Welke bomen voor authentieke boswal?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Welke bomen voor authentieke boswal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 17:39

Driekwart jaar geleden hebben wij ons huis gekocht. Mooi plekje midden in het niks en geen buren. Maar het erf is altijd bedoeld geweest om enkel te maaien voor hooi. Geen enkele aankleding qua bomen aan de drie zijden. Daar willen we nu een bomenwal planten.
Doordat we geiten en paarden hebben wordt het geen eik en ook geen esdoorn.
Berk lijkt ons leuk maar enkel berken ook zo saai.
Heeft iemand tips voor diervriendelijke grote bomen voor een leuke boswal?

Afbeelding


Afbeelding

Er staan al een aantal bomen maar staan niet op ons er en wil de buurman op den duur verwijderen.

VogeltjeM

Berichten: 3751
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Welke bomen voor authentieke boswal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:46

Wilgenbomen! Groeien snel en de paarden kunnen het snoeisel eten.

Amyyy

Berichten: 3498
Geregistreerd: 05-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Welke bomen voor authentieke boswal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:52

Kijk welke bomen er in de omgeving staan en maak daar een mengsel van. Het is nogal afhankelijk van de grondsoort en grondwaterstand bijv. Of een boom het goed doet.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:53

Ik heb hier meidoorn staan.
Worden ook wel groot als je niet snoeit :=
De paarden snoepen er af en toe van, de bloemen ruiken heerlijk en de bessen zijn in het najaar een lekkernij voor de vogeltjes !
Ze prikken wel een beetje :')

En als je zelf kruidig aangelegd bent, kan je er tinctuur of gemakkelijker thee van maken.
Goed voor hart en bloedvaten :Y)
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 10-10-19 17:56, in het totaal 1 keer bewerkt

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:55

Wat 'authentiek' is verschilt per locatie. Houd er ook rekening mee dat de verschillende soorten bomen hun eigen behoeften en eigenschappen hebben. De ene boom heeft bijvoorbeeld een voedingsrijke vochtige bodem nodig en verdraagt wel vorst, maar kan niet goed tegen harde wind, en bij een andere soort is dat net andersom. Het is dus handig om met lokale omstandigheden rekening te houden. Organisaties zoals landschapsbeheer willen vaak wel gratis advies komen geven. Soms kun je subsidie krijgen, maar dat ligt er ook maar net aan waar je woont.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 17:56

Ik zou eerst eens informeren wat er plaatselijk is toegestaan. Vaak is het aanleggen van (veekerende) hagen en houtsingels/boswallen op landbouwgrond niet zonder meer toegestaan.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:02

Je zit op de Friese klei als je woonplaats klopt. Berk is dan niet voor de hand liggend, dat is meer een boom voor zandgrond.
Es (Fraxinus excelsior), els (Alnus glutinosa) - heeft wel wat nattere grond nodig, beuk (Fagus sylvatica), haagbeuk (Carpinus betulus), walnoot (Juglans regia), tamme kastanje (Castanea sativa), populier (Populus - stuk of honderd soorten) en hazelnoot (Corylus avellana) zouden mogelijkheden kunnen zijn.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Welke bomen voor authentieke boswal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:15

Wat een luxe, Coby :)

Ik dacht altijd dat de beuk (en ook sommige soorten walnootbomen) giftig zijn voor paarden?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:15

Als je vrije keuze hebt zou ik gaan mixen. Walnoten (per 2 of 3) insectwerend en lekker. Wat wilg, wat beuk, wat berk, misschien tamme kastanje (ook lekker), eventueel meidoornhaag vlechten of laten vlechten tussendoor als lage windkering.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:18

Bedenk trouwens ook dat veel soorten héél groot worden en sommige behoorlijk snel. Zo zitten wij een beetje met de populieren van onze voorgangers in de maag. Die zijn eigenlijk een maatje te groot voor ons zelf om te kappen (denk aan 30 meter en hoger) en beginnen nu van ouderdom (en zo oud zijn ze nog niet eens) af te breken. Als je dit soort werk moet uitbesteden word je echt niet vrolijk van de kosten. Sommige soorten kun je zelf in toom houden door te knotten. Naast wilg geldt dat bijvoorbeeld ook voor els. Beuken zijn daar bijvoorbeeld dan weer niet geschikt voor. Onder sommige soorten wil bijna niets groeien, soms zelfs gras niet. Ook iets om rekening mee te houden als je niet zoveel gras hebt.

En in aanvulling op oomens: vraag niet alleen of je ze mag planten, maar zoek ook uit of je ze indien gewenst weer zou mogen kappen. In sommige gevallen geldt een herplantverplichting.

Mocht dit negatief klinken, zo is het niet bedoeld. Ik zou onze boomsingel niet willen missen. Maar onderschat het allemaal niet.

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Welke bomen voor authentieke boswal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:20

Wij hebben wilgen als boomwal en op het snoeiwerk na bevalt het goed! zijn stevige bomen.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 18:27

Dank voor alle tips! Landschapsbeheer is een heel goede. Stekels hebben we al van al die irritante bramen en moet maar niet.
Wij zitten in Friesland inderdaad maar dan wel op droge zandgrond. Sloten rondom op drie zijden. Sloten staan nooit droog gelukkig ook niet in de zomer. 1 sloot is de ‘tochtsloot’ en staat altijd hoog.
Het waait hier altijd stevig. En ‘s zomers veel zon zonder schaduw. Vandaar ook graag bomen voor schaduw.
In de voortuin willen we graag twee kastanjes. Deze staat bij de ingang van ons erf. En mag niet gekapt worden door de gemeente terwijl deze heel pittig is qua werk :(
Afbeelding

Een hele luxe Oscar. Maar..... met full time baan van beide snak ik soms wel naar een pensionstal all in;)

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Welke bomen voor authentieke boswal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:29

Ja, dat snap ik. Het ziet er fantastisch uit en het is vast een geweldige plek, maar wel eentje waar je altijd bezig bent en waar het werk nooit af is.

Ik vond net nog een lijstje op internet waarin vermeld staat welke bomen giftig zijn voor paarden (voor geiten zal er ook vast wel wat te vinden zijn), dit is de link:
https://www.paardenarts.nl/kennisbank/g ... -struiken/

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 18:33

Dank voor linkje! Geiten denk ik wel beetje hetzelfde zo’n beetje.
Klopt helemaal altijd werk. En dat was wennen en incalculeren dat er geen speciale borders met bloemen komen anders dag en nacht in de tuin ;)

En in de winter heeeeel stil en heeel guur . Moet je tegen kunnen en was even wat harder worden op jezelf.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:33

Wilgen , hazelnoot ertussen. Paarden vinden hazelnoot blad en tak lekker. Hazelnoten kun je struiksgewijs laten groeien , als boom of helemaal terugsnoeien in het najaar. Vooral omdat je op de vlakte zit is dit wel een goede windvanger .

criollo_yess

Berichten: 1074
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:42


Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 18:43

Ja, als je aan veel borders ed. gaat beginnen dan kun je je wekker nog vroeger zetten want dat geeft ook weer extra werk.
Hier in de regio (ik weet eigenlijk niet eens zeker of het iets regionaals is?) loopt momenteel een subsidieregeling met veldbloemen. Dat zou misschien ook nog wel wat kunnen zijn. Geen borders, onkruid en onderhoud maar wel de gezelligheid van bloemen :)

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Welke bomen voor authentieke boswal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 19:04

Dank voor de paardenplant. Wist ik niet..!
Denk dat subsidie lastig wordt. Heb vorige jaar Natuurmonumenten benaderd ivm veldbloemen. Hier een zandpad van 2 km met aan 1 kant enkel natuur. Dacht das leuk zij gaan zaden regelen. Ik zorg voor het zaaien. Allemaal groei en bloei. Maar wilden ze niet aan meewerken. Ik kon wel donateur worden :(

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Welke bomen voor authentieke boswal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-19 19:04

Wilgen en hazelnoot ga ik speuren !

DubbelFun

Berichten: 88672
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Welke bomen voor authentieke boswal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 09:15

Bomen zijn mooi, zonder meer en ze hebben zeker hun voordeel qua schaduw etc. Maar bedenk je ook dat bladeren afvallen en nootjes etc in grote getallen voor beesten niet gezond zijn.
Verder brengt het heel veel werk met zich mee, waar je misschien niet op zit te wachten.

Persoonlijk heb ik een kleine PP waar de paarden 4 a 5 maanden van het jaar niet op kunnen vanwege vallende noten en blad én daar kwam dit jaar ook nog eens de eikenprocessierups bij ;(