Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 18:11

Ik vind ver overbieden op een klushuis anders ook niet heel normaal :')

Bo_Y

Berichten: 4581
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: ergens bij mijn grote liefdes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 18:21

idinn schreef:
Ik vind ver overbieden op een klushuis anders ook niet heel normaal :')


Mijn jongste zus had op een huis geboden waar echt alles gedaan moest worden icl dak, kozijnen, elektra enz. Daar is 60000 op overboden. In een klein dorp midden van Drenthe. Maar daar staat bijna niets te koop en dat alleen dreef de prijs al op.

horsii

Berichten: 7688
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 18:31

Zo zijn wij bij een huis uit 1900 wezen kijken waar al minstens sinds de jaren vijftig niets aan gedaan was. Zowel buiten als binnen moest alles gebeuren.
Was in Gelderland, regio Millingen aan de rijn.
Wij hadden 40000 overboden maar een ander bood een ton over.
Echt bizar.
Ik hoop tegenwoordig nergens meer op dan is de teleurstelling minder groot.

horsii

Berichten: 7688
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 18:32

En qua snel moeten bieden, hier helaas ook herkenbaar. Niet altijd fijn aangezien het geen pakje boter is.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 19:03

idinn schreef:
Ik vind ver overbieden op een klushuis anders ook niet heel normaal :')

Waarom is dat anders dan bij een huis dat al af is? Ligt dat niet vooral aan de prijsstelling?

Alja

Berichten: 25650
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 19:11

Maar ja normaal of niet, als je een eigen huis wil zul je er toch in mee moeten gaan of blijven zitten waar je zit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 20:48

Achterom, als een klushuis al fors geprijsd de markt op gaat. Ga ik niet op die bouwval nog eens flink overbieden.

Alja, ik weiger erin mee te gaan. Tot op zekere hoogte wil ik op een huis (die niet uit elkaar valt) best wat overbieden. Maar ben niet gek en ga niet een te duur huis aanschaffen, omdat ik perse nu wil verhuizen. Dan blijf ik inderdaad liever zitten waar ik nu zit. Gelukkig hoor je ook nog best wat geluiden van gunning en niet idioot overbieden. Als dat op ons pad komt best. Zo niet, komen we vanzelf op het punt dat de markt instort. Linksom of rechtsom dat moment gaat een keer komen. En wij hebben alle tijd als het moet :+

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 21:19

idinn schreef:
Achterom, als een klushuis al fors geprijsd de markt op gaat. Ga ik niet op die bouwval nog eens flink overbieden.

Dat bedoel ik dus met de prijsstelling, als een huis te hoog geprijsd is, ga je niet overbieden. Gelijk heb je. Maar wat maakt dat je zo uitgesproken bent over klushuizen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 21:28

We gaan er vrijdag toevallig eentje bekijken en begreep dat ook daar de idioterie heeft toegeslagen _O-

Alja

Berichten: 25650
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 21:51

Wij zitten nu ook in een huurhuis...
En willen miss ook ooit wel wat anders of wat erbij maar ik wil zowiezo ook niet dat verbieden tenminste geen tonnen.
Straks komt de klad erin en komt je huis onder water te staan en ben je verplicht om er altijd te blijven wonen of zit je met een rest schuld...
Ik heb drie keer een huis gekocht en nooit was er een markt van overbieden dus ik geloof ook dat het ooit weer anders wordt.

Zie dat we in de kern hetzelfde schrijven sorry :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 21:58

Afbeelding
:+

Urona447
Berichten: 2814
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 00:17

Bij een klus huis is de kans op onvoorziene uitgaven natuurlijk wel een stuk groter dan bij een huis wat eigenlijk af is. Daarnaast moet je eigenlijk bij een echt klushuis de tijd hebben om gedegen onderzoek te kunnen doen naar de staat van de fundering,elektra, gwl aansluitingen, muren, wanden en dak en in deze gekte is dat vaak niet eens mogelijk.

Rustig met een aannemer overleggen over mogelijke verbouwkosten of een bouwkundige keuring kun je vaak ook vergeten.

Je koopt dus eigenlijk op de gok en dan snap ik dat je niet als een gek gaat over bieden.

MarjanB

Berichten: 16551
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 06:27

Urona447 schreef:
Bij een klus huis is de kans op onvoorziene uitgaven natuurlijk wel een stuk groter dan bij een huis wat eigenlijk af is. Daarnaast moet je eigenlijk bij een echt klushuis de tijd hebben om gedegen onderzoek te kunnen doen naar de staat van de fundering,elektra, gwl aansluitingen, muren, wanden en dak en in deze gekte is dat vaak niet eens mogelijk.

Rustig met een aannemer overleggen over mogelijke verbouwkosten of een bouwkundige keuring kun je vaak ook vergeten.

Je koopt dus eigenlijk op de gok en dan snap ik dat je niet als een gek gaat over bieden.


Toch konden wij nog een tweede keer langs met een aannemer. Gek genoeg deden andere mensen dat niet. Terwijl er wel ruimte voor was. Bij ons huis wat we net verkocht hebben was ook mogelijkheid tot een tweede keer kijken, niemand is een tweede keer geweest..

mavantos

Berichten: 3622
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 07:54

Urona447 schreef:
Bij een klus huis is de kans op onvoorziene uitgaven natuurlijk wel een stuk groter dan bij een huis wat eigenlijk af is. Daarnaast moet je eigenlijk bij een echt klushuis de tijd hebben om gedegen onderzoek te kunnen doen naar de staat van de fundering,elektra, gwl aansluitingen, muren, wanden en dak en in deze gekte is dat vaak niet eens mogelijk.

Rustig met een aannemer overleggen over mogelijke verbouwkosten of een bouwkundige keuring kun je vaak ook vergeten.

Je koopt dus eigenlijk op de gok en dan snap ik dat je niet als een gek gaat over bieden.


Ik denk ook wel dat een hoop mensen zelf daarin misschien wat laks zijn. Een brutaal mens heeft de halve wereld, dus soms moet je ook gewoon vragen en dingen op kort termijn regelen. Wij zijn zelfs 3x geweest bij het klushuis voordat we het kochten en daar was ook heel veel animo voor inclusief inschrijving.

Overigens is verbouwen flink duur, maar je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Wij hebben letterlijk de hele woning gestript inclusief de voorzetwanden, elektra, leidingwerk, plafonds en vloeren. Enige wat is blijven staan zijn de buitenmuren en het dak. Wij zijn echt een hoop geld kwijt, maar niet de 1,5 ton die sommige mensen roepen en hebben een groot deel mee gefinancierd in een bouwdepot. We doen wel 80% van het werk zelf met hulp van vrienden en familie en proberen materialen slim in te kopen.

Urona447
Berichten: 2814
Geregistreerd: 13-05-07

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 09:39

Natuurlijk kun je een verbouwing zo duur maken als je wilt maar dat is van zoveel factoren afhankelijk.

Als jezelf een aannemer bent en je hebt nog veel materiaal liggen die je in de goede tijd hebt gekocht en veel contacten hebt kun je natuurlijk voor een ander bedrag verbouwen dan Jan kaas die zelf niks wilt en die alles moet uitbesteden en dus momenteel overal de hoofdprijs voor betaald.

Feit is gewoon dat de bouwmarkt momenteel ook niet meewerkt, hout is stervensduur, aan riet is amper te komen en aannemers zijn knetterdruk en vragen hoofdprijzen. Wij hebben 5 stucadoors offertes opgevraagd en het verschil was 15.000 euro.

Vergeet daarnaast niet de kosten van het aanvragen van een vergunning, architect kosten, transmissieberekeningen, gasafsluitingen,verplaatsen meterkast en constructieberekeningen. Dit was in ons geval ook al snel 20.000 euro.

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 10:26

Toch ging het vorige crisis net zo
Huizen te duur gekocht, niet op onvoorziene uitgaven gelet, veel huizen onder water
En dan zakken de huizenprijzen…
Veel mensen zitten nog met een schuld vooral na gedwongen verkoop na scheiding of een aflossingsvrije hypotheek

Er wordt geroepen dat deze hoge huizenprijzen nog 10 jaar zo doorgaan maar ik kan het me niet voorstellen.
Volgens mij vergeten ook veel mensen dat ze de maandelijkse lasten nu met lage rente wel makkelijk kunnen betalen maar dat je het geleende bedrag ook terug moet betalen
En dat is met 3 ton iets sneller gedaan dan met 5 ton!

Als wij een huis kopen dan nemen we gewoon de tijd voor gedegen onderzoek en als een ander er dan eerder mee vandoor gaat dan is dat maar zo

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 10:35

[***] schreef:
Toch ging het vorige crisis net zo
Huizen te duur gekocht, niet op onvoorziene uitgaven gelet, veel huizen onder water
En dan zakken de huizenprijzen…
Veel mensen zitten nog met een schuld vooral na gedwongen verkoop na scheiding of een aflossingsvrije hypotheek

Er wordt geroepen dat deze hoge huizenprijzen nog 10 jaar zo doorgaan maar ik kan het me niet voorstellen.
Volgens mij vergeten ook veel mensen dat ze de maandelijkse lasten nu met lage rente wel makkelijk kunnen betalen maar dat je het geleende bedrag ook terug moet betalen
En dat is met 3 ton iets sneller gedaan dan met 5 ton!

Als wij een huis kopen dan nemen we gewoon de tijd voor gedegen onderzoek en als een ander er dan eerder mee vandoor gaat dan is dat maar zo


tjah, ik betaal nu aan hypotheek minder dan mijn eerste huurhuis. Mijn aflossing is evenveel als mijn tweede huurhuis, en de rente valt ook ontzettend mee. Maar nu heb ik ook niet de allerhoogste hypotheek.

(maar wel sinds vorige week het nieuws dat ik een vast contract krijg en dus ook gewoon alles met gemak kan blijven betalen *\o/* )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 10:50

Een huurhuis kan je elke maand opzeggen zonder restschuld. Precies mijn punt. Het gaat er niet alleen om of je de maandelijkse lasten kan betalen.

Koophuis moet je dan het restant van de hypotheek ophoesten. In deze markt geen probleem. Maar als je nu een ton overbied en de markt wordt straks weer wat normaler en je moet om een droevige reden te snel verkopen voor je fatsoenlijk afgelost hebt blijf je dus met schuld zitten.
Dat enorme overbieden gaan wij dus niet doen en al helemaal niet kopen zonder voorbehoud van bouwkundige keuringen etc

Er komt vanzelf rust in de markt of iets geschikts voorbij

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 10:54

Ik ben het wel met je eens,Janne. Zo lang er niets onvoorzien gebeurt, kan het allemaal prima. Maar als de rente stijgt, de werkloosheid stijgt en de huizenmarkt wordt minder, wordt het een ander verhaal.

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 11:00

Of persoonlijk leed. Ziekte, baan verlies, scheiding..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 11:08

[***] schreef:
Toch ging het vorige crisis net zo
Huizen te duur gekocht, niet op onvoorziene uitgaven gelet, veel huizen onder water
En dan zakken de huizenprijzen…
Veel mensen zitten nog met een schuld vooral na gedwongen verkoop na scheiding of een aflossingsvrije hypotheek

Er wordt geroepen dat deze hoge huizenprijzen nog 10 jaar zo doorgaan maar ik kan het me niet voorstellen.
Volgens mij vergeten ook veel mensen dat ze de maandelijkse lasten nu met lage rente wel makkelijk kunnen betalen maar dat je het geleende bedrag ook terug moet betalen
En dat is met 3 ton iets sneller gedaan dan met 5 ton!

Als wij een huis kopen dan nemen we gewoon de tijd voor gedegen onderzoek en als een ander er dan eerder mee vandoor gaat dan is dat maar zo


Ben het wel met je eens, las laatst dat veel huizenkopers nu weer aflossingsvrije hypotheken afsluiten, de maandlasten zijn dan zoveel lager dat ze het voor lief nemen dat ze geen renteaftrek hebben. Ik vind dat wel een hele slechte ontwikkeling, want dat is precies het recept voor weer een huizencrisis..

MarjanB

Berichten: 16551
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 11:27

Ik ben vorig jaar m’n baan kwijt geraakt en kan vertellen dat geeft best stress. Daarom hebben we nu ook echt heel bewust gekeken wat het allemaal betekent als je zo’n duurder klushuis koopt. Alleen omdat we bijna 3,5 ton overwaarde hebben kon het. Anders hadden we ook een pas op de plaats moeten maken

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 11:31

Relaxed schreef:
Ben het wel met je eens, las laatst dat veel huizenkopers nu weer aflossingsvrije hypotheken afsluiten, de maandlasten zijn dan zoveel lager dat ze het voor lief nemen dat ze geen renteaftrek hebben. Ik vind dat wel een hele slechte ontwikkeling, want dat is precies het recept voor weer een huizencrisis..


Ligt er ook helemaal aan hoeveel je aflossingsvrij doet. Je mag maximaal maar 50%. Dat hebben wij niet gedaan, maar wel 30%. Dat zal het huis altijd wel opleveren of kunnen we altijd wel op een andere manier betalen/financieren.

Met deze rentestand en wat je daardoor maar terugkrijgt aan hypotheekrenteaftrek, kan het een prima beslissing zijn t.o.v. de lagere maandlasten nu.

Winged

Berichten: 33088
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 11:38

MarjanB schreef:
Ik ben vorig jaar m’n baan kwijt geraakt en kan vertellen dat geeft best stress. Daarom hebben we nu ook echt heel bewust gekeken wat het allemaal betekent als je zo’n duurder klushuis koopt. Alleen omdat we bijna 3,5 ton overwaarde hebben kon het. Anders hadden we ook een pas op de plaats moeten maken

Hier net zo met mijn gekochte huis. Ik kan 75000 meer lenen dan waar ik nu een hypotheek voor heb. Ik wil niet tot over mijn oren ergens in zitten en vervolgens klem zitten. Daarnaast kan ik nu mogelijk ook gemakkelijker het één en ander extra aflossen als dat zo uit komt.

Als ik nu trouwens op funda kijk wat er tot 2 ton te koop is in mijn woonplaats... Dan is dat 1 pagina met alleen appartementen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 12:34

Chawi schreef:
Relaxed schreef:
Ben het wel met je eens, las laatst dat veel huizenkopers nu weer aflossingsvrije hypotheken afsluiten, de maandlasten zijn dan zoveel lager dat ze het voor lief nemen dat ze geen renteaftrek hebben. Ik vind dat wel een hele slechte ontwikkeling, want dat is precies het recept voor weer een huizencrisis..


Ligt er ook helemaal aan hoeveel je aflossingsvrij doet. Je mag maximaal maar 50%. Dat hebben wij niet gedaan, maar wel 30%. Dat zal het huis altijd wel opleveren of kunnen we altijd wel op een andere manier betalen/financieren.

Met deze rentestand en wat je daardoor maar terugkrijgt aan hypotheekrenteaftrek, kan het een prima beslissing zijn t.o.v. de lagere maandlasten nu.


Ze doen nu veelal volledig aflossingsvrij, dat mag gewoon, maar dan je dus geen hypotheekrente aftrek meer..