Ontspullen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ir111

Berichten: 11968
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:29

Als je t gebruikt is het geen zooi in mijn ogen. Dan gooi ik t niet weg. Als t kapot/op is dan koop ik hooguit iets praktischers terug.

Een 3 in 1 jas bijvoorbeeld. 8-)

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:43

Haha ja. Ik ben sowieso geen weggooier, alles op Marktplaats :j

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:56

Ik ben begonnen met bijna ontruimen. Maar waar ik gemakkelijk dingen weggooi, geef en verkoop. Heeft mijn man en mijn oudste zoontje juist de verzamel woede. En dan nog na lang wikken en wegen kan er soms iets weg. Maar vaak omdat er dan iets nieuws voor in de plaats komt.

Van mijzelf ligt het minste in huis. Tuurlijk wel gedeelde spullen als meubels enz.

Alleen nog een berg paardenspul wat nog weg mag. daar zit probleem in houden van 4 paard thuis. En ben ik nu kritisch aan het beoordelen. Gebruik ik het ga ik het op korte termijn gebruiken. Dat ben ik nu aan het aanbieden. Probleem is alleen dat je er nauwelijks iets voor terug krijgt in deze tijd. Terwijl sommige dingen hagel nieuw zijn. En weggeven vind ik zonde en ervaring mee dat de ander dan verkoopt. Tja kan geld zelf ook gebruiken.

En kijken nu ook kritisch naar meubels. Werkt het naar behoren of is het niet handig. Enz. Kapot vervangen of weg doen. Ik mis gesloten kast ruimte. En worden niet eens smaak kast in woning. en we hebben veel randjes daar ligt dan los spul op. Dat is met poets en beesten in huis niet handig.

Maar komt ook omdat we sparen woonkamer aan te pakken met kleine verbouw en opnieuw stucwerk. Daardoor ruim ik nu meer.

Meeste doe ik alleen en dat staat me weleens tegen. Soms fijner met 2 of meer te doen. Of juist onbekende die anders kijkt.

Vind het ook lastig om eind plaatje in hoofd te hebben zodat we daarnaar in kunnen richten.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 15:56

Hier nog een “ontspuller”, heerlijk vind ik.
Zo’n 3 jaar geleden, tijdens een burn-out mee begonnen, een online training gevolgd (dan wordt het maken van keuzes een stuk makkelijker) en Marie Kondo fan. Normaal gesproken was standaard de beneden verdieping een zooitje en had ik een “reserve” kamer, waar je niet meer echt in kon lopen. Inmiddels blijft alles redelijk opgeruimd. En regelmatig bekijk ik een kast of lade nog eens extra, want ja, er sluipt toch nogal wat rotzooi/dingen die je niet nodig hebt, je huis in.

Bij de action/xenos kom ik vrijwel nooit meer. Ik geef veel weg, zet het op marktplaats of ruil-verkoop groepen op Facebook.
Maar kleding en schoenen, blijft een uitdaging, vraag me echt af wat ik met zo’n 30 hempjes in verschillende kleuren moet, maar wegdoen.... heel lastig :o . Maar dit weekend wil ik toch weer eens kritisch naar mijn kledingkast kijken.

Ik wil eigenlijk ook de opleiding tot opruimcoach gaan doen, want opruimen is inmiddels een soort van verslaving.

Selina

Berichten: 14332
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 16:05

Toevallig deze week alle spullen van de opbergkast in tassen gedaan en elke dag een tas aan het uitzoeken. Tot nu toe houden we verrassend weinig spullen. Het werd een beetje een ‘geen idee waar dit heen moet dus maar in die kast’-kast. Bruikbare spullen zet ik op de weggeefhoek, rest gaat de kliko in.

Nu nog de ladekast met kleren onder handen nemen, die kan niet meer dicht :=

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 16:22

Hier ook een voorstander van ontspullen. Mee begonnen toen ik zwanger werd en er een kamer veranderd moest worden tot babykamer.
Daarna een kleine “slipper” gehad in de hoeveel aangekochte babykleding. O:)
De kleding die te klein is “kan” de deur nog niet uit omdat er mogelijk nog een tweede komt. Voordeel van wat ouder zijn is dat er een “deadline” zit aan hoelang we nog willen proberen. Indien we in die tijd niet zwanger zijn kan de kleding alsnog weg.
Deel gaat al tijdelijk naar mijn schoonzus omdat die binnenkort een kleine verwachten. Als die eruit is en het is nog goed dan komt dat weer retour.

Wat ik nu doe is iedere dag minimaal 1 item de deur uit. Wat eigenlijk heel vaak meer dan 1 item per dag wordt omdat het een gewoonte wordt om spullen te “zoeken” die weg kunnen.

Wat de eerste ronde makkelijk overleefde kan na een maand soms alsnog vertrekken doordat je mindset veranderd omtrend die spullen. Ook mijn koopgedrag is behoorlijk aangepast omdat het bevalt om minder te hebben.

Wat ik ook fijn vind om te doen is het minimaliseren door het bewust “opmaken”/ gebruiken van spullen.
Bijv nagellak, daar had ik volgens mij iets van 35 potjes van staan. Nu zijn het er nog 20 waarvan ik denk dat voor het einde van het jaar 3 nog op kan krijgen.
De kleuren die ik echt niet op kan dragen omdat het gewoon mijn stijl niet meer is (of nooit was), die gaan naar een puber waarbij het niet gek genoeg kan.
Het geeft mij echt een goed gevoel als er weer een potje leeg is. Aan het eind wil ik enkel de kleuren kopen waarvan ik nu leer die bij mij passen en bij mijn levensstijl.
Zelfde met make-up en kleine proefmonsters van van alles en nog wat, het is soms leuk om te zien hoeveel je daarvan in een maand kan gebruiken.

Marjo

Berichten: 37250
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-19 17:41

Shanna schreef:
Mijn boekenkast blijft ook mooi gevuld, ik hou van boeken en de uitstraling van een gevulde boekenkast.. Ik heb niet eens een ereader! Mijn tablet gebruik ik enkel als digitaal portfolio _O-
Zekers in een verder vrij leeg huis met dichte kasten breekt het het “steriele” een beetje!

De lege planken in mijn boekenkast zijn gevuld met foto’s en wat mooie bewaardingen (het houten loopeendje van mn vriend bijvoorbeeld).

Ja een volle boekenkast is wel mooi, daar kan ik ook juist extra van genieten! No way ook dat ik de boeken die ik nu heb wegdoe, en zoveel heb ik er nog niet eens.

Wel gooi ik magazines sneller weg. Die wilde ik vroeger nog wel eens veel te lang bewaren. Maar die gaan nu na lezen bij het oud papier.

Eilish
Berichten: 3018
Geregistreerd: 01-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 18:06

Ik woon op 35 m2, dus ik ben continue aan het ontspullen :+ Volgend jaar ga ik verhuizen, naar hopelijk een woning van 50 m2.

Maar ik wil voordat ik verhuis mijn spullen uitzoeken. Wat dat betreft is een verhuizing een goede gelegenheid om te ontspullen. Ik ben nu al bezig met opruimen, zodat ik het een beetje kan uitspreiden en hoef ik niet alles in 1 keer uit te zoeken. Maar opruimen is eigenlijk maar het halve werk, het is ook goed opletten op wat er binnenkomt aan spullen.

Cadeutjes en spullen met emotionele waarde vind ik lastig om weg te doen. Ik voel mij dan vaak schuldig tegenover degene die het aan mij gegeven heeft, maar ik probeer mij daar wel overheen te zetten als ik iets echt niet (meer) wil hebben. En eigenlijk wil ik geen (niet zelfgekozen) spullen meer krijgen als kado, maar dat vind ik nog wel een stap om tegen mensen te zeggen. Van spullen met emotionele waarde maak ik een foto voordat ik het weggooi.

Hier geen boekenkast trouwens, want ik koop geen boeken. Ik lees ze op mijn ereader en vroeger leende ik bij de bieb.

Ik heb het eerste boek van Marie Kondo gelezen, haar serie op Netflix gezien en de serie "Consumed", ook op netflix.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 18:31

Eilish schreef:
Cadeautjes en spullen met emotionele waarde vind ik lastig om weg te doen. Ik voel mij dan vaak schuldig tegenover degene die het aan mij gegeven heeft, maar ik probeer mij daar wel overheen te zetten als ik iets echt niet (meer) wil hebben. En eigenlijk wil ik geen (niet zelfgekozen) spullen meer krijgen als kado, maar dat vind ik nog wel een stap om tegen mensen te zeggen. Van spullen met emotionele waarde maak ik een foto voordat ik het weggooi..


Mijn vrienden en familie weten inmiddels dat ik liever een ervaring krijg dan een cadeau. Of gewoon geld...veel fijner dan cadeau’s die je niet wilt.

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 18:45

Ik ben ook sneller geneigd tegenwoordig iemand mee uit eten te nemen of een consumptie goed te geven wat bij de persoon past, zodat de ontvanger niet met een blijvend product blijft zitten.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:14

Ik wil gaan ontspullen. Probleem: ik zie geen begin en geen eind.

Vraag: waar laten jullie de spullen die naar kringloop/ naar de stort moeten? En belangrijker, waar laat je de goede spullen voor verkoop of donatie? Ik maak dan automatisch weer ergens anders troep.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:22

Ik sla het tijdelijk op op de logeerkamer totdat ik tijd heb om het weg te brengen.

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:27

Indien ik het via marktplaats/Facebook wil verkopen/gratis weggeven dan maak ik gelijk foto’s en maak dezelfde dag nog een adv aan.
Zeker bij gratis weggeven wordt het diezelfde avond vaak al opgehaald.

Voor kleding/textiel wat weg mag heb ik een bin in de slaapkamer waar ik het in op sla.
Vuilstort afval wordt bewaard in het schuurtje tot er genoeg is voor een ritje.

Producten waar ik gelijk al een persoon voor weet om aan te geven, neem ik mee als ik die persoon zie of stuur die persoon eerst een foto/berichtje of ze interesse erin hebben.

Uiteindelijk wil ik zo weinig spullen nog weg te hoeven doen dat een kist/doos in de schuur volstaat om het in op te slaan en wanneer vol deze weg te brengen.

Suzanne F.

Berichten: 49278
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:31

Ik doe het in vuilniszakken en deze zet ik op de logeerkamer tot ik die week naar de kringloop ga.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 19:44

@cobiie die doos... dat is best een idee!

Ik ben al bezig om steeds vaker dingen even na te lopen.. dan is het ook iets minder werk. Ook hebben we eens in de zoveel tijd een vriendinnen muddag/avond om te ruilen. Dan ga je ook alles kritisch langs. Regel is wel... alles wat overblijft gaat naar de kringloop oid. En probeer dan altijd met minder weer terug te komen.

cobiie

Berichten: 7308
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 20:31

Hier in het dorp hebben ze een aantal vrijwilligers die voedsel/kleding/speelgoed verdelen onder mensen die het heel goed kunnen gebruiken. Daarvoor kan je bij een winkel spullen afgeven (wat daarom makkelijk is te combineren met boodschappen doen), daar ging best wat naartoe aan ongebruikt voedsel en een overschot aan gekregen knuffels.
Heerlijk om je voorraad kast/la vrij te zien van de spullen die je toch niet ging gebruiken.
Ook worden er in het dorp handdoeken/lakens ed verzameld voor zeehonden opvang volgens mij, ook asiels zijn vaak blij met oude handdoeken ed.

Esther_

Berichten: 3999
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 20:54

@_lorette_: een tip, kleine stapjes en niet gelijk uren achter elkaar. Een lade of kast per keer, werkt goed. Als je teveel in een keer doet, wordt het alleen een grotere bende en zakt de moed in je schoenen.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:16

Ik merk dat ik er gewoon weer aan over ga geven, ik ga zometeen de tafel leegruimen en weggooien wat wegkan!

Wat gaat er weg?
Een hondenriem die ik nooit meer geruik, een waterzakje wat ik ooit kreeg en nooit gebruik, paperassen die ook digitaal te vinden zijn, een bloembak met verdorde bloemen op de tafel, bakje gaat naar kringloop.

Voor de kringloop, een oude hondenmand, 2 zakken kleren die al een tijdje in de weg staan, aardwerken bloembak.

Reorganisatie van mijn bak voor in de auto, weg wat oud, vies of kapot is.
En deze gelijk in de auto gezet, waar ik hem nodig heb.

_Lorette_

Berichten: 12097
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:38

Bij mij gaat het wel wat verder dan wat vuilniszakken. Maar goed, moed houden en dappere beslissingen nemen... :+

Ceetje_bokt
Berichten: 5173
Geregistreerd: 01-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-19 21:42

Tip voor dierenspullen, oude handdoeken of dekens: het plaatselijke asiel is er vaak erg blij mee. Vind ik persoonlijk leuker dan naar het naar de kringloop te brengen.
Als ik eenmaal begin met opruimen dan sla ik vaak zo door, daarom durf ik soms niet :D

Suzanne F.

Berichten: 49278
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 06:57

_Lorette_ schreef:
Bij mij gaat het wel wat verder dan wat vuilniszakken. Maar goed, moed houden en dappere beslissingen nemen... :+


Met elke week 2 vuilniszakken kom je er ook. :j
En anders een keer de paardentrailer voorrijden en vol laden en naar de vuilstort of kringloop.

marjannuh
Berichten: 138
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: urk

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 11:05

Wil hier ook graag ontspullen.
Vooral de logeer kamer waar onze dochter in de toekomst naar toe gaat verhuizen. Staan nog allemaal spullen ongebruikt in de kastjes van 4 jaar terug toen we trouwden.
Dus eerst dat kamertje ontruimen en dan proberen elke dag iets weg te gooien

magda_90
Berichten: 32281
Geregistreerd: 24-09-06

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 13:00

En ruim per thema op. Eerst bijvoorbeeld kleren, dan decoratie dan boeken etc. Niet per kamer gaan opruimen.

Eliana

Berichten: 5456
Geregistreerd: 14-03-03
Woonplaats: Ridderkerk

Re: Ontspullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 13:13

Ik heb nu het boek van Marie kondo uit de bibliotheek gehaald ik ben benieuwd :).
Vanmorgen alvast een pop, jurkje, notenhouten snijplank en flessenwarmer bij de kringloop gebracht.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-19 23:04

Vandaag in de gangkast gekeken, een kleine hondenmand, een oude tas die wel mooi nog is, een kattenreistas, een oud windscherm....
Morgen verder met deze kast.