Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 19:28

Een WOZ taxatie, heeft die dan geen ander uitgangspunt? Want dat lijkt me stug anders.

Ik heb werkelijk geen idee hoor, nog nooit met WOZ te maken gehad.

pillow
Berichten: 7841
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:45

Chawi schreef:
Een WOZ taxatie, heeft die dan geen ander uitgangspunt? Want dat lijkt me stug anders.

Ik heb werkelijk geen idee hoor, nog nooit met WOZ te maken gehad.

Iedere huiseigenaar heeft met de WOZ te maken, want dat bepaald hoeveel je de gemeente mag betalen. Zij kijken naar de staat van de woning en bepalen daar de waarde naar.

Alja

Berichten: 25646
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:53

pillow schreef:
Chawi schreef:
Een WOZ taxatie, heeft die dan geen ander uitgangspunt? Want dat lijkt me stug anders.

Ik heb werkelijk geen idee hoor, nog nooit met WOZ te maken gehad.

Iedere huiseigenaar heeft met de WOZ te maken, want dat bepaald hoeveel je de gemeente mag betalen. Zij kijken naar de staat van de woning en bepalen daar de waarde naar.

Maar die heeft toch een heel andere waarde?
Mijn woz is 145 maar verkoop ligt tussen de 3 en 4 ton
Volgens mij is dit echt appels met peren vergelijken

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:58

Las net wel een interessant stukje. WOZ ligt sowieso altijd een jaar achter op de marktwaarde. Daarnaast wordt er bij een taxatie voor de verkoop ook gekeken naar de omgeving etc en is het bij de WOZ gewoon puur het huis op zichzelf. Dus denk dat dat de grote verschillen wel kunnen verklaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 06:28

Wij kunnen binnenkort een huis bezichtigen.. het gaat toch wel via de makelaar (snap ik wel in deze markt), maar ze geven onze naam door aan de makelaar en wij horen het ook ruim voor die online komt. Zodat we sowieso een bezichtiging kunnen inplannen. Hij zal wel aan de bovenkant van ons budget erop komen

Of najah de bovenkant van ons bbudget met studieschuld meegenomen. Terwijl we dat bedrag echt wel 5x kunnen missen met gemak. Hij zit ver onder onze max zonder de studieschuld meegerekend. Dus we gaan eens bedenken hoe of wat..

Yipee

Berichten: 1862
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:18

idinn schreef:
Wij kunnen binnenkort een huis bezichtigen.. het gaat toch wel via de makelaar (snap ik wel in deze markt), maar ze geven onze naam door aan de makelaar en wij horen het ook ruim voor die online komt. Zodat we sowieso een bezichtiging kunnen inplannen. Hij zal wel aan de bovenkant van ons budget erop komen

Of najah de bovenkant van ons bbudget met studieschuld meegenomen. Terwijl we dat bedrag echt wel 5x kunnen missen met gemak. Hij zit ver onder onze max zonder de studieschuld meegerekend. Dus we gaan eens bedenken hoe of wat..


Je kan ook een deel van je studieschuld aflossen en een deel laten staan. Zo hebben wij het gedaan. Als je een groter bedrag aflost, kan je DUO een herberekening laten maken. Je maandelijkse aflos bedrag gaat dan omlaag. De bank gebruikt dan je 'nieuwe' schuld als stadtbedrag. Dan kun je weer meer hypotheek krijgen. Zo hebben wij het gedaan.

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:41

Chawi schreef:
Een WOZ taxatie, heeft die dan geen ander uitgangspunt? Want dat lijkt me stug anders.

Ik heb werkelijk geen idee hoor, nog nooit met WOZ te maken gehad.


Is ook echt anders, hoewel ik het niet in detail uit weet te leggen. Wij hebben ons huis op 140 ongeveer getaxeerd toen we het kochten, de WOZ ligt op 80K geloof ik. Dus dat kan echt mijlenver uit elkaar liggen.

Ooit gekeken bij een boerderijtje, die had WOZ 320K en de taxatiewaarde lag rond de 200K.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:59

Amethyst_ schreef:
Chawi schreef:
Een WOZ taxatie, heeft die dan geen ander uitgangspunt? Want dat lijkt me stug anders.

Ik heb werkelijk geen idee hoor, nog nooit met WOZ te maken gehad.


Is ook echt anders, hoewel ik het niet in detail uit weet te leggen. Wij hebben ons huis op 140 ongeveer getaxeerd toen we het kochten, de WOZ ligt op 80K geloof ik. Dus dat kan echt mijlenver uit elkaar liggen.

Ooit gekeken bij een boerderijtje, die had WOZ 320K en de taxatiewaarde lag rond de 200K.

