[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 23:43

Leuk!!

Wij hebben er ook naar gekeken. Wij hebben heel lang in Almere gewoon en zoonlief is er geboren. Toen een oude kennis dit plaatste op fb, hebben we er ook naar gekeken. Maar het is enorm gewild, duurt allemaal heel lang en is best moeilijk tussen te komen.
Ik verwacht wel, Almere kennend, dat er in de toekomst nog genoeg verandert links en rechts, zoals overal wel is gebeurt.

Er zijn meer mensen die hun paarden aan huis wilden gaan houden, dus dat moet geen probleem zijn denk ik. Genoeg afwisselen met in het bos rijden en misschien is er wel nog weide te huur in de buurt voor erbij.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 16:37

Superpony,
Leuk dat je het gebied kent!
Alles duurt inderdaad lang. Gelukkig zitten we nu zelf in een huurhuis. Dus het heeft niet enorm veel haast. Maar we willen nu toch wel graag gaan beginnen.

Veel mensen houden zich niet aan de regels bij het houden van paarden op het terrein. Ik ben benieuwd of ze gaan handhaven.

Een weide hebben we niet nodig aangezien ik het vermoeden heb dat het grazen een slechte invloed heeft op Nilay's zomereczeem en hoofdschudden. Maar we zijn wel aan het kijken of we een gezamenlijke rijvak aan kunnen leggen met buurtbewoners.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 16:52

Wat interessant, ik volg ook.

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 19:20

Malenka schreef:
Maar we zijn wel aan het kijken of we een gezamenlijke rijvak aan kunnen leggen met buurtbewoners.


Dit zou echt te slim zijn!! Allemaal een paar meter opgeven en dat bundelen tot rijbak :P +:)+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 23:29

Malenka schreef:
Superpony,
Leuk dat je het gebied kent!
Alles duurt inderdaad lang. Gelukkig zitten we nu zelf in een huurhuis. Dus het heeft niet enorm veel haast. Maar we willen nu toch wel graag gaan beginnen.

Veel mensen houden zich niet aan de regels bij het houden van paarden op het terrein. Ik ben benieuwd of ze gaan handhaven.

Een weide hebben we niet nodig aangezien ik het vermoeden heb dat het grazen een slechte invloed heeft op Nilay's zomereczeem en hoofdschudden. Maar we zijn wel aan het kijken of we een gezamenlijke rijvak aan kunnen leggen met buurtbewoners.


Ja, bedoelde iets als extra ruimte etc.

Er stond even geleden al iets te koop met paarden ruimte.

Als ze slim zijn, zien andere mensen ook het voordeel van paarden mest :)

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 11:19

Ik heb dat inderdaad te koop zien staan. Dat was echter niet hoe ik mijn paard wil houden en kwam qua stadslandbouw ook niet uit volgens mee. Al moet ik toegeven dat er meer mensen zijn die alleen een paar fruitbomen op een grasveld planten en dat dan stadslandbouw noemen. -O-

Het hele idee van het lokaal voedsel produceren staat mij juist wel heel erg aan. Ik hoop dat er veel ruilhandel gaat ontstaan in het gebied. Tot nu toe lijkt het daar wel op. Ik heb al stekjes van mijn vlinderstruiken kunnen ruilen voor taarten, brood, tomatenplantjes etc. :D Ik zie de inrichting van de kavel daarom ook best positief in.

Permacultuur en voedselbossen hebben bij mij veel invloed op mijn ideeën en het ontwerp van het terrein. Het ontwerp begon met het bedenken van welke zones we gaan hebben. Dus nog voordat we een vorm hadden voor onze kavels bestond onderstaand plaatje. Het idee is dat de zones die je veel gebruikt/waar je veel tijd besteed, zoals je groentetuin, dicht bij het huis zitten en dingen waar je minder frequent hoeft te zijn verder van het huis af liggen. Zo zul je bij ons het terrein op komen via de oprit, dan bij de loods belanden waar we in de toekomst mogelijk een bedrijf in op zullen starten, dan het huis, aan het huis een kas op het zuiden en de ruimte daar omheen is voor het kweken van eenjarige groenten. De kippen zitten ook in deze zone zodat we groenafval makkelijk aan ze kunnen voeren. De composthoop zit daar ook. Na deze zone komt de zone met eetbare bloemen en vaste planten. Deze wil ik in mooie natuurlijk ogende borders aanplanten zodat het ook fungeert als siertuin om doorheen te wandelen. In het laatste gedeelte van het terrein zijn de meeste fruitbomen en de vijver te vinden. Die hebben veel minder intensieve aandacht nodig. Oogsten en snoeien doe je immers maar een keer per jaar. Langs alle randen komen vruchtdragende struiken.

Afbeelding

Zoals je ziet was dit nog erg schematisch. Deze opzet is echter wel terug te vinden in de latere ontwerpen.

Ook de vorm van de kavel is heel bewust gekozen. In Oosterwold moet je namelijk zelf de weg aanleggen. Als je niet te veel grond kwijt wilt zijn aan de weg moet je dus zorgen dat je kavel gunstig ligt. Wij kwamen helaas terecht in de binnenbocht van een hoek. Absoluut niet gunstig dus. Om de oppervlakte aan weg zo klein mogelijk te houden hebben we een uitstulping gemaakt in het zuiden. Door de bocht in de westkant van de kavel hebben we ook ontmoedigd dat andere mensen een weg langs die kant aan willen leggen (waar we aan mee hadden moeten werken). En blijkbaar heeft het gewerkt! Een leuke bijkomstigheid is dat ons wandelpad gaat slingeren.

Afbeelding

Omdat onze vrienden nooit een echte tuin hebben gehad hadden ze geen idee wat ze nou wilde hebben. Omdat het wat lastig ontwerpen is zonder leidraad heb ik ze een pinterest bord laten maken en heb ik uiteindelijk dit idee voorgelegd om een impressie te geven van wat het zou kunnen zijn.

Afbeelding

xXutopiaXx

Berichten: 10042
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:35

Wat een leuke update en gaaf om te zien hoe het allemaal vorm heeft gekregen :j Het moodboard van je vrienden is ook erg leuk :j

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:40

Ik vind dit zo'n gaaf project! Ik kijk graag mee om inspiratie op te doen.

T.z.t. wel rondleidingen doen :))

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:56

Die te koop stond, was meer het idee; voor zo weinig mogelijk geld in Almere toch de paarden aan huis. Zal ook wel een reden hebben gehad dat het al zo snel te koop was.

Maar ik heb vanaf 1981 in Almere gewoond en Almere zien groeien en ontwikkelen. Dingen gaan in het begin soms anders en hebben vaak tijd nodig.

Het idee is super goed en denk dat het ook een voorbeeld kan zijn. Je ziet dergelijke projecten ontstaan en dat er behoefte aan is, dus goed voorbeeld, doet goed volgen zeggen ze dan.

Maar tegelijk snap ik ook de haken en ogen. Je kan inderdaad veel aan elkaar hebben, ruilhandel etc etc. Maar mensen kunnen ook teveel op elkaar gaan letten. De een zal wat fanatieker en bewuster zijn dan de ander.

Ik denk dat je een heel mooi plan hebt gemaakt. Maar kan me ook voorstellen dat je over enkele jaren na gebruiken toch iets wijzigt en het daar met dergelijke bouw net iets makkelijker is.

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:45

Leuk, ik volg ook mee :)

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 13:53

Kaka,
rondleiding... hahaha je weet het nooit. Misschien. Een boktmeeting tegen die tijd voor mensen die ook een dergelijk project aan willen pakken?

Superpony,
Ik ga er van uit dat niet alles meteen perfect lukt. Er is altijd verbetering mogelijk. We gaan het zien.

Prairy,
Leuk! Jij hebt ook al zo'n mooi project.


Omdat we straks een flinke kavel vorm te geven hebben, ik toch ook iets moet doen in mijn vakantie en het mooi aansluit bij mijn vak, ben ik nu in mijn vakantie kwekers aan het bezoeken. Bij deze een impressie van de eerste twee.

Lowgardens - super leuke kleine kwekerij met bijzondere soorten

Afbeelding

https://photos.app.goo.gl/UKiPdZnf33va8fAs6


De Hessenhof - biologisch gekweekte vaste planten

Afbeelding

https://photos.app.goo.gl/scQUA2Qpzk4T7faW9

Zunzuncito

Berichten: 1572
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: in de Buurt

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:07

De Hessenhof is echt inspirerend. Ze maken ook hun eigen supergoede compost (wel van materiaal van buitenaf maar toch). Een hele mooie tuin met al die moederplanten. Ik heb er mijn Phloxen en Bergamotjes vandaan.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 14:21

Bladcompost volgens mij. Inderdaad geel goed en een mooie manier om blad'afval' te verwerken.

Ik bedacht opeens dat het ook wel leuk is om de jongens te laten zien!
Nilay (quarterhorse mix) en zijn kleine vriend Dancer (shetlander mix).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

cursebreaker

Berichten: 11452
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 14:23

Hilary schreef:
Wat een gaaf project! Helemaal met een paard aan huis, ben heel erg benieuwd of het wordt / gaat zoals je wil / bedacht hebt :)
Wat mij alleen niet handig lijkt is geen raam in de badkamer (tenzij je op een andere manier goede ventilatie hebt).


Dit is prima te doen als je goede ventilatie hebt. Wij hebben de badkamer onder en deze is ook zonder raam omdat we een tussenwoning hebben. We hebben ventilatie in het plafond (plat dak daar omdat het aanbouw is) en dat werkt prima. Heeft iedereen hier in de wijk die dezelfde huizen hebben. En dan zijn onze huizen nog oud. Met een nieuwbouw woning moet dat helemaal goed kunnen komen qua ventilatie e.d.
Je hebt dan alleen geen natuurlijk licht inval maar dat is niet nodig om gebruik te kunnen maken van de badkamer natuurlijk. Je kunt idd alleen geen raampje openzetten om te luchten maar een goede ventilatie voldoet prima.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:36

Malenka schreef:
Kaka,
rondleiding... hahaha je weet het nooit. Misschien. Een boktmeeting tegen die tijd voor mensen die ook een dergelijk project aan willen pakken?

