Hoe zit jij in de auto?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Hoe zit jij in de auto?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-19 09:31

Ik weet niet waarom, maar ik vroeg mij daarnet tijdens het rijden af hoe andere mensen in de auto zitten.

Dusss... Hoe zit jij achter het stuur? Rechtop, achterover hangend, bijna liggend. Handen hoog op het stuur, handen op 2u-10u, of handen onderaan je stuur?

Ikzelf zit enorm recht, mijn stoel staat bijna op 90 graden, met de zetel op het hoogste punt (dan heb ik het meeste steun van de zetel en het minst snel last van mijn rug). Handen braaf op 2u10u zoals ze mij lang geleden geleerd hebben.

Mijn partner daarentegen heeft de zetel best ver achterover en hangt dan half boven de zetel en handen laag op het stuur. Als ik in zijn auto stap heb ik na 15 minuten rugpijn, omdat ik zo met mijn iets kortere armen bijna niet aan het stuur kom.

Hoe zitten jullie?

Schuur_

Berichten: 4866
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hoe zit jij in de auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:34

Ik zit lichtjes achterover en met 1 hand aan het stuur. Het voelt heel onnatuurlijk om met 2 handen te rijden

spottedponie
Berichten: 2961
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Re: Hoe zit jij in de auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:37

Hier ook iets achterover en m’n linkerhand aan het stuur...

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Hoe zit jij in de auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:41

Ik moet altijd enorm hard lachen als ik mensen zo recht/dicht op het stuur zie zitten met handjes op 2u10, sorry TS :D vind het er altijd een beetje sullig uitzien. Maar qua rugklachten wel begrijpelijk!

Ikzelf rij met mijn stoelleuning wat naar achter en één hand onder aan het stuur, tenzij er heftige wind oid staat.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Hoe zit jij in de auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:44

Mijn man zit altijd ver onderuitgezakt met de leuning ver naar achter. Echt niet te doen :+ en hij heeft er dan ook nog een hekel aan als je de stoel in zijn auto versteld. Ik zit zelf niet echt heel rechtop, wel een beetje naar achter, maar heb wel graag steun in mijn rug. en denk meestal 2 handen wel aan t stuur, maar dan een beetje aan de onderkant.

Ghostattack

Berichten: 11237
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:46

Hier ook diep weg en achterover leunend, juist dat rechtop zitten lukt mij met mijn rugklachten niet :+ Ik rijd heel nonchalant omdat dat het meest comfortabel is, vaak 1 hand aan het stuur.

Toen ik mijn auto ging ophalen bij de dealer stond de stoel nog in de standaard positie, ik had geen zin/tijd om hem goed te zetten. Gevolg? Ik zat zo rechtop dat ik met mijn neus op het stuur zat. Het moet er wel heel knullig uit hebben gezien en het was zo gigantisch oncomfortabel! Had echt het idee geen controle meer te hebben over mijn stuur. Dat gevoel heb ik sowieso als ik te dicht op het stuur zit.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe zit jij in de auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:53

Ik heb gewoon een maatstoel in mijn auto om m'n rugklachten te beperken. Iets achterover, hoek van 110 graden denk ik? Eén hand aan het stuur, op 9 uur, met m'n elleboog op de zijsteun van het portier. Voor m'n andere arm heb ik geen steuntje (meeste auto's blijven daar bij in gebreke, een goede steun voor je rechterarm op de middenconsole), dus die heb ik alleen aan het stuur bij bochten.

Memories

Berichten: 2627
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe zit jij in de auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:56

ik zit behoorlijk rechtop achter en dichtbij het stuur. Achterover hangen wordt ik heel nerveus van, voelt echt niet goed :o
Handen op 9-3/kwart voor drie, of alleen links aan het stuur rond 9. Ik heb altijd geleerd dat je met de 2u 10 positie mogelijk hand of polsletsel oploopt als je airbag openklapt.

Reusje_xx

Berichten: 930
Geregistreerd: 07-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:00

Ik heb nu een stuk of 10 rijlessen gehad. Ik zit vrij ver naar voren (liever goed bij de koppeling kunnen dan maar net), handen op kwart voor 3 en vrij recht volgens mij. Soms op lange rechte stukken heb ik nog wel eens de neiging mijn handen aan de onderkant van het stuur te houden, maar dat leer ik mezelf maar niet aan voordat ik er bij mijn examen op afgekeurd wordt :o

Steppe

Berichten: 2797
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:05

Mannen en vrouwen kunnen eigenlijk nooit in dezelfde positie zitten omdat een vrouwen lichaam anders is qua verhoudingen dan een mannenlichaam. Voor de meeste vrouwen is het lastig een goeie zit positie te vinden omdat de meest auto's om mannen zijn gebouwd. Mannen hebben vaak langere benen en armen waardoor ze verder naar achter zitten en achterover. Een aantal dames moet gewoon dichter bij het stuur zitten omdat de benen in verhouding korter zijn en wil je niet hangen in je auto moet je dichterbij het stuur zitten. Gelukkig zijn er auto's die hier wel beter in zijn.
Dat is ook waarom veel vrouwen met 1 hand sturen is makkelijker voor de houding waarin ze zitten. (Trouwens wel minder veilig met 1 hand sturen ivm onverwachte situaties. Het ongeluk met macht over het stuur verloren ligt hier soms aan)
Laatst bijgewerkt door Steppe op 22-08-19 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:05

Hmm.. Daar moest ik even over nadenken haha.
Rechtop, maar lichtjes achterover, linkerhand onderop op het stuur, rustend in mijn schoot.
Rechterarm leunt altijd op de middenconsole.

loez

Berichten: 11067
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:09

Schuur_ schreef:
Ik zit lichtjes achterover en met 1 hand aan het stuur. Het voelt heel onnatuurlijk om met 2 handen te rijden


Same here :)

ista
Berichten: 1131
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:10

Memories schreef:
ik zit behoorlijk rechtop achter en dichtbij het stuur. Achterover hangen wordt ik heel nerveus van, voelt echt niet goed :o
Handen op 9-3/kwart voor drie, of alleen links aan het stuur rond 9. Ik heb altijd geleerd dat je met de 2u 10 positie mogelijk hand of polsletsel oploopt als je airbag openklapt.


10 voor 2 is inderdaad nog uit de tijd zonder airbags. Inmiddels is het kwart voor 3, omdat anders je onderarmen/handen in je gezicht kunnen klappen door de airbag. Met alle gevolgen van dien.

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:10

Handen onderaan, of 1 hand aan het stuur (zijkant, onder of bovenop liggend). Stoel redelijk ver naar achteren want dicht op m'n stuur zitten vind ik niks en stoel staat ietsje achterover.
Als m'n vriend en ik van auto wisselen hoeven we bij mijn auto eigenlijk alleen de stoel te verschuiven, bij de andere auto (automaat) zitten we hetzelfde qua stoel.
En heel handig wat we hebben ontdekt is dat we de binnenspiegel alleen even moeten 'omklappen' omdat vriend langer is :+

@Liesje1611: Ik moet dan ook altijd een beetje gniffelen :')
Laatst bijgewerkt door Goldie op 22-08-19 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:11

Rechtop en twee handjes aan het stuur zoals het hoort :P
Flinke tijd terug een ongeluk gezien waarbij iemand 1 hand aan het stuur had (bovenaan). Airbags vliegen uit en je mept jezelf de dood in. Dat heeft mij wel even aan het denken gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:11

Ik ben nog op zoek naar de lekkere houding ,pas 4 maanden mijn rijbewijs. Vind helemaal onderaan fijn bij lange stukken , maar vooral het geleerde bij 3 uur heb ik ze vaak . Niet te recht (ook niet te scheef een kleine buiging ) , pootjes kunnen er prima bij .

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:12

In ieder geval 2 handen aan het stuur, ook bij lange snelwegritten. Ik heb al zo vaak een noodmanoever moeten doen omwille van een grapjas die denkt dat de kortste weg naar zijn bestemming dwars door de motorkap van mijn auto is. Dan is het wel handig dat je klaar zit om zo adequaat mogelijk te reageren.
Positie vind ik iets minder belangrijk.
Bij de camper gebruik ik bij lange afstanden de armsteunen, dan is positie zo een beetje 9u/3u.
Stoel : iets meer achterover dan 90°, altijd een beetje zoeken naar de comfortabelste positie.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:12

Ik zit redelijk rechtop en dicht tegen het stuur, 1 hand onder aan het stuur en 1 op de versnellingspook.
Mag niet, ik weet het, maar dat voelt gewoon het gemakkelijkst :o

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:14

Ik zit rechtop, maar wel zo dat ik comfortabel zit (lichtjes achterover). Linkerhand op het stuur om 10 uur, de rechterhand, als ik hem niet gebruik voor schakelen oid, heb ik op ongeveer 5 uur, gewoon relaxed, maar wel paraat zodat ik gelijk kan ingrijpen als het nodig is.

blackstar

Berichten: 3189
Geregistreerd: 03-10-04

Re: Hoe zit jij in de auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:23

Iets achterover, stoel vrij ver naar voren, stuur helemaal naar beneden en naar me toe, stoel helemaal omhoog. Handen varieert naar kwart voor 3 of 1 hand, net wat op dat moment fijn is.
Mijn man, helemaal naar beneden, veel gekanteld, stuur helemaal omhoog.

Gelukkig hebben we elektrische stoelen met 2 standen in het geheugen. Vreselijk als iemand aan de rugleuning kwam en ik weer pijn in mijn rug krijg....Nu dus verleden tijd. Ideaal, wil nooit meer een auto die dat niet heeft.

zonnebloem18

Berichten: 24834
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Hoe zit jij in de auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:35

Ik zit vrij rechtop, want lange benen en korte armen. Handen op kwart voor 3, als ik lange stukken snelweg rij dan heb ik meestal maar 1 hand aan het stuur.

Mijn man en ik hebben de stoel op 3 uitersten. Hij ver naar voren met de leuning naar achteren en ik stoel naar achteren leuning naar voren.

Ik zie regelmatig van die lui die scheef in de auto zitten met 1 hand bovenop het stuur. Daar ga ik altijd mooi voor aan de kant. Als die een ongeluk krijgen hebben ze echt een probleem.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14466
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Re: Hoe zit jij in de auto?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:39

Sinds mijn auto ongeluk in januari zit ik erin als een gespannen, stijve hark die met spierpijn de auto uitstapt van het aanspannen van mijn lijf. En ik kom er niet vanaf :=

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:42

Hier iemand met korte pootjes. Zitting moet echt horizontaal of zelfs licht naar voren gekanteld. En stoel redelijk ver naar voren helaas. Uitstappen is in een normale auto stoel naar achter. Rugleuning niet strak rechtop maar licht naar achter anders komen mijn armen klem. . Ivm korte romp maar normale lengte armen is stuur vasthouden soms lastiger. Ik wissel redelijk vaak van armhouding. Onder, zij, half boven.

Op lange stukken snelweg gaat stoel iets naar achter, veel schakelen is stoel iets naar voor ivm knie. Ik moet pedaal echt naar beneden trappen. Naar voor koppeling in is knie au.

Wij zagen pas een man met zijn linkerbeen op het dashbord/raam. Helemaal liggend in de auto. Echt idioot

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:48

Ik zit ook rechtop en vrij dicht op het stuur.
Ik snap niet zo goed hoe mensen met gestrekte benen in de auto kunnen zitten, en geen last van hun voeten krijgen :)) Ik heb ook altijd een minder veilig gevoel als ik mijn been helemaal moet strekken om aan het pedaal te komen.
Dus mijn knieën hebben nog steeds ongeveer een hoek van 90 graden, zoals ik dat ooit op rijles heb geleerd.

Mijn linkerhand doet meestal niks, ik leun meestal met de elleboog op de deurleuning. Gebruik ik hooguit om het knipperlicht aan te zetten of als ik flink moet sturen op een rotonde.
De rechterhand heb ergens opzij of boven aan het stuur vast.

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 10:52

Mijn stoel staat kaarsrecht, nog net niet voorover hellend. Krijg snel last van mijn rug als ik hem achterover zet namelijk, zeker op lange stukken.
Verder meestal linkerhand aan stuur, afwisselend hoog of laag, en rechterhand op schakelpook of lage gearing hendel.

Ik zit dan wel weer best ver van het stuur af maar heb ook erg lange benen :')