Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Prairy
Berichten: 9114
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:15

MizzMontana schreef:
Over hypotheekrente gesproken, zou het rendabel zijn om nu 10jaar vast over te sluiten naar 30jaar vast?
Is iemand daar al een online rekentool voor tegen gekomen of zit er niets anders op dan naar de hypotheekadviseur te gaan?


Berekenhet.nl , daar kun je dan je verschillende rentes invullen en dan krijg je wat je aan rente/aflossing moet betalen. Je boeterente is daar uiteraard niet in meegenomen, daarvoor zul je echt naar je bank moeten gaan.

Vjestagirl

Berichten: 26661
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:37

Als ik IETS niet ga missen dan staat met stip op 1 de poedersuiker die mijn buren muziek noemen en het volume waarop ze het draaien.

Electra63

Berichten: 17854
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:44

Ik moet wel wat bijbetalen, maar ik ga van een (groot) appartement met 3 verdiepingen in de stad naar een levensloopbestendige bungalow met giga tuin in een kleinere gemeente.
Ik stop een groot deel van mijn winst in de nieuwe hypotheek en grote verbouwing. En dan houd ik nog een erg leuk bedrag op de spaarbank over :D
Wat ik aan hypotheeklasten heb, daar zijn geen huurwoningen voor.
Maar de voornaamste reden, is dat ik vlak bij mijn kinderen ga wonen in een heerlijk huis.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:42

Over verbouwen gesproken...
De bezichtiging die we donderdag zouden hebben is net afgebeld door de makelaar omdat de verkopers nu blijkbaar ineens aan het verbouwen zijn 8)7

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:55

huh? Hun gaan het niet meer verkopen?


Bij ons blijken de afvoeren verstopt te zitten.. We zouden voor het eerst douchen en binnen 2 minuten stond de douche blank en gister zou ik een was draaien en toen ik thuis kwam en hij aan het afspoelen was, stond de bijkeuken blank.
Als het goed is komt vandaag iemand voor het riool en hopelijk kunnen we deze rekening bij de oude eigenaren indienen...

MizzMontana

Berichten: 5687
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:58

Prairy schreef:
MizzMontana schreef:
Over hypotheekrente gesproken, zou het rendabel zijn om nu 10jaar vast over te sluiten naar 30jaar vast?
Is iemand daar al een online rekentool voor tegen gekomen of zit er niets anders op dan naar de hypotheekadviseur te gaan?


Berekenhet.nl , daar kun je dan je verschillende rentes invullen en dan krijg je wat je aan rente/aflossing moet betalen. Je boeterente is daar uiteraard niet in meegenomen, daarvoor zul je echt naar je bank moeten gaan.


Dankje, daar ga ik ook eens op rekenen.
Ik had ook ikbenfrits.nl gevonden, die rekent het uit met (indicatie van) de boeterente.

Tevens de bank gebeld en we kunnen niet meer naar een 30 jaar hypotheek omdat we al twee jaar hebben afgelost. Ze bieden geen 28 jaren aan dus het zou dan 20 jarige hypotheek worden. Daarna staat er nog 8 jaar open, dat doen ze weer wel.
Tevens zei de dame aan de telefoon dat de 30jaars rente die ik online had gevonden (1,85 incl huisbank en labelA korting) toch niet helemaal waar was, dat was wel een beetje misleidend gaf ze zelf ook toe.
Nou mooi is dat...

Uitkomst was volgens onze huisbank dat het alleen loont als je de boete binnen 6 jaar terug verdient en wij zouden er nu 7,5 jaar over doen. We mikken nu op nog een paar jaar aflossen en daarnaast sparen zodat we kunnen oversluiten als de rente gaat stijgen voor dat de hypotheek periode afloopt.
Hopelijk hebben we dan 35% afgelost want dat is de volgende rentekorting trede.

We vonden het wel weer opmerkelijk dat de online rente dus toch als soort van lokkertje was ingezet en hebben meer van deze kleine ergernissen bij de huisbank.
Dus ook nog een afspraak gemaakt met een onafhankelijk financieel adviseur.

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 15:42

@DanielleB: ik heb altijd gehoord dat je bij voor een oplevering altijd even de wc moet doortrekken ;)
@MizzMontana: idd nooit op één bank gokken. Overigens kun je ze ook tegen elkaar uitspelen als je ergens anders beter uit zou zijn.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 20:53

DanielleB schreef:
huh? Hun gaan het niet meer verkopen?


Bij ons blijken de afvoeren verstopt te zitten.. We zouden voor het eerst douchen en binnen 2 minuten stond de douche blank en gister zou ik een was draaien en toen ik thuis kwam en hij aan het afspoelen was, stond de bijkeuken blank.
Als het goed is komt vandaag iemand voor het riool en hopelijk kunnen we deze rekening bij de oude eigenaren indienen...


Geen idee. Als het goed is nog wel. Maar beetje raar is het wel.

Oej zure hap is dat zeg. Hebben jullie een bouwkundige keuring gedaan of komt zoiets daar niet aan bod?

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:47

De wc liep goed, daar was niks mis mee. De keuken zat op een andere stuk van de riool en daar merkten we gelijk al dat dat niet goed weg liep.
Rekening was €200 dus kijken of we een deel terug kunnen krijgen, anders is het jammer.
We hebben geen bouwkundige keuring laten doen overigens.

Achterom
Berichten: 23042
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 08:54

DanielleB schreef:
De wc liep goed, daar was niks mis mee. De keuken zat op een andere stuk van de riool en daar merkten we gelijk al dat dat niet goed weg liep.
Rekening was €200 dus kijken of we een deel terug kunnen krijgen, anders is het jammer.
We hebben geen bouwkundige keuring laten doen overigens.

Lastig, toon maar eens aan dat dat al zo was tijdens de overdracht... dat kun je niet :n
Tenzij je hele begripvolle verkopers hebt, kun je naar dat geld fluiten.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 09:01

Het word ook lastig denk ik, maar goed.. we proberen het gewoon, nee heb je en ja kun je krijgen!

Hun tuinset staat ook nog steeds buiten, zouden ze eigenlijk het weekend al ophalen, dus daar mogen ze ook wel mee opschieten, dat wil ik wel graag weg hebben.
Scheelt dat ze niet ongevraagd meer het erf op kunnen komen of binnen kunnen komen, hebben nu een poort op de oprit staan die met sleutel/afstandsbediening open moet en we hebben de sloten van het huis vervangen :Y)

DubbelFun

Berichten: 88753
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:02

Dat is altijd handig om te doen :)

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 22:46

Zoals het er nu naar uitziet hebben we ons huis verkocht! Het is een weekje pittig onderhandelen geweest, maar we zijn eruit.
Nu alleen nog maar tekenen, nagelbijten door de bedenktijd, wachten op de keuring en de financiering en dan hebben we onze nachtrust weer terug!

Fitzroy

Berichten: 25141
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:03

Ik wil je niet bang maken, maar ik heb een huis kunnen kopen, omdat de eerste kopers in de bedenktijd afgehaakt waren en de tweede kopers de financiering niet rond kregen :=
Dus voorzichtig gefeliciteerd ;)

x_spekkie_x

Berichten: 4355
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:36

Zo heeft een kennis van me een huis gekocht terwijl ze bieder nummer 6 was qua hoogte. Nummer 1 kreeg de financiering niet rond (vet overboden) en vervolgens hadden nummer 2 t/m 5 in de tussentijd al een ander huis gekocht. Ik vond het aardig bizar, maar het heeft haar een mooi appartement opgeleverd :)

Plukje
Berichten: 1655
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:29

Mijn opmerking over het vervolgtraject was ook behoorlijk sarcastisch bedoeld :o . Vreselijk dat het nog zo lang duurt voordat we echt zekerheid hebben. Maar goed stapje voor stapje en de eerste paar stappen zijn nu gezet!

Swah

Berichten: 1860
Geregistreerd: 12-10-12
Woonplaats: In het paradijs

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:50

Ja zenuwslopend allemaal. Wel een stap dichterbij! Hier kopers zonder voorbehoud en de 3 dagen zijn voorbij, dus de 10% heb ik denk ik dan maar.

leeslampje

Berichten: 1115
Geregistreerd: 11-10-16
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:48

Iedereen een goed huizenjaar in 2020 gewenst! Hoe gaan de zoektochten?

Ik merk dat het aanbod in december er nauwelijks was, maar nu weer flink aantrekt. In ieder geval in ons zoekgebied. Merken jullie dat ook?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 15:01

Merk er weinig van. In datgene wat wij zoeken komt er nog steeds maar weinig tot niks bij.
Zoekgebied is dus nog maar verder vergroot. Maandag tekenen bij de notaris voor die van ons. En dan is hij eindelijk verkocht. En smiddags gesprek bij de bank, kijken of budget ietsje omhoog kan.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 15:20

Merk ook dat er deze maand weer meer bij komt inderdaad. Vorige maand kwam er nauwelijks wat op de markt.
Wel zijn we gisteren bij een huis gaan kijken waar we al langer naartoe wilden. De verkoop met de vorige kopers ging niet door dus nu wilden ze ons en geloof nog een andere de kans geven om te kijken en eventueel kopen.
Wij waren wel gecharmeerd van het huis. Voldoet aan al onze wensen en zelfs wat meer nice to haves zoals een grote kelder, balkon, extra kamer, open haard en andere charmante jaren 30 woning dingetjes. Het huis is zo goed als te betrekken en in de loop van de jaren zijn er nog dingen die we zouden kunnen verbeteren als we dat willen tot een echt droomhuisje. Onze makelaar is net geweest, die kon gisteren niet. Dus als mijn vriend zo ook thuis is gaan we het horen van onze makelaar wat wijsheid is :)

flooooo
Berichten: 2564
Geregistreerd: 11-06-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:33

Ik merk hier niet dat het aantrekt, mijne komt zelf maandag op funda dus ik ben heel benieuwd! Ook daar staat verder niet veel te koop.
Rina, spannend nog steeds niets naar jullie wens gevonden?
Queelens jullie zijn ook al een tijdje aan het zoeken toch? Wat zoeken jullie precies? Hopen dat dit wat wordt dan.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37284
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:44

Succes met zoeken dan en verkoop.

Hier tsja watgefrustreerd. -O- De enige uitweg kwa huur in ruimte is idd in de verkoop gekomen. Zou goed ruim binnen budget vallen en gefinancierd kunnen worden, maandlasten denk ik 350 euro per maand of zo. Maar ja krijg geen hypotheek -O- en zou ook werkelijk geen andere optie weten. :n

Kwa huur, kon zowaar ergens gaan kijken als nummer 7 in de rij. Huis is naar nummer 3 gegaan maar was ook absoluut niet geschikt. Ondanks "aangepast" was er domweg geen ruimte voor rolstoel oid. 8)7 Slaapkamer (nou ja hokje zonder deur) paste net een eenpersoonsbed in en dan nog ruzie met de badkamer deur. Waar niet eens een douchestoel inpaste. De enige extra ruimte boven was alleen toegankelijk met een extreem steile trap. Geen enkele plek voor een kledingkast of wat ook. Tsja voor een huur van 730 euro per maand. :roll:

SaskiaB

Berichten: 3279
Geregistreerd: 28-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 22:43

Wij zijn ook op zoek en het komt maar moeizaam op gang. We hebben afgelopen week ons eerste bod gedaan, maar waren (zoals een beetje verwacht) niet de hoogste bieders.

Ik wist overigens niet dat het hier ook zo was dat je meteen een eindbod moet doen. Maar goed, net begonnen met zoeken en ik heb er nog vertrouwen in haha!

manzano

Berichten: 23964
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:27

Ik merk er ook niks van. Komt echt niks te koop wat aanspreekt.

Fitzroy

Berichten: 25141
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-20 00:52

Ik kijk altijd naar het totale aanbod in Nl maar dat is alleen maar teruggelopen de laatste tijd. Zat het in oktober nog op 104000, gisteren was het 89000.

Ik ben helemaal geslaagd, hypotheek is rond en over 2 maanden overdracht. Dan de badkamer laten verbouwen, laten stuccen, nieuwe vloer erin en dan ga ik van mijn nieuwe huis genieten.