[VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 12:49

Eens kijken of we er wat vlotter doorheen kunnen. :o (of ik moet me er gewoon bij neer gaan leggen dat ik niet zo vlot ben. :') )

Juni:

De allerlaatste dingen worden uit het huis en de garage van mijn vader gehaald.

Deze stelling heb ik ooit zelf in de garage gezet en neem ik nu maar mee. Dat zijn super handige planken om straks in de kast van de wasmachine te gebruiken.

Afbeelding

Van deze blokken heb ik er twee meegenomen uit de tuin. Van 1 ga ik in ieder geval een insectenhotel maken.

Afbeelding

Even naar de bibliotheek... Rara waar zit mijn hoofd nu vol mee?

Afbeelding

De vlotter in de waterbak van de paarden is echt een uitkomst. Geen gesleep met jerrycans meer! Het zijn echt dit soort kleine dingen die min leven makkelijker maken. Hij is overigens aangesloten op een ibc die regenwater van het dak opvangt. Ook nog milieubewust dus.

Afbeelding

De tuin ontwikkeld prachtig!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook de heuvelbak begint aardig te vullen.

Afbeelding

Voor mijn verjaardag wordt er nog een groot cadeau afgeleverd. Ik heb gelijk genoten van het heerlijke plekje met uitzicht over de vijver!

Afbeelding

En nog beter... Direct naast de kersenboom met vroege oogst. Vanaf je bankje verse kersen uit de boom halen... Kan het beter?

Afbeelding

We hebben ook weer eens een kampvuurtje. In een vuurschaal die ik bij mijn vaders huis heb meegenomen. Ik was helemaal vergeten dat die daar nog stond. Dankjewel voor het bewaren papa.

Afbeelding

De bessen hangen vol met vruchten en ik oogst bijna dagelijks een lekker maaltje voor in de kwark.

Afbeelding

Mijn opa komt te overlijden. Vlak voordat mijn vader (zijn zoon) een haar overleden is. Het is een emotionele periode en ik heb afleiding nodig. Dus ik fiets met €10,- in mijn zak naar het tuincentrum en koop een vijg. Want dat is veel beter dan een zak chips en drank oid.. ter nagedachtenis dus. ;(

Afbeelding

Deze maand oogst ik ook nog de eerste bonen. Helaas kwam er daarna dit jaar ook niet veel meer (het tuinieren werd me echt te veel). Maar van deze eerste hebben we in ieder geval genoten.

Afbeelding

En omdat ik een winterkoninkje heb gezien in de buurt heb ik gelijk een nestje opgehangen. Je weet maar nooit!

Afbeelding

Ik beloof plechtig dat er huis updates aan zitten te komen. :j

Mellow

Berichten: 6483
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 12:58

Volg nog steeds!

Mooi dat je wat spulletjes uit het huis van je vader weer kan gebruiken. Het lijkt soms zoiets simpels of nietszeggend, een plank. Maar het komt wel uit het huis van je vader.

Hoe gaat het nu met jou?

Toen ik moest lossen (met de vrachtwagen) bij jullie in de straat was ik samen met een "bevriende" collega. Helaas is die 5 maanden daarna plots overleden. Dan zie ik jou topic weer even omhoog komen en dan ook die herinnering van toen.
Het is jou topic, maar zit dan weer een herinnering van mij aan vast die ik koester.

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 13:19

Wat mooi dat het voor jou op deze manier ook mooi is. Dat vind ik dan weer mooi om te lezen. :knuffel:

Met mij gaat het momenteel goed. Ik ben helaas wel volledig uitgevallen op mijn werk. Momenteel zit ik in de ziektewet en volg een revalidatietraject. Het is fijn om me daar op te kunnen focussen. Het verliezen van nog meer inkomen is wel een zorg (het helpt ook niet mee in het tempo van de ontwikkelingen). Dus ik hoop van harte dat ook dat deel van mijn leven goed gaat komen. Maar ik doe eindelijk rustig genoeg om weer een klein beetje beter te worden. En het is echt enorm fijn om te merken dat ik kleine stapjes vooruit maak en ik geniet enorm van het leven hier.

Mellow

Berichten: 6483
Geregistreerd: 22-06-02

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-22 13:36

Geld, soms nergens goed voor maar je hebt het nodig. Maar de zorg dat het weer goed gaat met jezelf is ook belangrijk! Fijn dat het de goede kant op gaat. En mooi dat je ondanks alles lekker kan genieten van jullie plekje!

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 16:49

Sterkte nog met ook nog eens het verlies van je opa.

Verder prachtige update met foto's. Ik hoop dat je er van kan genieten nu het medisch niet zo heel best gaat.

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 21:12

Juli:

De goede maanden in de tuin zijn nu echt aangebroken!

Zo veel bloemen en steeds meer oogst! Gelukkig zijn ook een aantal pompoenplanten nu echt goed aangeslagen. Dit zijn de sterke die muizen en slakken hebben overleefd! *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Ook het nieuwe bed naast de oprit begint vorm te krijgen. Oorspronkelijk was het plan om hier hoge palen met betongaas te zetten om er klimplanten tegenaan te laten groeien. Dat gaan we echter niet meer doen omdat de nutsen (water, elektra en glasvezel) er nu onder liggen. En dus is het een mooie plek voor eenjarige gewassen. Langs de oprit zelf verregende strobalen en aan de andere kant paaltjes met kunstof planken. Stukje voor stukje. En wat er dan ligt kan voorzien worden van planten. En die doen het er graag!

Afbeelding

Afbeelding

We waren dit moment van het jaar ook zo slim om vast vooruit te kijken naar de winter. Deze briketten gaan van pas komen om ons warm te houden. Het helemaal alleen naar binnen slepen zorgt in ieder geval all voor meer dan voldoende warmte.

Afbeelding

Ik ontdekte een vogelnest in aanbouw in een van de jonge kersenbomen. Ik had toen alleen nog geen idee van welke vogel het was. Klein in ieder geval.

Afbeelding

We haalden een deel van de collectie aan stenen bollen van mijn vader op. Deze gaan een mooie plek in ons huis krijgen.

Afbeelding

En we kregen ook gelijk een hangmat je met frame mee. Heerlijk!

Afbeelding

Een van de dingen die ik me steeds vaker realiseer is dat ik geen onnodige spullen meer wil kopen. En dat, wat ik heb ook iets is waar ik blij van wordt. Toen het hengsel van een na koffiepotje afbrak en ik het niet meer kon repareren besloot ik daarom het potje te kopen waar ik al meer dan een jaar naar keek omdat ik hem zo ontzettend mooi vond. Ik heb er nu (in december) nog steeds geen spijt van.

Afbeelding

En gewoon, omdat het kan een paar sfeerplaatjes.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

anca

Berichten: 1788
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:51

Wat mooie ontwikkelingen. Het ziet er uit als een heerlijke plek ( in wording) maar nu ook al *\o/*

Wieke

Berichten: 1746
Geregistreerd: 16-08-10
Woonplaats: Lemelerveld

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 22:55

Wat was de zomer heerlijk hè! Prachtig hoe alles zo mooi in bloei is.
Hoe gaat het met jullie huis?
Leuke dat er weer een update geplaatst is.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-22 23:01

Fijne update, het is echt een klein paradijs geworden zo.

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-22 23:57

De zomer was heerlijk! En het is ook eigenlijk wel heel erg leuk om juist nu door al die foto's te gaan.

Dank jullie voor deze leuke reacties. <3

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 09:15

Oh dat zijn echt hele mooie plaatjes wauw wat genieten! Hoe gaat het nu met je gezondheid?

Fijne jaarwisseling een gelukkig en gezond 2023 toegewenst.

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 11:21

Dank je. :D Jij, en alle anderen ook een hele fijne jaarwisseling natuurlijk!

Mijn gezondheid ging wel wat vooruit dankzij de revalidatie. Althans, ik kreeg meer grip op mijn energie en haalde daardoor meer voldoening uit mijn dag. Helaas kreeg ik begin deze maand (voor het eerst) corona te pakken. En nu ben ik qua energie weer behoorlijk terug bij af. Ik kan er nu alleen beter mee omgaan. Hopelijk kom ik hier snel weer doorheen en kan ik weer opbouwen.

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 12:03

Augustus deel 1

Want, ik heb de smaak te pakken met zomerse plaatjes terug kijken!

Afbeelding

Augustus was veel in allerlei opzichten. Veel hitte, veel oogst, weer verder met schilderen, eindelijk weer stappen in het huis, dagjes weg, paar dagen vakantie...

De buren waren een maand op vakantie en dus mocht ik met Roos gebruik maken van hun rijbak. Helaas kwam ik er door alle drukte en hitte maar weinig aan toe. Want een sessie met Roos slurpt bijna al mijn energie voor een dag op. Het was wel geweldig om te zien hoe sterk en atletisch mijn kleine merrie is. <3

Afbeelding

Het vogelnestje werd afgebouwd en ik kon de ontwikkeling van de jonge distelvinken fantastisch volgen. Ook hun eerste vluchten heb ik mogen bijwonen!

Afbeelding

De wijk is enorm in ontwikkeling. Onze buurtgenoten bouwen aan een speeltuintje en het voedselbos groeit heerlijk door.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kon ook nog wat late walnoten oogsten in het bos en dus heb ik een poging gedaan tot walnoten likeur maken! Binnen twee dagen was het zwart. Zoals het hoort.

Afbeelding

Afbeelding

De jonge aspergezaailingen gingen naar buiten. Volle zon konden ze echter nog niet hebben. Dus van een pallet improviseerde ik een schaduwscherm.

Afbeelding

Ik ging weer schilderen. *\o/*

Afbeelding

En ontdekte prachtige diertjes in de tuin.

Afbeelding

In de volgende afbeelding zie je een spin.
Spoiler:
Afbeelding


Ik kocht nieuwe tuinplanten... O:)

Afbeelding

De appelbomen hangen vol!

Afbeelding

Yes! Een aardpeer variant die al bloeit in augustus!

Afbeelding


En Dennis kreeg een strimmer/lichte bosmaaier waarmee we de paden begaanbaar kunnen houden.

Afbeelding

En! We waren er eindelijk aan toe om verder te gaan met de balken voor de verdiepingsvloer!

Afbeelding

Het is genieten hier. <3
Afbeelding

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 13:48

Wat fijn om weer een update te zien, moest laatst nog aan je denken :)

Mooie vooruitgang allemaal! Balen dat je energie weer zo laag is, hopelijk gaat het volgend jaar de betere kant op.

Fijne jaarwisseling en een gezonder 2023 gewenst :)

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 15:59

Augustus ook al zo'n mooie maand wauw.

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 17:48

Wat een prachtige plaatjes weer! Heerlijk zeg, genieten :j
Ik ben wel benieuwd: is je walnotenlikeur gelukt? Ik heb het zelf één keer geprobeerd, maar dat was dus niet te drinken, vreselijk bitter. Ik denk dat de walnoten die ik toen gebruikte al te ver gerijpt waren.
Sinds die tijd heb ik het niet meer aangedurfd :')

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 18:02

Hij is niet mislukt. Maar ik heb wel eens betere op. Ik was ook net wat te laat eigenlijk. Afbeelding

Achterom
Berichten: 23041
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-22 18:05

Leuk! Misschien dat ik het ooit dan toch nog een keer weer probeer.
Dit najaar heb ik kweeperen likeur gemaakt, die is echt heerlijk :j misschien ook een keer wat voor jou?

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-22 18:09

Zeker leuk! Ik heb wel kweeperen bomen staan maar daar hadden we dit jaar maar 1 vrucht van helaas. Ik heb wel een bakje in de wijk gekocht en daar compote van gemaakt.

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 14:55

Augustus deel 2

Augustus verliep rustig. Het was erg warm dus Daran en ik zochten vooral de schaduw op.

Afbeelding

Soms met heerlijk uitzicht op de paarden. <3

Afbeelding


Ik ging zelf een paar dagen op vakantie. Bij terugkomst kon ik enorm oogsten!


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het leuke is dat ik dus nog steeds courgette heb liggen van deze periode die nog goed is!

Daran kreeg een nieuwe eend van een vriendin van ons die hier een weekje was komen kamperen en helpen. Blije jongen.

Afbeelding

Alles is groen en verwilderd als een gek. Die maaier komt goed uit nu.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De frambozen geven hun allereerste oogst ooit! En wat voor. :P Ik ben ze limonade frambozen gaan noemen want ze zijn ontzettend zoet en super groot.

Afbeelding

De jonge vogels vliegen bijna uit.

Afbeelding

En ik ging kijken bij de Mucha tentoonstelling in Den Haag. Wat een inspiratiebron aan kleuren en patronen! Ik wordt zo ontzettend blij van deze stijl dat ik zeker weet dat we de juiste keuzes maken voor in huis als we bij elke stijl beslissing bedenken of deze kunst er in past. :D

Afbeelding


En als super toffe bonus geeft iemand in onze wijk een prima inductie fornuis met dubbele oven weg. En ik heb het enorme mazzel om als eerste te reageren. *\o/* Hij is niet de 6 pits zoals we eigenlijk wilde hebben in de keuken, maar 4 is ook prima de komende jaren. Dit scheelt ons zo'n enorme uitgave. Dit soort mazzel kunnen we enorm goed gebruiken. Waarschijnlijk zetten we dus een heel smal kastje of opvulstuk naast deze oven. Zodat we er uiteindelijk een bredere in kunnen zetten zonder de hele keuken te moeten vervangen. Nu alleen de knoppen er weer even opzetten.

Afbeelding

Prairy
Berichten: 9110
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 15:00

:):) Wat een mazzel dat fornuis!

Tuin ziet er lekker groen uit, fijn hoor!

En wat een mooie oogst :)

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 17:10

Ja echt he? Ik geloofde het eerst ook niet toen ze aangaven dat ik het gratis kon komen ophalen.

En we hebben echt heerlijk gegeten en gesnoept uit de tuin. Veel minder dan ik had gehoopt maar als ik zo terug kijk was het toch niet gek als je bedenkt dat veel mensen last hadden van droogte en wij zo goed als geen water hebben gegeven.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 17:16

Wat een mazzel met je fornuis! Ik ben heel nieuwsgierig naar de soort framboos, die jij ‘limonadeframboos’ noemt.

Malenka

Berichten: 7582
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [VOLG] Een huis bouwen om bewuster te leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-23 17:43

Voor zover ik me kan herinneren is het Fallgold. Maar ik heb dat bij de frambozen, bramen en aanverwanten slecht bijgehouden helaas. Ik heb er wel een staan waarvan ik zeker weet dat het Fallgold is. En een andere gele waarvan ik de naam even kwijt ben. Als die twee dit jaar vrucht geven kan ik vergelijken met de limonade framboos en zeggen of het inderdaad Fallgold is.

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:32

Malenka schreef:
Voor zover ik me kan herinneren is het Fallgold. Maar ik heb dat bij de frambozen, bramen en aanverwanten slecht bijgehouden helaas. Ik heb er wel een staan waarvan ik zeker weet dat het Fallgold is. En een andere gele waarvan ik de naam even kwijt ben. Als die twee dit jaar vrucht geven kan ik vergelijken met de limonade framboos en zeggen of het inderdaad Fallgold is.

Ik wacht gewoon een paar maanden op je antwoord _O-