Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Help: Laptop moet programmas kunnen draaien?

 
Profiel   

Voor de IT mensen onder ons:

Op dit moment ben ik net begonnen aan een universitaire studie.
Dus nu is het handig om een laptop aan te schaffen.
Dus ik vragen aan mijn mentor wat voor laptop is handig? En zijn er eisen vanuit de studie?
Hij zegt daarop: er zijn geen eisen maar hij moet design (als in photoshop, illustrator, indesign enzo) programma's kunnen draaien, veel laptops hebben daar moeite mee.

Ik kan hier dus echt helemaal niks mee want ik snap niet wat hij bedoelt en hij wist niet hoe hij het beter uit moest leggen.

Iemand die snapt wat hij hiermee zou kunnen bedoelen? Wat is hiervoor de officiële term? Dan kan ik namelijk gerichter gaan zoeken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 18:41 



 
Profiel   

Dan zou ik persoonlijk voor minimaal 8gb aan RAM geheugen gaan. Ik heb mijn RAM geheugen achteraf alsnog uitgebreid omdat ik een aantal andere zware programma's naast photoshop moest kunnen draaien, maar dit zou voldoende moeten zijn.

Met natuurlijk voldoende geheugen op een (eventuele) SSD/HDD

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 18:43 



 
Profiel   

Vooral voldoende (werk)geheugen, een SSD van 250 GB loopt lekker vlot.
En die kan je in tweeën laten opsplitsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 18:59 



 
Profiel   

Bedankt beide! Ik begin het nu te snappen _/-\o_
Ik ga op zoek naar een laptop die daar aan voldoet.

Meer tips altijd welkom natuurlijk :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 19:18 



 
Profiel   

Heb je nog een voorkeur voor besturingssysteem?
Voor grafische programma's zou ik persoonlijk altijd kiezen voor een Macbook. Ze worden veel minder snel traag, de beeldkwaliteit is fantastisch, ze zijn erg waardevast en het draait gewoon heerlijk soepel en snel zonder dat je je veel zorgen hoeft te maken voor vastlopers, crashes en virussen.
De Macbook air is prima te gebruiken voor photoshop/illustrator/indesign en is heerlijk licht en de batterij gaat erg lang mee. Maar als je bijvoorbeeld ook zware video wil gaan bewerken met Premiere/After Effects, of echt grote photoshop bestanden met tig lagen gaat maken, dan is een Macbook Pro wel aan te raden. Ik heb er zelf een tweedehands gekocht, en nooit spijt van gehad. Heerlijk ding <3

Als je met grote foto's of films werkt dan zou ik voor minimaal 500GB harde schijf gaan. Die dingen raken toch altijd sneller vol dan je verwacht.
Qua geheugen is 8GB het minimum. 16GB werkt een stuk fijner, zeker in de toekomst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 19:20 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Heb je nog een voorkeur voor besturingssysteem?
Voor grafische programma's zou ik persoonlijk altijd kiezen voor een Macbook. Ze worden veel minder snel traag, de beeldkwaliteit is fantastisch, ze zijn erg waardevast en het draait gewoon heerlijk soepel en snel zonder dat je je veel zorgen hoeft te maken voor vastlopers, crashes en virussen.
De Macbook air is prima te gebruiken voor photoshop/illustrator/indesign en is heerlijk licht en de batterij gaat erg lang mee. Maar als je bijvoorbeeld ook zware video wil gaan bewerken met Premiere/After Effects, of echt grote photoshop bestanden met tig lagen gaat maken, dan is een Macbook Pro wel aan te raden. Ik heb er zelf een tweedehands gekocht, en nooit spijt van gehad. Heerlijk ding <3

Als je met grote foto's of films werkt dan zou ik voor minimaal 500GB harde schijf gaan. Die dingen raken toch altijd sneller vol dan je verwacht.
Qua geheugen is 8GB het minimum. 16GB werkt een stuk fijner, zeker in de toekomst.


Bedankt voor de tip! Ga ik zo even bekijken.
Ik heb nu nog geen voorkeur voor besturingssysteem. Dus ik sta overal open voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 19:23 



 
Profiel   

En een Intel icore7 is ook aan te raden naast bovengenoemde specs. Let ook op een goede videokaart en een fijne kwaliteit beeldscherm.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 19:25 



 
Profiel   

Ik was al aan het wachten op de Macbook opmerking. :P

Ik denk juist dat de meeste laptops van tegenwoordig het wel aankunnen (wij op het werk hebben bijvoorbeeld best standaard laptops en daar draait ook Photoshop en InDesign op). Inderdaad minimaal 8GB aan RAM geheugen. Minimaal een i5 (dan wel een i5 van de laatste generatie) en een SSD. SSD zorgt er voor dat ie lekker vlot opstart en zo. Je hebt ook laptops met 2 harde schijven. Dus dan heb je bijvoorbeeld een SSD van 250GB en een HDD met 1TB.

Of ga anders naar een winkel toe. Daar kunnen ze je vast beter helpen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 19:27 



 
Profiel   

Ik heb zelf een grafische opleiding gedaan, en daar werd bijna alles op Macs gedaan. Het enige waar we pc's voor hadden staan waren de 3D programma's als 3DS Max. Ik weet niet welke opleiding je volgt, maar als er bij je opleiding ook heel veel met Macs wordt gewerkt dan kan het natuurlijk erg fijn zijn als je er zelf ook een hebt.
Het is wel een beetje vreemd dat je mentor of je opleiding daar geen advies in geeft. Bij ons werd duidelijk gezegd dat een Macbook de voorkeur had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 19:29 



 
Profiel   

Ik vind dit altijd zo'n onzin he: "er zijn geen eisen maar hij moet design (als in photoshop, illustrator, indesign enzo) programma's kunnen draaien, veel laptops hebben daar moeite mee". Ik heb al verschillende laptops en PC's gehad (nog nooit een Mac trouwens) en ik heb echt nog nooit problemen gehad met die programma's. Je moet gewoon zorgen dat je geen halfgare aardappel koopt om het op te draaien maar ik heb mijn opleiding, waarvoor ik diezelfde programma's nodig had, afgerond met een laptop van 650 euro.

Ik denk dat minstens een i5 of zelfs een i7 wel handig is (eigenlijk best een quad core maar dan moet je wel weten wat je koopt) en minstens een 8 GB ram. Een SSD is fijn voor jezelf maar niet noodzakelijk voor het draaien van die programma's. Je laptop en die programma's zullen wel sneller opstarten met een SSD. Een afzonderlijke videokaart is fijn maar volgens mij niet nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 19:34 



 
Profiel   

Een SSD kost ook geen drol tegenwoordig, dus als je een beetje handig bent kun je het ook zelf vervangen. Of door een ander handig iemand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 19:42 



 
Profiel   

xHaithi schreef
Ik vind dit altijd zo'n onzin he: "er zijn geen eisen maar hij moet design (als in photoshop, illustrator, indesign enzo) programma's kunnen draaien, veel laptops hebben daar moeite mee". Ik heb al verschillende laptops en PC's gehad (nog nooit een Mac trouwens) en ik heb echt nog nooit problemen gehad met die programma's. Je moet gewoon zorgen dat je geen halfgare aardappel koopt om het op te draaien maar ik heb mijn opleiding, waarvoor ik diezelfde programma's nodig had, afgerond met een laptop van 650 euro.

Ik denk dat minstens een i5 of zelfs een i7 wel handig is (eigenlijk best een quad core maar dan moet je wel weten wat je koopt) en minstens een 8 GB ram. Een SSD is fijn voor jezelf maar niet noodzakelijk voor het draaien van die programma's. Je laptop en die programma's zullen wel sneller opstarten met een SSD. Een afzonderlijke videokaart is fijn maar volgens mij niet nodig.


Dat is heel fijn om te horen! Vooral voor mijn portemonnee.
Bedankt voor je tips.

renate5 schreef
En een Intel icore7 is ook aan te raden naast bovengenoemde specs. Let ook op een goede videokaart en een fijne kwaliteit beeldscherm.


Bedankt voor de tips!


Neverland schreef
Ik was al aan het wachten op de Macbook opmerking. :P

Ik denk juist dat de meeste laptops van tegenwoordig het wel aankunnen (wij op het werk hebben bijvoorbeeld best standaard laptops en daar draait ook Photoshop en InDesign op). Inderdaad minimaal 8GB aan RAM geheugen. Minimaal een i5 (dan wel een i5 van de laatste generatie) en een SSD. SSD zorgt er voor dat ie lekker vlot opstart en zo. Je hebt ook laptops met 2 harde schijven. Dus dan heb je bijvoorbeeld een SSD van 250GB en een HDD met 1TB.

Of ga anders naar een winkel toe. Daar kunnen ze je vast beter helpen!


Bedankt voor de tips! MacBook zijn super duur, dus als vrij standaard laptops het ook kunnen heb ik dat inderdaad liever.
Ik wou vrijdag even naar de Coolblue en/of Media markt. Maar ik wou daar niet onvoorbereid heen.


8nnemiek schreef
Ik heb zelf een grafische opleiding gedaan, en daar werd bijna alles op Macs gedaan. Het enige waar we pc's voor hadden staan waren de 3D programma's als 3DS Max. Ik weet niet welke opleiding je volgt, maar als er bij je opleiding ook heel veel met Macs wordt gewerkt dan kan het natuurlijk erg fijn zijn als je er zelf ook een hebt.
Het is wel een beetje vreemd dat je mentor of je opleiding daar geen advies in geeft. Bij ons werd duidelijk gezegd dat een Macbook de voorkeur had.


Ik doe de opleiding Spatial planning and design aan de universiteit Groningen.

Ik vond het ook raar dat er geen eisen waren.
Op dit moment loopt iedereen met wat anders rond, dus niet een bepaald merk.


Neverland schreef
Een SSD kost ook geen drol tegenwoordig, dus als je een beetje handig bent kun je het ook zelf vervangen. Of door een ander handig iemand.


+:)+ zelf ben ik niet handig, maar ik ken wel mensen die dat zouden kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 19:46 



 
Profiel   

Hier ook zeer tevreden met een MacBook voor photoshop en lightroom . Heb zelf een wat ouder model van de pro en trekt het nog super. Mijn windows laptop met gelijkwaardige specs trekt photoshop stuk slechter

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 19:59 



 
Profiel   

Let wel op met zelf SSD's plaatsen. Je garantie zou kunnen vervallen als je zelf, of iemand anders, een laptop open draait.

Probeer je misschien wel wat in te lezen in welke combinatie van onderdelen je wilt. Ik zie in heel veel laptops dat je bv. nette ram en een SSD hebt, maar dan wel een verlepte processor. Of je hebt een fijne processor en een SSD maar dan slechts 4GB ram.
Veel verkopers in multimediawinkels boeit het ook niet zo heel veel wat ze je doen kopen dus je krijgt van hen nog wel eens slecht advies. Soms doen ze je iets veel te duur kopen, maar soms ook iets dat amper aankan wat jij ermee wilt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-19 20:04 



 
Profiel   

Bedankt iedereen! Hier heb ik zeker wat aan :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-19 10:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 15 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen