Bij een nieuwe keuken..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:17

Relaxed schreef:
Nooit meer een afwasmachine met een bestekla bovenin :n Mes voor mes in die gleufjes leggen :n Heb je een beetje een hoog glas oid past het niet in de bovenste la door die bestekla.


Dat vind ik wel handig een lepels meer die tegen elkaar zitten in het bestekbakje. Maar die lade kan er uit hoor..

Een groter fornuis meer gaspitten, boven de bovenkastjes een plint tot aan het plafond, meer lades. Geen hoekkast of carousselkast, meer aanrechtblad meer werkruimte. Hoger aanrechtblad

Winged

Berichten: 33020
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:17

Lades voor de pannen
Meer ruimte op het aanrechtblad
Inductieplaat (met afzuiging eronder)
Kasten tot aan het plafond (wellicht gedeeltelijk, andere helft geen bovenkasten)
En goede hoogte van het aanrechtblad en ruimere wasbak

Ik heb nu niks van dit alles, iets met een huurhuis :+ (een vrouw mag wensen hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:19

zacharyhill schreef:
Relaxed schreef:
Nooit meer een afwasmachine met een bestekla bovenin :n Mes voor mes in die gleufjes leggen :n Heb je een beetje een hoog glas oid past het niet in de bovenste la door die bestekla.


Dat vind ik wel handig een lepels meer die tegen elkaar zitten in het bestekbakje. Maar die lade kan er uit hoor..

Een groter fornuis meer gaspitten, boven de bovenkastjes een plint tot aan het plafond, meer lades. Geen hoekkast of carousselkast, meer aanrechtblad meer werkruimte. Hoger aanrechtblad


En dan mijn bestek los erin gooien? :+ Heb geen ruimte voor een bestekmandje..

_Juudith

Berichten: 4031
Geregistreerd: 13-07-13

Re: Bij een nieuwe keuken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:25

De combi oven boven de koelkast! wat een rothoogte als je niet mega lang bent.... En wij hebben nu een wasbak, met zo'n klein nutteloos bakje ernaast, dat wil ik ook echt niet weer!

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Bij een nieuwe keuken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:27

Losse Amerikaanse koel/vriescombi, kasten tot plafond en groter kookgedeelte. En vaatwasser op hoogte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:28

_Juudith schreef:
De combi oven boven de koelkast! wat een rothoogte als je niet mega lang bent.... En wij hebben nu een wasbak, met zo'n klein nutteloos bakje ernaast, dat wil ik ook echt niet weer!


Nee is dat niet handig? Ik zag m bij Ikea en leek mij wel handig.. Vraag me nu alleen ff af waarvoor :+

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:31

De oven niet meer tegenover de kookplaat met ingebouwde afzuigkap. Het blazen van de oven vermindert de capaciteit van de afzuigkap namelijk.

Ik heb zo’n klein bakje er naast maar die hangt er gewoon in en ik vind het echt geweldig. Perfecte plek voor de afwasborstel, vaatdoek, enz. Enz.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:32

Het is ook heel vaak dat ovens en magnetrons te hoog staan. Een keukenboer zei tegen me; het verstandigste is als je oven niet hoger dan op je arm hoogte is. Alles wat je heet boven je hoofd moet pakken is niet handig. En ik wist meteen dat ik daar ook veel te lomp voor ben.

Wij hebben een gasfornuis, dus moeten bukken. Maar de combi magnetron staat op een plank zo hoog als werkblad, dus ideale hoogte.

Ik was ook een keer bij iemand die de vaatwasser hoger had. Dat vond ik wel ideaal. Half hoog zeg maar.

DaisyDarling
Berichten: 4225
Geregistreerd: 15-04-09
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:33

Wij hebben net een nieuwe keuken uitgezocht na 2.5 jaar in een vrij kleine keuken in een Amsterdams appartement te hebben gekookt. Voor mij het belangrijkste:

- Een goede oven.
- Voldoende stopcontacten, dus we hebben er volgens mij een stuk of 10 :+
- Kasten tot het plafond.
- Genoeg lades, eindelijk normaal al mijn bestek en keukengerei kwijt kunnen :P
- Inductieplaat met afzuiging erin.
- En een heleboel werkruimte, door een groot keukeneiland te nemen.

(En stiekem is de wijnkoelkast die we onszelf hebben gegund ook wel heeel leuk :Y) )

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:34

Kaka schreef:
We hebben nu een woonkeuken, dus met eettafel in de keuken. Leek me zo gezellig, koken terwijl je gasten bij je aan tafel zitten. Maar je zit tijdens het etendus ook tegen de troep aan te kijken en in de kookluchtjes (en ja, we hebben een stevige afzuigkap). En daar kan ik dus heel slecht tegen :') Het volgende huis krijgt daarom weer een afgesloten keuken met de eetkamer apart.


Oh dit is zo herkenbaar. Toen we hier kwamen wonen wilde ik de muur tussen eetkamer en keuken eruit, een mooie leefkeuken. Maar idd, wat jij zegt realiseerde ik me later ook dus blij dat we het niet gedaan hebben.
Ik heb nu een compromis: een klein barretje in de keuken. Gezellig samen in de keuken hangen en als het klaar is huppatee naar de eetkamer toe.
In de vorige keuken had ik een kleine eettafel in de keuken en grote eettafel in de eetkamer. Ik merkte dus al snel dat die kleine eettafel leuk was voor ontbijt maar na-ah om te eten met gasten.


En @bart: ik kan je zeoliet aanraden in je vaatwasser dan. Het is niet 100% perfect, maar het meeste plastic komt er nagenoeg droog uit.

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:41

Kaka schreef:
We hebben nu een woonkeuken, dus met eettafel in de keuken. Leek me zo gezellig, koken terwijl je gasten bij je aan tafel zitten. Maar je zit tijdens het etendus ook tegen de troep aan te kijken en in de kookluchtjes (en ja, we hebben een stevige afzuigkap). En daar kan ik dus heel slecht tegen :') Het volgende huis krijgt daarom weer een afgesloten keuken met de eetkamer apart.


Daar gebruik ik een Lampe Berger voor. Even laten branden tijdens het koken, en uitblazen als je gaat eten. Als het eten op is dan ruik je helemaal geen kookluchtjes meer! :-D

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Bij een nieuwe keuken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:10

Een veel betere afzuiging dan we nu hebben...
Hier ook aan het denken over het vernieuwen van de keuken, maar de oven wil ik houden, die is 2 jaar geleden vervangen en is echt de beste investering ooit.
Kasten tot tegen het plafond, en onderin overal schuiven ipv onhandige kastjes.

En no way dat er hier ooit een combi oven in huis komt, ik snap echt niet waarom andere mensen dat willen. Geef mij maar een grote oven van 70 liter of groter. Combi stoomoven snap ik nog, maar een microgolf combi? No way, ik koop wel een simpele aparte microgolf.

_Juudith

Berichten: 4031
Geregistreerd: 13-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:13

Relaxed schreef:
_Juudith schreef:
De combi oven boven de koelkast! wat een rothoogte als je niet mega lang bent.... En wij hebben nu een wasbak, met zo'n klein nutteloos bakje ernaast, dat wil ik ook echt niet weer!


Nee is dat niet handig? Ik zag m bij Ikea en leek mij wel handig.. Vraag me nu alleen ff af waarvoor :+


Nee haha wij gebruiken dat bakje alleen maar om bestek in te pleuren haha! Dus bij ons komt hij er niet weer in, netzo als een dubbele wasbak. Ik heb liever meer werkruime qua blad (we hebben nu een klein werkblad)

zacharyhill

Berichten: 1603
Geregistreerd: 31-08-08
Woonplaats: zeeuws vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:42

Dat vind ik wel handig een lepels meer die tegen elkaar zitten in het bestekbakje. Maar die lade kan er uit hoor..

Een groter fornuis meer gaspitten, boven de bovenkastjes een plint tot aan het plafond, meer lades. Geen hoekkast of carousselkast, meer aanrechtblad meer werkruimte. Hoger aanrechtblad[/quote]

En dan mijn bestek los erin gooien? :+ Heb geen ruimte voor een bestekmandje..[/quote]

Ik heb nog een los bestekmandje dat zet ik er dan los in als ik hoge glazen heb meestal na een feestje. Daarna doe ik de schuif voor bestek er weer in

Tess__

Berichten: 1067
Geregistreerd: 18-12-05
Woonplaats: 's-Gravenzande

Re: Bij een nieuwe keuken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:53

Alles anders doen wat me nu irriteert aan onze huidige keuken.

Wij zijn in afwachting van de bouw van onze nieuwe woning en hebben een maand geleden de keuken laten tekenen. We gaan volledig zonder bovenkastjes leven, de hoogte van het aanrechtblad is goed zodat ik niet na een halve ui snijden al verga van de rugpijn en ruiiiiimte.

Afbeelding
Van links naar rechts, smalle dubbele lade, vaatwasser, spoelkast (enkele spoelbak met Grohe Red kraan), grote le mans kast, smalle apothekerskast, besteklade en 2 diepere lades, smalle apothekerskast, koelkast en combi magnetron/oven.
Keuken volledig hoogglans wit, blad composiet en alle apparatuur buiten te kraan AEG

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:56

miccamaaike schreef:
Britta31 schreef:
Inderdaad kasten tot het plafond.


Wij hebben op t grootste deel helemaal geen bovenkastjes meer, ik vind dat echt heel mooi eruit zien. Wel minder bergruimte, dat wel.

En dat zou juist mijn tip zijn: genoeg bovenkasten! Ik word gek van die kastjes onder. Je staat continue gebukt, je kinderen kunnen alles er uit graaien en ik heb te weinig ruimte.

Dorien66

Berichten: 1652
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:59

BartVB schreef:
Ook kijken of we een vaatwasser kunnen vinden die plastic droog krijgt, dat gaat bij het huidige apparaat niet bepaald goed.

Wij hebben een Bosch met Zeolith, werkt heel goed! Wel de vaatwasser lang dicht laten na afwas.
https://www.bosch-home.nl/bosch-ontdekk ... es/zeolith

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34621
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:00

Ik zou ook niet zonder bovenkastjes kunnen.

Anoniem

Re: Bij een nieuwe keuken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:54

Ik ga wel zonder bovenkasten, maar er komen wel 3 hoge kasten los bij :j

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:56

Dat alles linkshandig gaat en linkshandig ingedeeld is :D

DemDeempel

Berichten: 1073
Geregistreerd: 26-05-15

Re: Bij een nieuwe keuken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:00

Mijn allergrootste wens is toch wel een hoge vaatwasser, elke dag voorover hangen om te borden en pannen erin te zetten... ellendig. Je kunt dus ook een kast onder de vaatwasser zetten en dan heb je hem op ooghoogte zegmaar.

Supervixen

Berichten: 12828
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Bij een nieuwe keuken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:04

Wij hadden kastjes tot het plafond, ben zo blij dat we geen bovenkasten meer hebben.

Ik zou bij een andere keuken investeren in iets duurdere apparatuur. Nu maken de combimagnetron en oven bijvoorbeeld wat teveel herrie. Daar stoor ik me aan (open keuken).

luuntje

Berichten: 13969
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:05

Kastjes tot aan het plafond.
Een hoge apothekerskast.
Onderkasten met lades ipv deurtjes en planken.

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:14

Meer ruimte! Waar onze keuken nu geplaatst is, is er ruimte voor 3 kastjes en het fornuis. Ik zit constant in de knoop qua ruimte en pendel met spullen heen en weer vanuit de kelder, keuken en ons werkblad/kast in het achterhuis. Als ik de keuken zelf opnieuw zou plaatsen zou ik hem verplaatsen naar het achterhuis, daar zouden we een royale hoekkeuken neer kunnen zetten in combinatie met een amerikaanse koelkast. Verder zou ik een betere en het liefst stillere afzuigkap willen hebben. Ons fornuis zou ik wel willen houden, we hebben een dubbele oven en dat bevalt echt ontzettend goed.
Daarbij zou ik veel meer lades willen hebben, een dubbele wasbak, een hoge apothekerskast en een vlakke achterwand.

Helaas hebben we momenteel nog een huurhuis, dus we hebben niet veel te willen, maar dromen mag natuurlijk altijd :')

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:18

Dit hebben wij ons vorig jaar ook af gevraagd bij de aanschaf van onze nieuwe keuken. Onderstaande rijtje waren onze wensen en aanpassingen:

Afzuigkap in de kookplaat, inductie
Aanrechtblad hoger en bij de kookplaat 70 cm diep, zodat je ook op de achterste pitten grote pannen kwijt kan.
1.5 spoelbak
Koelkast en losse vriezer
Vaatwasser op juiste werkafstand van de gootsteen
Geen grote oven meer, maar een combi magnetron/gril
Veel stopcontacten op de juiste plaatsen.
Bovenkasten extra hoog
Geen tegeltjes meer maar een spatwand en daarboven grote tegels met weing voegen
Plintboiler

Het enige wat is mis is een waterkering. Water loopt nu makkelijk het aanrecht af.