Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gnome
Berichten: 8448
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:50

Winged schreef:
ingedebruijn schreef:
Zo hebben we de afgelopen 4 maanden inderdaad gezocht en ik denk inmiddels 8 keer geboden. We worden echter of nog veel verder overboden.. Lees nog 60k bovenop onze 30k boven de vraagprijs. Of ze bieden zonder voorwaarden.

Ja da's het zure.. mensen die in een veel lagere prijsklasse zoeken en dan flink gaan overbieden -O- Hopeloos.

Voor 3 ton moet je toch een twee onder 1 kap kunnen vinden.... Maar neeeeee


Ja waar wij naar kijken ligt tussen de 200000 en 270000. Qua budget dus heel ruim, ook om realistisch te kunnen overbieden. Nouja het is wat het is. Hopelijk hebben jullie binnenkort gewoon succes want ik gun het jullie ook enorm!

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:16

Ik heb zelf een budget tot 240.000. Huizen boven de 2 ton bekijk ik al geeneens meer. Word dan toch ruim overboden. een jaar terug had ik met dat geld een leuk huisje kunnen kopen. Nu niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 14:45


Gnome
Berichten: 8448
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:00

Hebben we inderdaad ook gekeken maar niets naar ons zin tot zover. Als ik de huizen in je voorbeeld zie, moet alles eruit om het naar ons zin te krijgen en in deze tijden vind je ook geen aannemers.

Die in Wolvega hebben we trouwens geprobeerd maar geen kans gehad :)

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:08

Winged schreef:
ingedebruijn schreef:
Zo hebben we de afgelopen 4 maanden inderdaad gezocht en ik denk inmiddels 8 keer geboden. We worden echter of nog veel verder overboden.. Lees nog 60k bovenop onze 30k boven de vraagprijs. Of ze bieden zonder voorwaarden.

Ja da's het zure.. mensen die in een veel lagere prijsklasse zoeken en dan flink gaan overbieden -O- Hopeloos.

Voor 3 ton moet je toch een twee onder 1 kap kunnen vinden.... Maar neeeeee


Aan de andere kant wij hebben ook in veel lagere prijsklasse geboden maar hier hebben wij heel goed over nagedacht.

Voor het rekenvoorbeeld: wij kunnen 500-550K als maximale hypotheek krijgen en hebben hem gekocht voor 305K.
Hiervan hebben we 25% aan eigen geld ingebracht.

Maar hier hebben wij wel heel hard voor gewerkt. Wij zijn beide 30+ en dit is ons eerste koophuis.

Wat ik liever zou hebben is dat er in plaats van naar het jaarinkomen meer naar het netto inkomen gekeken werd en wat je tot nu toe aan huislasten hebt betaald. In mijn eentje kon ik in het verleden geen koophuis krijgen. Terwijl ik wel 800,00 zonder blikken of blozen aan huurlasten kon betalen.

Mijn vriend en ik vinden het belangrijk dat wij onze hypotheeklasten kunnen betalen. Deze hypotheeklasten voelen wij ons comfortabel bij. Hogere lasten niet. Dit heeft er ook mee te maken dat wij beide veel autorijden voor ons werk, leaseautos rijden en ook niet krom willen liggen van de hypotheeklasten.
De hypotheek die wij nu hebben kost ons maandelijks €750,00.

Op papier kunnen wij wel 500K aan hypotheek krijgen alleen dan zijn de maandelijkse hypotheeklasten €1760,00. Dit is dan 35% van onze totale nettoinkomen. Stel wij komen zonder werk te zitten of we gaan minder werken dan zal dit percentage alleen maar stijgen. Daar voelen wij ons niet comfortabel bij.

Hier hebben wij heel goed over nagedacht.
We hebben allemaal gezien hoe voor de vorige crisis iedereen maar een hele hope hypotheek toegewezen kreeg. Toen de huizenmarkt instortte zijn veel woningen onder water komen te staan en of mensen veel minder zijn gaan verdienen en toen zijn veel mensen in de problemen gekomen.

Hier hebben wij in ieder geval lering uit getrokken en gekozen voor een maandbedrag waar wij ons goed bij voelen en op basis van dit bedrag een huis gezocht. Ook kijkend naar de toekomst.

Ik denk niet dat het probleem hem zo zeer ligt bij de "rijke" mensen die "goedkope" woningen kopen, maar meer bij het systeem dat in Nederland gehanteerd wordt.

Winged

Berichten: 33066
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:24

Ik zeg ook niet dat mensen er niet over nadenken geloof ik.

Ik doelde meer op het overbieden op een goedkopere woning. Als je flink gaat overbieden en de waarde van die woning blijft op papier gelijk (stel dat ding wordt niet hoger getaxeerd dan 190.000 terwijl jij 230.000 neerlegt) dan wordt die markt ook flink scheef getrokken. Simpelweg omdat het hoopje stenen dat geld eigenlijk niet waard is.

Misschien wat krom uitgelegd, maar jullie snappen vast wat ik bedoel.

pandour4evuh
Berichten: 483
Geregistreerd: 17-03-06
Woonplaats: Delft, Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:27

Winged schreef:
Ik zeg ook niet dat mensen er niet over nadenken geloof ik.

Ik doelde meer op het overbieden op een goedkopere woning. Als je flink gaat overbieden en de waarde van die woning blijft op papier gelijk (stel dat ding wordt niet hoger getaxeerd dan 190.000 terwijl jij 230.000 neerlegt) dan wordt die markt ook flink scheef getrokken. Simpelweg omdat het hoopje stenen dat geld eigenlijk niet waard is.

Misschien wat krom uitgelegd, maar jullie snappen vast wat ik bedoel.


Dan heb ik het verkeerd begrepen.

Zoveel overbieden vind ik ook absurd. Wij hebben er 5% (15K) bovenop gedaan. Dat was voor ons ook de max. Wij hebben die 15K ook niet in de taxatie terug gekregen (5K geloof ik).

Bij ons was er ook een hogere bieder, alleen kregen wij de gunfactor.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:31

Winged schreef:
Ik zeg ook niet dat mensen er niet over nadenken geloof ik.

Ik doelde meer op het overbieden op een goedkopere woning. Als je flink gaat overbieden en de waarde van die woning blijft op papier gelijk (stel dat ding wordt niet hoger getaxeerd dan 190.000 terwijl jij 230.000 neerlegt) dan wordt die markt ook flink scheef getrokken. Simpelweg omdat het hoopje stenen dat geld eigenlijk niet waard is.

Misschien wat krom uitgelegd, maar jullie snappen vast wat ik bedoel.

Maar het is zo, dat zodra er bv 3 dezelfde huizen in 1 blok verkocht wordt voor 230 de andere huizen stijgen in waarde omdat blijkbaar de marktwaarde wel 230 is.
Op papier stijgt het huis dus wel.

Gnome
Berichten: 8448
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:34

Klopt maar wij verliezen nu huizen op overbieden, wat ook niet getaxeerd wordt. Dus er wordt gewoon heel veel geld neergelegd wat het huis dus niet waard is. Huizen krijgen voor de vraagprijs heb ik nog niet meegekregen in deze regio en budget.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:42

ingedebruijn schreef:
Klopt maar wij verliezen nu huizen op overbieden, wat ook niet getaxeerd wordt. Dus er wordt gewoon heel veel geld neergelegd wat het huis dus niet waard is. Huizen krijgen voor de vraagprijs heb ik nog niet meegekregen in deze regio en budget.

Weet je dat zeker?
Weet van een huis die ruim 15% is overboden en werd daar zelfs nog boven getaxeerd.
Ikzelf vond de vraagprijs al ruim :+ maar blijkbaar hebben mensen er meer voor over.

Vooral als je al een huis hebt met overwaarde (of een erfenis hebt gekregen) kun je dat gebruiken om evt boven de taxatiewaarde te bieden.
Maar ik merk ook hier (zowel in het topic als in mijn omgeving) dat huizen toch aardig rond de aankoopwaarde worden getaxeerd.

Kennisje van mij (bedragen weet ik even niet zo meer, dus is een voorbeeld)..:
Huis getaxeerd op 200 voor verkoop, vraagprijs 225
Verkocht voor 245, huis voor hypotheek getaxeerd op 250

Gnome
Berichten: 8448
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 15:43

Brainless schreef:
ingedebruijn schreef:
Klopt maar wij verliezen nu huizen op overbieden, wat ook niet getaxeerd wordt. Dus er wordt gewoon heel veel geld neergelegd wat het huis dus niet waard is. Huizen krijgen voor de vraagprijs heb ik nog niet meegekregen in deze regio en budget.

Weet je dat zeker?
Weet van een huis die ruim 15% is overboden en werd daar zelfs nog boven getaxeerd.
Ikzelf vond de vraagprijs al ruim :+ maar blijkbaar hebben mensen er meer voor over.

Vooral als je al een huis hebt met overwaarde (of een erfenis hebt gekregen) kun je dat gebruiken om evt boven de taxatiewaarde te bieden.
Maar ik merk ook hier (zowel in het topic als in mijn omgeving) dat huizen toch aardig rond de aankoopwaarde worden getaxeerd.

Kennisje van mij (bedragen weet ik even niet zo meer, dus is een voorbeeld)..:
Huis getaxeerd op 200 voor verkoop, vraagprijs 225
Verkocht voor 245, huis voor hypotheek getaxeerd op 250


Laat ik het zo zeggen.. Mijn makelaar zegt dat het met 10k overbieden altijd wel getaxeerd wordt. Daarboven is een gok en soms ziet ie het ook gewoon niet gebeuren waardoor ie ons ook niet aanraadt om het te bieden.

Zonder makelaar boden we trouwens heel ruim over maar maakte ook geen verschil.

Animal

Berichten: 8448
Geregistreerd: 03-03-12
Woonplaats: Westerlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:13

Ons huis (ja, we hebben hem toch opnieuw gekocht :') ) werd ruim 25.000 boven de vraagprijs getaxeerd. Hij werd zelfs nog hoger getaxeerd dan ons bod.

En ja, dat is een woonboerderij met flinke tuin in de provincie Groningen, net buiten het echte bevingsgebied. Het kan nog best wel. Alleen is er wel een hoop animo voor dit soort huizen, dus je moet mazzel hebben. Ik zou niet zo snel opgeven.. Wij hebben ook in totaal een maand of 9 gezocht. Op deze markt is dat niet zo raar. Maar je weet wel wat je wilt en wat je kunt. Wij kregen deze aangeboden via een verkoopmakelaar die we eerder gezien hadden. De eigenaren wilden hem in 1x zonder teveel gedoe aan iemand verkopen die het huis kan waarderen. Hij dacht aan ons en wij hebben daardoor deze kans gekregen. Anders was hij de markt opgegaan. Als wij niet al aan het zoeken geweest waren, had die makelaar ook nooit aan ons kunnen denken :) Oh, en ik zweer ook echt bij het meesturen van een brief. Wij zijn daar op een gegeven moment mee begonnen en kregen daar altijd positieve feedback op van de verkoopmakelaar. Stuur je een brief mee waarin je je voorbehouden toelicht etc.? Of is het probleem dat je onvoldoende hoog kunt bieden?

Wij hebben toch besloten om hem te kopen. Hebben er nog een extra bouwkundige bij gehad. Hebben nog wel wat extra kleine gebreken ontdekt, maar de constructieve problemen waren er volgens hem niet. Ook heb ik een goede vriendin (bouwkunde en architectuur gestudeerd, renoveert nu monumentale panden) meegenomen en die zegt ook dat het nog wel ruim 100 jaar zal blijven staan. Er moet wel wat gebeuren, maar constructief lijken er toch geen grote problemen (op 1 latei van een raam na en 1 scheur die met een spiraalanker vastgezet moet worden).

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:27

Taxeren is idd niet zo'n probleem. Collega heeft deze week een huis voor 55k boven vraagprijs gekocht en taxatie wordt daar gewoon op aangepast. Is niet hoe het bedoeld is, maar in de praktijk kan je haast niet anders meer.

Lieszje
Berichten: 7181
Geregistreerd: 13-10-08

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:32

Leuk dag jullie het huis toch gekocht hebben Animal!
Klinkt alsof het wel te doen is, heel fijn :)

Mijn huis is nu echt verkocht, de overdracht staat op 30 juli maar misschien wordt het toch iets eerder.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10445
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:38

mylittlejoy schreef:
Taxeren is idd niet zo'n probleem. Collega heeft deze week een huis voor 55k boven vraagprijs gekocht en taxatie wordt daar gewoon op aangepast. Is niet hoe het bedoeld is, maar in de praktijk kan je haast niet anders meer.


Dit is dus niet altijd zo... de woning die ik verkocht heb is ruim boven de bieden vanaf prijs getaxeerd maar wel bijna 20 k onder de verkoopprijs.

mylittlejoy

Berichten: 3293
Geregistreerd: 23-09-05
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:40

ynskek schreef:
mylittlejoy schreef:
Taxeren is idd niet zo'n probleem. Collega heeft deze week een huis voor 55k boven vraagprijs gekocht en taxatie wordt daar gewoon op aangepast. Is niet hoe het bedoeld is, maar in de praktijk kan je haast niet anders meer.


Dit is dus niet altijd zo... de woning die ik verkocht heb is ruim boven de bieden vanaf prijs getaxeerd maar wel bijna 20 k onder de verkoopprijs.


Maar is dat jouw taxatie of die van de koper voor de hypotheek?

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10445
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 17:46

mylittlejoy schreef:
ynskek schreef:
mylittlejoy schreef:
Taxeren is idd niet zo'n probleem. Collega heeft deze week een huis voor 55k boven vraagprijs gekocht en taxatie wordt daar gewoon op aangepast. Is niet hoe het bedoeld is, maar in de praktijk kan je haast niet anders meer.


Dit is dus niet altijd zo... de woning die ik verkocht heb is ruim boven de bieden vanaf prijs getaxeerd maar wel bijna 20 k onder de verkoopprijs.


Maar is dat jouw taxatie of die van de koper voor de hypotheek?


Taxatie die de koper uit heeft laten voeren ten behoeve van de hypotheek.

Benodigde financiering lag daar overigens wel onder.

Charaz

Berichten: 24321
Geregistreerd: 12-04-02

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:04

@Inge, misschien niet eens zo’n stom idee om voorlopig in een van jullie huizen samen te gaan wonen om harder te sparen.

Frusterend hoor dat het steeds maar niet lukt

Gnome
Berichten: 8448
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:14

Charaz schreef:
@Inge, misschien niet eens zo’n stom idee om voorlopig in een van jullie huizen samen te gaan wonen om harder te sparen.

Frusterend hoor dat het steeds maar niet lukt


Dit gaan we inderdaad bekijken :)

Gnome
Berichten: 8448
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:15

Animal schreef:
Ons huis (ja, we hebben hem toch opnieuw gekocht :') ) werd ruim 25.000 boven de vraagprijs getaxeerd. Hij werd zelfs nog hoger getaxeerd dan ons bod.

En ja, dat is een woonboerderij met flinke tuin in de provincie Groningen, net buiten het echte bevingsgebied. Het kan nog best wel. Alleen is er wel een hoop animo voor dit soort huizen, dus je moet mazzel hebben. Ik zou niet zo snel opgeven.. Wij hebben ook in totaal een maand of 9 gezocht. Op deze markt is dat niet zo raar. Maar je weet wel wat je wilt en wat je kunt. Wij kregen deze aangeboden via een verkoopmakelaar die we eerder gezien hadden. De eigenaren wilden hem in 1x zonder teveel gedoe aan iemand verkopen die het huis kan waarderen. Hij dacht aan ons en wij hebben daardoor deze kans gekregen. Anders was hij de markt opgegaan. Als wij niet al aan het zoeken geweest waren, had die makelaar ook nooit aan ons kunnen denken :) Oh, en ik zweer ook echt bij het meesturen van een brief. Wij zijn daar op een gegeven moment mee begonnen en kregen daar altijd positieve feedback op van de verkoopmakelaar. Stuur je een brief mee waarin je je voorbehouden toelicht etc.? Of is het probleem dat je onvoldoende hoog kunt bieden?

Wij hebben toch besloten om hem te kopen. Hebben er nog een extra bouwkundige bij gehad. Hebben nog wel wat extra kleine gebreken ontdekt, maar de constructieve problemen waren er volgens hem niet. Ook heb ik een goede vriendin (bouwkunde en architectuur gestudeerd, renoveert nu monumentale panden) meegenomen en die zegt ook dat het nog wel ruim 100 jaar zal blijven staan. Er moet wel wat gebeuren, maar constructief lijken er toch geen grote problemen (op 1 latei van een raam na en 1 scheur die met een spiraalanker vastgezet moet worden).


Brief inderdaad mee. Enige probleem bij ons is dat ons bod ook getaxeerd moet worden. Dat vinden de meeste verkopers niet zo aantrekkelijk omdat ze dan moeten wachten of de hypotheek wel rond komt. Het budget is zeker het probleem niet voor de huizen die we bekijken. Maargoed we laten het mooi even rusten voor nu. Teveel negatieve energie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:18

Ik ken zeker ook mensen die flink overboden, met het idee die taxatie red het wel.. nou die taxatie kwam niet eens in de buurt. Zit je mooi met de problemen als je niet onder voorbehoud hebt geboden..

Ze gaan echt niet hoog taxeren om jou als koper een plezier te doen.

Wendy_Komen

Berichten: 6312
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:23

mylittlejoy schreef:
Taxeren is idd niet zo'n probleem. Collega heeft deze week een huis voor 55k boven vraagprijs gekocht en taxatie wordt daar gewoon op aangepast. Is niet hoe het bedoeld is, maar in de praktijk kan je haast niet anders meer.

Helaas niet altijd...
Hier ongeveer 20.000 boven vraagprijs geboden, is voor vraagprijs getaxeerd.

Moon_light94

Berichten: 3427
Geregistreerd: 10-03-10

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 18:41

Taxatie kan idd echt wel eens hoger uitvallen door bevriende makelaars. Maar ook dat heeft grenzen. Ze moeten het wel kunnen verantwoorden. Daar kan best wat mee gespeeld worden door gunstige andere huizen te kiezen om het uit te werken, maar het kan niet eindeloos worden gerekt.

mavantos

Berichten: 3610
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 19:03

Wendy_Komen schreef:
mylittlejoy schreef:
Taxeren is idd niet zo'n probleem. Collega heeft deze week een huis voor 55k boven vraagprijs gekocht en taxatie wordt daar gewoon op aangepast. Is niet hoe het bedoeld is, maar in de praktijk kan je haast niet anders meer.

Helaas niet altijd...
Hier ongeveer 20.000 boven vraagprijs geboden, is voor vraagprijs getaxeerd.


Wij hebben ons huis voor de vraagprijs kunnen kopen en is ruim €10.000 hoger getaxeerd qua waarde. Wij moeten wel nog heel flink verbouwen en dit hebben we (deels) meegefinancierd in een bouwdepot.

Na verbouwing zal ons huis bijna een ton aan waarde stijgen.

Dees

Berichten: 18923
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 20:12

ingedebruijn schreef:
Klopt maar 3 kamers zijn helaas niet voldoende. We hebben er 4 nodig ivm thuiswerken, logeerkamer en kinderkamer.....


Ja maar, ja maar.....

Je verhuisplannen lopen nu zo hopeloos vast op de afwezigheid van een 4e slaapkamer? Echt?

Meid- let go! Je kunt echt wel een paar jaar zonder 4e slaapkamer. Die kinderen zijn er nog niet en zo'n logeerkamer staat meer leeg dan dat je hem gebruikt.

Waarom nu niet even gaan wonen in een minder volmaakt plaatje en over een paar jaar verder springen?