[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 23:25

Ok vandaar! Ben benieuwd of wij dat ook op die manier kunnen doen... ik stuur je even een pb!

Overigens mbt de badkamer, wij hebben nu ook een badkamer zonder raam. We hebben een verlaagd plafond met spotjes en een grote verlichte spiegel en dat is ruim voldoende. Je went er ook aan...

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 12:16


Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 12:11

Musa, ik heb hem nog ik voorbij zien komen. Prachtige kans.


Bij ons gaat het traag...
De vergunning is nog steeds niet rond. Inmiddels is deconstructie wel goedgekeurd. Het enige waar we nu nog op wachten is de goedkeuring van het slagschaduw onderzoek en een oké op de gewijzigde tekening van de oprit. Die laatste heeft het gebiedsteam al goedgekeurd dus ik verwacht daar geen problemen mee. Alleen de slagschaduw is nog spannend.

Daarnaast wachten we ook nog op de watervergunning. Daar verwachten we geen problemen mee. Maar het is toch wel spannend of alles tegelijk rond is zo.

Maar zoals het er nu uitziet kunnen we de grond in januari eindelijk in ons bezit hebben. Helaas moeten we dan wel 2,5% meer betalen.

Nog een tegenvaller is dat de ISDE subsidie voor nieuwbouw vervalt. We hadden gerekend op deze subsidie voor de warmtepomp. Maar dat gaat dus niet gebeuren. Wat inhoud dat we weer een paar duizend euro meer kwijt zijn.

Er zijn wel ook leuke zaken te melden! Zo hebben we meer bomen en struiken besteld.
Er komen twee mispels, vijf kornoeljes, vijf rode kamperfoelie, vier hazelaars en drie tamme kastanjes bij.

Prairy
Berichten: 9069
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 12:21

Wat balen dat het allemaal zo traag gaat en het je daardoor zoveel meer geld gaat kosten zeg.

Waar zou je slag schaduw van hebben dan? Of hebben jullie zelf iets in de planning waardoor je dat maakt?

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-19 12:58

Er komen grote windmolens aan de andere kant van de snelweg. Wij zullen daar op een aantal dagen in het jaar 's ochtends vroeg schaduw van hebben. Maar we hebben daar rekening mee gehouden door aan die wanden geen ramen te maken op 1 raam in de slaapkamer na. Maar daar kunnen luiken of een verduisteringsgordijn voor op de betreffende dagen. Bovendien komt er ook bos aan die kant van het huis. Maar de toekomstige bomen mag je niet meenemen in de berekening. Het zou dus geen probleem moeten zijn. De vraag is alleen of het rapport ook precies is zoals ze willen zien... Ze kunnen nogal moeilijk doen over kleine dingen.

Anoniem

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-19 18:00

Mocht je tegen problemen aanlopen qua slagschaduw overleg dan eens met de mensen van windpark Nijmegen-Betuwe (https://www.windparknijmegenbetuwe.nl/)

Hun molens gaven bij mijn ouders slagschaduw (en dat is écht irritant, heftig, je kan echt geen boek meer lezen bijvoorbeeld) en dat is keurig opgelost. Wellicht kunnen ze jou ook tips geven hoe de overlast te beperken is en/of het rapport beter op te stellen. Hoewel je volgens mij al een heel end bent door de indeling van je huis :j

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 16:58

*\o/* Vandaag hebben we bericht van het waterschap dat onze watervergunning verleend is!

Zijn mijn paint skills toch nog ergens goed voor. :') UIteraard is dit niet alles dat in de vergunningsaanvraag zat. Maar we gaan vooruit.

Afbeelding

Er is ook een nieuw slagschaduwrapport voor ons gemaakt waarvan ik zeker weet dat hij goedgekeurd gaat worden. Nu is het alleen nog de vraag wanneer ze dat gaan doen. Ze hebben nu weer vier weken namelijk. En als hij is goedgekeurd moet hij nog 6 weken ter inzage liggen... niet dat een van onze buren bezwaar gaat maken. Die zijn alleen maar blij voor ons dat we ook verder kunnen. Iedereen leeft met elkaar mee.

Ik heb er in ieder geval vertrouwen in dat alle stukken nu goedgekeurd zullen worden. Helaas zal de grondoverdracht wel pas in het nieuwe jaar zijn. Dus een kleine prijsverhoging gaan we denk ik niet onderuit komen.

Wat wel tegen zit is dat de leverancier van onze loods nu gaat twijfelen aan het project. Dat levert ook weer slapeloze nachten op... want waar gaan we een andere vandaan toveren als deze afzegt?

Inmiddels hebben we ook meer contact gehad met onze toekomstige overburen. Dat is een gezamenlijk project van 62 huishoudens met een gezamenlijk gebouw. Het is wel hele erg leuk. Want recht tegenover ons gaan ze een beestenweide inrichten met schaapjes.

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:13

Wat goed! Gefeliciteerd! Lijkt erop alsof ze alles tegelijk behandeld hebben want die van ons is vandaag ook goedgekeurd! :)

Wel vervelend van jullie leverancier. Waarom twijfelt hij opeens?

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 17:28

Wat fijn Mickyl. Jij ook gefeliciteerd dan!

Daar is hij wat vaag in. Hij bazelt telkens maar wat over dat hij geen huizen bouwt met zijn bedrijf. Maar dat wist hij begin van het jaar natuurlijk ook al.... en toen was het geen probleem. En hij hoeft ook alleen maar te doen waar hij goed in is; een loods neerzetten die wij vervolgens aan het bouwbesluit laten voldoen. Dus ik begrijp het niet helemaal.

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:51

Wat raar dat hij daar opeens mee komt. Dat had hij idd al veel eerder kunnen bedenken...
In Almere staat al heel lang een romneyloods als woning. Ik ken degene die het heeft ontworpen/ gebouwd. Ik kan wel even vragen welke leverancier zij gebruikt hebben. Maar dat is natuurlijk wel al jaren geleden geweest...Gaat om dit huis: http://www.derealiteit.com/?show=detail&id=5

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 18:06

Dat zou ik wel heel graag willen weten. Dank je!

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:17

Hoe werkt dat met isolatie in zo'n loods? Ik woon zelf in een houten huis en hout isoleert van zichzelf al goed. Dus ik ben heel nieuwsgierig naar jouw huis omdat wij ook niet bepaald traditioneel gebouwd hebben. Worden die golfplaten niet loeiheet in de zon?

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 18:21

Goede vraag. Om de standaard loods komt isolatie en daar omheen weer een extra laag golfplaten.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 18:44

Duidelijk. Bedankt voor je uitleg.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:29

Malenka schreef:
Wat fijn Mickyl. Jij ook gefeliciteerd dan!

Daar is hij wat vaag in. Hij bazelt telkens maar wat over dat hij geen huizen bouwt met zijn bedrijf. Maar dat wist hij begin van het jaar natuurlijk ook al.... en toen was het geen probleem. En hij hoeft ook alleen maar te doen waar hij goed in is; een loods neerzetten die wij vervolgens aan het bouwbesluit laten voldoen. Dus ik begrijp het niet helemaal.



Ik weet niet waar je het met hem over hebt, maar soms helpt woordkeuze al een hoop onze loods/ ons huis.

Wij zijn iets zo ambitieus als jullie, maar we gaan een houten huis bouwen met het oog op zelfvoorziening, dus ik lees graag met je mee!

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 04:44

Hier worden alle huizen van hout gebouwd... vind het echt 3x niks en loop al jaren tegen manlief te zeuren on een “echt” (stenen) huis :')

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 09:05

Waarom vind je het drie keer niks?

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:00

mysa schreef:
Waarom vind je het drie keer niks?

Het onderhoud is enorm, hout rot. Isoleert voor geen meter, het is gehorig, ongedierte kan zo een weg naar binnen vreten... oh en gigantisch brandgevaar natuurlijk.

Maar het is wel goedkoper, gangbaarder, en makkelijker te bouwen...

mysa

Berichten: 10472
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 10:50

Oké, eigenlijk herken ik alleen de gehorigheid, dat is wel irritant ja. Onderhoud valt hier mee, wij hebben een houtstapelbouw huis met olie er op. Al meer dan 25 jaar en het rot nog niet. Staat wel op een stenen fundering van zo'n zestig cm boven het maaiveld. En dak heeft flink overstek. Ik denk dat dat wel scheelt.

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:21

Ik herken die punten ook helemaal niet... HSB isoleert juist heel erg goed, daarom wordt het in NL steeds vaker toegepast en ook in de koude Scandinavische landen bijvoorbeeld. En het is ook net zo brandveilig als traditionele bouw, daar is op internet heel veel informatie over te vinden. Vocht en ongedierte kan wel een probleem zijn als het huis niet goed gebouwd en geventileerd wordt, maar dat geldt ook voor traditionele bouw.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 12:11

Europese houtbouw is ook anders als de Amerikaanse houtbouw. Niet te vergelijken :)

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 15:32

Keet schreef:
Europese houtbouw is ook anders als de Amerikaanse houtbouw. Niet te vergelijken :)

Ik denk het ook. Ons houtstapelhuis komt uit Finland, nou niet een land met een lekker warm klimaat. Toch wordt in Finland veel meer met hout gebouwd als in Nl.

loveslimpie

Berichten: 1725
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 15:41

Daarom kiezen wij ook voor hout, ik kom regelmatig in Denemarken en alleen maar positieve herinneringen aan houten huizen als in warmte en comfort :j

Libera

Berichten: 3974
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 19:20

Geen idee wat de verschillen zijn, hier is het gewoon een geraamte van balken waar OSB tegenaan gemaakt word, en aan de binnenkant gipsplaat...

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 19:19

Bij ons thuis is een houten huis een blokhut-achtig huis, met hout dat 4-7cm dik is. Hoe dikker hoe beter. Dat is niet te vergelijken met een geperst plaatje met gipswanden aan de andere kant.

Afbeelding