auto lak laat ineens los

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

auto lak laat ineens los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 20:30

Zoals de titel al zegt laat de lak van mijn auto ineens op diverse plekken los.
Ik heb het zojuist ontdekt en schrok er eerlijk gezegd een beetje van. Het is mijn eerst auto, en ik heb in de 3,5 jaar dat ik hem heb nog geen krasje of iets gehad. Heeft iemand dit ooit eerder gezien? En wat kan er gebeuren als ik het laat zitten? Zal het dan niet gaan roesten of iets?
Ik zal binnenkort de garage ook even bellen, maar ik gok dat het een heel duur grapje is als je dit wil laten maken, en met mijn inkomen stel ik dat liever nog even uit :')
Vraag mij ook echt af hoe dit zo ineens kan ontstaan, baal er in ieder geval ontzettend van.
Het is een hyundai i10 uit 2010
Iemand dit wel eens meegemaakt?
Heb even een foto bijgevoegd van het ergste stuk met en zonder flits, maar op meerdere plekken zitten van die kleine "blaasjes" zoals je bovenin ziet


Afbeelding

Afbeelding

Valerie93

Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-12-13

Re: auto lak laat ineens los

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:33

Ik ken dit alleen van oude rood kleurige auto's. Maar dat kwam dan echt door het weer de zon enzo.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:35

Ik herken het wel helaas.. Onze vorige auto kreeg daar ook plotseling last van. Dat was een zwarte Opel Frontera, sommige delen van de motorkap zagen er precies hetzelfde uit als je foto's. Het roestte niet door, het is meer de bovenste laklaag die eraf gaat.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:35

Dat is de blanke laklaag die los laat. Komt vaker voor en ik heb het idee dat rode auto's er wat meer last van hebben.
Waarschijnlijk is ie ook al wel wat verkleurt. Kijk maar eens op een plek waar de zon niet schijnt, zoals onder de mat van je kofferbak of zo.

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:36

Heb je de auto nieuw gekocht of tweedehands? Hier zien we het weleens met slecht weggewerkte schade die ineens toch door komt.

Kan door bv een eikel zijn die een kekje heeft gemaakt en daardoor de lak omheen ook loslaat. Je kan eventueel een spot repair opzoeken en bestek laten maken

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 20:36

Valerie93 schreef:
Ik ken dit alleen van oude rood kleurige auto's. Maar dat kwam dan echt door het weer de zon enzo.


Ja ik heb ook nog zitten denken aan de hitte, dat de zon er te lang op gestaan heeft, maar dat zou toch niet zomaar mogen gebeuren, de auto is van 2010, zou oud is dat nou toch ook weer niet.

Valerie93

Berichten: 3133
Geregistreerd: 10-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:44

Faelynn schreef:
Valerie93 schreef:
Ik ken dit alleen van oude rood kleurige auto's. Maar dat kwam dan echt door het weer de zon enzo.


Ja ik heb ook nog zitten denken aan de hitte, dat de zon er te lang op gestaan heeft, maar dat zou toch niet zomaar mogen gebeuren, de auto is van 2010, zou oud is dat nou toch ook weer niet.


Nee dat is raar, collega van mij heeft van zelfde bouwjaar ook een rode auto en die heeft nergens last van. Die had het erover dat de lak beter was geworden zodat dit niet meer zou gebeuren.

De auto's waarop ik het zag waren echt de oude auto's van rond 2000 of er zelfs nog voor

tiwi1969

Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: auto lak laat ineens los

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 20:48

Ik ken dit ook alleen van echt oude auto’s zeg van voor 2000. Vaak gezien bij rode maar ook bij andere kleuren.

Wat zegt de Hyundai dealer/importeur? Vaak is de garantie op lak/carrosserie erg lang dus misschien heb je binnen 10 jaar nog geluk.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 21:23

Schuur_ schreef:
Heb je de auto nieuw gekocht of tweedehands? Hier zien we het weleens met slecht weggewerkte schade die ineens toch door komt.

Kan door bv een eikel zijn die een kekje heeft gemaakt en daardoor de lak omheen ook loslaat. Je kan eventueel een spot repair opzoeken en bestek laten maken



Ik ben 2e eigenaar.
Oude dame had hem nieuw gekocht bij de hyundai dealer in onze woonwijk en ik heb hem na haar bij de zelfde garage gekocht, zij had hem daar weer ingeruild geloof ik. Maar dat is het verhaal dat ik gehoord heb, in hoeverre dat waar is weet je natuurlijk nooit.
Nu is het wel zo dat hij op meerdere plekken boven op dit soort "blaasjes" begint te vertonen, dus denk niet dat het van oude schade is, de foto is alleen de grootste plek.

Ik heb echt geen auto kennis.. wat is een kekje en spot repair bestek laten maken? :Y)

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: auto lak laat ineens los

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:27

Blaasjes klinkt inderdaad als de vernislaag. Spot repair zijn kleine herstellingen, vaak zelfs bij wasstraten aangeboden. Is het alleen op de spoiler? Dan kunnen de kosten wel meevallen.

Enkel de vernislaag hoef je voorlopig geen schrik te hebben voor roest

j_nine

Berichten: 196
Geregistreerd: 09-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:29

Dit gebeurd vaker met de kleur rood.
Hangt volgens mij wel van het bouwjaar af.
Hebben ooit eens een auto bekeken -ook rood- waarvan de lak losliet.
Erg jammer,want het was best nog een nieuwe auto

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:29

Ik heb dezelfde plekjes op het dak van mijn jonge (zwarte) auto gevonden. Volgens de garage en het schade herstel bedrijf was de oorzaak ijzervijlsel. Ze zagen het vaak bij auto’s die veel langs het spoor staan enzo. Ik kom nooit in de buurt van het spoor, dus geen idee hoe t is gekomen maar er was een speciale behandeling nodig om t vijlsel eruit te krijgen.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 21:37

Schuur_ schreef:
Blaasjes klinkt inderdaad als de vernislaag. Spot repair zijn kleine herstellingen, vaak zelfs bij wasstraten aangeboden. Is het alleen op de spoiler? Dan kunnen de kosten wel meevallen.

Enkel de vernislaag hoef je voorlopig geen schrik te hebben voor roest


Ah ik denk dat ik dat wel heb! Had bij aanschaf een flesje gekregen want er zaten een paar miniscule krasjes op van de vorige eigenaar, die heb ik toen met een soort rode lak aangestipt inderdaad.
Maar dit is wel een hele grote plek.. Dat hele stuk bij elkaar is bijna net zo groot als het oppervlak van mijn handpalm en hij blijft verder afbladderen -O-

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 21:40

koenlover schreef:
Ik heb dezelfde plekjes op het dak van mijn jonge (zwarte) auto gevonden. Volgens de garage en het schade herstel bedrijf was de oorzaak ijzervijlsel. Ze zagen het vaak bij auto’s die veel langs het spoor staan enzo. Ik kom nooit in de buurt van het spoor, dus geen idee hoe t is gekomen maar er was een speciale behandeling nodig om t vijlsel eruit te krijgen.


Oh nee het eerste treinstation/spoor is hier iets van 20km verder op :+ iets met klein dorp in the middle of nowhere.
Maar je hebt het dus laten repareren? Mag ik vragen wat voor een kosten ik dan aan moet denken, mag ook in pb?

_Nadia_

Berichten: 2651
Geregistreerd: 06-11-08

Re: auto lak laat ineens los

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 21:44

Heb ik een aantal jaar terug ook gehad, ook bij een rode (hoewel t meer bordeaux rood was) auto.
Ik heb t gewoon zo gelaten, maar ik reed toen auto's voor een paar 100 euro op tot aan de volgende keuring en als ze er doorheen kwamen was het mooi, zo niet gingen ze naar de sloop.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 21:08

_Nadia_ schreef:
Heb ik een aantal jaar terug ook gehad, ook bij een rode (hoewel t meer bordeaux rood was) auto.
Ik heb t gewoon zo gelaten, maar ik reed toen auto's voor een paar 100 euro op tot aan de volgende keuring en als ze er doorheen kwamen was het mooi, zo niet gingen ze naar de sloop.


Ja helaas was die van mij niet een paar honderd maar paar duizend euro :+
Ik ben heel zuinig op mijn spullen, dus baal er echt ontzettend van, zeker gezien ik er zelf niks aan kan doen. -O-

koenlover

Berichten: 2416
Geregistreerd: 24-12-04
Woonplaats: Boekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 21:55

Faelynn schreef:
koenlover schreef:
Ik heb dezelfde plekjes op het dak van mijn jonge (zwarte) auto gevonden. Volgens de garage en het schade herstel bedrijf was de oorzaak ijzervijlsel. Ze zagen het vaak bij auto’s die veel langs het spoor staan enzo. Ik kom nooit in de buurt van het spoor, dus geen idee hoe t is gekomen maar er was een speciale behandeling nodig om t vijlsel eruit te krijgen.


Oh nee het eerste treinstation/spoor is hier iets van 20km verder op :+ iets met klein dorp in the middle of nowhere.
Maar je hebt het dus laten repareren? Mag ik vragen wat voor een kosten ik dan aan moet denken, mag ook in pb?


Hier hetzelfde, middle of nowhere en geen trein of tram te bekennen maar toch ijzervijlsel in de lak (twee bedrijven gaven los van elkaar aan dat dit de oorzaak was dus dan zal t wel). Het was wel wat duurder omdat het vijlsel eruit ‘getrokken’ moet worden voordat er iets hersteld kan worden. Volgens mij deden ze dat met een speciale schuim methode. Ik geloof dat wij toen iets van €600.- kwijt waren maar t is weer even geleden dus pin me er niet op vast.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 21:39

Citaat:
Hier hetzelfde, middle of nowhere en geen trein of tram te bekennen maar toch ijzervijlsel in de lak (twee bedrijven gaven los van elkaar aan dat dit de oorzaak was dus dan zal t wel). Het was wel wat duurder omdat het vijlsel eruit ‘getrokken’ moet worden voordat er iets hersteld kan worden. Volgens mij deden ze dat met een speciale schuim methode. Ik geloof dat wij toen iets van €600.- kwijt waren maar t is weer even geleden dus pin me er niet op vast.


Oh hemeltjelief, dat zijn bedragen die je niet zo even ophoest. Dat is niet echt realistisch voor mij ben ik bang.
Mijn pa is zo lief om eind deze week even naar de garage te gaan, dan maar duimen dat t mee valt

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: auto lak laat ineens los

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 21:52

Vaak krijgen autos last van ijzervijlsel tijdens transport. Veel auto's worden tegenwoordig niet meer compleet ingepakt. Maar moet zeggen dat ik dit vaker zie bij motorkappen dan andere delen, maar het is niet onmogelijk.

Ken je niet iemand dit wat goed is met een spuitbus? Nat schuren met korrel 2000/3000 langs de randen om wat minder grof te maken. Lak erover en polijsten. Dan lijkt het al heel wat en geen risico op roest.

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: auto lak laat ineens los

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:23

Mijn vriend is auto schade hersteller die zegt dat de “rode” lak verhaal grootse fabel is die er is alle auto’s worden met blanke lak gespoten dus zit geen verschil in. Hij zegt dat de auto eerder gespoten is geweest en de kleur niet droog is geweest toen de lak gespoten werd daardoor gaat het na verloop van tijd bladderen.

Nessie

Berichten: 8575
Geregistreerd: 29-03-05

Re: auto lak laat ineens los

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-19 22:28

Kan zijn dat de auto schade heeft gehad en destijds slecht overgespoten is. Dan willen dit soort issues zich nog wel eens voor gaan doen. Spotrepair is dit te groot voor helaas.

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-19 20:22

inmiddels bij de garage geweest, het zit gelukkig alleen op het achterste afdakje en niet het hele dak van de auto, dit afdakje is van polyester, dus kan niet roesten :D
Gevraagd of laten maken kan, want erg blij ben ik er voor alsnog niet mee, maar dat kost toch wel ruim 200 euro, dat is voor mij helaas echt veel geld, dus gevalletje dikke pech, ik laat het maar zo denk ik.