Ik woon in een duurzame wijk en geloof me, je wordt knettergek van alle mensen die voortdurend jouw wijk willen zien. Zeker in weekends met lekker weer stikt het hier van de "gapers" zoals wij ze noemen. En soms is dat echt niet meer leuk. Ze lopen je huis in aanbouw binnen, staan voor je raam te gapen als je gaat eten en vooral zijn het er veel! En dan de gemeente zelf nog die meent hier allerlei groepen te moeten rondleiden. Dus hou daar rekening mee.

Verder is het geweldig wonen. De natuur, de dieren. Bij de buren zat een steenuilskuiken op hun veranda. Je wordt steeds bewuster van alles om je heen en kunt er steeds meer van genieten. Ik hoop dat het voor jullie ook zo wordt. :j

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 16:05

Laten we maar hopen dat het heel snel normaal is om zo te wonen dan.

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-19 21:02

Vandaag ben ik weer bij een kweker geweest. Ditmaal in België bij kwekerij de Zoetewei. Wat een geweldig assortiment!

Ik weet nu bijvoorbeeld dat we gele kiwi, kaki, dadel, een soort citroen, ander citrusfruit, perzik, minibanaan, granaatappel en allemaal ander (tropisch) fruit kunnen kweken in ons klimaat.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

mysa

Berichten: 10471
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:04


maras

Berichten: 2342
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 22:34

Wat een mooi project en ik denk dat je paardjes daar helemaal op zullen knappen!!

Jes

Berichten: 12155
Geregistreerd: 12-11-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-19 23:41

Ik krijg zelf een hoop inspiratie van je tekeningen en foto's voor onze tuin +:)+ (en die was hard nodig)
Als iedereen maar de helft aanplant van wat jullie planten wordt het daar echt prachtig!

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-19 11:00

Mysa,
Dat is zeker een adres waar ik op den duur zaden ga bestellen. Ik hoor er veel goede verhalen over.

Maras,
Dank je. Ik hoop het.

Jes,
Wat leuk! Dankjewel.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 11:13

Ik volg ook!
Vrienden van mij hebben er ook gekocht en hun huis is nu bijna af, maar het is wel echt een heel lang proces geweest.

Anoniem

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 11:24

Gaaf zeg! Ik volg mee..

Prairy
Berichten: 9068
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 12:52

estja schreef:
Malenka schreef:
Kaka,
rondleiding... hahaha je weet het nooit. Misschien. Een boktmeeting tegen die tijd voor mensen die ook een dergelijk project aan willen pakken?

Ik woon in een duurzame wijk en geloof me, je wordt knettergek van alle mensen die voortdurend jouw wijk willen zien. Zeker in weekends met lekker weer stikt het hier van de "gapers" zoals wij ze noemen. En soms is dat echt niet meer leuk. Ze lopen je huis in aanbouw binnen, staan voor je raam te gapen als je gaat eten en vooral zijn het er veel! En dan de gemeente zelf nog die meent hier allerlei groepen te moeten rondleiden. Dus hou daar rekening mee.

Verder is het geweldig wonen. De natuur, de dieren. Bij de buren zat een steenuilskuiken op hun veranda. Je wordt steeds bewuster van alles om je heen en kunt er steeds meer van genieten. Ik hoop dat het voor jullie ook zo wordt. :j


Ik zat een keer bij zo'n groep, en inderdaad, ik dacht ook, ik vind het super leuk, maar kan me voorstellen dat als je daar woont, dat dat toch echt niet leuk meer is op een gegeven moment.

Malenka schreef:
Vandaag ben ik weer bij een kweker geweest. Ditmaal in België bij kwekerij de Zoetewei. Wat een geweldig assortiment!


Nee! Ik was daar zaterdag ook :') Dan hebben we elkaar misschien zelfs wel gesproken als je bij de rondleiding bent geweest!

Malenka

Berichten: 7560
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 13:15

Tiggs,
Wat leuk. Het is zeker een lang proces. Bij tijden ook behoorlijk stressvol. Nu zijn we bijvoorbeeld aan het uitzoeken wie welke gegevens moet leveren en wie dus als eerste aan de slag moet om ons papierwerk voor elkaar te hebben... De constructeur of het bedrijf dat het funderingsadvies moet uitbrengen. Ze hebben beide iets van elkaar nodig.

Prairy,
Ik vind het een geweldige kwekerij. Maar we hebben niet aan de rondleiding meegedaan. Dus we hebben elkaar niet gesproken. Heb je er nog planten gekocht? Voor ons was het echt oriënteren. Het was lastig... Maar we hebben geen planten meegenomen. Ik was best trots op mezelf.