Ontspullen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
thirteenn

Berichten: 2084
Geregistreerd: 14-06-12
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:08

Adelaide71 schreef:
Shanna schreef:
Wat betreft moeite met dingen te laten liggen in de winkel, stel jezelf bij alles de vraag “heb ik dit echt nodig?”. Als je iets vergelijkbaars hebt dan heb je het niet echt nodig. Mis je het omdat je vaak mis grijpt, dan heb je het wel echt nodig. Zo voorkom je dat je “hebbedingetjes” koopt, want je hebt tenslotte al halsters/ dekjes/ borstels (al dan niet met funky kleurtjes).


Op een of andere manier weet ik mezelf toch te overtuigen dat het niet erg is om items van een nieuwe collectie aan te schaffen. En het slaat nergens op... De knop moet dus daadwerkelijk om en ik vind het vreselijk dat ik daar moeite mee heb. Want wat kan ik mensen bewonderen die de kunst wel beheersen. Ben ook nog niet achter de reden waarom ik daar zo'n moeite mee heb. Behalve dan dat ik dus blijkbaar waarde hecht aan matchende spulletjes op en aan mijn paard(en) omdat het er leuk uitziet... :roll:

Wat wel werkt, die tip las ik ook: online je winkelmandje vullen en dat een tijdje laten staan om vervolgens de halve of liefst hele reut er weer uit te knikkeren. Dus misschien moet ik een tijdje niet in 'echte' winkels rond gaan lopen of me in de buurt ervan begeven. :)* Zo simpel kan het zijn.. B-)

Het hoofdstel van het paard waar ik het over had, zie ik niet, dat ligt in een doos weggestopt. Heb een van zijn bitten wel in het zich liggen.

Ik ga aankomende week een plan maken en 'gewoon' beginnen! Zal het topic nog eens aandachtig doorlezen voor tips. +:)+

misschien werkt het om geen portemonnee mee te nemen? werkt voor mij best goed als ik het echt wil kom ik wel terug met portemonnee :+

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:15

Frummels schreef:
Hier ook fan van ontspullen. Vorig jaar verhuisd en we hebben twee koffers, 10 verhuisdozen en een grote tas meegenomen. Thats it. Echt heerlijk! Wij hebben ook maar 2 kasten in huis en 1 ervan is de kledingkast. De ander het kastje waar de tv op staat. Mensen vragen ook altijd waar wij alle spullen bewaren maar die hebben we simpelweg niet. :D
Wat ook scheelt is dat we al het papierwerk digitaal hebben sinds een jaar. Dus geen mappen meer voor administratie etc.

Dat is weinig! Begrijp ik dan ook dat je bijvoorbeeld niet uitgebreid kookt of bakt? Alleen al mijn keukenspullen zijn bijna 10 dozen.
Ik streef ook geen leeg huis na, maar wel een rommelvrij huis en dat is al een uitdaging genoeg.

Tilmar

Berichten: 3325
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:30

Ik ben een verschrikkelijke verzamelaar :o
Zoals jullie hier praten over ontspullen.. Ik kàn het gewoon niet.
Ik denk bij alles dat ik het ooit nog kan gebruiken.
Koop rustig een nieuwe gieter terwijl ik er al een heleboel heb. Wat moet je met tig gieters??

Laatst heb ik mijn schuur opgeruimd en daar ben ik erg trots op. Mijn uitgangspunt was: de helft moet weg. En dat is best goed gelukt! 10 zwepen? 5 weg. 6 paar schoenen, 3 paar weg.
Oké, je kan dan zeggen wat moet je nog met 5 zwepen en 3 paar oude schoenen, maar voor mij werkt dit en het scheelt in ieder geval de helft!
Nu wil ik langzaam de rest van mijn huis (verzamelingen) gaan aanpakken op deze manier.

magda_90
Berichten: 32282
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 10:47

Als je echt moeite hebt met ontspullen (wil je dan eigenlijk wel opruimen is dan de echte vraag?) kun je ook een challenge maken voor je zelf. Bijvoorbeeld dat je iedere dag 1 of 2 dingen opruimt (marktplaats, weggeefhoek of weggooien). Als ik weer even vast loop, doe ik dat voor enkele dagen.

Nu de renovatie achter de rug is, heb ik het gros al weer goed opgeruimd. Nu alleen nog het laatste kamertje.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 14:49

Wat ik deze maand voor het eerst doe tegen imulsaankopen en wat goed lijkt te werken, is al mijn geld op de spaar gezet. Toen overboekingen gaan maken voor de dagen waarop ik boodschappen moet doen, moet tanken of als er een automatische incasso komt. Op die dag word er dan geld gestort. Op de overige dagen zie ik een foto van mijn paard en wat er op mijn rekening staat, 0 euro haha. Tot nu toe heb ik niet gesmokkeld door geld over te schrijven. :P Maar goed ik ben ook heel hard voor mezelf haha. :')

En niks mis met een nieuw mooi setje, als je oude setjes waar je geen plezier meer aan beleefd maar wegdoet.

pmarena

Berichten: 48279
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:20

Jeetje dat vind ik wel knap hoor Gypsy als je dat zo kan :j

Ik zou gek worden. Ik heb altijd een pinpas bij me van de betaalrekening waar ruim geld op staat (niks zo vervelend als in de supermarkt voor lül staan dat er niet genoeg op je pasje staat := ) en dan heb ik in mijn portemonnee nog een collectie van briefgeld en wat muntjes voor-het-geval-dat...er een pin-storing is ofzo :P

Dan in de auto nog een noodfonds waar ook wat briefgeld in zit...voor als ik mijn tas met portemonnee niet bij me heb :P
En dan nog zo'n ding met muntgeld gesorteerd er in. Had ik al gezegd dat ik niet hou van misgrijpen? :=

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 17:47

haha ja ik zou eigenlijk eens een contant noodgevallen tientje in mijn mobielhoesje moeten steken voor het geval er een pinstoring is oid maar ach...

Als de nood aan de man is boek ik het zo op mijn mobiel over. Maar boodschappen doe ik met scanner bij de jumbo dus dan weet je tijdens het winkelen al op welk bedrag je zit. Ik ben benieuwd of ik t volhoud.

Iets meer ontopic, ik heb momenteel nog 1 kamer met een paar items te doen dus dat valt mee. Maar ik moet nog wel veel (vakantie)foto's. Iemand hier daar al orde in geschept? Ik speel met het idee om de boel per gelegenheidin een filmpje te monteren om echt te bekijken en de originele bestanden dan op datum gesorteerd op een externe harde schijf te zetten.

pmarena

Berichten: 48279
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 18:02

Wat een leuk idee!!

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 19:43

Ceetje_bokt schreef:
Frummels schreef:
Hier ook fan van ontspullen. Vorig jaar verhuisd en we hebben twee koffers, 10 verhuisdozen en een grote tas meegenomen. Thats it. Echt heerlijk! Wij hebben ook maar 2 kasten in huis en 1 ervan is de kledingkast. De ander het kastje waar de tv op staat. Mensen vragen ook altijd waar wij alle spullen bewaren maar die hebben we simpelweg niet. :D
Wat ook scheelt is dat we al het papierwerk digitaal hebben sinds een jaar. Dus geen mappen meer voor administratie etc.

Dat is weinig! Begrijp ik dan ook dat je bijvoorbeeld niet uitgebreid kookt of bakt? Alleen al mijn keukenspullen zijn bijna 10 dozen.
Ik streef ook geen leeg huis na, maar wel een rommelvrij huis en dat is al een uitdaging genoeg.


Ik kook eigenlijk wel heel uitgebreid. :j Maar heb niet erg veel pannen (Kan er toch maar 5 tegelijk gebruiken haha) 2 koekenpannen, 1 braadpan, 1 steelpan, 3 kookpannen. Bakken doe ik niet zoveel, heb denk ik 3 springvormen, 4 ovenschalen, 2 cakevormen en 1 muffin schaal met 6 gaten. Wij hadden 1 doos met pannen/ovenschalen en 1 met servies, glazen etc.
Ik hou absoluut niet van allerlei vormpjes en dingen. Dat vind ik rommel en word ik heel onrustig van. :o En gebruik het toch zelden. Een cakevorm of springvorm volstaat in 9 van de tien gevallen hier.

Vwb de vraag over hobby's: ik heb zeker wel hobby's :) Alleen heb ik daar geen kasten vol voor nodig. Ik hou van lezen (boekenplank), gamen (pc), mennen (paardenspul in mijn kastje op stal), fitness/crossfit (paar leggings en shirtjes gewoon in kledingkast), wandelen, fietsen.. Niet specifiek dingen waar je veel plek voor nodig hebt? Af en toe verven vind ik wel leuk, maar ik heb gewoon een klein doosje verf in de keukenkast met wat kwasten. En als ik dan zin heb om te schilderen, koop ik een doek. Hoef geen hele voorraden aan te leggen. Ik koop het pas op het moment dat ik er iets mee wil gaan doen. :j

Ik word gewoon heel erg onrustig van spullen. Vind eigenlijk bijna alles rommel en onnodig en heb het liever zo opgeruimd mogelijk in huis. Ik zit de hele week in de chaos op kantoor, dus als ik thuis ben dan heb ik het graag netjes, schoon, opgeruimd en zo min mogelijk overbodige spullen.


Gypsy: Goed idee zeg! Als dat voor jou werkt is dat helemaal prima haha.

Ik heb eigenlijk nooit contant geld.. Thuis een klein doosje met wat muntjes voor de glazenwasser of voor de bezorger als we eten bestellen. Maar niet in mijn portemonnee. Vind dat onhandig ofzo :+

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:14

WoW, jij bent echt een pro, Frummels. Ik vond mezelf al zo goed dat ik afgelopen zomer allerlei ‘keukenlijken’ heb weggedaan, helaas is daar wel weer een yoghurtmaker bijgekomen. Voor mij een miskoop.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 20:29

Heb vanavond een tweedehands mama fiets gekocht, nu nog minstens 1 van onze oude fietsen de deur uit.
Manlief wil zelfs meer dan 1 fiets de deur uit gaan doen, hij begint het licht te zien. 8-)

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-19 22:54

Ik doe wat Gypsy doet ook een soort van. Laat er genoeg op staan voor vaste lasten en boodschappen, maar dat zelfs vrij krap ingeschat. Sta inderdaad regelmatig voor banketstaaf . Zeker met de gemeenschappelijke pas als manlief iets heeft gekocht. Nou moet ik zeggen dat me dat weinig kan schelen, ik weet dat ik het wel gewoon heb en dan moeten mensen zelf maar weten wat ze ervan vinden. Terplekke overboeken is echt 20 sec.

En het scheelt wel veel, je denkt toch een keer extra na voordat je geld van je spaarrekening aftrekt. Al heb ik vandaag geshopt van het geld dat ik eigenlijk had overgemaakt voor de dierenartsrekening. Mijn favoriete winkel gaat stoppen en had 50% korting op alles, nieuwe collectie hing er net maar toch mezelf redelijk weten te beheersen. Spijkerbroek gekocht en die had ik ook echt nodig (heb er 2 maar een is heeel dun aan het worden na 5 jaar en in de ander zit een scheurtje wat ik gerepareerd heb, maar m wel beetje tot uitmest broek heeft gedegradeerd) en een fijne hele zachte trui. Wat bij mij goed helpt is bedenken dat al die spullen heel milieubelastend zijn en vaak ook niet in de beste omstandigheden gemaakt zijn. Als je bv. de fast fashion ketens gaat overslaan en kiest voor duurzame merken koop je vanzelf minder want duurder.....

pmarena

Berichten: 48279
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 07:07

FleurVP schreef:
Ik doe wat Gypsy doet ook een soort van. Laat er genoeg op staan voor vaste lasten en boodschappen, maar dat zelfs vrij krap ingeschat. Sta inderdaad regelmatig voor banketstaaf . Zeker met de gemeenschappelijke pas als manlief iets heeft gekocht. Nou moet ik zeggen dat me dat weinig kan schelen, ik weet dat ik het wel gewoon heb en dan moeten mensen zelf maar weten wat ze ervan vinden. Terplekke overboeken is echt 20 sec.


Ik vind het vooral genant dat je dan andere mensen op staat te houden :=

En heb vrijwel nooit een telefoon bij me :')

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 07:11

Tegenwoordig gebruik ik bij de supermarkt altijd de handscanner, daar zou ik mij veel minder druk maken als een betaling een keer niet lukt. Bij een rij voor de kassa wel wat meer denk ik.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 07:42

cobiie schreef:
Marie111 schreef:
Jullie hebben geen hobby's dus?

Er zijn toch genoeg hobby’s die geen kasten vol aan ruimte in beslag nemen?

Ik heb toch ook echt 3 kasten aan hobbymateriaal.... :o Haken, schilderen en het maken van decoraties van natuurlijke materialen en bloemen. Alleen de bloemen liggen niet in de kast :D

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 07:42

Ik laat boodschappen bezorgen, sta eigenlijk alleen in de rij met lunch op werk en die 3 euro heb ik altijd wel. Als ik in de rij sta heb ik ook juist tijd om mijn saldo te checken en op te hogeb. Maar zag zaterdag bv. wel wenkbrauw omhoog gaan bij de bezorger. Dure boodschappen (koffie was in aanbieding) veel te groot huis (want dat gaan we splitsen en hij ziet niet hoe het er grotendeels van binnen aan toe is) en dan geen saldo :D

DubbelFun

Berichten: 88820
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 09:11

Esther_ schreef:
Ik heb toch ook echt 3 kasten aan hobbymateriaal.... :o Haken, schilderen en het maken van decoraties van natuurlijke materialen en bloemen. Alleen de bloemen liggen niet in de kast :D

En dan werk je nog met 'kleine materialen':)
Ik doe veel met hout (kastjes/tafeltjes maken) en dan heb je snel een hoop ruimte nodig, want je kunt niet alles neerzetten :)

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 12:04

Marie111 schreef:
Jullie hebben geen hobby's dus?


Jawel, voor mijn schilderhobby heb ik 1 kamer opgeofferd en zodra het uit zijn voegen groeit, moeten er dingen weg, of overgeschilderd worden.

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 17:58

Wij hebben vakantie en vandaag zijn we samen door het schuurtje gegaan. Een stapel ligt buiten wat morgen naar grof vuil gaat en wat er gratis weg mocht is al 95% van opgehaald. 1 iemand nam als bedankje nog wat rituals mini’s voor ons mee, dat was lief.
Wat we nog willen verkopen (oa 3 fietsen) alvast foto’s van gemaakt maar nog even wachten met online zetten totdat we terug zijn van een paar dagen weg.

Ook nog even de helft van de kookboeken de deur uit gedaan.

Al met al een geslaagde dag. 8-)

xZiva_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:22

Inmiddels ben ik ontspult (is dat een woord? :+ )
17 vuilniszakken met spullen weg gedaan, waarvan 2 flink vol met kleding :))
Man dat lucht op! :D

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:25

Goed gedaan Ziva +:)+ , heb je een slaapkamer of heel huis gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:30

xZiva_ schreef:
Inmiddels ben ik ontspult (is dat een woord? :+ )
17 vuilniszakken met spullen weg gedaan, waarvan 2 flink vol met kleding :))
Man dat lucht op! :D



17???!!! :oo
Lekker bezig! +:)+

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:32

Goede actie +:)+

NoLimit_93
Berichten: 302
Geregistreerd: 19-06-15
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:39

Ik krijg echt kriebelende handen van dit topic, zoveel zin om te ruimen :+

Er valt hier echter niet meer zoveel weg te gooien, huren een gemeubileerd huis met veel decoratie (die van mij niet had gehoeven). Hebben wel enkele dingen in dozen gedaan die echt in de weg lagen.

In december mogen we gaan inpakken en dan zullen er dingen ook wel achterblijven qua kleding en overige nutteloze spullen. Wel ook wat nieuwe spullen mee terug naar NL zoals onze picknicktafel :Y)

Zin om ons huis in NL weer in te richten <3

SJP

Berichten: 164
Geregistreerd: 09-03-19
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-19 20:57

[Deleted]
Laatst bijgewerkt door SJP op 09-05-23 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt