Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 14:51

Ik zou het sowieso bijzonder vinden als je aan gaat bellen bij mensen als potentiële koper. Ik heb daar echt nog nooit van gehoord. En ik zou er ook niet van gediend zijn eerlijk gezegd. Wat wil je daar ook mee bereiken? Ga je dan vragen: geven jullie veel feestjes of houden jullie van harde muziek ? Of hoeveel kinderen hebben jullie of willen jullie :+
Beetje apart.

Temeraire

Berichten: 3532
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:11

Ja vind ik dus ook, ik doe het daarom ook niet inderdaad. Maar het schijnt toch best veel te gebeuren.

En wat superpony zegt is ook zo; je weet het toch pas als je er woont, en je buren kunnen natuurlijk ook weer verhuizen.

Ik kijk inderdaad wel in de tuinen van de buren indien mogelijk, vanaf de eerste verdieping bijvoorbeeld. Zegt ook niet alles, maar als de bierkratten 6 hoog staan geeft het wel een indicatie natuurlijk :+

Century

Berichten: 5986
Geregistreerd: 19-10-09
Woonplaats: Uden (NB)

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:38

Wij hebben wel bij de buren gekeken en bij één op bezoek geweest. Toen was het bod al wel geaccepteerd maar de vraag hadden we neergelegd daarvóór al. We hebben dat alleen bij dit huis gedaan waar wij onszelf zagen wonen en ook zijn gaan wonen.
Wij hadden echter wel tijd om rustig te bezichtigen en na te denken over een bod.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 15:39

Mijn bod is geaccepteerd inclusief voorbehoud van financiën *\o/*

DubbelFun

Berichten: 88715
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:53

Fitzroy schreef:
Ik zou het sowieso bijzonder vinden als je aan gaat bellen bij mensen als potentiële koper.
Toch is het wel prettig om op voorhand te weten of er een buur is met een constant blaffende hond of dat er iemand als hobby muziekspelen heeft (viool, piano, trompet oid :D )

Hobbyhorse

Berichten: 1320
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 21:46

Wat gewéldig Sintara!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 22:16

Toen wij ons huidige huis bekeken, kwam de buurman naar buiten en vroeg ons naar binnen. Dit huis was uitgewoond en verhuurd. Stond al 2 jaar te koop en ze baalden geloof ik nogal van de huurders. Hij wilde laten zien hoe zo een huis er na verbouwing uit kon zien, wat vertellen etc.

Toen was hun kind een baby en aan de andere kant ook. Baby's worden spelende kinderen, pubers en jongeren. Elke leeftijd KAN iets hebben.........of niet. Dat hangt er vanaf, maar heb in mn leven naast diverse gezinnen gewoond en elke fase gaat ook weer over.

Fitzroy

Berichten: 25130
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 23:00

DubbelDun schreef:
Fitzroy schreef:
Ik zou het sowieso bijzonder vinden als je aan gaat bellen bij mensen als potentiële koper.
Toch is het wel prettig om op voorhand te weten of er een buur is met een constant blaffende hond of dat er iemand als hobby muziekspelen heeft (viool, piano, trompet oid :D )


Maar daarvoor hoef je niet aan te bellen, alleen op verschillende tijden vd dag gaan kijken cq luisteren.

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 23:17

Dankjewel allemaal! Ik vind het best spannend maar ook heel leuk *\o/*

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 00:38

Gefeliciteerd Sintara. Dat is nog snel gegaan uiteindelijk.
Hier nu wachten op akkoord financiering, ookal weet ik dat dat goed zit toch pas blij als ik definitief akkoord heb.
Wil eigenlijk al volop shoppen maar dat is nu te onpraktisch dus dan maar alvast overal wat rondkijken.
Alleen stalling voor de paarden wordt nog een dingetje. Ponys wel zo goed als geregeld.
Kijk al wel wat rond maar het duurt nog te lang voordat ik verhuis om nu alvast dingen vast te leggen.

DanielleB

Berichten: 5220
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 08:06

Gefeliciteerd Sintara!

Wij hebben nu eigenlijk ook alle stukken binnen voor de financiering. 28e moet het klaar zijn, maar dat moet makkelijk lukken.

Gister zijn we al wel naar de Ikea geweest, we willen toch alles wat anders gaan aankleden (andere kleuren enzo). Toch wel erg leuk om te doen *\o/*

lucifertje

Berichten: 5610
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:10

Gefeliciteerd Sinatra! Ons huis staat ook sinds kort te koop. Wel in de stille verkoop (niet online).

Hoe lang is normaal het termijn van koop tot sleuteloverdracht?
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en de verwachte oplevering is Q1 2020. Vanaf het moment van oplevering verwacht ik nog 4weken bezig te zijn incl verhuizing.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10444
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:12

lucifertje schreef:
Gefeliciteerd Sinatra! Ons huis staat ook sinds kort te koop. Wel in de stille verkoop (niet online).

Hoe lang is normaal het termijn van koop tot sleuteloverdracht?
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en de verwachte oplevering is Q1 2020. Vanaf het moment van oplevering verwacht ik nog 4weken bezig te zijn incl verhuizing.


Het verschilt geel erg. Ik zie ze binnen 8 weken maar ook pas met een half jaar. Je kunt volgens mij ook een aanvaardingstermijn aangeven bij je makelaar

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:20

Mijne is met 6 weken, maar ik kan dingen wat sneller regelen dan de meesten.

Caresse07

Berichten: 9419
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:30

Onze overdracht staat op 2 december gepland.

Heb zelf naast huurwoningen ook nog even naar koop gekeken en zag een heel leuk huis
waar ik wel interesse in zou hebben als het niet pas ergens rond maart 2020 vrij zou komen.
Dat duurt me toch net even iets te lang :o

daantjuhhh

Berichten: 26874
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 09:33

lucifertje schreef:
Gefeliciteerd Sinatra! Ons huis staat ook sinds kort te koop. Wel in de stille verkoop (niet online).

Hoe lang is normaal het termijn van koop tot sleuteloverdracht?
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en de verwachte oplevering is Q1 2020. Vanaf het moment van oplevering verwacht ik nog 4weken bezig te zijn incl verhuizing.

Dat is inderdaad verschillend.
Je kunt bijvoorbeeld iemand krijgen die iets lager biedt dan een ander. Maar dan jouw de tijd geeft.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:55

Gefeliciteerd Sintara! Spannend he?! Komt vast allemaal goed!

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:13

lucifertje schreef:
Gefeliciteerd Sinatra! Ons huis staat ook sinds kort te koop. Wel in de stille verkoop (niet online).

Hoe lang is normaal het termijn van koop tot sleuteloverdracht?
Wij hebben een nieuwbouwhuis gekocht en de verwachte oplevering is Q1 2020. Vanaf het moment van oplevering verwacht ik nog 4weken bezig te zijn incl verhuizing.

Bij ons huis moesten we (op 2/3 dagen na) 3 maanden wachten vanaf tekenen tem oplevering bij de notaris. Verkoper moest namelijk nog een huis vinden. In die 3 maanden zat wel 6 weken financiering. De bouwtechnische keuring hebben we wel voor het koopcontract gedaan.

Moet er wel bij zeggen dat wij erg flexibel waren omdat dit ons eerste koophuis was en beiden nog bij onze ouders woonden. Voor ons maakte een maandje meer of minder niet uit. Wel hebben we gezegd dat als het langer dan 3 maanden zou duren wij wat van de koopprijs af wilden hebben (als de rente namelijk hoger zou worden dan zouden we een boete krijgen als we niet binnen 3 maanden na het tekenen van de koopovereenkomst bij de notaris zaten). Al met al heeft het bij ons bijna 3 maanden geduurd sinds het tekenen van het koopcontract tot oplevering.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:34

Je kan de rente nu al vastzetten als je pas over een half jaar je huis krijgt.

Wij hebben morgen meerdere kijkers en dan maandag weer.

Zaterdag krijgen we een hypotheek voorstel, dus ben benieuwd.

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:59

Wij hebben ons huidige huis in oktober (2009) gekocht (koopovereenkomst getekend) en juli 2010 was de overdracht.

Wij hadden beide kinderen en wilde in de zomervakantie verhuizen ivm school.

Tijdje terug bij een woning wezen kijken en die eigenaar liet een huis bouwen en zou daar zomer 2020 in kunnen.
Voor hem was het prima om zo laat mogelijk de overdracht te hebben (en voor ons zou dat prima zijn ivm dat wij ons huis nog te koop moesten zetten).
Nu is dat huis niets geworden helaas...maar het gebeurd wel vaker dat de overdracht (heel) veel later is dan de werkelijke koop.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:14

Maar je kan dan nu met de lage rente, het beste wel de rente vast laten zetten.

Ik zelf zou wel echt heel erg weg moeten zijn van een huis en een plek. Ik zou bang zijn dat je tussendoor blijft kijken en toch weer iets anders tegenkomt.

Hoewel ik nu amper nog op Funda heb gekeken na het tekenen van voorlopig contract.

Tijd is verder wel heel relatief. Ik zag ook een keer in 2018 een huis die pas 2020 vrij komt. Toen dacht ik; echt niet dat ik zolang wil wachten. Maar feitelijk zoeken en kijken we al jaren en is dat langer geweest dan we daarop hadden moeten wachten.

Maar nu met kijkers bij ons, hoop ik wel dat mensen het snel willen afhandelen, anders zitten wij lang met 2 huizen. Heeft ook voordelen qua verhuizen en contract hier uitwerken, maar liever niet maanden.......

Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:17

Ja dat hebben wij toentertijd ook gedaan.
Binnen een x aantal maanden moesten we de rente vastzetten (kan best wel eens max 3 maanden zijn geweest hoor, dat weet ik niet meer).

_Kellyy

Berichten: 2422
Geregistreerd: 26-08-05
Woonplaats: Zuid-Holland/Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 14:06

superpony schreef:
Je kan de rente nu al vastzetten als je pas over een half jaar je huis krijgt.

Wij hebben morgen meerdere kijkers en dan maandag weer.

Zaterdag krijgen we een hypotheek voorstel, dus ben benieuwd.

Bij ons was dat echt maar 3 maanden. Daarna konden we wel met nog een keer 3 maanden verlengen, maar als de rente omhoog ging na 3 maanden, kregen we een boete. Als de rente gelijk bleef konden we kosteloos 3 maanden verlengen. Dit zou voor ons een risico kunnen betekenen als de rente omhoog schoot en wij pas 4/5 maanden later het huis kregen. ;-)
Weet niet of het overal zo is hoor, maar bij ons was dit wel het geval.

Ir1ne

Berichten: 3384
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Groningen

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:55

Gefeliciteerd huiskopers en verkopers :D


Wij moeten binnenkort maar eens naar de hypotheekadviseur om alvast e.e.a. in kaart te brengen, lijkt mij tenminste handig :)

Rennie89
Berichten: 37258
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:41

Morgen heb ik de overdracht! Alles is al betaald godzijdank dus kan al een beetje inzien hoe arm ik straks ga zijn xD