[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
loveslimpie

Berichten: 1726
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:33

Op een gegeven moment lijkt het op papier inderdaad allemaal erg klein.. Dat had ik ook met onze schuur (19x6m) totdat nu de leidingen erin liggen en het beton, nu heb ik het idee dat het een balzaal is :Y)

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:49

Malenka schreef:
Waarop we mogen bouwen is vrij. Maar we bouwen inderdaad vrij hoog. De berm is alleen nu nog hoger gemaakt. Zelfs boven de weg uit. Dus ik ben heel benieuwd... Ook hoe ze hebben bedacht dat het water de weg af kan.

Maar je hebt toch wel een omgevingsvergunning? Daarin zou je peil moeten staan.

Malenka

Berichten: 7609
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 12:01

Estja, ja dat klopt. We hebben het peil zelf bepaald met het advies van de gemeente en de informatie over de weg in het achterhoofd. Het peil is ook uitgezet met een paal. De berm is nu alleen hoger gemaakt dan zowel de weg als de fundering.

tamary

Berichten: 29216
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:04

Daar zal dus goede drainage tussen moeten om water dat daar vanaf komt weg te leiden van je fundering. En waar loopt het water van de weg naar toe?

Malenka

Berichten: 7609
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 12:11

Tamary, ik ga van de week maar eens navraag doen bij de vereniging van de weg. Want het is mij nu niet meer helemaal duidelijk. Ik kan dit niet terug vinden in de tekeningen namelijk.

Maar het zou fijn zijn als ze hem onder afschot de andere kant op leggen. Dan kan al het water van de weg via een sloot afgevoerd worden. Dus ik hoop dat ze het met die reden gedaan hebben.

Inmiddels heb ik ook contact gehad met het bedrijf dat de kastanje palen voor de omheining zou leveren. Ze hebben vertraging met importeren en geen chauffeurs voor de levering. Waarschijnlijk moet een hovenier het nu op gaan halen bij de importeur en persoonlijk komen afleveren. Ik ben benieuwd...

xXutopiaXx

Berichten: 10044
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Zundert

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 12:26

Wat leuk, de poezels en kipjes voorgesteld :D Maar wat een gedoe met de palen... ben benieuwd hoe het met de weg gaat aflopen!

Libera

Berichten: 3987
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 20:13

Spannend allemaal! Heel benieuwd hoe het straks word. Hoger is alleen maar beter toch? Overstroomd je huis igg niet :')

Malenka

Berichten: 7609
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-20 22:58

Op het moment is het alsof we in zo'n tv programma zitten over zelf je huis bouwen... Wat een gedoe allemaal!

De bouwer van de loodsen had namelijk iets gevonden in de constructietekening waarvan hij denkt dat het niet klopt. En dus voordat de eerste heipaal de grond in gaat ligt het alweer stil. Sterker nog; we hebben vooralsnog het heien een maand op moeten schuiven.

Daarnaast hebben onze vrienden, die naast ons zouden komen wonen besloten uit het project te stappen. Van de vier stellen die hier mee begonnen zijn we dus als enige over.

De palen voor de omheining zijn ook nog niet binnen... Door de corona crisis is invoeren nu namelijk een probleem. En ze moeten uit Frankrijk komen.

De draden en isolatoren ed hebben we wel al binnen. Afbeelding
Afbeelding

En gelukkig kreeg ik vandaag het bericht dat het grondverzet bedrijf komende week wel aan de slag gaat. Ze gaan de oprit en vijver aanleggen. En, na lang afwegen wat we precies willen gaan ze ook het pad voor de paarden aanleggen met lavasplit. Ik ben ontzettend benieuwd wat dat voor de hoeven gaat doen! Het is in ieder geval goed voor de composthoop en de bodem. Bovendien is het poreus en houd het dus meer water vast. Hopelijk gaat het dus net stuiven.

Door het vooruitzicht dat er nu in ieder geval wat op de kavel gaat gebeuren is het dragelijk dat de bouw weer uitgesteld is. En omdat we wel echt heel graag die kant op willen en niet nog veel langer een huis willen huren, zijn we nu ook opzoek naar een yurt of stacaravan om tijdelijk in te gaan wonen.

Hopelijk kan ik jullie snel foto's laten zien van de vijver en het pad.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 13:15

Oh wat balen! En wat jammer van de keuze van jullie buren, jullie hadden toch best wat plannen samen? Kan dat nog wel doorgaan of grote wijzigingen nodig?
Hopelijk snel foto’s van een mooie vijver en track..

SassyMoon
Berichten: 298
Geregistreerd: 31-12-10
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 15:51

Wat jammer van jullie buren, maar betekend dit dat er nog kavels te koop zijn?

Malenka

Berichten: 7609
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-20 17:18

Ethelate,
gelukkig heeft het niet zo veel impact op onze plannen. Maar het is ontzettend jammer dat ze niet onze buren worden. En het is maar afwachten wat een ander er gaat doen. We hadden de ligging van onze huizen bijvoorbeeld wel heel goed op elkaar afgestemd.

SassyMoon,
Er is een flinke wachtlijst waar je nu ook niet voor in kunt schrijven. Wat je wel zou kunnen doen is je inschrijven voor de nieuwsbrief. Dan houden ze je op de hoogte over wanneer de wachtlijst weer open gaat en wanneer een volgende fase start.

Prairy
Berichten: 9169
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:17

Wat jammer zeg. Wel apart dat jullie er al zo lang mee bezig zijn en dat ze nu nog uitstappen.

En balen van het uitstel!

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 20:46

Ondanks steeds weer nieuwe ontwikkelingen om jullie heen wordt er toch een beetje vooruitgang geboekt. Jullie gaan gestaag de goede kant op.

Malenka

Berichten: 7609
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 10:07

Prairy,
Ze blijken de stress ervan niet aan te kunnen naast hun baan. Een van de twee zit nu in een burnout. Ik denk dus wel dat ze een verstandige beslissing nemen. Het is alleen heel jammer. Voor iedereen.

Maflinger_S,
Dank je. Dat probeer ik zelf ook telkens te zeggen. En meestal lukt me dat ook wel. Maar tegenslag na tegenslag vergt toch wel wat van me merk ik. We begonnen in 2017 aan het proces en ik droomde er al zeker een jaar daarvoor van. Dus ik had echt wel gedacht dat we er al zouden wonen.

We gaan morgen wel kijken voor een stacaravan. We willen gewoon daar zijn inplaats van in een huurhuis op een uur afstand (met de auto). Hopelijk is het wat.

DubbelFun

Berichten: 88814
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:09

Mag je die wel zo neerzetten dan ??

Malenka

Berichten: 7609
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 10:44

Ja dat mag als tijdelijke woning tijdens de bouw. De meeste van onze buren doen dat ook en dat bevalt wel.

We wilden eigenlijk een Yurt maar de meeste betaalbare staan in België en dat gaat nu met de huidige omstandigheden daarom niet.

DubbelFun

Berichten: 88814
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 10:47

Ik denk dat een stacaravan de meest snelle en simpele oplossing is. Daar zit ook meteen alles in zodat je die niet eerst helemaal hoeft te verbouwen én hij houdt misschien nog iets van zijn waarde zodat je er nog iets voor kunt vangen als hij niet meer nodig is.

Malenka

Berichten: 7609
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 11:02

Er zit wel van alles in. Maar we hebben op de kavel geen enkele aansluiting. Geen water, geen elektriciteit en geen riool.

Er is dus alsnog een heleboel op te lossen en te veranderen.

Maar goed, met een grondwaterpomp, zonnepanelen en een composttoilet denken we een eind te komen. En die kunnen we straks ook weer gebruiken als de caravan weg is.

DubbelFun

Berichten: 88814
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:30

Geen riool kun je oplossing met een greywatervoorziening en een compost-wc.
Elektriciteit met zonnepanelen in kombinatie met een aggregaat.
Maar dat zijn idd dingen die je niet 'even' doet.

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:33

Inderdaad, maar als je het nu goed doet, kun je er in de toekomst wel profijt van hebben :j

DubbelFun

Berichten: 88814
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 11:42

Én het leert meteen om zuinig te leven :D

Malenka

Berichten: 7609
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 12:26

Ja. :D En dat is wel een van de dingen waar dit hele project om draait. :o

Bewuster zijn van wat voor impact we op de aarde hebben, maar ook wat voor impact we op de maatschappij en onszelf hebben. Dat klinkt wellicht wat zweverig. Maar is eigenlijk heel concreet. We willen zo min mogelijk vervuilen, zo veel mogelijk gemeenschap vormen met de buurt en ons leven zo inrichten dat eerder genoemde punten niet ten koste gaan van ons eigen levensplezier maar juist iets toevoegen.

x_spekkie_x

Berichten: 4356
Geregistreerd: 15-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 12:38

Malenka schreef:
Er zit wel van alles in. Maar we hebben op de kavel geen enkele aansluiting. Geen water, geen elektriciteit en geen riool.

Komt dat er uiteindelijk wel of is het een off-grid project? :)

Malenka

Berichten: 7609
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-20 13:35

Riool komt er niet. Althans, niet in de het deel waar wij zitten. Bij de nieuwe fase misschien wel. Al willen ze dan wel lokaal zuiveren. Water, elektriciteit en glasvezel komen er wel. Maar om aan de huidige bouwnormen te voldoen moet je wel het een en ander aan duurzame energieoplossingen implementeren. Bij ons komt er een warmtepomp en zonnepanelen.

Of we grondwater kunnen gebruiken voor alles behalve drinkwatervoorziening zijn we nog aan het uitzoeken. Het brengt wel weer nieuwe vragen; is de waterkwaliteit voldoende (stabiel), zit er niet te veel ijzer in? Moeten we het op een of andere manier nog zuiveren voor gebruik in bijvoorbeeld de douche? Welke kosten brengt dat met zich mee? En neem je dan bij elke wasbak twee kranen? 1 voor grondwater en een voor drinkwater?

Achterom
Berichten: 23059
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-20 13:39

Wij hebben hier net een filterset aangeschaft omdat ons grondwater dus wel teveel ijzer bevat, ook al gebruiken we het sowieso al niet als drinkwater, als je het gebruikt met sproeien wordt alles oranje :') Dat is op zich niet zo erg, maar wel als het water tegen het huis aan komt.
Het filter is nog niet geinstalleerd, dus ervaringen kan ik nog niet delen.