[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 10:19

Komt onder meeleessteen vandaan... Ik denk dat superpony De Grote Verbouwing/Grand Designs met Kevin McCloud bedoelt.
Ontzettend leuk project TS. Vind dit soort topics altijd heel erg leuk, heb alleen niet zo heel veel zinnigs om bij te dragen meestal.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-19 06:49


Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-19 13:32

Prairy schreef:

:D gaaf hè? Wij komen daar tegenaan te wonen.

Inmiddels hebben een aantal van onze buren de grond al in eigendom en gaan ze volgende week starten met de fundering. Bij ons is het papierwerk helaas nog steeds niet rond. Vreselijk spannend dus... weer vertraging. We hopen heel hard dat alles voor de jaarwisseling rond is.


Even terug komend op de genoemde programma's; 'it's not easy being green' is inderdaad erg leuk en toepasselijk voor ons project. Al ben ik wel een beetje jaloers op het stromende water dat zij hebben. Dat gaat in Nederland niet gebeuren helaas.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 23:47

Wat een leuk topic! Hoop dat jullie snel alles rond hebben :)

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 08:21

Het blijft maar afwachten. Dat ben ik echt een beetje zat. Maar het komt vast goed.

Zondag heb ik wel een gesprek gehad met de vrienden die naast ons komen wonen. Met hun eigen ontwerp komen ze er niet uit... Dus ze willen graag mijn ontwerp voor het huis gebruiken. Ik vind het een hele eer en ook best spannend. Ik ben geen professional dus er kan van alles niet werken aan het ontwerp. Maar ze zien het erg zitten! Er komen straks dus twee dezelfde woningen naast elkaar en zij gaan ook in mijn ontwerp wonen. Zo'n gekke gedachte! Ik ben benieuwd hoe zij hem af gaan werken en hoe verschillend ze uiteindelijk gaan zijn.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 08:30

Wat leuk dat ze jouw ontwerp ook gaan gebruiken zeg :) Dat kan natuurlijk wel veel voordelen opleveren qua inkoop bijvoorbeeld lijkt me. En als je zorgt dat de binnenwanden niet dragend zijn, kan het altijd nog makkelijk gewijzigd worden indien nodig.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 17:26

Het voordeel direct is al dat al onze kosten voor de tekenaar en constructeur gehalveerd worden omdat ze daar aan meebetalen. Dus dat is heel erg fijn.

En de buitenkant is geheel zelfdragend. Dus binnen kan inderdaad nog van alles aangepast worden mocht dat ooit nodig zijn.

Of we verder kosten omlaag kunnen halen door dingen samen te doen moeten we nog zien. Voorlopig zijn wij verder in het proces. Al maken ze nu wel een grote inhaalslag omdat ze bijna alles van ons kunnen kopiëren.

Vandaag hebben we ook goed nieuws gekregen over de funderingspalen. Die worden slechts 8,5 meter lang. Een stuk beter dan de 21meter van een paar huizen verderop.

Een aantal buren in onze rij zijn inmiddels begonnen met de bouw. Van het eerste huis zijn alle palen geslagen. Het is elke keer feest in de app-groep.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 12:47

Dat scheelt behoorlijk inderdaad!

Ik kwam deze blog nog tegen via via, met mijn interesse in FIRE :)
Wellicht ken je ze al, maar anderen nog niet.

https://indefruitboomgaard.nl/

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 18:33

Leuk Prairy,

Volgens mij heb ik zelfs een uitnodiging liggen om daar eens langs te gaan...

Vandaag kwam er nog meer goed nieuws over de fundering. We kunnen met vier palen minder werken dan eerder gedacht. De constructeur heeft al het werk nu af. Nu alleen nog wachten op berekeningen voor de milieubelasting. Die verwachten we voor het weekend. Dus dan kan komend weekend de vergunningsaanvraag verder gaan!

De gemeente verwacht dat in november de vergunning rond zal zijn. Wij vinden dat nog wat optimistisch. Maar het zou heel fijn zijn!

Nu ga ik dus maar weer verder opruimen en spullen weg doen. Want wat verzamel je als mens snel veel onnodige spullen in huis zeg! En ik wil echt niet alles meeverhuizen.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 19:27

En ook wij werden geraakt door de stikstof problematiek. Onze vergunningsaanvraag werd stil gelegd.

Gelukkig was iemand in het gebied zo vriendelijk om voorwerk te doen voor de berekening. Die heb ik net bij thuiskomst dus maar gelijk ingevoerd. Het lijkt te kloppen. Hopelijk gaat de aanvraag nu ook weer gelijk door en gaan ze geen uitstel aanvragen. Over iets meer dan een week zouden ze hem anders moeten verlenen.

Gisteren ben ik wel weer even in het gebied geweest. Onze directe buren hebben nu hun kavel. Die is uitgezet met paaltjes waardoor we nu ook onze kavelgrens aan die kant kunnen zien. Het wordt steeds echter! Afbeelding

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-19 14:33

Verder aan het keukenontwerp.

Afbeelding

En een poging om een aanzicht van het terrein te tekenen. Dat is erg lastig...

