Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78525
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:27

Wij doen geen fysiek werk maar met de hersenen, dus daarvoor hoeven wij niet om te scholen. :)

Hier ook geen files naar het werk, tenzij we achter een trekker zitten. :') Ben binnen 10 minuten op het werk.

Caresse07

Berichten: 9419
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 18:50

Ik bedoelde met mijn huidige baan is het niet handig om in het noorden van het
land te wonen. Ik werk nu in het midden van Nederland ;)

Fitzroy

Berichten: 25129
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 20:02

Ik woon en werk in het midden-oosten vh land zoals wij gekscherend zeggen. Maar ik overweeg wel meer naar het noorden of oosten te gaan omdat je daar simpelweg meer huis voor je geld koopt.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 21:11

Klopt, maar de lonen zijn hier ook lager. ik heb een functie die doorgaans behoorlijk ondergewaardeerd wordt en ik heb goed onderhandeld qua salaris, maar er zijn er maar weinig die net zoveel krijgen als ik. Desniettemin ben ik ook nog eens op zoek naar een nieuwe baan (:+) maar eerst t huis rond krijgen. Bij de NAM hebben ze ook vakantie... en onze makelaar is weg, dus degene die een derde keer wilden komen zijn nog niet geweest... mn billen branden in de stoel, spreekwoordelijk gezien....

... kunnen 1 huis maar niet uit ons hoofd krijgen. er is een andere kandidaat, maar die heeft eigenlijk te weinig land... wel prachtig wonen, een huis wat af is en bij het bos...

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:13

Neonlight schreef:
Wij doen geen fysiek werk maar met de hersenen, dus daarvoor hoeven wij niet om te scholen. :)

Hier ook geen files naar het werk, tenzij we achter een trekker zitten. :') Ben binnen 10 minuten op het werk.


Ik bedoelde qua leeftijd. Iedereen kan op elke leeftijd nog om willen of moeten scholen.


Ir1ne schreef:
Klopt, maar de lonen zijn hier ook lager. ik heb een functie die doorgaans behoorlijk ondergewaardeerd wordt en ik heb goed onderhandeld qua salaris, maar er zijn er maar weinig die net zoveel krijgen als ik. Desniettemin ben ik ook nog eens op zoek naar een nieuwe baan (:+) maar eerst t huis rond krijgen. Bij de NAM hebben ze ook vakantie... en onze makelaar is weg, dus degene die een derde keer wilden komen zijn nog niet geweest... mn billen branden in de stoel, spreekwoordelijk gezien....

... kunnen 1 huis maar niet uit ons hoofd krijgen. er is een andere kandidaat, maar die heeft eigenlijk te weinig land... wel prachtig wonen, een huis wat af is en bij het bos...


Maar dat is echt geen probleem. Ik haalde het al even aan; De lonen zijn sowieso natuurlijk volgens CAO, dus niet lager dan mag.
En niet alleen de huizen zijn goedkoper. Wij hebben al een aantal jaren in het Noorden gewoond en gewerkt en daar stonden de paarden ook veel goedkoper. Materialen voor verbouwen was goedkoper en kennissen betalen bijv vele malen minder voor mooier hooi dan wij en zo kan je nog wel wat verzinnen.

Het gaat erom wat je over houdt. Dat kan je in bedragen rekenen, maar ook percentage gewijs.

We kwamen uit Amsterdam/Almere en vonden het voor de paarden echt heel goedkoop daar. Moesten ook echt op de veluwe weer even wennen en omschakelen naar de hogere prijzen. Met ietsje meer loon inderdaad na onderhandelen.
Maar dan nog is het niet altijd geheel in verhoudingen.

Irine, hoeveel land wil je?

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 22:24

Tja. En dan heb ik het geluk dat ik in het noorden woon. Maar mijn salaris daar niet naar is.
Ik werk bij de overheid. Wij hebben dus een landelijke schaal.

Dat is ook echt de enige reden dat ik een huisje met tuintje heb kunnen kopen in mijn eentje. Anders was mij dat nooit gelukt met mijn MBO paardenhouderij opleiding.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 06:57

Ik ben heel blij dat ik niet volgens salarisschaal betaald krijg, want dan kreeg ik een prutsloontje haha. Ik zit in de hoogste trede en daarbovenop nog een bedrag.

Ik wil het liefst minimaal 0.5 hectare (totaal) maar het hangt er vanaf hoe de indeling van t perceel is.

Pantykous

Berichten: 10490
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:29

Niet iedereen heeft een CAO.

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 08:44

Pantykous schreef:
Niet iedereen heeft een CAO.

En zelfs dan... in de zorg CAO's heb je het "fantastische" FWG systeem waarbij iedere werkgever in feite vrij is om de functie in te delen zoals hij zelf wil.
En dat zie je dan ook :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:39

superpony schreef:
Ik vind een aankoop makelaar echt niet zoveel meerwaarde hebben. Ik weet diverse mensen die het wel hadden gedaan, maar uiteindelijk zelf een woning kwamen aandragen.
Daarbij, als iedereen een aankoop makelaar neemt, gaat het ook niet sneller of beter. Aanbod blijft hetzelfde.

Merk niet echt dat je niet serieus genomen wordt. Hooguit degene aan de telefoon die niet altijd even vriendelijk is, maar als een huis me voldoende aanstaat, prik ik daar ook wel doorheen.


Sintara schreef:
Nou stress is voorbij, het is al verkocht


Dat leer je op de huidige markt wel dat je snel moet handelen. Als dit je een paar keer gebeurt, weet je wel dat je sneller moet reageren en beslissen. Ook met aankoop makelaar, ligt de beslissing bij jou en gaan verkopers ook niet meer weken wachten wat je wil.


Ja en dat is balen hè. Het zijn niet de boodschappen die je even snel moet halen. Hier ook al 2 keer gehad..


Onze vorige bezichtigingen zijn weer op niets uitgelopen helaas. Aan een energielabel E ga ik echt niet beginnen. :+ We gaan weer door!

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:45

Waar lezen jullie dan dat ik weken heb gewacht? Het hele appartement heeft nog geen week te koop gestaan :+ . Ik ben wel benieuwd naar mijn hypotheek advies gesprek van vanmiddag. Na een tip van een collega blijkt dat een een stuk hogere hypotheek kan krijgen dan ik dacht. Niet dat ik zo duur wil gaan maar het geeft wel wat meer opties.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:47

Giolli, je wil geen energielabel E. Wat voor huizen zoek je? Want dan moet je eigenlijk wel een iets nieuwere woning zoeken. Mijn oud huisje heeft G en ons nieuwe woning heeft ook voorlopig G maar die kunnen we misschien nog wel iets omhoog krijgen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:52

DanielleB schreef:
Giolli, je wil geen energielabel E. Wat voor huizen zoek je? Want dan moet je eigenlijk wel een iets nieuwere woning zoeken. Mijn oud huisje heeft G en ons nieuwe woning heeft ook voorlopig G maar die kunnen we misschien nog wel iets omhoog krijgen.



Wij zoeken een huis van ongeveer max 20 jaar oud, energielabel A, B of C.
Verder zoeken we:
Een tuin vanaf 75m2 ongeveer
Een badkamer met bad óf ruimte voor een bad
Oppervlakte vanaf 110m2
Minimaal 3 slaapkamers
Liefst in de wijk waar we nu zitten maar in elk geval dezelfde stad
Voor een budget van 230.000

:') Kak zooi.

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:56

Dat energie label is soms ook een wassenneus hoor.
Mijn vorige appartement had D.
Nou geloof ik echt niet dat D juist is!
Dat huis tochte aan alle kanten...
de rolgordijnen klapperden gewoon voor de ramen.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:57

Dat word naar het hoge noorden verhuizen denk ik :+

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:58

daantjuhhh schreef:
Dat energie label is soms ook een wassenneus hoor.
Mijn vorige appartement had D.
Nou geloof ik echt niet dat D juist is!
Dat huis tochte aan alle kanten...
de rolgordijnen klapperden gewoon voor de ramen.

Ja precies..

En je kan dit online ook makkelijk vragen om aan te passen.
Soms zijn de oudere woningen bijvoorbeeld label E, zijn er veel dingen aangepast maar nooit gekeken om het energielabel aan te passen.
Of in jouw voorbeeld andersom.

Mijn bejaardenhoekwoning heeft G, huisoppervlak 100m2 en wat ik aan gas/water/elektra verbruik is echt niks :+

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 09:59

DanielleB schreef:
Dat word naar het hoge noorden verhuizen denk ik :+



Er zijn hier erg veel huizen wat aan onze eisen voldoen dus verhuizen naar het noorden is echt niet nodig! Alleen die tuin is elke keer nét te klein of de badkamer te klein. :x dus we zoeken door!

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:13

Vanmiddag ga ik kijken bij een andere, de makelaar aan de telefoon zei dat hij nog beschikbaar is *\o/*

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:14

Ah leuk! Ook een appartement?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:15

Ow, energielabel kijk ik echt niet naar. We gaan er vanuit dat we moeten verbouwen en die labels veranderen toch steeds. Wat nu zuinig is, is dat over een paar jaar toch niet meer. En veel kan je gewoon zelf laten aanpassen, soms met subsidie. Zou er echt geen huis om laten staan als je zoveel specifieke wensen hebt.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:17

Ja ook een appartement, wel een stuk duurder maar ook een stuk groter. Betere indeling ook..
Komt wel 2x per dag een trein langs

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:26

superpony schreef:
Ow, energielabel kijk ik echt niet naar. We gaan er vanuit dat we moeten verbouwen en die labels veranderen toch steeds. Wat nu zuinig is, is dat over een paar jaar toch niet meer. En veel kan je gewoon zelf laten aanpassen, soms met subsidie. Zou er echt geen huis om laten staan als je zoveel specifieke wensen hebt.


Ben ik het niet helemaal mee eens hoor, wij willen een wat moderner huis want we willen niet verbouwen. Als de helft maar enkel glas is, dan laten wij het voorbij gaan. Dus we kijken zeker wel naar energielabel.

En “zoveel specifieke wensen” vind ik niet? We kijken niet naar de indeling van het huis alleen de grote in oppervlakte, de tuin oppervlakte, en of er een bad in past en of het energiezuinig is. Ik hoor regelmatige grotere lijstjes en voor dit budget is dat echt niet heel lastig te vinden. Het lastigste is dat wij graag in deze buurt willen blijven en hier komt maar weinig vrij.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 12:59

Giolli schreef:
superpony schreef:
Ow, energielabel kijk ik echt niet naar. We gaan er vanuit dat we moeten verbouwen en die labels veranderen toch steeds. Wat nu zuinig is, is dat over een paar jaar toch niet meer. En veel kan je gewoon zelf laten aanpassen, soms met subsidie. Zou er echt geen huis om laten staan als je zoveel specifieke wensen hebt.


Ben ik het niet helemaal mee eens hoor, wij willen een wat moderner huis want we willen niet verbouwen. Als de helft maar enkel glas is, dan laten wij het voorbij gaan. Dus we kijken zeker wel naar energielabel.

En “zoveel specifieke wensen” vind ik niet? We kijken niet naar de indeling van het huis alleen de grote in oppervlakte, de tuin oppervlakte, en of er een bad in past en of het energiezuinig is. Ik hoor regelmatige grotere lijstjes en voor dit budget is dat echt niet heel lastig te vinden. Het lastigste is dat wij graag in deze buurt willen blijven en hier komt maar weinig vrij.


Maar dubbele beglazing kan je zelf laten plaatsen. Het is niet dat een huis dan niet zuiniger kan worden.

Ik vind het aardig specifieke wensen. Als je per se in de buurt wil blijven en dat lastig blijkt, zou je daar meer prioriteit aan kunnen stellen. Een plek kan je niet veranderen, maar aan een huis is van alles te doen. Is het niet nu, dan wel in de toekomst. Want zelfs een huis wat nu instap klaar is, blijft dat niet eeuwen.

Hier verderop stond een appartement te koop. Meteen 10 kijkers en 1 koper. Dan hou je 9 mensen over die nog zoekende zijn. Zo gaat dat hier in de buurt ook.
Wij maakten gisteren foto's en gelijk mensen die wilden weten of we gaan verkopen etc.
Mensen die hier willen wonen en een bepaald budget hebben, zullen water bij de wijn moeten doen, want er zijn meer zoekende dan aanbod. Wat zeg ik.........er is nu vrijwel geen aanbod.

Als je dit als zoekcriteria gebruikt, krijg je ook minder aanbod te zien of aangeboden, waar er misschien huizen zijn die wel aan je wensen voldoen op enkele na.

Het is gewoon niet de tijd nu om te kritisch te zijn of je moet je budget verhogen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19227
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 13:37

Natuurlijk kun je alles zelf plaatsen of verbouwen maar dat is juist waar we geen zin in hebben. Gezien het aanbod hier in de buurt en de prijzen daarvan, denk ik niet dat onze wensen onrealistisch zijn en we ons budget moeten aanpassen. Er is een hele hoop en zelfs meer te koop voor dit budget. (Vaak voor dit geld een hoek woning of met garage, aanbouw, dakkapel etc) alleen dat hoeft voor ons niet eens zo zeer, we willen gewoon een grotere tuin dan nu en een badkamer waar een bad in past. Eigenlijk zoeken we precies hetzelfde huis als dat we nu hebben, maar dan met 15/20m2 meer tuin en ons huis gaat in de verkoop voor 190.

Overigens hebben we geen haast met kopen/verkopen, dus als we niets kunnen vinden met deze eisen, wachten we langer i.p.v. bijstellen.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:00

Bod gedaan :x