Welke opties wil/heb jij in je auto?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pmarena

Berichten: 48123
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:45

Wij hebben een Honda Jazz, echt de beste aankoop ooit, super veelzijdige auto, kan er ontzettend veel in meenemen en hij is toch compact +:)+

Er zijn wel 2 dingen die ik mis en als we nog eens een auto gaan kopen er wel bij wil: Cruise control want het is echt scheit-irritant om steeds angstvallig die km-teller in de gaten te moeten houden op stukken waar je verwacht dat je geflitst wordt. Heel onrustig rijden vind ik dat, steeds met je ogen op de weg - ogen op teller - ogen op de weg - ogen op teller enz. want je je wilt natuurlijk ook weer niet te zacht gaan rijden maar gewoon lekker 63 ofzo, waar je 60 mag :P

En toch ook graag achter elektrische ramen met vergrendeling. Met kinderen is dat toch wel heel fijn. Onze kleine zit voorin, maar als er eens een vriendje van school meerijdt ofzo, heb je wel dat die zo vervelend het raam opendraaien en dan niet meer dicht krijgen...en dan moet je dus stoppen om dat handmatig dicht te gaan doen :n

Kan me best voorstellen dat je ook zelf een klierend kind kan hebben die er niet af kan blijven.

Valerie_91
Berichten: 540
Geregistreerd: 28-11-07
Woonplaats: België - Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 08:52

Ik heb helaas moeten inleveren qua rijhulpsystemen zoals dodehoek in de spiegels en het systeem dat je tussen de lijntjes houdt. Wat mijn vorige auto ook schitterend deed was als je vooruit stond geparkeerd en je zette je auto in achteruit, hij het achterliggende verkeer detecteerde. Die 3 opties mis ik wel een beetje eens ik deze gewoon was, maar waren helaas niet mogelijk op mijn nieuwe auto.

In mijn nieuwe auto heb ik de adaptive cruise control, zalige optie die het leed van de 3 onmogelijke opties doet verzachten. Op de autostrade, in files, rijdt mijn wagen quasi alleen.

Opties die ik verder absoluut niet kan missen: automaat, gps, CarPlay, stoelverwarming, dab, airco, key less entry en de connected drive :o die mijn auto bij koude voorverwarmd en ontdooid en bij warm weer een zalig koele auto klaarzet <3

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 09:20

ikke schreef:
NatasjavE schreef:
Nou dat laatste ben ik niet met je eens.

De meeste ongelukken gebeuren toch met de oudere modellen.(laatst heel item op de radio over)
Wonderbaarlijk veel van de ongelukken bij mensen die hun gordel niet omhadden.

Maar een andere conclusie was toch echt dat de sterk verbeterde veiligheidssystemen een grote bijdrage leveren aan het verschil.(volgens het wetenschappelijke bureau van de verkeersveiligheid)

Mijn auto is er ook mee volgeplempt.(en de auto die ik over 2 weken mag ophalen heeft er nog wat meer)
En ik zit nu echt niet in de auto van ohhh de auto lost het wel op.
Ik ben me normaal gesproken niet zo bewust van die veiligheidssystemen.

Nou, dat heeft niks met rijhulpsystemen te maken maar simpelweg met het feit dat er veel meer oudere auto's zijn.

Stukje simpele statistiek.


Nou nee...dat werd door het wetenschappelijk bureau tegengesproken. :)
Hoe ze het berekend hebben weet ik niet. Maar de conclusie was nieuwere auto’s zijn gemiddeld genomen veiliger dan de oude. En ze hebben ook gekeken uiteraard naar de oorzaken van de ongevallen.

Lijkt mij dat het wetenschappelijke bureau ook wel weet waar over ze het hebben. :)

PSvanLot

Berichten: 10140
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:03

Een ongeluk heeft toch weinig te maken met de leeftijd van de auto en meer met de capaciteit van de bestuurder?

Zou het niet zo zijn dat in de oudere auto's van jongere gasten rijden met weinig ervaring en een te groot ego?

Dat je meer schade oploopt in een auto van 20 jaar oud dan in een van 2 jaar oud kan ik wel begrijpen.

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 11:06

Ik ben bang dat er door allerhande foefjes en rijhulpen, chauffeurs daar teveel op gaan vertrouwen en laks achter het stuur gaan zitten "omdat de auto wel oplet".
Ik blijf liever zelf scherp en vertrouw op mijn eigen rijvaardigheid.

