Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 13:30

Hmm, misschien lag het aan mijn keuzes, maar bij iedere hypotheekverstrekker waaruit ik kon kiezen was het maximaal 50%.

En ja, maakt niet uit hoeveel, maar wat aflossingsvrij is, daar krijg je geen hypotheekrenteaftrek over. Het andere deel wel gewoon.

Ah gevonden. Vanaf 2021 voor nieuwe hypotheken idd max 50% aflossingsvrij.

https://www.hypotheekadviseur.nl/hypoth ... hypotheek/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 13:34

Chawi schreef:
Hmm, misschien lag het aan mijn keuzes, maar bij iedere hypotheekverstrekker waaruit ik kon kiezen was het maximaal 50%.

En ja, maakt niet uit hoeveel, maar wat aflossingsvrij is, daar krijg je geen hypotheekrenteaftrek over. Het andere deel wel gewoon.


Je hebt gelijk met die 50%, staat heel summier in dit artikel genoemd, ik dacht echt volledig aflossingsvrij.. https://www.parool.nl/nederland/starter ... gle.com%2F

Maar ik vind het wel een zorgelijke ontwikkeling, heb zelf een hypotheek die volledig afgelost wordt.

Amethyst_

Berichten: 3112
Geregistreerd: 13-02-05
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 14:05

Urona447 schreef:
Bij een klus huis is de kans op onvoorziene uitgaven natuurlijk wel een stuk groter dan bij een huis wat eigenlijk af is. Daarnaast moet je eigenlijk bij een echt klushuis de tijd hebben om gedegen onderzoek te kunnen doen naar de staat van de fundering,elektra, gwl aansluitingen, muren, wanden en dak en in deze gekte is dat vaak niet eens mogelijk.

Rustig met een aannemer overleggen over mogelijke verbouwkosten of een bouwkundige keuring kun je vaak ook vergeten.

Je koopt dus eigenlijk op de gok en dan snap ik dat je niet als een gek gaat over bieden.


Eens, daar hebben wij ons gigantisch op verkeken. Cosmetisch leek het leuk, er was een bouwkundig rapport dus zelf niet laten keuren. We gaan uitkomen met ons bouwdepot, maar hebben bepaalde keuzes wel bij moeten stellen. Dus dat viel en valt qua verbouwing ontzettend tegen.

Chawi
Berichten: 1142
Geregistreerd: 11-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 14:50

Relaxed schreef:
Chawi schreef:
Hmm, misschien lag het aan mijn keuzes, maar bij iedere hypotheekverstrekker waaruit ik kon kiezen was het maximaal 50%.

En ja, maakt niet uit hoeveel, maar wat aflossingsvrij is, daar krijg je geen hypotheekrenteaftrek over. Het andere deel wel gewoon.


Je hebt gelijk met die 50%, staat heel summier in dit artikel genoemd, ik dacht echt volledig aflossingsvrij.. https://www.parool.nl/nederland/starter ... gle.com%2F

Maar ik vind het wel een zorgelijke ontwikkeling, heb zelf een hypotheek die volledig afgelost wordt.


Of het zorgelijk is, hangt natuurlijk helemaal af van ieders persoonlijke situatie. Een goed gesprek met een financieel adviseur en niet alleen een hypotheekadviseur kan ik iedereen aanraden. Word je meestal niet armer van ondanks de kosten :)

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 14:55

Urona447 schreef:
Bij een klus huis is de kans op onvoorziene uitgaven natuurlijk wel een stuk groter dan bij een huis wat eigenlijk af is. Daarnaast moet je eigenlijk bij een echt klushuis de tijd hebben om gedegen onderzoek te kunnen doen naar de staat van de fundering,elektra, gwl aansluitingen, muren, wanden en dak en in deze gekte is dat vaak niet eens mogelijk.

Rustig met een aannemer overleggen over mogelijke verbouwkosten of een bouwkundige keuring kun je vaak ook vergeten.

Je koopt dus eigenlijk op de gok en dan snap ik dat je niet als een gek gaat over bieden.

Welnee, je hebt altijd kans op onvoorziene uitgaven, alleen kom je daar bij een klushuis wat eerder achter als bijvoorbeeld de vorige eigenaar een zooitje van de electra heeft gemaakt :+
En dat is nu precies waarom wij liever een klushuis hebben, dan betaal je namelijk niet voor het prutswerk van een ander. Het is een misvatting dat de bouwkwaliteit van nieuwere woningen geen aandachtspunt zou zijn, daar wordt in mijn ogen erg makkelijk overheen gestapt.
Je koopt altijd op de gok, klushuis of geen klushuis. En heel eerlijk: ik koop liever geen huis met een badkamer die door iemand zelf, of een stel Polen is afgebouwd. Dat kunnen we zelf namelijk beter.
En omdat het altijd een gok is, is overbieden vooral afhankelijk van hoe het huis in de markt is gezet, tegen een reëele waarde, of om te zorgen dat kopers tegen elkaar op gaan bieden? Omdat veel mensen liever geen klushuis hebben, ligt de marktwaarde wat lager. Maar dat is eigenlijk het enige verschil.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 14:57

Hypotheken die voor 2013 aflossingsvrij zijn afgesloten mogen van dan bij afsluiten maximaal 50% aflossingvrij behouden met behoud van Hyptheekrenteaftrek. Dat is de enige uitzondering.
Daarbuiten is alles wat aflossingsvrij is , zonder hypotheekrenteaftrek.

Maar met de huidige rente zou dat nog heel weinig uitmaken. Je moet alleen wel in de gaten houden dat iemand ooit ergens dat bedrag kan opeisen. En dan moet het je maar net uitkomen. Vooral als het pensioen in zicht komt kan dat issues geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 14:59

Chawi schreef:
Relaxed schreef:

Je hebt gelijk met die 50%, staat heel summier in dit artikel genoemd, ik dacht echt volledig aflossingsvrij.. https://www.parool.nl/nederland/starter ... gle.com%2F

Maar ik vind het wel een zorgelijke ontwikkeling, heb zelf een hypotheek die volledig afgelost wordt.


Of het zorgelijk is, hangt natuurlijk helemaal af van ieders persoonlijke situatie. Een goed gesprek met een financieel adviseur en niet alleen een hypotheekadviseur kan ik iedereen aanraden. Word je meestal niet armer van ondanks de kosten :)


Natuurlijk is het in deze markt zorgelijk, je koopt een enorm duur huis en neemt ook nog eens voor de helft een aflossingsvrije hypotheek. Bij een volgende crisis zijn de huizen die nu zo duur worden gekocht de eersten die onder water komen te staan. Geen probleem als je situatie niet veranderd en je niet van plan bent om te verhuizen, maar als er wel iets veranderd hang je meteen..

Ik vraag me dan wel af wat we van de vorige crisis hebben geleerd :+

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 15:04

karin1985 schreef:
Hypotheken die voor 2013 aflossingsvrij zijn afgesloten mogen van dan bij afsluiten maximaal 50% aflossingvrij behouden met behoud van Hyptheekrenteaftrek. Dat is de enige uitzondering.
Daarbuiten is alles wat aflossingsvrij is , zonder hypotheekrenteaftrek.

Maar met de huidige rente zou dat nog heel weinig uitmaken. Je moet alleen wel in de gaten houden dat iemand ooit ergens dat bedrag kan opeisen. En dan moet het je maar net uitkomen. Vooral als het pensioen in zicht komt kan dat issues geven.

Het voordeel van aflossingsvrij is dat je het in je eigen tempo kan aflossen. Wij hebben ook een aflossingsvrij deel, daarvan mogen we 20% per jaar aflossen. Het ziet er naar uit dat we het aan het eind van de looptijd sowieso afgelost hebben. Dit jaar even niet, omdat we sparen voor een grote verbouwing. Aflossingsvrij geeft je daarin gewoon heel veel speelruimte om je eigen financiële plan te trekken. Wij zijn van niet de enige die het zo inzetten.
Niet iedereen is achterlijk op financieel gebied hè...

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 15:11

Achterom, ik heb een hypotheek die annuïtair aflost, maar ik mag ook nog gewoon extra aflossen? 15% per jaar meen ik zo uit mijn hoofd.. Dat is niet alleen voor aflossingsvrije hypotheken?

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 15:23

Achterom schreef:
Urona447 schreef:
Bij een klus huis is de kans op onvoorziene uitgaven natuurlijk wel een stuk groter dan bij een huis wat eigenlijk af is. Daarnaast moet je eigenlijk bij een echt klushuis de tijd hebben om gedegen onderzoek te kunnen doen naar de staat van de fundering,elektra, gwl aansluitingen, muren, wanden en dak en in deze gekte is dat vaak niet eens mogelijk.

Rustig met een aannemer overleggen over mogelijke verbouwkosten of een bouwkundige keuring kun je vaak ook vergeten.

Je koopt dus eigenlijk op de gok en dan snap ik dat je niet als een gek gaat over bieden.

Welnee, je hebt altijd kans op onvoorziene uitgaven, alleen kom je daar bij een klushuis wat eerder achter als bijvoorbeeld de vorige eigenaar een zooitje van de electra heeft gemaakt :+
En dat is nu precies waarom wij liever een klushuis hebben, dan betaal je namelijk niet voor het prutswerk van een ander. Het is een misvatting dat de bouwkwaliteit van nieuwere woningen geen aandachtspunt zou zijn, daar wordt in mijn ogen erg makkelijk overheen gestapt.
Je koopt altijd op de gok, klushuis of geen klushuis. En heel eerlijk: ik koop liever geen huis met een badkamer die door iemand zelf, of een stel Polen is afgebouwd. Dat kunnen we zelf namelijk beter.
En omdat het altijd een gok is, is overbieden vooral afhankelijk van hoe het huis in de markt is gezet, tegen een reëele waarde, of om te zorgen dat kopers tegen elkaar op gaan bieden? Omdat veel mensen liever geen klushuis hebben, ligt de marktwaarde wat lager. Maar dat is eigenlijk het enige verschil.


Die elektra moet ik om lachen, want inderdaad: wij hadden geen klushuis, maar de elektra bleek wel een zooitje :’). Oftewel, veel werk en kosten extra. Je kunt het idd altijd hebben.

Overbieden op een klushuis snap ik wel als de vraagprijs ook veel lager is. Want dan is dat het verschil.

karin1985

Berichten: 1888
Geregistreerd: 17-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 15:33

Achterom schreef:
karin1985 schreef:
Hypotheken die voor 2013 aflossingsvrij zijn afgesloten mogen van dan bij afsluiten maximaal 50% aflossingvrij behouden met behoud van Hyptheekrenteaftrek. Dat is de enige uitzondering.
Daarbuiten is alles wat aflossingsvrij is , zonder hypotheekrenteaftrek.

Maar met de huidige rente zou dat nog heel weinig uitmaken. Je moet alleen wel in de gaten houden dat iemand ooit ergens dat bedrag kan opeisen. En dan moet het je maar net uitkomen. Vooral als het pensioen in zicht komt kan dat issues geven.

Het voordeel van aflossingsvrij is dat je het in je eigen tempo kan aflossen. Wij hebben ook een aflossingsvrij deel, daarvan mogen we 20% per jaar aflossen. Het ziet er naar uit dat we het aan het eind van de looptijd sowieso afgelost hebben. Dit jaar even niet, omdat we sparen voor een grote verbouwing. Aflossingsvrij geeft je daarin gewoon heel veel speelruimte om je eigen financiële plan te trekken. Wij zijn van niet de enige die het zo inzetten.
Niet iedereen is achterlijk op financieel gebied hè...


Zeg ik dat dan?

Sterker nog dat is inderdaad een groot voordeel als je er de discipline voor hebt. Maar ook een nadeel want er zijn een heleboel mensen die hun eigen discipline overschatten of gewoon alleen maar naar die maandlasten kijken. En als er maar genoeg tegen de lamp lopen zit je met een kredietcrisis. En daar heeft dan weer iedereen last van. Dus ja, in die zin blijft het zorgelijk. Ongeacht hoe goed jij er zelf over nagedacht hebt.

Fitzroy

Berichten: 25162
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-21 18:18

Ik heb ook maximaal aflossingsvrij gedaan (50 % van de koopsom dus) en me daarbij laten adviseren door familie. Mijn hypotheekadviseur was het volledig eens met de motivatie voor de aflossingsvrije hypotheek. Ik mag ook extra aflossen maar dat doe ik voorlopig niet. Misschien haal ik het eind van mijn hypotheek wel niet. En dan mogen mijn nabestaanden het huis verkopen en aflossen.

xSwanHeart

Berichten: 4428
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:26

Jeetje, wat een stilte hier! Wordt er nog gezocht voor en geboden?

Wij hebben weer drie bezichtigingen gehad, maar alle drie toch niet wat we zochten. Vandaag weer eentje op de planning, maar ben bang dat ook die m niet gaat worden. Begin de moed echt weer een beetje te verliezen...

horsii

Berichten: 7688
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 08:48

xSwanHeart schreef:
Jeetje, wat een stilte hier! Wordt er nog gezocht voor en geboden?

Wij hebben weer drie bezichtigingen gehad, maar alle drie toch niet wat we zochten. Vandaag weer eentje op de planning, maar ben bang dat ook die m niet gaat worden. Begin de moed echt weer een beetje te verliezen...


Balen zeg, toch elke x een teleurstelling.

Wij zoeken nog steeds maar weinig aanbod en laatst weer niet geworden omdat er een bod zonder financierings voorbehoud was.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 09:22

Er is inderdaad heel weinig aanbod de laatste tijd!

Wij zijn een mooi huis tegen gekomen dat nog niet op de markt is, en ik twijfel over wat te doen.
Er zijn héél veel pluspunten maar ook een paar stevige minpunten. Alleen als je kijkt naar wat er de laatste tijd op de markt komt in de plaatsen waar wij zoeken, is dat echt zó weinig en zo duur dat we bijna die minpunten voor lief nemen.

Pluspunten van de woning:
- super netjes en mooi afgewerkt
- prachtige en grote tuin
- geweldige ligging
- mooi huis van de buiten- en binnenkant

Nadelen:
- boven erg klein, té klein eigenlijk
- badkamer is beneden (zouden we eigenlijk liever boven hebben)
- uitbouwen zou wellicht in de toekomst kunnen, maar budgettechnisch niet meteen
- op het randje van ons budget

Zo moeilijk..

flooooo
Berichten: 2567
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 11:33

Ik heb vanmorgen weer bezichtigd, was niets voor ons. Werden meerdere stellen rondgeleid en het was nieuwbouw. Dat is gewoon niet echt ons ding, huis miste gewoon karakter en sfeer en was echt heel kaal en leeg. Gezien er veel bezichtigingen zijn en er mega wordt overboden trekken wij ons terug.
Verder staat er niets te koop.

Monchou zie nu je berichtje. Lastig is dat, hoeveel haast heb je om te verhuizen? Wij hoeven niet weg dus gaan alleen voor ons droomhuis en dan zit je nog met bieden, de vraag is maar of je wat krijgt.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 12:28

Ik denk dat het nu een beetje een vicieuze cirkel gaat worden, mensen willen wel verkopen maar gaan eerst kopen, waardoor ze dus ook langer moeten wachten op een huis. Waardoor hun eigen huis ook nog niet de markt op kan. Het wordt er denk ik alleen maar beroerder op :')

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:17

Ik lees hier al een tijdje mee, mijn vriend en ik willen gaan samen wonen. Het liefst samen op een nieuw plekje, maar hebben al bij drie huizen ernaast gezeten. Mijn huis komt sowieso binnenkort te koop, ik trek nu in eerste instantie bij hem in.

Heeft er hier iemand ervaring met www.ruimtelijkplannen.nl en hoe je kunt zien wat het bestemmingsplan is? We hebben een nieuw huis op het oog en wil graag weten of het er mogelijk is om een bedrijf te starten. De bezichtiging is aangevraagd maar wil daarvoor onder andere dit al wel uitgezocht hebben anders kunnen we de bezichtiging wel afzeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:22

Als je het adres intypt zie je links de bestemmingsplannen. Die van de gemeente zijn het belangrijkste voor jou. Daar kan er 1 staan of meerdere (vb een bestemmingsplan en een paraplubestemmingsplan). Je kan de keuzehulp openen, die legt uit wat de plannen zijn en hoe je die moet bekijken.

Mocht je er niet uitkomen, stuur gerust even het adres in pb, dan kijk ik met je mee.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-21 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:22

Oeh ik heb daar ook ooit naar gekeken. Als het goed is, wordt met bepaalde kleuren aangegeven wat het is, als je je adres zoekt.

Vaak is het gewoon “wonen”. Wat je dan vooral moet doen is even op het bestemmingsplan klikken, dan rechts klikken op documenten en dan de regels openen. Dan staat er aangegeven ergens in wat de regels zijn voor bedrijven aan huis. Ze zijn vaak redelijk ok met bedrijven, maar het hangt er heel erg vanaf wat je voor bedrijf wil.

Anoniem

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:28

Wij gaan overigens op 2 huizen nog bieden. Al zijn er vast diepere zakken.

En volgende week een afspraak bij de ASN bank.

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:32

Ik heb nu al meer gevonden inderdaad, dank jullie wel. Er staan inderdaad bepaalde regels voor bedrijven aan huis, bijvoorbeeld max 30 procent van de oppervlakte van de hoofdgebouwen. Het gaat hier om het starten van een kinderdagverblijf/gastouder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:34

Als je helemaal zeker wilt zijn, kan je ook gewoon even bellen met de gemeente en vragen naar iemand van de afdeling vergunningen :j

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 15:35

Dat ga ik ook zeker even doen, maar dan heb ik mij nu alvast even ingelezen. :)

Flowery

Berichten: 2446
Geregistreerd: 31-07-12
Woonplaats: HHW

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 18:00

Hier is de fotograaf voor ons appartement afgelopen vrijdag langs geweest! Dus als iemand nog een appartement zoekt in midden Noord Holland _O- Ben benieuwd wanneer het daadwerkelijk op funda staat haha. 16 december krijgen wij de sleutel van onze nieuwe woning *\o/*