Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
ikke schreef:NatasjavE schreef:Nou dat laatste ben ik niet met je eens.
De meeste ongelukken gebeuren toch met de oudere modellen.(laatst heel item op de radio over)
Wonderbaarlijk veel van de ongelukken bij mensen die hun gordel niet omhadden.
Maar een andere conclusie was toch echt dat de sterk verbeterde veiligheidssystemen een grote bijdrage leveren aan het verschil.(volgens het wetenschappelijke bureau van de verkeersveiligheid)
Mijn auto is er ook mee volgeplempt.(en de auto die ik over 2 weken mag ophalen heeft er nog wat meer)
En ik zit nu echt niet in de auto van ohhh de auto lost het wel op.
Ik ben me normaal gesproken niet zo bewust van die veiligheidssystemen.
Nou, dat heeft niks met rijhulpsystemen te maken maar simpelweg met het feit dat er veel meer oudere auto's zijn.
Stukje simpele statistiek.
Jolien87 schreef:Ik ben bang dat er door allerhande foefjes en rijhulpen, chauffeurs daar teveel op gaan vertrouwen en laks achter het stuur gaan zitten "omdat de auto wel oplet".
Ik blijf liever zelf scherp en vertrouw op mijn eigen rijvaardigheid.
Bagheera_206 schreef:Jolien87 schreef:Ik ben bang dat er door allerhande foefjes en rijhulpen, chauffeurs daar teveel op gaan vertrouwen en laks achter het stuur gaan zitten "omdat de auto wel oplet".
Ik blijf liever zelf scherp en vertrouw op mijn eigen rijvaardigheid.
Hoeveel systemen er ook inzitten. De bestuurder is en blijft verantwoordelijk.
PSvanLot schreef:Een ongeluk heeft toch weinig te maken met de leeftijd van de auto en meer met de capaciteit van de bestuurder?
<KNIP>
NatasjavE schreef:ikke schreef:
Nou, dat heeft niks met rijhulpsystemen te maken maar simpelweg met het feit dat er veel meer oudere auto's zijn.
Stukje simpele statistiek.
Nou nee...dat werd door het wetenschappelijk bureau tegengesproken.
Hoe ze het berekend hebben weet ik niet. Maar de conclusie was nieuwere auto’s zijn gemiddeld genomen veiliger dan de oude. En ze hebben ook gekeken uiteraard naar de oorzaken van de ongevallen.
Lijkt mij dat het wetenschappelijke bureau ook wel weet waar over ze het hebben.
Cowboy55 schreef:PSvanLot schreef:Een ongeluk heeft toch weinig te maken met de leeftijd van de auto en meer met de capaciteit van de bestuurder?
<KNIP>
Lang niet altijd. Als je bijvoorbeeld kijkt naar die YouTube clipjes van ongelukken uit Rusland dan is 1 van de veel voorkomende varianten de (dikke) moderne auto van het type Audi Q7 of Porsche Cayenne die vol in de ankers gaat voor iets dat voor hem gebeurt. De oude Lada die daarachter rijdt heeft met zijn amechtige jaren 80 bandjes en trommelremmen geen schijn van kans om in dezelfde tijd/afstand tot stilstand te komen. En KNAL.
Of, zoals een bekende pas vertelde: "Toen ik vol in de remmen moest wist ik dat mijn 4 Brembos de boel wel op tijd stop zouden zetten. Ik wist ook dat de Peugeot 205 achter me dat zeker NIET ging redden....."
NatasjavE schreef:Ik plak er geen wetenschappelijk op Ikke. Dat wordt gedaan door een officieel bureau. Die hebben het objectief gemeten.
Daar heb ik toch echt meer vertrouwen in dan het onderbuik gevoel van de gemiddelde Nederlander.
Ik ben in ieder geval blij dat het bij er allemaal op zit straks.
Mijn auto heeft hulpsystemen om hem goed op de weg te houden. Om te zorgen dat mijn achterwiel aangedreven auto niet ongevraagd gaat driften. En uiteraard ABS. En nog een paar afkortingen.
De wagen zorgt ervoor als ik onverhoopt toch een ongeluk krijg mijn auto automatisch de deuren ontgrendeld op dat hulp diensten mij uit de auto kunnen krijgen. Mijn auto belt zelf ondertussen Het service center en 112. Dat kan het verschil betekenen tussen leven en dood.(een functionaliteit die ik ook zelf actief mag gebruiken als ik getuigen ben van een ernstig ongeval)
Uiteraard blijft het je eigen verantwoording om veilig te rijden. Ik ga niet harder rijden omdat ik denk,..nou mijn auto red me wel.
Overigens...is ABS inmiddels niet gewoon verplicht op iedere auto?
Het betreffende rapport over dodelijke ongevallen.
https://www.swov.nl/publicatie/dodelijk ... wegen-2017
ikke schreef:NatasjavE schreef:Ik plak er geen wetenschappelijk op Ikke. Dat wordt gedaan door een officieel bureau. Die hebben het objectief gemeten.
Daar heb ik toch echt meer vertrouwen in dan het onderbuik gevoel van de gemiddelde Nederlander.
Mijn auto heeft hulpsystemen om hem goed op de weg te houden. Om te zorgen dat mijn achterwiel aangedreven auto niet ongevraagd gaat driften. En uiteraard ABS. En nog een paar afkortingen.
De wagen zorgt ervoor als ik onverhoopt toch een ongeluk krijg mijn auto automatisch de deuren ontgrendeld op dat hulp diensten mij uit de auto kunnen krijgen. Mijn auto belt zelf ondertussen Het service center en 112. Dat kan het verschil betekenen tussen leven en dood.(een functionaliteit die ik ook zelf actief mag gebruiken als ik getuigen ben van een ernstig ongeval)
Uiteraard blijft het je eigen verantwoording om veilig te rijden. Ik ga niet harder rijden omdat ik denk,..nou mijn auto red me wel.
Overigens...is ABS inmiddels niet gewoon verplicht op iedere auto?
Het betreffende rapport over dodelijke ongevallen.
https://www.swov.nl/publicatie/dodelijk ... wegen-2017
Nope, ABS is niet verplicht.
En wat dat onderzoek betreft: het gaat er vooral om welke input je gebruikt en hoe je die getallen naast elkaar zet. Als je een beetje kennis van statistiek hebt, weet je ook hoe beïnvloedbaar dat is. Dit is niet meer dan een bosje statistiek......
En om je teleur te stellen, mijn 2002 V70 heeft het gros allemaal al aan boord, MET vierwielaandrijving, traction- en anti-slipcontrol. Zo nieuw is het allemaal niet.
FlyAway schreef:Om te kunnen beoordelen hoe eea statistisch verantwoord kan worden moet je om te beginnen natuurlijk wel weten om welk onderzoek het gaat. Natasja noemde dat onderzoek in eerste instantie helemaal niet en toen was je ook "niet onder de indruk". Ik zou zeggen, als jij zoveel verstand van statistiek hebt; doe even uit de doeken welke statistische sturing precies plaats vindt in de resultaten van dit onderzoek wil je? Dan zal ik eens kijken of de statisticus hier in huis daar wel van onder de indruk is
FlyAway schreef:En leuk natuurlijk dat die oude perenkist van jou traction control, vierwielaandrijving en anti-slipcontrol (bedoel je daar trouwens LSD mee?) heeft, ik zou zeggen, geniet er vooral van! Maar in alle eerlijkheid, dat zat zelfs op mijn nog oudere perenkist uit 1997 (met uitzondering van de 4x4) . En om je teleur te stellen, dat zijn natuurlijk niet de veiligheidssystemen waar het hier over gaat. Het gaat hier over adaptieve cruise controle, lane departure alert/assist, pre crash warning, pedestrian detection, Blind spot monitor, waarschuwing voor achteropkomend verkeer, coffee break alert als je teveel slingert, etc. En dat was allemaal niet beschikbaar op een volvo v70 uit 2002, zelfs niet op die ultraluxe uitvoering met traction controle, vierwielaandrijving en anti-slipcontrol
ikke schreef:FlyAway schreef:Om te kunnen beoordelen hoe eea statistisch verantwoord kan worden moet je om te beginnen natuurlijk wel weten om welk onderzoek het gaat. Natasja noemde dat onderzoek in eerste instantie helemaal niet en toen was je ook "niet onder de indruk". Ik zou zeggen, als jij zoveel verstand van statistiek hebt; doe even uit de doeken welke statistische sturing precies plaats vindt in de resultaten van dit onderzoek wil je? Dan zal ik eens kijken of de statisticus hier in huis daar wel van onder de indruk is
Ik ben niet onder indruk van een statistiek die als heilige waarheid gepresenteerd wordt. DAT is wat er gebeurde en precies dat is wat statistiek NIET is!
ikke schreef:NatasjavE schreef:Nou dat laatste ben ik niet met je eens.
De meeste ongelukken gebeuren toch met de oudere modellen.(laatst heel item op de radio over)
Wonderbaarlijk veel van de ongelukken bij mensen die hun gordel niet omhadden.
Maar een andere conclusie was toch echt dat de sterk verbeterde veiligheidssystemen een grote bijdrage leveren aan het verschil.(volgens het wetenschappelijke bureau van de verkeersveiligheid)
Mijn auto is er ook mee volgeplempt.(en de auto die ik over 2 weken mag ophalen heeft er nog wat meer)
En ik zit nu echt niet in de auto van ohhh de auto lost het wel op.
Ik ben me normaal gesproken niet zo bewust van die veiligheidssystemen.
Nou, dat heeft niks met rijhulpsystemen te maken maar simpelweg met het feit dat er veel meer oudere auto's zijn.
Stukje simpele statistiek.
NatasjavE schreef:Lijkt mij dat het wetenschappelijke bureau ook wel weet waar over ze het hebben.
ikke schreef:Nou, nee, dus. Ik ben niet onder de indruk omdat iemand er de plakker "wetenschappelijk" op geplakt heeft.
NatasjavE schreef:Het betreffende rapport over dodelijke ongevallen.
https://www.swov.nl/publicatie/dodelijk ... wegen-2017
ikke schreef:En wat dat onderzoek betreft: het gaat er vooral om welke input je gebruikt en hoe je die getallen naast elkaar zet. Als je een beetje kennis van statistiek hebt, weet je ook hoe beïnvloedbaar dat is. Dit is niet meer dan een bosje statistiek......
ikke schreef:Niet?
Zoals al die beheersopties uiteindelijk allemaal ABS is (want daar komen de gegevens vandaan) zo is het gros van de rest terug te voeren op je parkeersensoren. Strikt genomen is zelfs adaptive cruise control niet meer dan een overmaatse parkeersensor.
ikke schreef:Een systeem is zo veilig als degene die het hanteert, ik kan er niets anders van maken.Ik zal er een auto niet op laten staan, maar de V40 op het werk was in dat opzicht best een irritante auto om te rijden omdat ie om de haverklap over van alles en nog wat lag te zeuren en dat leidt meer af dan dat het wat oplevert. Gelukkig kon je de meest irritante opties ook uit schakelen.
Moet je eens proberen: een 60km weg waar die kantstreep bijna midden onder je auto door loopt. Daar gaat dat systeem niet alleen van over de zeik, die V40 corrigeerde ook en deed dat tot twee keer toe de berm in!! Bomen van 50cm doorsnede terug koppen heeft met Appeltje al geen schijn van kans dus zo'n V40 heeft daar al helemaal niks te zoeken. Ding kon uit, juist ja......
Bagheera_206 schreef:ABS is volgens mij zelfs door ontwikkeld naar ESP/DSTC. Iedere fabrikant heeft eigen afkorting voor.
.
Bagheera_206 schreef:Gelukkig heb je Disney Plus om je week wachttijd wat te verzachten?
Gave bak hoor! Koop je hem nieuw of ga je private leasen?