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 11:07

Jolien87 schreef:
Ik ben bang dat er door allerhande foefjes en rijhulpen, chauffeurs daar teveel op gaan vertrouwen en laks achter het stuur gaan zitten "omdat de auto wel oplet".
Ik blijf liever zelf scherp en vertrouw op mijn eigen rijvaardigheid.

Hoeveel systemen er ook inzitten. De bestuurder is en blijft verantwoordelijk.

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-19 11:11

Bagheera_206 schreef:
Jolien87 schreef:
Ik ben bang dat er door allerhande foefjes en rijhulpen, chauffeurs daar teveel op gaan vertrouwen en laks achter het stuur gaan zitten "omdat de auto wel oplet".
Ik blijf liever zelf scherp en vertrouw op mijn eigen rijvaardigheid.

Hoeveel systemen er ook inzitten. De bestuurder is en blijft verantwoordelijk.


Ik heb het ook nergens over verantwoordelijkheid, maar er zullen genoeg mensen zijn die dan zelf niet meer opletten in het verkeer. En dan kan je nog de verantwoordelijkheid hebben maar eventuele schade of letsel zal daar niet minder om zijn wanneer het mis gaat.

Cowboy55
Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 10:39

PSvanLot schreef:
Een ongeluk heeft toch weinig te maken met de leeftijd van de auto en meer met de capaciteit van de bestuurder?
<KNIP>


Lang niet altijd. Als je bijvoorbeeld kijkt naar die YouTube clipjes van ongelukken uit Rusland dan is 1 van de veel voorkomende varianten de (dikke) moderne auto van het type Audi Q7 of Porsche Cayenne die vol in de ankers gaat voor iets dat voor hem gebeurt. De oude Lada die daarachter rijdt heeft met zijn amechtige jaren 80 bandjes en trommelremmen geen schijn van kans om in dezelfde tijd/afstand tot stilstand te komen. En KNAL.

Of, zoals een bekende pas vertelde: "Toen ik vol in de remmen moest wist ik dat mijn 4 Brembos de boel wel op tijd stop zouden zetten. Ik wist ook dat de Peugeot 205 achter me dat zeker NIET ging redden....."

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:03

NatasjavE schreef:
ikke schreef:

Nou, dat heeft niks met rijhulpsystemen te maken maar simpelweg met het feit dat er veel meer oudere auto's zijn.

Stukje simpele statistiek.


Nou nee...dat werd door het wetenschappelijk bureau tegengesproken. :)
Hoe ze het berekend hebben weet ik niet. Maar de conclusie was nieuwere auto’s zijn gemiddeld genomen veiliger dan de oude. En ze hebben ook gekeken uiteraard naar de oorzaken van de ongevallen.

Lijkt mij dat het wetenschappelijke bureau ook wel weet waar over ze het hebben. :)

Nou, nee, dus. Ik ben niet onder de indruk omdat iemand er de plakker "wetenschappelijk" op geplakt heeft.


Cowboy55 schreef:
PSvanLot schreef:
Een ongeluk heeft toch weinig te maken met de leeftijd van de auto en meer met de capaciteit van de bestuurder?
<KNIP>


Lang niet altijd. Als je bijvoorbeeld kijkt naar die YouTube clipjes van ongelukken uit Rusland dan is 1 van de veel voorkomende varianten de (dikke) moderne auto van het type Audi Q7 of Porsche Cayenne die vol in de ankers gaat voor iets dat voor hem gebeurt. De oude Lada die daarachter rijdt heeft met zijn amechtige jaren 80 bandjes en trommelremmen geen schijn van kans om in dezelfde tijd/afstand tot stilstand te komen. En KNAL.

Of, zoals een bekende pas vertelde: "Toen ik vol in de remmen moest wist ik dat mijn 4 Brembos de boel wel op tijd stop zouden zetten. Ik wist ook dat de Peugeot 205 achter me dat zeker NIET ging redden....."

Dit is een stukje van die oorzaak, maar ik stel mezelf dan ook meteen de vraag: wat deed die 205 zo kort op whatever er aan die Brembo's vast zat dat ie het niet zou redden?
Heeft dus meer met de sukkel aan de pedalen te maken, die geen rekening houdt met de beperkingen van z'n voertuig.

Zo had ik er vanmiddag ook eentje die per se vond dat ik te langzaam ging, aan 110km/h, maar toen ik met dezelfde snelheid de bocht van de afrit/aansluiting nam, haakte ie af in de binnenbocht en raakte steeds verder achterop omdat ie die 110km/h niet kon/durfde te rijden door de bocht.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101738
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:12

Ik heb weinig opties ook al is mijn auto nieuw gekocht 2.5 jaar geleden. Al die extra's kost ook weer veel meer geld. Heb wel airco en ik kan handsfree bellen. Maar geen dingen zoals lane assist, cruise of navi. Zou het lekker luxe zijn, ja maar heb ik het nodig, nee. :+ Ik kan een USB kwijt met mijn muziek, heb airco en kan bellen zonder bekeuring. Dat is voor mij nu genoeg. Als ik rijk was had ik er meer opties in laten zetten maar dat is nou eenmaal niet zo.

Ik hou van mijn Raza. :+:
Afbeelding

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:19

Ik plak er geen wetenschappelijk op Ikke. Dat wordt gedaan door een officieel bureau. Die hebben het objectief gemeten.
Daar heb ik toch echt meer vertrouwen in dan het onderbuik gevoel van de gemiddelde Nederlander.

Ik ben in ieder geval blij dat het bij er allemaal op zit straks. :)

Mijn auto heeft hulpsystemen om hem goed op de weg te houden. Om te zorgen dat mijn achterwiel aangedreven auto niet ongevraagd gaat driften. En uiteraard ABS. En nog een paar afkortingen.

De wagen zorgt ervoor als ik onverhoopt toch een ongeluk krijg mijn auto automatisch de deuren ontgrendeld op dat hulp diensten mij uit de auto kunnen krijgen. Mijn auto belt zelf ondertussen Het service center en 112. Dat kan het verschil betekenen tussen leven en dood.(een functionaliteit die ik ook zelf actief mag gebruiken als ik getuigen ben van een ernstig ongeval)

Uiteraard blijft het je eigen verantwoording om veilig te rijden. Ik ga niet harder rijden omdat ik denk,..nou mijn auto red me wel.

Overigens...is ABS inmiddels niet gewoon verplicht op iedere auto?

Het betreffende rapport over dodelijke ongevallen.
https://www.swov.nl/publicatie/dodelijk ... wegen-2017

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:29

NatasjavE schreef:
Ik plak er geen wetenschappelijk op Ikke. Dat wordt gedaan door een officieel bureau. Die hebben het objectief gemeten.
Daar heb ik toch echt meer vertrouwen in dan het onderbuik gevoel van de gemiddelde Nederlander.

Ik ben in ieder geval blij dat het bij er allemaal op zit straks. :)

Mijn auto heeft hulpsystemen om hem goed op de weg te houden. Om te zorgen dat mijn achterwiel aangedreven auto niet ongevraagd gaat driften. En uiteraard ABS. En nog een paar afkortingen.

De wagen zorgt ervoor als ik onverhoopt toch een ongeluk krijg mijn auto automatisch de deuren ontgrendeld op dat hulp diensten mij uit de auto kunnen krijgen. Mijn auto belt zelf ondertussen Het service center en 112. Dat kan het verschil betekenen tussen leven en dood.(een functionaliteit die ik ook zelf actief mag gebruiken als ik getuigen ben van een ernstig ongeval)

Uiteraard blijft het je eigen verantwoording om veilig te rijden. Ik ga niet harder rijden omdat ik denk,..nou mijn auto red me wel.

Overigens...is ABS inmiddels niet gewoon verplicht op iedere auto?

Het betreffende rapport over dodelijke ongevallen.
https://www.swov.nl/publicatie/dodelijk ... wegen-2017

Nope, ABS is niet verplicht.
En wat dat onderzoek betreft: het gaat er vooral om welke input je gebruikt en hoe je die getallen naast elkaar zet. Als je een beetje kennis van statistiek hebt, weet je ook hoe beïnvloedbaar dat is. Dit is niet meer dan een bosje statistiek......

En om je teleur te stellen, mijn 2002 V70 heeft het gros allemaal al aan boord, MET vierwielaandrijving, traction- en anti-slipcontrol. Zo nieuw is het allemaal niet.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:34

Zeg ik dat het nieuw is?

Ik zeg dat het je leven in bepaalde gevallen kan redden.

En veel van de premium auto’s hadden da 15 jaar terug ook al.
Maar het gros van de oudere auto’s niet.

Nu zijn veel van dat soort systemen bijna standaard geworden.


Overigens verbaasde mij het meest uit dit rapport dat er nog zoveel idioten zijn die zonder gordel rijden.

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:16


Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Welke opties wil/heb jij in je auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:04

Bijna de helft van de slachtoffers waarbij bekend en van toepassing droegt geen gordel of verkeerd (20 van de 47). 10% had sowieso te veel gedronken, mogelijk zelfs 15%. Daarnaast was 5-10% onder invloed van drugs (soms gecombineerd met alcohol), en was roekeloos rijden (te hard of afgeleid).

22 van de 71 slachtoffers (totaal, niet alleen weggebruikers) had maximaal 10 jaar zijn rijbewijs. Dat is ook de categorie die vaak in kleine oude auto's rijdt, en 54 van de 71 slachtoffers was man. Daarna is de groep 30-39 met 18 slachtoffers het meest voorkomend, die rijden naast kleine auto's (t/m Opel Corsa) ook in de hogere middenklassers ("Hogere middenklasse, grote auto’s, sportwagens en
luxewagens zoals Volvo V70, Mercedes Benz S-klasse, Audi TT, Porsche en Bentley").

De combinatie jong, kleine oude auto, vaak geen gordel om en man, geven voor mij een heel ander beeld van wat het probleem is geweest (zeker met de gegevens dat er veelal bij file-ongelukken helemaal niet geremd is en bij andere kop-staartongevallen in meer dan de helft van de gevallen ook bestuurdersfouten de volledige basis was van de ongelukken) dan puur het gegeven van oude auto's alleen. Als je deze gegevens allemaal combineert zou het verschil met nieuwe auto's wel eens vrijwel volledig kunnen wegvallen.

Joliieeenn
Berichten: 955
Geregistreerd: 05-12-12
Woonplaats: Tongeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:20

Ik ben van seat arosa geupgrade naar een audi a3. Ik ben nog altijd zo blij met mijn airco, stoelverwarming, en achteruitrij sensoren. Vooral airco en die sensoren kan ik niet meer missen. Als ik soms een andere auto rijd zonder die sensoren moet ik er sltijd aan denken dat ik in de spiegels moet kijken. Tegenwoordig doe ik dat dus op het gepiep :+

Verder vind ik een fijne radio en boksen in de auto ook wel fijn.

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:10

ikke schreef:
NatasjavE schreef:
Ik plak er geen wetenschappelijk op Ikke. Dat wordt gedaan door een officieel bureau. Die hebben het objectief gemeten.
Daar heb ik toch echt meer vertrouwen in dan het onderbuik gevoel van de gemiddelde Nederlander.
Mijn auto heeft hulpsystemen om hem goed op de weg te houden. Om te zorgen dat mijn achterwiel aangedreven auto niet ongevraagd gaat driften. En uiteraard ABS. En nog een paar afkortingen.

De wagen zorgt ervoor als ik onverhoopt toch een ongeluk krijg mijn auto automatisch de deuren ontgrendeld op dat hulp diensten mij uit de auto kunnen krijgen. Mijn auto belt zelf ondertussen Het service center en 112. Dat kan het verschil betekenen tussen leven en dood.(een functionaliteit die ik ook zelf actief mag gebruiken als ik getuigen ben van een ernstig ongeval)

Uiteraard blijft het je eigen verantwoording om veilig te rijden. Ik ga niet harder rijden omdat ik denk,..nou mijn auto red me wel.

Overigens...is ABS inmiddels niet gewoon verplicht op iedere auto?

Het betreffende rapport over dodelijke ongevallen.
https://www.swov.nl/publicatie/dodelijk ... wegen-2017

Nope, ABS is niet verplicht.
En wat dat onderzoek betreft: het gaat er vooral om welke input je gebruikt en hoe je die getallen naast elkaar zet. Als je een beetje kennis van statistiek hebt, weet je ook hoe beïnvloedbaar dat is. Dit is niet meer dan een bosje statistiek......

En om je teleur te stellen, mijn 2002 V70 heeft het gros allemaal al aan boord, MET vierwielaandrijving, traction- en anti-slipcontrol. Zo nieuw is het allemaal niet.

Om te kunnen beoordelen hoe eea statistisch verantwoord kan worden moet je om te beginnen natuurlijk wel weten om welk onderzoek het gaat. Natasja noemde dat onderzoek in eerste instantie helemaal niet en toen was je ook "niet onder de indruk". Ik zou zeggen, als jij zoveel verstand van statistiek hebt; doe even uit de doeken welke statistische sturing precies plaats vindt in de resultaten van dit onderzoek wil je? Dan zal ik eens kijken of de statisticus hier in huis daar wel van onder de indruk is :D

En leuk natuurlijk dat die oude perenkist van jou traction control, vierwielaandrijving en anti-slipcontrol (bedoel je daar trouwens LSD mee?) heeft, ik zou zeggen, geniet er vooral van! Maar in alle eerlijkheid, dat zat zelfs op mijn nog oudere perenkist uit 1997 (met uitzondering van de 4x4) . En om je teleur te stellen, dat zijn natuurlijk niet de veiligheidssystemen waar het hier over gaat. Het gaat hier over adaptieve cruise controle, lane departure alert/assist, pre crash warning, pedestrian detection, Blind spot monitor, waarschuwing voor achteropkomend verkeer, coffee break alert als je teveel slingert, etc. En dat was allemaal niet beschikbaar op een volvo v70 uit 2002, zelfs niet op die ultraluxe uitvoering met traction controle, vierwielaandrijving en anti-slipcontrol }:)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:03

FlyAway schreef:
Om te kunnen beoordelen hoe eea statistisch verantwoord kan worden moet je om te beginnen natuurlijk wel weten om welk onderzoek het gaat. Natasja noemde dat onderzoek in eerste instantie helemaal niet en toen was je ook "niet onder de indruk". Ik zou zeggen, als jij zoveel verstand van statistiek hebt; doe even uit de doeken welke statistische sturing precies plaats vindt in de resultaten van dit onderzoek wil je? Dan zal ik eens kijken of de statisticus hier in huis daar wel van onder de indruk is :D

Ik ben niet onder indruk van een statistiek die als heilige waarheid gepresenteerd wordt. DAT is wat er gebeurde en precies dat is wat statistiek NIET is!

FlyAway schreef:
En leuk natuurlijk dat die oude perenkist van jou traction control, vierwielaandrijving en anti-slipcontrol (bedoel je daar trouwens LSD mee?) heeft, ik zou zeggen, geniet er vooral van! Maar in alle eerlijkheid, dat zat zelfs op mijn nog oudere perenkist uit 1997 (met uitzondering van de 4x4) . En om je teleur te stellen, dat zijn natuurlijk niet de veiligheidssystemen waar het hier over gaat. Het gaat hier over adaptieve cruise controle, lane departure alert/assist, pre crash warning, pedestrian detection, Blind spot monitor, waarschuwing voor achteropkomend verkeer, coffee break alert als je teveel slingert, etc. En dat was allemaal niet beschikbaar op een volvo v70 uit 2002, zelfs niet op die ultraluxe uitvoering met traction controle, vierwielaandrijving en anti-slipcontrol }:)

Niet?
Zoals al die beheersopties uiteindelijk allemaal ABS is (want daar komen de gegevens vandaan) zo is het gros van de rest terug te voeren op je parkeersensoren. Strikt genomen is zelfs adaptive cruise control niet meer dan een overmaatse parkeersensor.

Ik zal er een auto niet op laten staan, maar de V40 op het werk was in dat opzicht best een irritante auto om te rijden omdat ie om de haverklap over van alles en nog wat lag te zeuren en dat leidt meer af dan dat het wat oplevert. Gelukkig kon je de meest irritante opties ook uit schakelen.
Moet je eens proberen: een 60km weg waar die kantstreep bijna midden onder je auto door loopt. Daar gaat dat systeem niet alleen van over de zeik, die V40 corrigeerde ook en deed dat tot twee keer toe de berm in!! Bomen van 50cm doorsnede terug koppen heeft met Appeltje al geen schijn van kans dus zo'n V40 heeft daar al helemaal niks te zoeken. Ding kon uit, juist ja......

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 22:14

ikke schreef:
FlyAway schreef:
Om te kunnen beoordelen hoe eea statistisch verantwoord kan worden moet je om te beginnen natuurlijk wel weten om welk onderzoek het gaat. Natasja noemde dat onderzoek in eerste instantie helemaal niet en toen was je ook "niet onder de indruk". Ik zou zeggen, als jij zoveel verstand van statistiek hebt; doe even uit de doeken welke statistische sturing precies plaats vindt in de resultaten van dit onderzoek wil je? Dan zal ik eens kijken of de statisticus hier in huis daar wel van onder de indruk is :D

Ik ben niet onder indruk van een statistiek die als heilige waarheid gepresenteerd wordt. DAT is wat er gebeurde en precies dat is wat statistiek NIET is!

Jammer dat je een inhoudelijke discussie verandert in een discussie over vorm. Laten we hem even terugbrengen naar het inhoudelijke niveua. En nee Ikke, dat is niet wat er gebeurde. Dit is wat er gebeurde;
ikke schreef:
NatasjavE schreef:
Nou dat laatste ben ik niet met je eens.

De meeste ongelukken gebeuren toch met de oudere modellen.(laatst heel item op de radio over)
Wonderbaarlijk veel van de ongelukken bij mensen die hun gordel niet omhadden.

Maar een andere conclusie was toch echt dat de sterk verbeterde veiligheidssystemen een grote bijdrage leveren aan het verschil.(volgens het wetenschappelijke bureau van de verkeersveiligheid)

Mijn auto is er ook mee volgeplempt.(en de auto die ik over 2 weken mag ophalen heeft er nog wat meer)
En ik zit nu echt niet in de auto van ohhh de auto lost het wel op.
Ik ben me normaal gesproken niet zo bewust van die veiligheidssystemen.

Nou, dat heeft niks met rijhulpsystemen te maken maar simpelweg met het feit dat er veel meer oudere auto's zijn.

Stukje simpele statistiek.


NatasjavE schreef:
Lijkt mij dat het wetenschappelijke bureau ook wel weet waar over ze het hebben. :)


ikke schreef:
Nou, nee, dus. Ik ben niet onder de indruk omdat iemand er de plakker "wetenschappelijk" op geplakt heeft.


NatasjavE schreef:
Het betreffende rapport over dodelijke ongevallen.
https://www.swov.nl/publicatie/dodelijk ... wegen-2017


ikke schreef:
En wat dat onderzoek betreft: het gaat er vooral om welke input je gebruikt en hoe je die getallen naast elkaar zet. Als je een beetje kennis van statistiek hebt, weet je ook hoe beïnvloedbaar dat is. Dit is niet meer dan een bosje statistiek......


Kort samengevat; iemand geeft aan dat er toch echt onderzoek naar gedaan is, jij denkt het beter te weten, er wordt aangegeven dat er wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is, maar jij weet het ook beter dan de wetenschappers en schermt met statistiek, maar aan het einde van de rit zijn er 2 opties; je hebt het artikel niet gelezen, óf je hebt totaal geen flauw benul van statistiek.

ikke schreef:
Niet?
Zoals al die beheersopties uiteindelijk allemaal ABS is (want daar komen de gegevens vandaan) zo is het gros van de rest terug te voeren op je parkeersensoren. Strikt genomen is zelfs adaptive cruise control niet meer dan een overmaatse parkeersensor.

Om het maar simpel te stellen; je l*lt uit je nek Ikke. Óf je begrijpt gewoon totaal niet hoe die systemen werken maar het weerhoudt je er niet van je zelf als autoriteit neer te zetten óf je denkt het te weten, wat misschien nog wel veel erger is. Iemand die er wél verstand van zal namelijk nooit met droge ogen beweren dat Lane Departure Assist/Alert, Pre Crash Warning, Blind Spot Monitor, Coffee Break alert "allemaal ABS is". Als je dat beweert, dan probeer je gewoon je discussiepartners te overbluffen op grond van de gedachte dat je een autoriteit bent op dit gebied. En het ergste; je hebt niet helemaal in de gaten hoe je jezelf hiermee eigenlijk gewoon declasseert in de discussie.

ikke schreef:
Ik zal er een auto niet op laten staan, maar de V40 op het werk was in dat opzicht best een irritante auto om te rijden omdat ie om de haverklap over van alles en nog wat lag te zeuren en dat leidt meer af dan dat het wat oplevert. Gelukkig kon je de meest irritante opties ook uit schakelen.
Moet je eens proberen: een 60km weg waar die kantstreep bijna midden onder je auto door loopt. Daar gaat dat systeem niet alleen van over de zeik, die V40 corrigeerde ook en deed dat tot twee keer toe de berm in!! Bomen van 50cm doorsnede terug koppen heeft met Appeltje al geen schijn van kans dus zo'n V40 heeft daar al helemaal niks te zoeken. Ding kon uit, juist ja......
Een systeem is zo veilig als degene die het hanteert, ik kan er niets anders van maken.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 02:11

Ik denk inderdaad dat Ikke geen idee heeft wat ABS is.
Want ik heb het maar even opgezocht of ABS verplicht is ja of nee.
En het antwoord was dus gewoon ja. ABS is verplicht voor alle (nieuwe) auto’s in de EU.

En het is nog eens een heule oude optie ook(wist ik ook niet) Het is in al 1929 ontwikkeld voor vliegtuigen en voor het eerst in 1978 op moderne auto’s in de markt gebracht.

Maar het is dus geen optie meer te noemen daar het niet meer optioneel op een wagen zit maar gewoonweg verplicht :+

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 05:54

ABS is volgens mij zelfs door ontwikkeld naar ESP/DSTC. Iedere fabrikant heeft eigen afkorting voor.

ESP (VW) = Electronic Stability Program
DSTC (Volvo) = Dynamic Stability & Traction Control

Voorheen was het zo dat ESP/DSTC niet verplicht was, maar deze wel nodig was voor 5e veiligheidster van NCAP. Zou zelf nooit een auto zonder willen nemen. Het is verplicht op alle auto's vanaf eind 2011. Let vooral even op als je een auto van voor 2011 koopt. Dan zou het zo kunnen dat het er niet standaard op zit en het een optie was. Zat gelukkig wel op mijn 2e hands Volvo C30 (bj 2007).

Dat het in de winter superglad was en ik in mijn 206 GTI (bj 1999) af remde voor een rotonde voelde ik regelmatig de ABS ingrijpen. Daarom maar winterbanden bij mijn volgende auto genomen. Bij mijn nieuwe auto moet ik nog even winterbanden regelen. :=

Denk dat een hoop van de nieuwe veiligheidssystemen op enig moment ook verplicht zullen gaan zijn voor alle nieuwe auto's.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 07:35

Bagheera_206 schreef:
ABS is volgens mij zelfs door ontwikkeld naar ESP/DSTC. Iedere fabrikant heeft eigen afkorting voor.

.


Oh dat geloof ik wel. :j

Bij mij staat het overigens los vermeld in de optielijst. Maar ik denk dat ze dat ook doen om de optielijst lekker lang te maken :+ :')

Bij mij staat er op

ABS dus.

En daarnaast nog
CBC- cornering brake control
DSC -dynamic stability control
DTC- dynamic traction control

Zal best een systeem zijn. Het betreft allemaal de wielen of de besturing daarvan. Maar hoe het werkt geen idee verder.

Oh en koffiepauze allert en achteroppkomend verkeer allert zit er ook op.

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 20:30

Even een schopje onder dit topic.
Vanmorgen heb ik een proefrit gemaakt en volgende week zaterdag mag ik mijn Kia Picanto X-line ophalen. <3

Ik wilde eerste de basis uitvoering maar toen ik las dat de X-line zoveel vlotter was, heb ik deze vanmorgen getest en wat een bak zeg! Zo vlot en zó luxe. Dus daar hoefde ik niet lang over te twijfelen.
In eerste instantie hoefde ik zelf niet zo nodig zo'n blitse auto maar als ik zie hoe snel hij is en hoe hij op de weg ligt, dan ben ik heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Ik vind voornamelijk de turbo-motor heel fijn, daar was het mij vooral om te doen maar het is echt de meest luxe uitvoering van de Picanto met o.a. stoel- en stuurverwarming, climate control, achteruitrijcamera, start/stopsysteem en nog een heeeleboel meer. En eenmaal aan het rijden vond dat toch wel heul fijn. O:)
En nu nog een week ongeduldig wachten tot hij echt van mij is.

Afbeelding

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Re: Welke opties wil/heb jij in je auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-19 20:42

Gelukkig heb je Disney Plus om je week wachttijd wat te verzachten? :D

Gave bak hoor! Koop je hem nieuw of ga je private leasen?

Jolien87

Berichten: 17421
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-19 20:45

Bagheera_206 schreef:
Gelukkig heb je Disney Plus om je week wachttijd wat te verzachten? :D

Gave bak hoor! Koop je hem nieuw of ga je private leasen?


Whaha ja! _O- En gelukkig werk ik weer 5 dagen dus ik hoef me in de tussentijd niet te vervelen.

Ik koop hem voor het echie.
Hij is niet helemaal nieuw, hij is van juni 2018 en heeft slechts 16.591 km op de teller staan. Beetje nieuw dus. :=