel ander segment om iets te zoeken. En als je zonder voorwaarden kunt bieden scheelt ook in de kansen.