Bij een nieuwe keuken..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78501
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 21:55

Eiland iets anders positioneren, dat je iets meer ruimte naar de koelkast hebt als je eraan zit (keuken zat overigens al in het huis toen we het kochten).
Bovenkastjes, kom toch wat ruimte te kort.
Een oven (nu alleen een combi-magnetron, zowel een oven als combi zou toch erg fijn zijn).

De keeps:
- Amerikaanse koel/vries combi
- 2 grote apothekerskasten
- 6 pits gasfornuis
- Inbouw koffie-apparaat
- Vaatwasser
- Combinmagnetron

nontie
Berichten: 1468
Geregistreerd: 10-12-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:21

Boheme schreef:
Een schuine afzuigkap.. 6 pits gas of inductieplaat.


De schuine afzuigkap, echt met stip op 1.
Verbaasd me dat ik nog geen waterhoofdlook heb aangezien ik me dagelijks 20 keer stoot aan dat *piep*ding.

(Woon nu tijdelijk bij ouders en die hebben een schuine, wat een verademing!)

Op 2 inderdaad 6 pits
Op 3 langer aanrechtblad. Gewoon omdat ruimte fijn is :Y)

WhiteRose
Berichten: 1091
Geregistreerd: 10-08-05
Woonplaats: Seattle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 22:23

BartVB schreef:
Ik zit iig te kijken naar een vaatwasser op hoogte. Dat ding gebruiken we denk ik het meeste van alles maar je staat constant gebukt.


Ik kan het je van harte aanbevelen! Één hoge lade onder de vaatwasser en het is een prima werkhoogte. De oven past daar heel mooi boven.

De verrassing van mijn huidige keuken was het gemak van bijna alleen maar lades; óók een aanrader.

Wat ikzelf anders zou doen: een diepe gootsteen. Nu klein en rond, dat is heel mooi, maar spettert altijd. Ik mis bij deze kleine een tweede bakje ernaast wel, misschien bij een voldoende grote en diepe gootsteen niet.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bij een nieuwe keuken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 23:23

Ik zal wel heel klein zijn........Ik kan mn hoofd niet tegen de afzuigkap stoten???

En een hoog aanrecht? Hoe hoog is dat?

Wij hebben boven kastjes. Wel daar boven open, maar met wat Dasty zo schoon en staat wat decoratie op.

Ik vind planken minder, omdat het toch snel vies en vet wordt wat erop staat.

Maar ook voor onze bovenkastjes moet ik het opstapje pakken. Eerste plank kan ik wel bij, maar de 2e kan ik niet meer bij achterste spullen. En 3e plank liggen alleen spullen die minder belangrijk zijn.

Heb straks weer een kelder en dat scheelt ook heel erg. Daar bewaarde ik ook veel.

JoT

Berichten: 4009
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 08:37

BartVB schreef:
@JoT; wat voor een blad heb je nu dan?


Ik zal het eens vragen aan mijn man, hoe dat heet. Ik ben bij hem ingetrokken en het zat er al in. Het is zwart en glimmend in ieder geval.

En een vaatwasser die plastic ook goed droogt, bestaat die dan? Die wil ik ook wel... Een hoge vaatwasser hoeft dan weer niet zo van mij. Op 'grijphoogte' heb ik liever een kastje waar ik gewoon bij kan, zonder een opstapje te pakken of op het aanrechtblad te klauteren.

cruesli

Berichten: 2026
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 08:54

Geen handgrepen meer. Met poetsen zo irritant en altijd wel 1 vd kids die hun hoofd eraan stoot. Gelukkig over 2,5 week de sleutel van onze boerderij en daar zit een greeploze keuken in, jeej!
O en een vaatwasser op hoogte, dat is zo ideaal!

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Re: Bij een nieuwe keuken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:27

Bij een volgende keuken zou ik graag een grotere kookplaat willen hebben. En deurtjes die makkelijker schoon te maken zijn. En verder ben ik eigenlijk wel tevreden met mijn huidige keuken. Misschien een schuine afzuigkap, al heeft mijn man er meer last van :Y)

TeSzZz
Berichten: 1755
Geregistreerd: 17-02-05
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:44

Bij de volgende keuken zou ik helemaal niks veranderen :) Is maar goed ook want deze zit er pas een jaar in, maar is dus wel helemaal naar onze zin.

Vaatwasser op hoogte (1 la eronder, maar wereld aan verschil want je hoeft nooit te bukken voor de borden en pannen), quooker, groot 6 pits fornuis met een grote oven, losse amerikaanse koelkast, geen bovenkastjes en op 3 hoge kasten na alles lades. Ik vind het heerlijk. We hebben over de hele achterkant tot gelijke hoogte van de hoge kasten (1.70 ongeveer) een rvs-look spatwand dus ook schoonmaken is super makkelijk, en het aanrechtblad is 10cm dieper dan standaard dus ik kom nooit ruimte tekort.

Ik ben er elke dag weer blij mee :)

Kaka

Berichten: 4814
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Bij een nieuwe keuken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:48

Ik ben inderdaad ook erg blij met mijn aanrechtblad van 75 cm diep. Kun je veel op kwijt zonder dat het in de weg staat bij je werk.

Overigens vind ik mijn achterwand van witte metrotegels makkelijk schoon te houden. Doekje erover en schoon.

Maar die afzuigkap... Daar krijg ik wel, letterlijk, een punthoofd van. Volgende keer integreren in de kookplaat.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Bij een nieuwe keuken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 09:58

Bij ons was een vaatwasser op hoogte praktisch niet te doen, ik wil sowieso mijn vaatwasser altijd direct naast de spoelbak. Alternatief werd een vaatwasser met lift. Ideaal! De onderste la trekt zichzelf voor de bovenste als je hem aanraakt. Terug gaat het ook heel soepel.

En geen kookluchtjes meer in huis? Wij hebben ook een open keuken en door de Bora ruik je vanaf een meter van de kookplaat al niets meer. Scheelt ook héél veel poetsen, vet en vuil trekken direct het gat in.

Wij hebben ook alleen lades, maar wel ook een hoge kast waarin die weggewerkt zitten achter een vlakke deur. Inbouwssysteem voor de vuilnisbakken zit onder de oven, ook zo handig. En tot slot, drie lage bovenkastjes (39 cm) waar alleen servies in staat.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:05

Ik vind die geïntegreerde afzuigkappen in de kookplaat juist echt heel rot. Die moet ergens z;n warme lucht naartoe kwijt, dus bij iedereen die hem hier in de kenniskring heeft, staat hij onderuit de plint warme lucht te blazen. Zo irritant!

Wij zijn een nieuwe keuken aan het ontwerpen en de wensenlijst:
- een koelvriescombi, want niet steeds naar de berging voor de vriezer
- overal lades, in de hoge kasten onderin apothekerskastinrichting.
- Een oven én een combi, heb nu een grote oven van 90 cm en da's echt rot als je bij wijze van vis en taart tegelijk wilt maken
- een grote gootsteen (50 cm ipv de standaard 40)
- een betonnen blad, alle hete pannen gewoon erop
- Een 5 pits inductieplaat met flexzones
- een vaatwasser die plastic droog krijgt
- een quooker (maar dan van een mooier merk)

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 10:49

Tink89 schreef:
Ik vind die geïntegreerde afzuigkappen in de kookplaat juist echt heel rot. Die moet ergens z;n warme lucht naartoe kwijt, dus bij iedereen die hem hier in de kenniskring heeft, staat hij onderuit de plint warme lucht te blazen. Zo irritant!
ç

Als je dicht bij een buitenmuur zit, hoeft dat niet. Wij konden kiezen tussen een recirculatiesysteem, zoals jij bedoelt of een afvoerpijp naar buiten. Die van ons gaat dus gewoon naar buiten, zoals bij een normale afzuigkap. Keurig achter de keukenkastjes langs met een vrij platte pijp en een mooie bolkap op de buitenmuur.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:08

MoniqueT schreef:
Tink89 schreef:
Ik vind die geïntegreerde afzuigkappen in de kookplaat juist echt heel rot. Die moet ergens z;n warme lucht naartoe kwijt, dus bij iedereen die hem hier in de kenniskring heeft, staat hij onderuit de plint warme lucht te blazen. Zo irritant!
ç

Als je dicht bij een buitenmuur zit, hoeft dat niet. Wij konden kiezen tussen een recirculatiesysteem, zoals jij bedoelt of een afvoerpijp naar buiten. Die van ons gaat dus gewoon naar buiten, zoals bij een normale afzuigkap. Keurig achter de keukenkastjes langs met een vrij platte pijp en een mooie bolkap op de buitenmuur.


Dat kan niet als je de afzuigkap in een volledig vrijstaand kookeiland hebt, helaas. Dan moet je door je kruipruimte (en die heeft ons nieuwbouwhuis niet). Ik zou gaan voor een plafondunit in een mooie koof (dus niet zo'n massive ding, maar een vlakke tegen het plafond, zegmaar).

Alik

Berichten: 840
Geregistreerd: 21-02-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:09

Oh wat een mooie ideeën zie ik voorbij komen. Ik heb een piepkleine keuken met ook een laag plafond. 3 x 2,5 x 2 m Dus het is aardig puzzelen. Een dieper aanrechtblad om toch meer werkruimte te creëren lijkt me super.
Het werkblad wil ik maken van een dikke massieve plank, dat lijkt me zo prachtig. De spoelbak mag geen opstaand randje hebben. Dat heeft m'n huidige spoelbak wel en weinig dingen zo irritant als niet alles zo hop de spoelbak invegen als je het aanrecht afneemt.

Verder het liefst alleen nog lades. Qua koken zou inductie mooi zijn vooral gezien de toekomst en het ontmoedigingsbeleid m.b.t. gas. Hoewel gas me wel heel goed bevalt.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:22

Wij hebben afgelopen weekend een nieuwe keuken gekocht.

Oude had geen goede afzuigkap, geen vaatwasser, afwasbak met extra druip-deel en half bakje ernaast. Drama! Hierdoor konden we amper iets kwijt.

Straks krijg ik een inbouw-afzuigkap zodat ik daar ruimte heb voor m'n kruiden en dus meer ruimte in m'n andere kastjes.
Verder vooral lades. Heerlijk en zo veel meer overzicht! Incl. ladeverlichting.

Van links naar rechts:
1. Hoge kast met koelkast, vriezer.
2. Hoge kast, 60cm voor oven en magnetron, met 1 hoge en 1 medium lade, deur met drukbeslag (boven magnetron)
3. Onderkast, 80cm met 3 medium en 2 lage lades
4. Onderhoekkast, 87,5x87,5cm met carrousel
5. Onderkast, 80cm voor spoelbak, met ondiepe lades
6. Vaatwasser
7. Gasfornuis met Onderkast, 60cm, met 1 hoge, 1 medium en 1 lage lade
Boven gasfornuis: Bovenkast, 80x60cm voor afzuigkap

Boven: 2x Bovenkast, 80x80cm, met werkbladverlichting

Indeling wordt zo:
Afbeelding

Deze tegels:
Afbeelding

Beter zicht op kastjes en werkblad:
Afbeelding
Afbeelding

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Re: Bij een nieuwe keuken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:28

Bibiq, ben jij heel lang? Want mijn schoonouders hebben de oven ook op die hoogte en ik kan er met mijn 1,72 met geen mogelijkheid handig bij...

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:29

Hoe werkt dat net die afzuigingen waar jullie het over hebben? Dat is wel nog boven je vuur dan of?

Wij gaan bouwen maar nog niet naar keukens aan het kijken. Ik weet wel ongeveer wat ik wil. Sowieso alleen lades, bij ons thuis hebben we nogal wat kasten en ik word daar heeeeelemaal gek van. En evt 6 vuren.. alhoewel ik denk dat ik ze nooit allemaal gebruik, maar met 2 grote pannen lijkt het me wel echt fijn. Iemand hier een houten blad? Heb je daar snel vlekken enz op? Wil zeker niet zwart daar zie je alles op. En liefst witte kastjes beetje mat!

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:35

Tink89 schreef:
MoniqueT schreef:

Als je dicht bij een buitenmuur zit, hoeft dat niet. Wij konden kiezen tussen een recirculatiesysteem, zoals jij bedoelt of een afvoerpijp naar buiten. Die van ons gaat dus gewoon naar buiten, zoals bij een normale afzuigkap. Keurig achter de keukenkastjes langs met een vrij platte pijp en een mooie bolkap op de buitenmuur.


Dat kan niet als je de afzuigkap in een volledig vrijstaand kookeiland hebt, helaas. Dan moet je door je kruipruimte (en die heeft ons nieuwbouwhuis niet). Ik zou gaan voor een plafondunit in een mooie koof (dus niet zo'n massive ding, maar een vlakke tegen het plafond, zegmaar).


Ik zeg ook niet dat het overal kan, zonder buitenmuur begin je ook al niks. Maar je hebt dus niet altijd de warmte in huis.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:37

k_m schreef:
Hoe werkt dat net die afzuigingen waar jullie het over hebben? Dat is wel nog boven je vuur dan of?

Wij gaan bouwen maar nog niet naar keukens aan het kijken. Ik weet wel ongeveer wat ik wil. Sowieso alleen lades, bij ons thuis hebben we nogal wat kasten en ik word daar heeeeelemaal gek van. En evt 6 vuren.. alhoewel ik denk dat ik ze nooit allemaal gebruik, maar met 2 grote pannen lijkt het me wel echt fijn. Iemand hier een houten blad? Heb je daar snel vlekken enz op? Wil zeker niet zwart daar zie je alles op. En liefst witte kastjes beetje mat!


Bedoel je die afzuiging in de kookplaat? Nee, die is dus niet boven je vuur.

Hier een voorbeeld van wat wij hebben: https://www.youtube.com/watch?v=vv7j__Bo3Mk

Riddershow

Berichten: 5318
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Bedburg-Hau (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:40

Ik heb een houten blad. Het is wat gevoeliger voor vocht, je moet het regelmatig olïen en er zijn niet snel vlekken op, maar het gebeurd wel als je niet oplet. Zo hebben we kringen van pannen die nat waren en meer als een dag erop stonden, maar ook van een houten fruitbak die we van mijn moeder hadden gekregen en rood had afgegeven.

Maar het was niet duur bij de ikea en zou het zo weer doen, want voor dat bedrag kan ik het gewoon weer goedkoop wisselen als ik het niet meer mooi genoeg vind (geloof ca 300 euro totaal of zo voor een kookeiland van 240 cm bij 130 en nog een stuk van 120 breed.

Ik heb een normaal 4 pits kookblad en vind hem te klein. Mijn grote koekenpannen zitten niet recht boven de pit. Dus in de toekomst wordt deze groter.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Bij een nieuwe keuken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 11:52

Wat ik heb en niet meer zou kunnen missen:
- extra diep aanrechtblad, 75 cm ipv 60 cm;
- quooker;
- inductie;
- vaatwasser op hoogte;
- veel extra brede lades i.p.v. kastjes.
- combi-oven op hoogte.

Wat ik anders zou doen bij een nieuwe keuken:
- inductiekookplaat met genoeg ruimte voor grote pannen;
- grotere koelkast;
- aparte grote oven i.p.v. combi-oven.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Bij een nieuwe keuken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 12:02

Ik zou wel een grotere koelkast/vriezer willen in plaats van een oven. Die gebruiken we echt nooit. Traag ding.

Tink89
Berichten: 2932
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 12:49

Keet schreef:
Ik zou wel een grotere koelkast/vriezer willen in plaats van een oven. Die gebruiken we echt nooit. Traag ding.


Hoe maak jij dan pizza, lasagne, ovenschotels, brood, vis...? Ik zou hem echt niet kunnen missen. Zou je niet gewoon een sneller exemplaar willen? Ik vond mijn oude oven ook echt k*t, maar nu ik een snelle heb (die in 5 minuten is voorverwarmd) gebruik ik hem echt heel veel.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:34

Tink89 schreef:
Bibiq, ben jij heel lang? Want mijn schoonouders hebben de oven ook op die hoogte en ik kan er met mijn 1,72 met geen mogelijkheid handig bij...


Ik ben 180... Maar, de oven zit iets lager dan het werkblad. Hoogte tot werkblad is ongeveer 90 cm toch? En de oven zit dus al lager. Erboven is magnetron.
Maar, uit de bovenste kastjes kan ik ook met gemak iets pakken, dus ga er vanuit dat het uit de magnetron, die lager zit, ook geen probleem is.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 13:35

Tink89 schreef:
Keet schreef:
Ik zou wel een grotere koelkast/vriezer willen in plaats van een oven. Die gebruiken we echt nooit. Traag ding.


Hoe maak jij dan pizza, lasagne, ovenschotels, brood, vis...? Ik zou hem echt niet kunnen missen. Zou je niet gewoon een sneller exemplaar willen? Ik vond mijn oude oven ook echt k*t, maar nu ik een snelle heb (die in 5 minuten is voorverwarmd) gebruik ik hem echt heel veel.


Niet?

Nee, wij gebruiken een klein los overntje van de Aldi die niet voor hoeft te verwarmen :)
Voor afbakbroodjes en pizza.
En hebben een airfryer voor de frietjes en snacks

Zijn geen keukenliefhebbers en zijn er het liefst zo min mogelijk :+