Bij oudere huizen is het vaak een stuk lastiger omdat er dan niet altijd vergelijkbare huizen worden genomen om de woz te bepalen.
Zeker als er flink achterstallig onderhoud is en de overige huizen in de buurt dat niet hebben.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 10:30

Woz is sowieso lastig voor sommige huizen.
Hier 2 onder een kap en tussen mijn deel en dat van de buren zit een verschil in de woz van 32000. Nou hebben zij wel ietsje meer grond, maar niet zodanig veel meer dat dat het verschil verklaart. Grote verschil zit hem denk in de staat van het huis. Ik heb echt klushuis met nog enkel glas e.d

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 13:07

nuscaniels schreef:
Woz is sowieso lastig voor sommige huizen.
Hier 2 onder een kap en tussen mijn deel en dat van de buren zit een verschil in de woz van 32000. Nou hebben zij wel ietsje meer grond, maar niet zodanig veel meer dat dat het verschil verklaart. Grote verschil zit hem denk in de staat van het huis. Ik heb echt klushuis met nog enkel glas e.d


Dat .. of 1 van beiden heeft een keer bezwaar gemaakt en de ander niet.
De WOZ is niet iets wat elk jaar opnieuw per huis wordt bekeken.
Veel gemeentes gooien er gewoon een % tegenaan.

Tenzij je bezwaar aan tekent dan gaan ze echt specifiek kijken.
Maar dat wil niet zeggen dat ze een toegekende wijziging ook automatisch voor vergelijkbare huizen doorvoeren.

Bij mij hebben ze volgens mij mijn veranda ineens meegeteld. Scheelt 10.000 euro tov de buren. Maar ik had geen zin om voor die paar euro belasting weer bezwaar aan te tekenen. Bovendien denk ik dat mijn buurman in dit geval gewoon mazzel heeft. Mijn WOZ was wel reëel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 20:45

Yipee, klopt.. maar zoveel speling zal het niet geven. Om te kopen heb je ook nog eigen geld nodig. En ik kan pas sinds een jaar sparen, daarvoor had ik nooit meer dan €20 op de spaar staan :')

Ach ja.. we gaan het zien. Als keuken of badkamer niet bevallen, haak ik sowieso af. Bij een klushuis allemaal geen probleem, bij een niet klushuis wil ik enkel moeten verven en behangen. Hooguit nog een vloer wijzigen.

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:08

Oke spannend.. We hebben een bod gedaan na bezichtiging woensdag. De verkopers hebben nog geen eerder bod gehad en dat geeft ons dus veel kans. Het huis staat 3 weken te koop. Het is een 2 onder 1 kap maar moet wel veel aan gebeuren. We hebben wel de vraagprijs geboden.

We hebben een bod gedaan onder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring. Wellicht horen we vandaag nog wat, anders in het weekend. We hebben al een taxateur en iemand geregeld voor de keuring, hij staat klaar en we hoeven alleen maar het startsignaal te geven. Dus dat is fijn. Nu alleen wachten op antwoord van de verkopers ;)

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:09

Spannend!

Winged

Berichten: 33086
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 09:44

Hier is de taxatie binnen :D Best tevreden mee :D


In de tussentijd zijn er al 290 reacties op mijn huurwoning... :wow:

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:12

Winged schreef:
Hier is de taxatie binnen :D Best tevreden mee :D


In de tussentijd zijn er al 290 reacties op mijn huurwoning... :wow:


Fijn hoor!!

Geeft maar weer aan wat voor vreselijk huizentekort we hebben.. Zoveel mensen die wachten op een plekje...

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:52

Loei schreef:
Oke spannend.. We hebben een bod gedaan na bezichtiging woensdag. De verkopers hebben nog geen eerder bod gehad en dat geeft ons dus veel kans. Het huis staat 3 weken te koop. Het is een 2 onder 1 kap maar moet wel veel aan gebeuren. We hebben wel de vraagprijs geboden.

We hebben een bod gedaan onder voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring. Wellicht horen we vandaag nog wat, anders in het weekend. We hebben al een taxateur en iemand geregeld voor de keuring, hij staat klaar en we hoeven alleen maar het startsignaal te geven. Dus dat is fijn. Nu alleen wachten op antwoord van de verkopers ;)


Spannend!! Klinkt als ons succes verhaal dus zou fijn zijn als jullie nu ook raak schieten.

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 10:52

Winged schreef:
Hier is de taxatie binnen :D Best tevreden mee :D


In de tussentijd zijn er al 290 reacties op mijn huurwoning... :wow:


Ja bij mijn vriend inderdaad ook meer dan 300.. Niet normaal.

Fijn dat de taxatie goed uit valt!!

MarjanB

Berichten: 16545
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:01

*\%/* het is rond *\%/*

Afbeelding

Gnome
Berichten: 8456
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:03

MarjanB schreef:
*\%/* het is rond *\%/*

[ [url=m/YVLRJ9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Van harte gefeliciteerd <3 jullie zien er nu al dolgelukkig uit

Winged

Berichten: 33086
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:04

Blije koppies! Mooi Marjan!

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:04

Wat een leuke foto! Nogmaals gefeliciteerd, Marjan.

Loei, duimen maar!

Winged, altijd fijn als de taxatie goed uitpakt.

MarjanB

Berichten: 16545
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:10

Dank jullie nogmaals :D

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:13

MarjanB schreef:
*\%/* het is rond *\%/*

[ [url=m/YVLRJ9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Aaah geweldig, jullie zien er happy uit! *\o/*

Loei

Berichten: 1308
Geregistreerd: 12-11-09
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:13

gefeliciteerd!! Daar mag je zeker trots op wezen :)

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:42

Gefeliciteerd!! *\%/* *\%/*