Afbeelding

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 11:45

Ik vind het er top uitzien!
Plattegronden tekenen heb ik geen problemen mee maar aanzicht hoef ik echt niet te proberen.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 18:39

Knap inderdaad zeg! Maar geeft wel gelijk een heel duidelijk beeld! :D
Heb je op de tekening van je keuken nu plantjes hangen aan de spijlen bij de trap? Ziet er leuk uit!!

Hoe is het inmiddels met de vergunningsaanvraag? Al nieuws..?

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 18:54

Dat zijn inderdaad plantjes. Ik hoop dat we er op die manier een half doorzichtige wand van kunnen maken. En lekker veel groen.

Nog geen nieuws helaas. Deze week verwacht ik bericht... Of verlening of uitstel. Het is echt zenuwslopend. Ondertussen ben ik wel bezig met het opvragen van offertes voor de fundering. Tot nu toe heb ik er een binnen en die viel me mee. Dus ik ben benieuwd naar de rest.

Ik hoop dat we een groot deel met gerecycled beton kunnen doen.

Libera

Berichten: 3975
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 18:55

Jeetje, ik vond gewoon een huis kopen al zo stressvol, dit lijkt me nog 10x zo erg!

Maar wel heel fijn als het straks allemaal rond is :j

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 09:00

Libera schreef:
Jeetje, ik vond gewoon een huis kopen al zo stressvol, dit lijkt me nog 10x zo erg!

Precies wat ik ook dacht haha.. zenuwslopend lijkt het mij inderdaad!!

Wat een leuk idee met die plantjes, lijkt mij wel leuk voor bij ons in de gang. Daar hebben we ook een trap met spijlen, maar het klinkt echt ontzettend hol in de gang/trapgat, dus ben op zoek naar dingen om het wat meer aan te kleden. En die plantjes zo lijkt me wel heel erg leuk! Hoe zou je ze vastmaken aan de spijlen?

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 09:45

Het is zenuwslopend. Maar op de huidige markt een huis kopen lijkt me dat inderdaad ook.

Ik wil tussen de spijlen horizontale verbindingen maken waar ik hangbakjes met haken aan kan hangen.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:00

Slim idee! :D +:)+

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 10:07


Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 11:31

Wij gaan ook 3 huizen in de buurt bezoeken volgende week :)

Moet zeggen dat ik bovenstaande woning qua looks niet echt geweldig vind :=

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 16:41

Ik vind het zo leuk al die mensen die meedenken en informatie en tips delen!

Het lijkt er op dat onze stikstofberekening akkoord is. *\o/* Helaas is het deze week wel echt een week vol met aanpassingen. Ze beginnen echt over de kleinste dingen... gelukkig hebben we tot nu toe telkens heel snel (binnen een dag) wijzigingen door kunnen voeren.

Zo bedacht iemand opeens dat het toch wel gewest zou zijn als we via echte verharding bij onze voordeur kunnen komen... wij wilde juist schelpen oid gaan gebruiken. En dat mag. Maar toch moet het op papier mogelijk zijn om verharding aan te leggen en dat betekent dat er roodkavel of verharding/infra bestemming op moet zitten. En dus moesten we weer gaan schuiven met de indeling van het terrein... en het stomme is dat dit vooral een puzzel op papier is. Onze plannen blijven grotendeels hetzelfde. Iets dat wel echt anders moest (ondanks dat we al akkoord hadden gekregen) was dat er geen roodkavel op de twee meter doorwaadbare zone mag. Dat betekende in ons geval dat we de hele oprit en parkeervoorziening opnieuw moesten gaan inricht.... Maar het is gelukt! Ik ben zo blij dat mijn man met autocad om kan gaan. <3

Zoek de verschillen!

Oud
Afbeelding

Nieuw
Afbeelding

Omdat we nu weer twee dagen vertraging hebben opgelopen verwacht ik woensdag uiterlijk te horen of de vergunning zal worden verleend.. :=

Ze moeten de constructieberekening nog afronden en het slagschaduw rapport.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 16:49

Guttegut het zal eens lekker soepel gaan zeg! Dan heb je inderdaad mazzel dat je man handig is met Autocad anders blijf je gummen... Duimen voor woensdag!

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 21:36

Ik bedacht net wel opeens dat we in de badkamer het gevoel kunnen creëren van daglicht!

Door lampen achter matglas of glas in lood te monteren. Op die manier kunnen we de illusie van ramen wekken. (Een daglicht buis kan ook maar is een oplossing voor later)

Mickyl
Berichten: 591
Geregistreerd: 19-12-02
Woonplaats: Almere

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 22:12

Wat spannend allemaal! Vervelend dat de aanvraag niet zo soepel verloopt... wij mochten idd ook geen stadslandbouw in de berm naast de weg, mocht alleen openbaar groen zijn. Hebben jullie nu de oprit en parkeerplaatsen onder infra/ verharding geplaatst? Kon dat wel qua percentage? Want jullie zaten ook al over de 11% toch? Wat een gepuzzel allemaal he?! Wij zijn er ook nog steeds niet uit...

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-19 23:01

Onze berm viel onder infra. En is nu dus verspreid groen. Hierdoor konden we infra voor de oprit gebruiken.

Ik wil best nog een keer meekijken om mee te puzzelen. Eigenlijk vind ik het ook best leuk...