Kosten van een huurhuis

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-19 21:50

Marie_Anne schreef:
Rakkie123 schreef:
Huur, water, gas/licht, wa verzekering, inboedel verzekering, onroerendgoed belasting ( en daar zit bij ons vuilnis, waterschap bij in ), zorgverzekering.
Als je auto hebt, wegenbelasting en autoverzekering, en uitzoeken hoe het met parkeren zit en vraag je af of je een garage wil.
Als je een hond hebt, bij veel gemeentes,hondenbelasting.

Wat is je loon, zoek uit of je in aanmerking komt voor zorg en huurtoeslag.

Als huurder hoef je geen onroerendezaakbelasting meer te betalen, in Nederland tenminste niet. Al jaren niet.


In ieder geval, bij ons een bedrag van 420 euro voor een alleenstaande, per jaar.
Vuilnis, waterschap, hondenbelasting en nog iets, onder bepaald inkomen kun je kwijtschelding krijgen....maar dan mag je bv weer geen auto hebben.
Whatever, goed om uit te zoeken.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 11:30

naomiiiii schreef:
fohadie schreef:
TS, voor er duidelijk antwoord gegeven kan woorden op jevraag is het handig een aantal dingen te weten, omdat het enorm afhankelijk is van een aantal factoren. Kan je antwoord geven op de volgende vragen?

In welke regio woon je en wil je wonen

Ben je al ingeschreven bij een woningbouwvereniging of ga je particulier huren

Hoe groot zoek je ongeveer (bijv. Rijtjeshuiswoning, kleine flat, apartement.)

Werk je? Fulltime of partime? Veel is nl ook inkomsten afhankelijk.

Edit: denk aan kosten die bovenop de huur komen oa aan:

Gas, water, licht
Telefoon
Tv en internet
Zorgverzekering
Inboedel verzekering
Extra verzekeringen oa rechtsbijstand ed.
Overlijdensverzekering
Gemeentelijke belastingen
Inkomsten belasting
Rioolrecht
Eventueel loterijen of goede doelen
Eventueel service kosten
Eventueel sport of hobby
Kosten voor je bankrekening


Ook veel van bovenstaande kosten in inkomens en gemeente afhankelijk.

Ik hoef niet per se te weten hoe duur alles is. Het is vooral welke kosten er allemaal bij komen en dan heb ik het puur over het huis. Dus geen loterijen oid.

Ik ga hier niet neerzetten waar ik precies zoek maar ik zoek een zelfstandige woning met minstens 1 slaapkamer. Appartement, boven of benedenwoning etc. Ik werk fulltime.

Voor de mensen die het over woningbouwverenigingen hebben; ik ga daar niet bij huren. Ik wil hier zsm weg wegens omstandigheden en bij de woningbouw heb ik nog geen kans. Op spoedwoningen mag ik pas reageren als ik bij deze gemeente een jaar sta ingeschreven en dat sta ik nog niet.



Dan haal je de eventueel kosten van mijn rijtje af en wat overblijft zijn de kosten die erbij komen als je opjezelf gaat. :+ Houd er rekeni g mee dat je misschien geen toeslag kan krijgen maar ook dat kan je op de site van je gemeente vinden.

Tiggs

Berichten: 7523
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Kosten van een huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:30

Als je niet van een woningbouwvereniging gaat huren, houd er dan rekening mee dat je minimaal zo'n 40.000-45.000 euro per jaar moet verdienen, vanwege de inkomenseisen die particuliere verhuurders vaak stellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:58

Tiggs schreef:
Als je niet van een woningbouwvereniging gaat huren, houd er dan rekening mee dat je minimaal zo'n 40.000-45.000 euro per jaar moet verdienen, vanwege de inkomenseisen die particuliere verhuurders vaak stellen.


Dat lijkt me een vrij sterke eis voor iemand die in haar eentje is en rond de 500,- wilt gaan huren. Heb ik ook op nog geen een site gelezen waar ik me heb aangemeld en van niemand te horen gekregen.

Maar als jij een baan weet waarmee ik dat kan verdienen dan houd ik me aanbevolen hoor! :D

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:07

Wij huren via een vastgoedbedrijf. Studeerde toen nog en kregen huurtoeslag, nu werkt aanhangsel 40,- uur en krijgen we het niet meer helaas.

Maar wij huren incl. G/w/l, betalen elke maand vast bedrag en eind van het jaar krijgen we terug (of moeten we betalen, maar dan moeten we het wel heel erg bont maken).
Tv/internet moesten we wel zelf uitzoeken, maar dat delen we met de onderburen, scheelt weer.

Nu huren is vooral zorgen dat we wat kunnen sparen en terugbetalen om later te kunnen kopen.

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:22

naomiiiii schreef:
Tiggs schreef:
Als je niet van een woningbouwvereniging gaat huren, houd er dan rekening mee dat je minimaal zo'n 40.000-45.000 euro per jaar moet verdienen, vanwege de inkomenseisen die particuliere verhuurders vaak stellen.


Dat lijkt me een vrij sterke eis voor iemand die in haar eentje is en rond de 500,- wilt gaan huren. Heb ik ook op nog geen een site gelezen waar ik me heb aangemeld en van niemand te horen gekregen.

Maar als jij een baan weet waarmee ik dat kan verdienen dan houd ik me aanbevolen hoor! :D


Een woning meteen huurprijs van 500 euro valt onder sociale huur, en dus onder een woningbouwvereninging. Dat is in de particuliere markt niet te vinden, die huurpijs. Ofhet moet antikraak zijn ofzo. Particulier huren begint rond de 750 euro per maand, en zelf die zijn lastig te vinden.meestal al gauw richting de 1000 permaand, en dan moet je idd 3-4 die huur bruto per maand verdienen.

Maar als jij een particulier huurhuis kan vinden voor 500 per maand, zeker doen! :Y)

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:28

Als iemand particulier iets weet voor die prijs: let me know.
Fatsoenlijk dan dus en voor langere tijd.

Ik wacht daar al een jaar of vier op...

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:44

Welke regio Femke_tweety?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:21

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Huis, tuin en techniek. Daar past het beter. :)

Cinderella

Berichten: 6326
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Cinderella Castle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:29

Eef_Bam schreef:
Een woning meteen huurprijs van 500 euro valt onder sociale huur, en dus onder een woningbouwvereninging. Dat is in de particuliere markt niet te vinden, die huurpijs. Ofhet moet antikraak zijn ofzo. Particulier huren begint rond de 750 euro per maand, en zelf die zijn lastig te vinden.meestal al gauw richting de 1000 permaand, en dan moet je idd 3-4 die huur bruto per maand verdienen.

Maar als jij een particulier huurhuis kan vinden voor 500 per maand, zeker doen! :Y)


Nee hoor, het klopt niet wat jij zegt. :) Een sociale huurwoning valt met de kale aanvangshuurprijs onder de liberalisatiegrens. Dat heeft niks te maken met of het onder een woningbouwvereniging valt of niet.
Het ligt eraan in welke regio je zoekt, maar er zijn ook sociale huurwoningen te vinden vanuit particuliere verhuurders.
Vaak worden wel absurde inkomenseisen gevraagd, althans hier in de omgeving.

TS: er is genoeg gezegd over de maandlasten, maar ik wil eraan toevoegen echt een inboedelverzekering af te sluiten. Stel dat er bijvoorbeeld een lekkage is door een waterleiding, dient de verhuurder de leiding te repareren. Maar zijn spullen van jou stuk door deze lekkage, komen deze rekeningen in principe voor jou. Juridisch gezien kan het ook anders liggen, maar dit is even het simpelste uitgangspunt om te nemen. Het kost hoogstens een paar euro per maand en kan een hoop ellende schelen. :j

Eef_Bam

Berichten: 4092
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:48

Cinderella: wat jij zegt klopt inderdaad. Maar in de praktijk wordt 99% van de huizen onder de liberalisatiegrens verhuurd door een woningbouwvereniging. Particulieren gaan toch vaker voor de vrije markt.

Ben in ieder geval heel benieuwd wat voor huizen/verhuurders en regio TS in zoekt. Hier in de randstad krijg je voor 500 per maand een kamer, en geen heel huis/appartement.

purny

Berichten: 27489
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 12:56

Zelf ook op zoek naar een groter huis. Maar als ik particulier ga zoeken kom ik toch echt in de hogere prijsklasse uit.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:05

Es_ther schreef:
Welke regio Femke_tweety?



Redelijk breed, maar centraal in het land iig.

Omgeving Doorn, Leersum het liefst, maar mag best een eind afwijken.

zonnebloem18

Berichten: 24835
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Kosten van een huurhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:26

Makelaars hier hebben echt van alles van 400 euro tot 1000 euro per maand. Ook bepaalde vastgoedbedrijven hebben in lagere prijsklasse woningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 19:42

Eef_Bam schreef:
Een woning meteen huurprijs van 500 euro valt onder sociale huur, en dus onder een woningbouwvereninging. Dat is in de particuliere markt niet te vinden, die huurpijs. Ofhet moet antikraak zijn ofzo. Particulier huren begint rond de 750 euro per maand, en zelf die zijn lastig te vinden.meestal al gauw richting de 1000 permaand, en dan moet je idd 3-4 die huur bruto per maand verdienen.

Maar als jij een particulier huurhuis kan vinden voor 500 per maand, zeker doen! :Y)


Eef_Bam schreef:
Ben in ieder geval heel benieuwd wat voor huizen/verhuurders en regio TS in zoekt. Hier in de randstad krijg je voor 500 per maand een kamer, en geen heel huis/appartement.


In een regio die zo onbekend is dat toch niemand het kent. Dus een appartementje is hier prima te vinden voor de prijs die ik zoek. Óók bij makelaars. Dus dat ga ik inderdaad ook zeker doen. ;)
Allang allemaal uitgezocht namelijk. Als dat niet kon zou ik het huis ook niet uit gaan/kunnen.

Verder heel erg bedankt van voorbeelden waaraan ik nog meer kosten heb allemaal! Ik kan hier echt wat mee dus ik ga even het een en ander uitzoeken. :D