Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Slakken in moestuin

 
Profiel   

Daar heb ik dus kippen voor. ;-)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 15:16 



 
Profiel   

Ik heb ook kippen, maar die lusten geen slakken :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 19:41 



 
Profiel   

Helemaal vol gif spuiten. Das de enige manier om van die klerebeesten af te komen.



Of er dag en nacht bij zitten om ze er uit te plukken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 19:55 



 
Profiel   

Laurora schreef
Kastanjebolsters!
Slakken houden er niet van om over prikkelige voorwerpen te kruipen, dus ik heb om mijn belangrijkste groenteplanten een verdedigingslinie aangelegd van kastanjebolsters. Soms moet ik ze wel weer terugleggen na een heftige regenbui, maar dit jaar heb ik voor het eerst planten die niet worden aangevreten :D
Als je niet aan kastanjebolsters kunt komen kun je ook zgn slakkenborstels gebruiken. Dat zijn lange ronde borstels met stijve plastic haren waar ze liever niet over heen gaan.
Beter geen bestrijdingsmiddelen gebruiken. Daar kunnen andere dieren inderdaad ziek van worden.


Da's een goede ik ga is kijken of ik daaraan kan komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 20:26 



 
Profiel   

Kippen zijn voor ons helaas geen optie.

Carol_beer vol gif spuiten wil ik nou dus juist niet, ik vind het fijner om onbespoten groente te eten

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-08-19 20:27 



 
Profiel   

bcd94 schreef
palousa_boy schreef
Koffieprut helpt goed maar dat heeft niet iedereen in grote hoeveelheden beschikbaar ;)


Dat heb ik pas gelezen inderdaad, mijn ouders sparen het nu op voor me maar het gaat niet heel hard.
Zelf heb ik geen koffieprut


waar woon je?
mocht dat region Gouda zijn dan kan ik je wel helpen aan een flinke lading ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 13:47 



 
Profiel   

Ik heb een egel geadopteerd :')
Die zat altijd in de perkjes achter onze tuin, en ik gaf hem water met de droogte.
Nu een doorgang in de schutting gemaakt en hij houdt onze tuin netjes slak-vrij :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 14:08 



 
Profiel   

palousa_boy schreef
Koffieprut helpt goed maar dat heeft niet iedereen in grote hoeveelheden beschikbaar ;)


Dat heb ik pas gelezen inderdaad, mijn ouders sparen het nu op voor me maar het gaat niet heel hard.
Zelf heb ik geen koffieprut[/quote]

waar woon je?
mocht dat region Gouda zijn dan kan ik je wel helpen aan een flinke lading ;)[/quote]

Lief van je! maar helaas is dat niet echt in de buurt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 15:00 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Ik heb een egel geadopteerd :')
Die zat altijd in de perkjes achter onze tuin, en ik gaf hem water met de droogte.
Nu een doorgang in de schutting gemaakt en hij houdt onze tuin netjes slak-vrij :+


Ideaal!
Helaas gaat dat bij ons niet ivm de honden

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 15:01 



 
Profiel   

bcd94 schreef
c_alsemgeest schreef
Ik heb een egel geadopteerd :')
Die zat altijd in de perkjes achter onze tuin, en ik gaf hem water met de droogte.
Nu een doorgang in de schutting gemaakt en hij houdt onze tuin netjes slak-vrij :+


Ideaal!
Helaas gaat dat bij ons niet ivm de honden


Denk je dat honden een egel zouden opeten? Dat is toch de reden dat egels stekels hebben? _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 15:03 



 
Profiel   

nouuu ik heb een héle grote hond die druk om die egel heen staat te blaffen savonds maar hem toch eeeecht niet aanraakt hoor haha. Voor referentie: ze heeft een keer een haas en een duif gevangen.

Hier idd ook egels en pwoah die eten met liefde in een nachtje mn moestuin leeg hoor. en die kunnen dus ook prima in stadstuinen, maar dan moet de hond snachts binnen of in een hok. En je moet dan wel een klein egelpoortje hebben anders kunnen ze er niet in natuurlijk

https://www.natuurpunt.be/pagina/help-de-egels-je-tuin

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 15:07 



 
Profiel   

Een slakkenkorrel gebruiken! Eentje die alleen voor slakken giftig is. En niet zuinig mee zijn, lekker vaak strooien. Hier amper last van slakken daardoor! Kon zelfs bonen buiten zaaien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 15:11 



 
Profiel   

mijn hond (labrador) heeft al 2 keer een egeltje doodgebeten :( ;(


dat van die kastanjebolsters is een goeie, die ga ik proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 15:12 



 
Profiel   

bcd94 schreef
c_alsemgeest schreef
Ik heb een egel geadopteerd :')
Die zat altijd in de perkjes achter onze tuin, en ik gaf hem water met de droogte.
Nu een doorgang in de schutting gemaakt en hij houdt onze tuin netjes slak-vrij :+


Ideaal!
Helaas gaat dat bij ons niet ivm de honden


Denk je dat honden een egel zouden opeten? Dat is toch de reden dat egels stekels hebben? _O-[/quote]

Ik heb geen idee of ze dat zullen doen, ik verwacht het niet maar er zijn zeker wel honden die ze gewoon dood bijten hoor. Zit je met een hond met de bek vol stekels..
En ze dragen ook een hoop vlooien enz met zich mee dus dat wil ik niet in mn tuin hebben lopen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 19:23 



 
Profiel   

Ik heb vandaag koffieprut in de moestuin gedaan, ben benieuwd of dat effect heeft

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 19:25 



 
Profiel   

Mijn paksoi is ook helemaal niet zo mooi meer als een paar weken geleden.... Eerst de warmte waardoor die instortte en nu vermoed ik door slakken die het erg lekker vinden..... Echter....ik zie er geen......
Hopen dat ze van mijn sla en andere plantjes afblijven.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 19:28 



 
Profiel   

Ik ga nu opnieuw paksoi zaaien in een grote bak die ik op een tafel ga zetten. Hoop dat dat helpt.

Onze baardagaam is gek op paksoi en zo kan ik steeds een steel voor hem plukken en groeit de plant door.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 20:15 



 
Profiel   

Koperen ringen.


https://www.florablom.com/nl/slakkenrin ... nOEALw_wcB


Slakken zijn voer voor de egels en die hebben het al zo moeilijk met dit droge weer .

Dus ik zet ze in bosjes waar ze wel mogen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 20:29 



 
Profiel   

Ik gooide ze altijd achter mijn tuin over de heg in de bosjes. Een beetje verwilderd stuk grond met wallen van snoeihout. Een ideale plek voor egels.
Tot ik een keet ‘s avonds over het achterpad liep, een grote karavaan van naaktslakken op weg naar mijn paksoi.

Mijn raapstelen eten ze niet, dat laten ze staan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 22:05 



 
Profiel   

Paksoi staat er ook wel om bekend dat dat echt een lievelingsmaaltje van slakken is. Daarom zijn er ook aardig wat mensen die express paksoi zaaien voor de slakken, zodat ze dat opvreten en de sla en boontjes enzo met rust laten :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 10:34 



 
Profiel   

Het enige wat bij mij echt helpt is de moestuin(bak) op een (salon)tafel zetten. En dan over de tafel een groot plastic tafelkleed. De slakken klimmen via de poten omhoog, maar raken gedesoriënteerd door het kleed en komen niet op tafel. Maar.... dan moet de tafel wel in een vrije ruimte staan, anders gaan ze via de schutting. Ook mogen er geen bladeren overhangen, anders gaan ze via de bladeren omhoog 8-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 08:48 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe groot je moestuin is, maar de schelpen van de mosselen fijnstampen en deze rondom je moestuin op de grond leggen. (Of andere schelpen)
Vooropgesteld dat ze niet via een tak of zo, alsnog in je moestuin kunnen komen.
Slakken gaan niet over deze scherpe schelpjes. Cacaodoppen zouden ook nog een optie zijn geweest, als je geen honden of katten hebt...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 09:26 



 
Profiel   

soesie schreef
Ik weet niet hoe groot je moestuin is, maar de schelpen van de mosselen fijnstampen en deze rondom je moestuin op de grond leggen. (Of andere schelpen)
Vooropgesteld dat ze niet via een tak of zo, alsnog in je moestuin kunnen komen.
Slakken gaan niet over deze scherpe schelpjes. Cacaodoppen zouden ook nog een optie zijn geweest, als je geen honden of katten hebt...


De moestuin is ongeveer 2x4, dit is op de grond en we hebben ook nog wat grote bakken staan, daarin staan tomaten/paprika/peper plantjes, dit laten ze gelukkig wel met rust.

Schelpen kan ik zeker proberen!
Cacaodoppen zijn ook wel een optie hoor, de honden blijven uit de tuin.
Maar kruipen slakken daar niet gewoon overheen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 09:34 



 
Profiel   

Je kunt een paadje om je moestuin heen leggen die heel scherp is, dan kunnen slakken er niet overheen kruipen. Denk aan scherpe schelpjes ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 09:43 



 
Profiel   

Ik heb ook veel last van slakken in de moestuin, van de lekkere grote naaktslakken. Er lopen hier wel kippen, maar die halen hun neus ervoor op.
Idd padden en egels lokken als dat lukt.
Ik drink ook geen koffi, dus geen prut, maar strooi gewoon de goodkoopste gemalen koffie rondom de planten. Helpt niet 100%, de pompoenplant hier is ondertussen helemaal opgegeten.
Ik doe regelmatig een rondje slakkenvangen, liefst nadat het heeft geregend. En gebruik soms ook slakkenkorrels als het te erg wordt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 09:53 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 87 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen