Slakken in moestuin

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DJZ

Berichten: 3109
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:00

En gewoon stro er om heen en tussen leggen??

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:12

Ik heb geen groentetuin, maar een dahlia. Ook zeer smakelijk voor slakken. Ik heb heel fijn (vogel/zilver-)zand om de steel gestrooid, werkt goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:28

bcd94 schreef:
Hoi!

Wij hebben sinds kort een kleine moestuin in de tuin gemaakt.
We hebben wat verschillende dingen staan, in het begin ging het prima maar nu hebben volgens mij alle slakken uit de buurt ontdekt dat er bij ons lekkers te halen is.
Ze vreten echt alles aan, vooral de sla en het blad van de bloemkool vreten ze flink in.
De andijvie gaat nog redelijk maar met wassen haal ik daar ook zo 10 slakken uit..
De komkommer,tomaten,peper en paprika planten laten ze tot nu toe wel met rust gelukkig.

Ik heb al bakjes bier neergezet maar er is er geen een ingekomen..

Iemand de ultieme tip?


zo gauw je in het voorjaar** slakken ziet: oprapen en droppen op plaatsen waar ze geen schade kunnen aanrichten

het is belangrijk om in maart slakkenborstels/kopereringen/grof gemalen schelpjes/koffieprut/stro/vogel-zilverzand aan te brengen rond de moestuin/-bakken om een slakkenplaag te voorkomen

want:

slakken beginnen in april eitjes te leggen, ca 400 stuks, deze komen 3 weken later uit en binnen 2 maanden zijn ze volwassen.

helaas kunnen er echter al wel/nog wel slakken in uw moestuin zitten en die moet je wel steeds verwijderen
duurt een jaar voordat alle slakken/-eitjes uit uw tuin zijn


** verstandiger om ze het hele jaar door te verwijderen, als er geen kippen of egels bij kunnen die ze opeten

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 10:54

Ik ga geregeld 's avonds in het donker met een zaklantaarn op jacht naar slakken. Bij mij moeten de Hosta's en de slaplantjes het geregeld ontgelden.

Ik verzamel de slakken in oude plastic bakken zoals literbakken waar ijs in heeft gezeten. Ik vries de slakken in met bak en al. Een vriendin van mij werkt bij een AOC waar ze huisjesslakken nodig hebben voor een bepaald soort skunk. De blauwtong skunk o.i.d. Eerder moesten ze slakken inkopen die speciaal als voer gekweekt worden. Die worden ook ingevroren. Het schijnt dat de slakken door de kou vrij snel verstijven en het begeven?
In gebruik sowieso geen gif in de tuin. Het record van 1 jaar slakken vangen was 12 liter bakken vol :(

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 14:15

bcd94 schreef:
soesie schreef:
Ik weet niet hoe groot je moestuin is, maar de schelpen van de mosselen fijnstampen en deze rondom je moestuin op de grond leggen. (Of andere schelpen)
Vooropgesteld dat ze niet via een tak of zo, alsnog in je moestuin kunnen komen.
Slakken gaan niet over deze scherpe schelpjes. Cacaodoppen zouden ook nog een optie zijn geweest, als je geen honden of katten hebt...


De moestuin is ongeveer 2x4, dit is op de grond en we hebben ook nog wat grote bakken staan, daarin staan tomaten/paprika/peper plantjes, dit laten ze gelukkig wel met rust.

Schelpen kan ik zeker proberen!
Cacaodoppen zijn ook wel een optie hoor, de honden blijven uit de tuin.
Maar kruipen slakken daar niet gewoon overheen?


De schelpen en de cacaodoppen blijven aan hun onderkant plakken, en kan ze verwonden. Zoals ik gehoord heb, gaan slakken er daarom niet overheen.

APCIII
stokpaard connaisseur

Berichten: 2666
Geregistreerd: 25-08-13

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 20:37

Ik heb hier het hele jaar door vogelvoer en een waterbakje in de tuin (leuk gezicht, hoe die vogels bezig zijn) en de bonus daarvan is: zo goed als geen slak te bekennen. En ook bijna geen muggen en spinnen. Alleen wat jammer dat de merels alle troep vanuit de buxus op het tegelpaadje gooien, op zoek naar slakken en wormen :+

Dus wellicht kun je wat vogelvoer strooien, ipv gif :D

Dorine92
Berichten: 5328
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-19 23:42

Lopeenden houden is ook een optie. Die eten slakken maar laten je groente met rust

SillyB

Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 10:52

Honden vinden loop eenden ook best leuk om mee te spelen vrees ik

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 15:07

@ DJZ, stro gaat denk ik niet werken, dat waait weg.

@ MCE wow dat ze zoveel eitjes leggen wist ik niet, geen wonder dat er zoveel zitten.
Egels zouden wel de tuin in kunnen maar ik heb er nog nooit een gezien.

@henny_w 12 liter bakken vol is wel erg veel!
Ze zullen wel blij zijn met je bij dat restaurant.
Ik doe ze in een bak met luchtgaatjes en zet ze uit in het bos op 10 km afstand van de moestuin, dan zullen ze vast niet terug kruipen :+

@ soesie, ik heb cacou doppen gekocht! Ben benieuwd of het werkt.

@ APCIII, er zitten hier heel veel vogels in en rondom de tuin. Ik voer ze soms wat maar niet dagelijks. Wel staat er altijd water.

@ dorine92, voor eenden is de ruimte te klein. De moestuin is ongeveer 2x4 en ik wil geen eenden door de hele tuin.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 17:36

Laat je weten of de cacaodoppen werken? Of als je een andere manier hebt gevonden om de slakken te weren?
De tip van het stro lijkt me ook een goede, helpt meteen ook tegen vorst, om je gewassen te beschermen in de winter.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-19 20:41

Ik heb de cacao doppen vanmiddag neergelegd en toen ik net slakken ging vangen na een regenbui zag ik er een over de doppen kruipen..
Hopelijk is dat eenmalig. Ik heb er weer een stuk of 30 gevangen.

We hebben vandaag wel sla uit de tuin op en daar zaten er 'maar' 4 in. Meestal zijn het er meer dus wie weet helpt de koffiedroes.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 20:58

Die doppen heb ik ook wel gehad maar slakken gingen er gewoon overheen en leken het ook wel prima vinden er tussen / onder omdat ze toch vrij snel wat gaan "rotten" zeg maar.

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-19 09:12

Ik heb weer een slak gespot die over de cacao doppen heen kroop. :(

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 09:44

Dat was mijn ervaring dus ook. En ook dat het vies ging stinken die zooi. Heel leuk als je het net uit de zak neergelegd hebt maar het wordt al snel vies en lelijk. Het enige dat echt werkt is volgens mij ook gewoon een fysieke barrière zoals een rand van net er omheen ofzo. Of stroom.

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:10

bcd94 schreef:
Ik heb weer een slak gespot die over de cacao doppen heen kroop. :(


Wat jammer :( !
Ik hoop dat je snel een andere oplossing vind.

Anoniem

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:16

Tja, hier een ervaringsdeskundige (helaas), wij hebben heeeel erg veel slakken. En ik heb al het genoemde ongeveer geprobeerd. Cacaodoppen, bier, koffieprut, escar-go en heb nu grind in de tuin liggen want slakken zouden niet horen te houden van over grind kruipen of weet ik hoe dat genoemd werd.
Niks helpt, ja regelmatig je tuin checken en de slakken zelf dood maken, vangen of bij welke manier je je ook prettig voelt. Dat is het enige wat ik je aan kan raden. Vochtig? Regelmatig ff checken en verder zijn het hier allemaal mooie theorieën gebleken al die middeltjes en maniertjes maar was er niet 1 die hier hielp.

Danseresje

Berichten: 3459
Geregistreerd: 09-10-10
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 22:56

Ik heb net wat slakken uit mijn tuin verwijderd..... Buren zullen wel gedacht hebben..... Wat gebeurt daar? Geen licht in huis, iemand met een zaklampje in de moestuin...... Maar het had geregend en wilde kijken of ze er zaten toen ik thuis kwam..... Heb wel een aantal wakkere slakken van hun hapje afgehaald

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 23:05

Mijn sla bleef altijd goed onaangevreten als ik er regelmatig met groene zeep rondom spoot. Gewoon die goedkope driekhoekzeep oplossen in water en onder aan de sla spuiten ;)

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 23:18

Een randje wegenzout rondom je moestuin strooien. Daar komen ze niet overheen.

Hannanas
Berichten: 13008
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 00:30

Slakken praat me er niet over! Voortuin weinig last, achtertuin barst van de naaktslakken. Ik ben bij mijn dahlia’s van de meervoudige obstakels. Anders helpt het niet:
- rand er omheen
- scherpe schelpen rondom
- slakkenborstels volledig gesloten omheen leggen
- koffieprut en regelmatig nieuwe prut
- wijd genoeg anders komen ze via een afhangend blad, schutting of andere plant over de obstakels

Anoniem

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 08:03


bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 21:14

Net na een flinke regenbui ben ik weer op slakken jacht geweest, had er weer een stuk of 30 te pakken!
Ze zijn nu ook aan de rode kool en bloemkool begonnen.

Zout en groene zeep ga ik proberen en als ik op het strand kom ga ik schelpen verzamelen en fijnstampen zodat dat er ook nog omheen kan.

Voor volgend voorjaar willen we er een opstaande rand langs maken dat scheelt misschien ook nog wat.
Er zit wel een stukje langs de schutting van de buren dus via die weg zullen ze ook wel komen

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-19 21:14


Laurora
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 2638
Geregistreerd: 19-07-14

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:41


RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Slakken in moestuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:47

Oh jee, hier heb ik ook last van... Ze hebben al een paar van mijn plantjes aangevreten.. Mede daarom de sla nog niet gezaaid, maar hoe nu op te lossen.

Ben dus benieuwd naar de ervaringen van anderen hier! En om meteen met een vraag in huis te vallen, zijn er mensen met ervaring met deze afzetting:
https://www.bol.com/nl/p/bio-slakken-ba ... 078769353/