Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Plattergrond huis/ jouw ideale indeling

 
Profiel   

We hebben een ander huis gekocht wat behoorlijk verbouwd moet worden. Ik heb op de computer geen plattegrond nu, maar moet wel gaan plannen wat we willen, dingen bespreken etc.

Wensen zijn natuurlijk heel persoonlijk, maar het lijkt me wel leuk om eens te kijken hoe andere mensen de indeling hebben en wat ze graag anders zouden zien.

Het is een ouder boerderijtje. Er moet denken wij aan 2 kanten een uitbouw komen en binnen moeten de muren verplaatst om ruimtes te vergroten en beter in te delen.

Woonkamer zit aan de voorkant, keuken voor en opzij en achter slapen en badkamer.

Eigenlijk wil ik het liefst altijd zicht op de paarden achter en opzij van het huis. Niet dat dat altijd kan, want er staan ook bomen, schuren etc.
Dan moeten we aan de voorkant gaan slapen, maar wil ze 's nachts ook kunnen horen als er iets is.

Slapen en badkamer op de begane grond blijven, maar beiden groter.

Wat we aan ons huidige huis missen is een achterom binnen komen in iets van een klompenhok.bijkeuken etc. Vooral met je vieze kleding, natte honden etc etc.

Ik heb de tekening op papier en het is nu ongeveer 7 bij 11 meter in totaal.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 23:45 



 
Profiel   

Ik zou graag een bijkeuken/klompenhok willen aan de achterkant.
Hier ook de wasmachine, droger en stofzuiger neerzetten.

Wil je 1 slaapkamer beneden?
Dan kan je een aangrenzende badkamer maken.
Met meer slaapkamers op 1 verdieping zou ik voor een aparte badkamer gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 09:05 



 
Profiel   

Ja, ik mis nu het binnen komen en je vieze, natte zooi uittrekken heel erg.

In ons vorige huis gebruikten we de voordeur nooit, maar daar hadden we een kapstok met nette jassen bijv. We kwamen dagelijks binnen door bijkeuken waar wasmachine en droger stonden. Maar dan gelijk de keuken, dus dat vond ik ietsjes minder.

Ik vind een serre niet zo mooi, maar zou wel of een grote schuif pui willen of openslaande deuren.

Oude boerderij, dus er zijn al slaapkamers en douche beneden, maar denk dat we die vergroten en 1 kamer inleveren.

Ben benieuwd naar de ideale plattegrondjes van mensen. Hoe heb je het en hoe zou je het ideaal willen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 10:35 



 
Profiel   

Liefst wil je zeker met de huidige zomers de slaapkamer op het noorden, anders is het snel te heet om te slapen. Kijk naast indeling ook naar dingen als functionele luiken voor de ramen, die dingen zaten er vroeger niet voor niets op.
Kritisch kijken naar ligging t.o.v. zon en waar bomen staan die je helpen is altijd beter voor bewoonbaarheid van je huis dan alles maar met verwarming en airco oplossen en nog een klap goedkoper ook. Er is vaak een heel practische en verstandige reden dat de boel zo ingedeeld is bij de echt oude huizen, zoek dus eerst uit waarom het zo is voordat je gaat breken en manier van gebruik qua activiteiten binnenshuis gaat omgooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 10:42 



 
Profiel   

superpony schreef
Wensen zijn natuurlijk heel persoonlijk, maar het lijkt me wel leuk om eens te kijken hoe andere mensen de indeling hebben en wat ze graag anders zouden zien.


Wij hebben 11 jaar in een oude boerderij gewoond. Hierdoor wist ik precies wat ik wel fijn vond en wat niet. Helemaal toen er kinderen en een hond bijkwamen. De badkamer beneden vond ik in eerste instantie fijn met kleine kinderen (zijn nu bijna 9 en 12), maar in ons nieuwe huis wil ik de badkamer veel liever boven. Slaapkamers wil ik sowieso allemaal boven.

Mijn allergrootste wensen voor ons nieuwe huis waren minder deuren in huis. Onze oude boerderij had alleen beneden al 9 binnendeuren. Verder wilde ik graag weer een leefkeuken en tafel om te eten in de keuken.

Wij zitten en eten in de zomer graag buiten. Dus ik wilde heel graag direct vanuit de keuken naar buiten kunnen. In onze boerderij moesten we 4 deuren door en dat doe je dan niet met je eten.

Ik wilde graag een bijkeuken om natte vuile kleren en schoenen uit te doen.
De wc wilde ik graag zo geplaatst dat je vanuit buiten snel naar de wc kan i.p.v. heel je huis door te moeten. Handig voor de kinderen en vriendjes en voor onszelf ook i.v.m. de boel vuil lopen.
Onze grootste wens was een veranda aan het huis was die vanuit de leefkeuken direct toegankelijk zou zijn.

Ik heb eigenlijk alles zelf uitgetekend qua indeling en ons huis wordt nu exact zoals ik het getekend heb. We hopen er eind januari in te zitten.

Hieronder de plattegrond. Vooraan (onderaan) in het midden de voordeur, meterkast en trap naar boven. Dan een deur naar de woonkamer. Links dus de L-vormige woonkamer.

Helemaal rechts (onderin) wordt een studeerkamer/kantoor. De deur hebben we laten vervallen en wordt een open doorloop. Dit omdat ik zo min mogelijk deuren wilde en om meer licht de keuken in te krijgen.

Daarboven de leefkeuken waar een grote tafel in past. Tussen de woonkamer en keuken komen schuifdeuren. Vanuit de keuken kun je (rechts bovenin) met een deur naar de bijkeuken waar de wc komt, een extra voordeur komt (oprit) en mijn wasmachines en garderobe komen.

Vanuit de woonkamer komen 2 dubbele openslaande deuren naar buiten, vanuit de keuken ook dubbele openslaande deuren naar de veranda en vanuit de bijkeuken een enkele deur de veranda op.

[ img ]


Bij een slaapkamer en badkamer beneden zou ik dit zo geplaatst willen hebben dat het makkelijk gescheiden ligt van je leefruimtes. Niet dat je in de badkamer naar de wc moet (vooral ook voor bezoek). Of dat als ze per ongeluk een deur verkeerd pakken midden in je slaapkamer staan. Ik zou er iets van een gangetje tussen willen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 11:50 



 
Profiel   

tamary schreef
Liefst wil je zeker met de huidige zomers de slaapkamer op het noorden, anders is het snel te heet om te slapen. Kijk naast indeling ook naar dingen als functionele luiken voor de ramen, die dingen zaten er vroeger niet voor niets op.
Kritisch kijken naar ligging t.o.v. zon en waar bomen staan die je helpen is altijd beter voor bewoonbaarheid van je huis dan alles maar met verwarming en airco oplossen en nog een klap goedkoper ook. Er is vaak een heel practische en verstandige reden dat de boel zo ingedeeld is bij de echt oude huizen, zoek dus eerst uit waarom het zo is voordat je gaat breken en manier van gebruik qua activiteiten binnenshuis gaat omgooien.


Wij gaan zelf beneden slapen en daar zijn al slaapkamers, maar erg klein, dus willen er 1 inleveren voor ruimte.
Luiken zitten er niet, maar had ik ook aan zitten denken. Huis staat tegen het bos aan.

Boven zullen wij zelf weinig gebruiken, maar maken we wel gebruiksklaar voor gasten.

Je moet ook een beetje kijken wat je belangrijk vindt. Nu hebben we wonen boven en is echt bloedheet soms. Maar slapen beneden en dat is lekker koel. Toch is boven echt een ramp soms en dan moet je wat....Je kan niet alles op dezelfde plek hebben.

Nu hebben we ook een vrij kleine keuken, maar deze is nog kleiner, dus willen we de ruimte wel anders indelen zodat dit kan.

Er moeten een aantal dingen vervangen, gerepareerd etc, dus dan kan je beter alles gelijk doen. Nieuwe bedrading nu doen om over 2 jaar muren te verplaatsen en weer bedrading te moeten veranderen bijv is niet efficient.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 15:06 



 
Profiel   

Delphi, mooi! Ik heb dus wel bijna dezelfde wensen. Onze zoon woont op zichzelf, dus dat is wel anders, maar inderdaad ik wil een soort vieze/natte ruimte hebben om binnen te komen. Dat hadden we en missen we nu echt.

Ik wil ook veel zicht naar buiten en een veranda. Om een praktische indeling te krijgen en net wat je zegt, een leefkeuken, moet er uitgebouwd worden en iets aan de indeling veranderen.

Een apart toilet voor gasten inderdaad. Heb nu in badkamer ook een toilet en zelf vind ik dat erg prettig.

Wij willen vanwege mijn gezondheid graag zelf beneden slapen en de badkamer daar ook behouden, dus voor ons is dat een pluspunt dat dit al kan.

Naar boven komt een vaste trap en een dakkapel, omdat we 1 slaapkamer inleveren en onze zoon wel moet kunnen blijven slapen.
Dak is overigens goed geisoleerd, dus dat scheelt.

Ik wil nog even met eigen ogen zien waar de sceptic tank ligt. Daar kunnen we dan niet uitbouwen en moeten we wel wat rekening mee houden. Anders was een natte ruimte aanbouwen ook een goed idee geweest.

Zoals het nu is, komt de veranda aan de woonkamer. Ik vind dat jammer, maar we kunnen nu nog kiezen en de keuken helemaal verplaatsen, zodat die een grote pui krijgt en op veranda aansluit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 15:18 



 
Profiel   

Met oog op je gezondheid is het handig om alvast rekening te houden met dingen.

Voor mezelf, steeds meer van rollend materieel afhankelijk, wil ik:
Nergens drempels, 1 soort vloer per verdieping, brede doorgangen van deuren, waar mogelijk elektrische binnendeuren.
Badkamer met ruime douche en zitje in de douche.

Dat is afhankelijk van hoe je ziekte verloopt en wat nodig is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 18:25 



 
Profiel   

luuntje schreef
Met oog op je gezondheid is het handig om alvast rekening te houden met dingen.

Voor mezelf, steeds meer van rollend materieel afhankelijk, wil ik:
Nergens drempels, 1 soort vloer per verdieping, brede doorgangen van deuren, waar mogelijk elektrische binnendeuren.
Badkamer met ruime douche en zitje in de douche.

Dat is afhankelijk van hoe je ziekte verloopt en wat nodig is.


Hoi, ja, mijn broer was zwaar gehandicapt, dus helaas ervaring mee. Ik verwacht niet dat het snel gaat, maar we houden er rekening mee. Dank je wel!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 19:04 



 
Profiel   

Als je een drukke weg hebt van voor ,zou ik achter blijven slapen.Anders zou je de slaapkamer van voor kunnen doen.Zelf vind ik onze schuifdeuren op de tuin zalig bij mooi weer zet je alles open en leef je net buiten.Verder moet je rekening houden met draagmuren in zo'n oudere woning dus kan je niet iedere muur zo maar weg breken.
Het klinkt wel leuk,oud boerderijtje en bos...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 19:23 



 
Profiel   

beatje schreef
Als je een drukke weg hebt van voor ,zou ik achter blijven slapen.Anders zou je de slaapkamer van voor kunnen doen.Zelf vind ik onze schuifdeuren op de tuin zalig bij mooi weer zet je alles open en leef je net buiten.Verder moet je rekening houden met draagmuren in zo'n oudere woning dus kan je niet iedere muur zo maar weg breken.
Het klinkt wel leuk,oud boerderijtje en bos...


Voor valt wel mee.

Ja, openslaande deuren of een grote schuifpui willen we graag.

We laten alles doen wat bouwtechnische risico's heeft. Als een draagmuur verwijdert wordt, moet het vakkundig gedaan, maar we komen er niet helemaal onderuit.

Maar hoe meer ideeen we op doen, hoe minder muren misschien nodig zijn om te verwijderen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 22:47 



 
Profiel   

Je kan er niet gelijk al in?Ik heb ondervonden dat als je er eenmaal woont en soms ook al verbouwd heb dat je dan denkt had ik dit maar anders gedaan of dat.
Zo ook je slaapkamer bv dan weet je waar je het meeste hoort of niet.Of aan welke kant de zon smiddags en s'avonds staat en hoe warm het word .

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 09:43 



 
Profiel   

Ja, we gaan eerst wonen en dan aannemers spreken over de plannen. Misschien tillen we het over de winter heen en zetten we er daarna tijdelijk een caravan naast of wonen in een schuur tijdelijk.

In principe doen we eerst de omheining voor de paarden, alles opruimen en dan verbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 09:53 



 
Profiel   

Eén van mijn nonkels heeft al vaak gezegd dat je minstens 3x moet bouwen, voordat je weet wat je wil. Ik kan me daar ergens wel in vinden. Ondertussen al in een paar verschillende appartementen/huizen gewoond, en telkens duikt er toch iets op waarvan ik denk "ja, dat zou ik anders willen".

- Ik zou sowieso mijn keuken achteraan mijn woning willen. Wij hebben die nu vooraan, waardoor we telkens 2/3 ruimtes door moeten met eten als we buiten willen eten in de zomer. Geen ramp, want we hebben toch geen deuren beneden, maar qua afstand niet heel handig.

- Ideaal gezien zou ik een semi-open keuken/leefruimte willen. Volledig open wil ik niet (meer). Als je dan mensen uitnodigt, moet je telkens weer zorgen dat die volledige keuken opgeruimd is (terwijl je nog aan het koken bent). Niet handig. Nu is onze keuken (leefkeuken weliswaar) volledig apart van onze leefruimte, met een trappengang tussen. Ook weer niet zo fijn als vriendlief tv aan het kijken is en ik eten aan het maken ben, dan is er effectief een fysieke barrière waardoor er helemaal geen contact mogelijk is. Ideaal zou ik vinden als keuken / leefruimte in een L-vorm liggen of dat ze zo liggen dat 1/3de of 1/4de van de ruimtes telkens in elkaar overlopen.

- zoals al een paar keer gezegd inderdaad, een soort bijkeuken/mudroom. Ideaal als die écht groot is en je er een combinatie van kan maken van: opbergruimte, douchekamer, WC, jassen/schoenenkamer, hondenruimte. Wij hebben nu een oudere veranda aan de achterkant van ons huis die een stukje dienstdoet hiervoor (opbergen, doorgangsruimte, jassen/schoenen) en dat is best wel handig.

- Buiten een ruim overdekt terras, een beetje op z'n Amerikaans. Heerlijk om je tuinmeubilair/zeteltjes buiten te kunnen laten staan, je kan buiten zitten bij slechter weer met een dekentje erbij,...

- Waskamer in dezelfde ruimte als je dressing. Niets makkelijker dan je was uit de droger halen en direct in je kast kunnen leggen, in plaats van hier telkens nog een tussenstap tussen te moeten doen :).

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 10:00 



 
Profiel   

superpony schreef
Ja, we gaan eerst wonen en dan aannemers spreken over de plannen. Misschien tillen we het over de winter heen en zetten we er daarna tijdelijk een caravan naast of wonen in een schuur tijdelijk.

In principe doen we eerst de omheining voor de paarden, alles opruimen en dan verbouwen.

Als dat kan is dat het fijnste.Wij hebben laatst ook de keuken van voor naar achter gebracht omdat we daar het meeste zitten. Achter is fijner zitten qua licht als de voorkant.De voorkant is onze noordkant en de kant dat je op straat kijkt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 12:08 



 
Profiel   

Ik kom n zelf gaan ontwerpen. We gaan namelijk nieuw bouwen. Dit kwam er uit:

[ img ]

Alle 'natte' delen zitten geklustert in het midden. De ruimte in het midden aan de linkerkant is de voorraad/bijkeuken waar ook de warmtepomp komt.
Het hele huis is rolstoelvriendelijk door drempels weg te laten en bijvoorbeeld de wc wel bij de badkamer in te doen waardoor we minder muren hoeven te plaatsen.
Ik wilde zo min mogelijk hal en deuren.
De slaapkamers op het noorden en de leefkeuken juist op het zuiden. Met zowel openslaande deuren zuid als west.
Boven de slaapkamers en het middenblok komt een vide waar we de tv zetten.
In de leefkeuken/woonkamer beneden is het plafond open tot 5,5 meter. De slaapkamers en het middenblok zijn 2,70 meter hoog.
Totaal is het huis 11 x 10 meter.
Tegen de zuidkant komt nog een kas/serre van 3 meter over de hele lengte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-19 12:30 



 
Profiel   

Ik was mijn eigen topic kwijt. Bedankt voor de reacties nog!

We hebben inmiddels in verschillende huizen gewoond, dus wel ideeën wat ideaal is, maar situaties zijn ook verandert ondertussen.
Ik ben opgegroeid met een rolstoel in huis, dus geen standaard huizen bewoond.

En nu hebben we al 7jr een soort split level woning en dat is ook totaal anders dan een wel standaard huis hiervoor.
Eerst wilden we een huis waar we voor mijn broer konden zorgen, dus andere wensen. Hij is overleden, maar inmiddels zelf bekend met bechterew, dus houden we weer rekening met mijn lijf.

Draagmuren laten we professioneel doen, maar we willen ze het liefst niet allemaal verwijderen/verplaatsen. Dus je gaat het toch een beetje doen met wat je hebt. En er ligt achter het huis een sceptic tank waar we niet kunnen uitbouwen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-08-19 16:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen