Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Bessenstruiken willen niet meer..

 
Profiel   

Hoi bokkers!

Een vraag waar jullie mij misschien mee kunnen helpen.. We hebben 3 rode bessenstruiken staan die voor manlief emotionele waarde hebben.
Echter.. ze willen niet meer. -O-
Een jaar of 4 geleden hadden we nog een 2 kilo bessen er vanaf, het jaar er na is de klad erin gekomen. We dachten door slakken dus met bier vallen aan de slag. Genoeg slakken gevangen, maar geen verbetering..

De struik zelf begint met bloeien en groeien van de bladeren in het voorjaar, zodra dat begint worden de bladeren ook kaalgevreten. Zelfs de bast lijkt aangevreten. We zien er geen gekke beestjes of overdaad aan slakken bij. De takken sterven zelfs af vlak bij de grond en op dit moment zijn de struiken ook gewoon kaal terwijl het hoogzomer is en ze mooi groen blad zouden moeten dragen.

Ook mestkorrels lijken niet veel te helpen.

Tips, ideeën? Bedankt! *D
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:01 



 
Profiel   

Hoe oud is de struik?

Heb je een foto van de struik? Dat is gemakkelijker diagnosticeren dan op basis van deze informatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:07 



 
Profiel   

Hier ook een paar aalbessenstruiken in mineur... en zelfs een dode ribes. Hoogstwaarschijnlijk door de extreme droogte van vorig jaar, waardoor de grondwaterstand te laag is geworden, en de daardoor al beschadigde struiken dit jaar makkelijk het laatste fatale zetje kregen door de extreme warmte plus het droge weer wat er mee gepaard ging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:26 



 
Profiel   

Is het een aalbes?

Worden de bladeren aangevreten of vallen ze gewoon af? In dat laatste geval zou een schimmel de oorzaak kunnen zijn. Dan is flink snoeien eigenlijk het enige wat je kunt doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:28 



 
Profiel   

Zoolgangster schreef
Hier ook een paar aalbessenstruiken in mineur... en zelfs een dode ribes. Hoogstwaarschijnlijk door de extreme droogte van vorig jaar, waardoor de grondwaterstand te laag is geworden, en de daardoor al beschadigde struiken dit jaar makkelijk het laatste fatale zetje kregen door de extreme warmte plus het droge weer wat er mee gepaard ging.



Ik denk dat dit het probleem niet is, het probleem is namelijk al 3 jaar aan de gang.

Het is een aalbes.

Ik heb het idee dat de bladeren opgegeten worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 19:35 



 
Profiel   

Als ze zo belangrijk zijn zou ik eens een hovenier bellen.

Voorheen kon je je vraag (online/FB) nog wel eens stellen aan Rob Verlinden maar geen idee of hij dat nog doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 19:42 



 
Profiel   

Hier wat foto's..

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 19:47 



 
Profiel   

Cowgirl schreef
Als ze zo belangrijk zijn zou ik eens een hovenier bellen.

Voorheen kon je je vraag (online/FB) nog wel eens stellen aan Rob Verlinden maar geen idee of hij dat nog doet.



Ook een idee. Kan altijd eens informeren :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 19:48 



 
Profiel   

Dit is geen insect, maar een ziekte of tekort.

Ik denk zelf aan kalium tekort. Kan opgelost worden door specifieke meststoffen toe te voegen.

Citaat
Een te laag gehalte aan kalium heeft invloed op de vochthuishouding van een plant, bijvoorbeeld op de verdamping. Hierdoor gaat de plant slap hangen bij droge omstandigheden. Ook kan de rand van de bladeren kan hierdoor vergelen en afsterven. Dit gebeurt het eerst bij de oudere bladeren. Ook worden de stengels dunner en de bloemknoppen en/of vruchten kleiner.


Laatst bijgewerkt door Gracezellaa op 20-08-19 19:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 19:55 



 
Profiel   

BIj ons hebben alle struiken/bomen last van de enorme droogte. Vruchten zijn klein, schimmels hebben vrij spel. We hebben aalbessen, zwarte bessen, frambozen, bramen, pruimen, kersen, druiven en appels. Bijna niets is eetbaar door droogte en aantasting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 19:58 



 
Profiel   

Ja maar dit speelt al 4 jaar, niet alleen dit jaar. Maar het zal zeker niet meehelpen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 20:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen