Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 41 [ 1023 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 41  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

 
Profiel   

Ik vond die rondleiding juist heel interessant omdat we zo ook nog eea konden proeven van vruchten. Zo ben ik er dus achter gekomen dat mijn man ook van (voor mij) hele zure vruchten houdt en ik dus niet.

Ik vind het namelijk nog best lastig om te beslissen welke cultivars ik in mijn voedselbos wil. Dus ook voor ons orientatie.

Maar ik weet nu dus wel al meer (had mijn notitieboekje ook meegenomen juist hiervoor). Ik heb ook geen planten gekocht (ook heeeel trots op mezelf haha), maar ga wel een bestelling doen daar.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 12:23 



 
Profiel   

Wij kwamen te laat achter het bestaan van de rondleiding helaas. Proeven had wel heel leuk geweest! Maar het was ook al erg leuk om gewoon op ons gemak rond te lopen.

Gisteravond zijn we gaan zitten voor het ontwerp van de vijver/waterberging. We zijn er nog niet...

[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 17:10 



 
Profiel   

Wat een leuk project zeg!
Leuk dat je ook bij de zoetewei bent geweest. Aardige man he die Dimitri?
Ik vind dat de paarden echt makkelijk aan huis kunnen. De gemiddelde mens heeft zn paard op een pensionstal in een stal van 3,5 bij 3,5 en dan 4 uurtjes per dag op een paddock die, als het paard mazzel heeft, de afmetingen heeft van een longeerbak. En dan zou een kavel van 2000 zogenaamd krap zijn? Neehoor, kan makkelijk en dan zit je paard bij de 10% grootste mazzelaars van Nederland met zo “veel” ruimte

Ik ben trouwens inmiddels al twee winters bezig geweest met een eetbare bostuin en een boomgaard. Als je vragen hebt wil ik je altijd helpen aan info.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 17:34 



 
Profiel   

Dank je Dorine92.
Wat zijn dingen die jij achteraf anders zou hebben gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 14:56 



 
Profiel   

Ow, gaaf!

Wij hebben een gewoon huis met een kleine halve ha en ik wil veel eetbare planten en struiken voor de paarden. En het liefst een poel, maar wel eentje met gezond water.

Er staan wat planten die nu wild gegroeid zijn, maar wel giftig, dus zal wat moeten verwijderen of verplaatsen. Ik ben dol op groend, dus vind dat lastig, maar wil geen zieke paarden en ze alle ruimte geven.

Daarnaast wil ik een stukje moestuin ergens en onze mest composteren. regenwater wilden we ook gaan opvangen etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 17:01 



 
Profiel   

Klinkt goed superpony.

Mijn man kwam aan met deze website. Hij wil meer water op de kavel en heeft bedacht dat het ook best stadslandbouw kan zijn. Heerlijk dat hij nu ook meer en meer meedenkt en dat ook hij binnen de regels manieren verzint om te krijgen wat hij wil. ;)

http://eetbarevijver.nl/eetbare-waterpl ... KMjrC24W3c

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-08-19 12:08 



 
Profiel   

Malenka schreef
Dank je Dorine92.
Wat zijn dingen die jij achteraf anders zou hebben gedaan?

Ik heb het eigenlijk best goed aangepakt vind ik zelf. Maar hier een rijtje met mijn “fouten”
- ik heb in de boomgaard grote plantgaten gemaakt , alles losgespitven de grond gemengd met compost, keurig zoals het aangeraden staat op internet. Niet slim want die losse grond is een gat die volloopt met water en het is gewoon onstevig dus die bomen staan nog steeds los als ze geen steun zouden hebben van de boompalen. Ook is dat grote gat allemaal verstoorde grond waar het meest irritante onkruid gaat groeien dus dat is vet veel werk (de boomgaard moet gewoon netjes zijn vind ik)
- op plekken waar ik geen onkruid wilde (de windhaag en de boomgaard) had ik bij het aanplanten de moeite moeten nemen om karton neer te leggen alvorens de houtsnippers erop te gooien. Had me veel werk uitgespaard
- voor mij weiland had ik achteraf een ander type omheining gewild, namelijk een gaashekwerk waar fruit overheen groeit (bramen en kiwibessen enz). Ik had in eerste instantie kunststof palen met koord. Die palen had ik staalversterkt moeten nemen en in beton moeten storten maar dat was zgn teveel werk. Nu buigen ze krom en staan ze nog steeds wiebelig. En heb uiteindelijk om de buitenrand alsnog dat gaashekwerk gezet dus heb dubbelop werk ervan gehad.
- qua maaien was het handiger geweest als ik in de boomgaard bij de fruitbomen 1 paal had gezet i.p.v. 3 per boom (hoewel.. wie weet stonden dan al mijn bomen scheef nu)
- in het voedselbos heb ik in het begin gedacht dat ik wel ging onthouden welk ras waar stond. Nope je moet gelijk bij het planten opschrijven welk ras je hebt geplant en waar het staat.. ik had labels eraan gehangen maar die zijn na een jaar onleesbaar of eraf gestormd
Verder vind ik echt dat ik het goed heb aangepakt. Goed nagedacht over bodembedekkers in het voedselbos zodat er geen onkruid opkomt. In het begin even onkruid weggehaald steeds zodat de gewenste soorten het zouden overnemen. Het gaat gewoon nu supergoed. Hopelijk over een aantal jaar nog steeds tevreden want ik heb wel heel dicht op elkaar geplant (mede om het onkruid geen kans te geven en ook omdat ik anders alle soorten die ik wil niet kwijt kan). Ook twijfel ik nog over het oogsten. Gaat best lastig worden om tamme kastanjes te rapen als er een grote kruisbessenstruik met dikke stekels onder staat. Oepsie

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-08-19 08:28 



 
Profiel   

Heel erg bedankt voor deze aandachtspunten!

Wij zijn een paar dagen in Brussel geweest om te kijken naar Art Nouveau en even vakantie te houden. En wat zijn we terug gekomen met inspiratie zeg!

Eindelijk hebben we een idee hoe we onze liefde voort Art Nouveau met ons industriële ontwerp kunnen gaan combineren!

[ img ]
Net als dit voorbeeld gaan we de vormen gebruiken met nieuwe materialen.

[ img ]
Zo willen we dit soort patronen maken op de betonvloer door zuur te gebruiken om mee te kleuren.

[ img ]
Dat kan er zo uit zien...

[ img ]
We willen in onze spanten met sjablonen patronen schilderen zoals hier.

[ img ]
Buiten gaan we het kleurschema van resedagroen ( https://www.ralkleuren.com/ral-classic/ral-6011-resedagroen ) en vanille aanhouden.

[ img ]
Waar mogelijk gaan we opzoek naar mooi smeedwerk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-19 15:49 



 
Profiel   

WoW dat wordt vast heel bijzonder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-19 15:55 



 
Profiel   

Wat cool!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-08-19 18:45 



 
Profiel   

Bedankt!

Vandaag bleek er een rommelmarkt te zijn bij ons om de hoek. En daar stond deze prachtige lampenvoet. Zoals jullie begrijpen kon ik die niet laten staan. Ik kon hem al helemaal zien staan in ons toekomstige huis. Nu nog iets leuks verzinnen om er op te maken.

Het is nogal een zijstap nu we nog bezig zijn met al het papierwerk in orde krijgen om überhaupt te kunnen beginnen met bouwen. Maar het is leuk om al een beetje bezig te zijn met de toekomst.

[ img ]
[ img ]
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-19 17:36 



 
Profiel   

Stoere voet.
Heb je een idee wat voor kap je er op wil?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-19 18:23 



 
Profiel   

Ik denk er nu over om een kap te maken van een messing vogelkooi met een dimbaar peertje er in. Maar ik ben er nog niet helemaal uit. Maar eens zien wat ik tegen kom. Ik heb ook wel een ontwerp van smeedijzer en glas in mijn hoofd. Maar dat gaat een fortuin kosten om te laten maken vrees ik. Dat kan ik zelf niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-19 18:55 



 

Wat ontzettend leuk! Ik ga volgen! Je art nouveau ideeën voor het huis vind ik heel gaaf.

Alles er om heen, wat er geregeld moet worden, vergunningen, wat wel en niet mag, daar gaat nog best veel tijd in zitten denk ik? Daar zou ik heel erg tegen op zien zelf.

Ik ben ook erg benieuwd naar het earthship-achtige huis van je vrienden.

Misschien als je af en toe rondleidingen geeft op zo'n plek, dat het dan meevalt met mensen die zelf nieuwsgierig rond gaan gluren. Het is op zich heel positief dat mensen interesse hebben natuurlijk, maar ik snap zeker dat je niet continu mensen in je tuin wil hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-08-19 19:48 



 
Profiel   

Ohhh wat een supergave inspiratie zeg!! Fantastisch! :+: En die lampvoet is inderdaad heel stoer =:) Die had ik ook meegenomen haha tot groot plezier van vriendlief denk ik, die houdt daar helemaal van :P :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-19 18:19 



 
Profiel   

Marie-Anne,
Het geregeld en uitzoeken is een flinke klus inderdaad. Op dit moment zitten we in een vervelende lus gevangen. De constructeur wil pas verder als ze een funderingsadvies hebben. Maar het geotechnisch bureau wil pas een funderingsadvies geven als ze de paalbelasting van de constructeur hebben...

xXutopiaXx, dank je! Mijn man was er gelukkig ook blij mee. Het voldoet wel weer aan de 'eis' dat alles zwaar moet zijn bij ons in huis... (Ik koop altijd toevallig zware spullen van massief hout en gietijzer).

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-19 12:48 



 
Profiel   

Wauw wat een gaaf project, leuk! Ik volg.

Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar wat is de tijdsplanning ongeveer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-19 12:58 



 
Profiel   

Deze al gezien? Hebben ook theeplanten (en nog veel meer eetbaars) die tegen ons klimaat kunnen en geschikt voor een voedselbos: https://www.eetbaargoed.nl

Hier momenteel problemen met ratten die onze moestuin leeg blijken te eten. De huizen hier zijn op een helofytenfilter met rietveld aangesloten en ik weet niet in hoeverre dit bijdraagt aan een rattenprobleem. Verder goede ervaringen met een helofytenfilter. Het werkt probleemloos. Hoe willen jullie het afvalwater gaan afvoeren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-19 13:43 



 
Profiel   

Ladyson, dank je! We hopen de grond november in ons bezit te hebben en dan ook te beginnen met bouwen. We gaan er vanuit dat we er dan een jaar over gaan doen om een goed leefbaar huis te hebben.

estja,
Bedankt voor de tip. Hij staat al op mijn lijstje met te bezoeken adressen. In de Oosterwold polder is ook een groot (woel)muizen probleem. Tijd voor een valkenier...
Het afvalwater zal vanuit het helofytenfilter via een natuurlijke vijver in de grond moeten zakken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-09-19 17:16 



 
Profiel   

*\o/* de tekening van de vijver is af.

[ img ]

Als ik die maten zie... Ik ben nu al blij met een tuin van dat formaat. En straks is dat alleen maar het natte deel van de tuin. <3

Eindelijk hebben we ook nieuws van de constructeur. Als het goed is heeft die het werk vlak voor de deadline af. Ik vind het spannend en had liever wat meer speling. Maar op tijd is op tijd.

Ook goed nieuws over de kavelweg vereniging. De stukken zijn goedgekeurd en nog deze maand zal de vereniging opgericht worden en kunnen we dus lid worden. De aanleg van de weg gaat dan binnen een paar weken starten! En nog beter nieuws is dat de kosten voordeliger uitvallen dan we hadden gedacht. *\o/* Dus ik ben blij!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 20:39 



 
Profiel   

Flinke vijver! Je hebt het over de grondwaterstand, wordt jouw vijver gevoed door het grondwater?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-19 06:09 



 
Profiel   

Wat een droom! Lijkt me ontzettend leuk, maar ook ontzettend spannend allemaal.
Ik ga je volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-19 06:54 



 
Profiel   

Ceetje_bokt,
Dat zijn de grondwaterstanden. Het diepste deel is 3 meter onder het maaiveld. Hij is zo diep omdat we hopen daarmee voldoende koel water te houden in de zomer. Er zal dus altijd wel water in staan. De vraag is alleen hoe veel. Dat schommelt. Het groene deel dat je ziet zal in praktijk waarschijnlijk nooit onder water staan tenzij we met extreme omstandigheden te maken hebben. En daar leggen we het ook precies voor aan. Als waterberging. In de groene cirkel links komt onze vuurplaats.

ShetjeIris,
Leuk. Het is inderdaad ontzettend spannend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-19 07:32 



 
Profiel   

We zijn nu toch aan het twijfelen over wat we doen qua riolering. In eerste instantie gingen we voor de standaard optie van een helofytenfilter en een gewoon spoeltoilet. Maar eigenlijk vinden we een oplossing zonder water ook wel erg interessant. Een composttoilet zie ik nog niet echt zitten vanwege het legen en verwerken van de afvalstoffen. Maar een verbrandingstoilet lijkt wel een optie. Dan houd je alleen as over.

We moeten geen dingen doen uit gewoonte maar goed nadenken. Dat zal dus zoeken zijn naar cijfers over wat er vrij komt bij verbranding ten opzichte van andere systemen en goed uitzoeken hoe veel energie de verschillende systemen kosten. Wellicht is er zelfs een wtw (warmte terug winner) op de afvoerpijp aan te sluiten.


Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-19 10:24 



 
Profiel   

Malenka schreef
Ladyson, dank je! We hopen de grond november in ons bezit te hebben en dan ook te beginnen met bouwen. We gaan er vanuit dat we er dan een jaar over gaan doen om een goed leefbaar huis te hebben.


Oh, wauw! November is al super snel! (En sorry, maar mijn rioleringskennis is erg beperkt haha)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-09-19 11:32 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 41 [ 1023 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 41  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen