Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 7 [ 175 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Internetbankieren hoe probleem op te lossen? Andere bank?

 
Profiel   

Destination schreef
Anders heel knullig de computers in de openbare bibliotheek gebruiken? Ik meen me te herinneren dat je daar ook gewoon kon internetten?

Slecht advies, die netwerken zijn niet altijd even veilig, ik zou nooit internetbanieren vanaf een openbare computer.

Bel de ING anders eens, en leg het verhaal uit. Vragen staat altijd vrij.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 17:34 



 
Profiel   

Helaas kan de ipad van mijn moeder ook de laatste updates niet meer aan. Ze baalt er erg van, want kan nu niet meer zelf bankieren bij ABN AMRO. De ipad is nog prima en Oma (80) kan er mee doen op het internet wat ze wil.
Ik had al gevraagd of ze geen fonds hebben voor oudere mensen die door recente updates niet meer kunnen bankieren. Maar daar beginnen ze niet aan. }:)
Een nieuwe ipad is duur en ze heeft hem niet nodig. Maar nu heeft ze net als jij eeñ bankier probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 17:36 



 
Profiel   

En toch snap ik de TS heel goed!

Ik ben zelf 25 en echt niet schuw van wat technologie, maar zelfs mij gaat het soms wat te ver met wat bedrijven/ instanties eisen wat betreft apparatuur.

Bijvoorbeeld digid: daar kon je jaren lang gewoon met gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Voor bepaalde instanties moest er een sms code verstuurd worden. Daar had ik al een graf hekel aan want mijn moeder heeft ooit mijn digid aangevraagd dus haar telefoonnummer stond er nog in, ik kon dus nooit met sms code inloggen zonder contact met mam (Dit heb ik gelukkig weten te wijzigen, maar was niet gemakkelijk om te doen)

Nu eist digid dat je minimaal 2 schermen bij de hand hebt om je mobiel te kunnen koppelen. Wat als je geen 2 telefoons/ laptop enz hebt? Dan heb je dus een probleem!

Maar goed, eenmaal met 2 schermen je mobiel gekoppeld denk je dat het nu klaar is en je dus met de digid app kan werken, dat werkt dan ook prima, is het niet dat je zonder waarschuwing of aankondiging ineens weer opnieuw moet koppelen -:(- en altijd precies op het moment dat je de digid nu nodig hebt en natuurlijk geen 2e scherm bij de hand hebt. -:(- -:(-

Dit is me dus al meerdere keren gebeurt en het is niet tof dat je dan niets meer kunt.

Vandaag kwam ik erachter dat MijnPin MyPos (waar ik een pinautomaat heb ivm een webshop) ook ineens een verplichte app heeft. Zonder app kan je niet meer inloggen op de website op de pc/ laptop. Gewoon absurd dat zn bedrijf je verplicht een super moderne smartphone te hebben/ kopen.

Ik ben voor technologie, maar absoluut tegen teveel updates en verplichtingen vanuit bedrijven/ instanties.

Je bent nu gewoon verplicht een moderne laptop/ pc te hebben en iedere 2 jaar €400 voor een smartphone neer te tellen want je oudere model wordt gewoon niet meer ondersteund.

PS, MijnPin wist me vandaag te vertellen dat de ABN binnenkort helemaal stopt met de Identifier en je alleen nog maar bij je bankrekening komt met een mobiele app en een moderne laptop/ pc.

Dus inloggen op gewoon alleen een pc / laptop is dan van de baan -:(-

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 17:38 



 
Profiel   

Los van het feit dat dat geen zin heeft. Dat was het eerste dat ik gedaan heb. Vandaar dat ik ga nadenken of een nieuwe te doen is. Kan alles naadloos overgezet worden. Bij kpn een 32 en een 128 gb gevonden. Nieuwe hype is kennelijk een waar simkaart inkan. Die met alleen wifi zijn flink goedkoper geworden. Ja weer een iets ouder model (2018)maar voor mij voldoende en mijn antislip stuiterhoes kan er weer omheen.

Janouk dat had ik inmiddels om me heen afgelopen dagen ook al begrepen, best veel mensen zitten dadelijk met een flink probleem en weer een stuk zelfstandigheid dat mensen kwijt raken. Niet alleen ouderen ook minder bedeelden financieel krijgen nu langzaam steeds meer een probleem. Volgens de dame aan de telefoon zou ik de tweede pas zijn die het meld aan ze. Geloof ik eerlijk gezegd niet zo veel van

Mvdende, ben je ook klaar mee met pinnen dan. Digid weiger ik de app te gebruiken, log alleen in op de site met ww en password. Ik heb geen zin om mobiel erbij te pakken, te klein scherm en hij wordt alleen gebruikt voor bellen sms beperkt messenger en beperkt internet, mijn verbruik is 200 mb per maand als ik los ga. :')

Weet dan abn met q code aan het strooien is, andere banken ook al. Zou ja dan moet je dus idd een tweede scherm hebben. Q code op een scherm niet te scannen zonder tweede internet scherm. Hoop dat ze daar lang mee wachten.

Bescherming snap ik, maar mensen op deze manier eerst tot iets dwingen om daarna je te verplichten steeds opnieuw nieuwe duurdere apparaten te kopen terwijl het oude nog goed werkt. Dat is ook nog eens milieuonvriendelijk.

Ik ken door deze ontwikkelingen helaas best wat mensen die hierdoor hun zelfstandigheid kwijt raken en bankzaken of andere dingen moeten laten doen door iemand anders omdat ze de techniek niet beheersen of niet kunnen betalen domweg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 17:38 



 
Profiel   

Maar... ik snap het probleem wel. Ook bij andere banken is niet alle functionaliteit via de app te vinden, en moeten sommige dingen via de site, en als die site vervolgens niet werkt via een tablet....
Daar worden wel iets te snel mensen buitengesloten.

Ik heb mijn vorige telefoon (windows phone, zo fijn) weg moeten doen omdat er niets meer ondersteund werd. Niet omdat 'ie technisch niet meer voldeed. Ook de verhalen over apparatuur waar al vrij snel geen updates meer voor zijn, of updates die nadelig zijn voor de oude apparatuur (geheel per ongeluk uiteraard. Echt.) zijn niet nieuw.

Dus naast tips voor Karuna is het wel degelijk een probleem. Zowel voor mensen met niet zoveel geld om elke keer up to date te blijven (zelfs 50 euro voor een wegwerptelefoon op android is significant als het steeds terug komt) als voor de wegwerpcultuur als geheel.

En ik zou dit best een onderwerp vinden voor Kassa. De toegankelijkheid, de eisen die we nu (onduidelijk) stellen aan waar mensen digitaal over moeten kunnen beschikken. Er wordt aanzienlijk sneller gesneden in de beschikbaarheid dan er tijd is geweest om goed een alternatief op te bouwen. Zelfs voor minder dan 50 euro, en dat je er dan 2 jaar mee zou kunnen doen, is het toch een euro per maand extra. Voor de meeste mensen geen probleem, maar voor sommigen dus wel.

(Desondanks denk ik dat je als individu toch niet veel ruimte hebt om te wachten tot we dit systematisch hebben opgepakt. Dus toch een wegwerptelefoon, of een oude laptop van iemand anders. Maar ook wellicht contact zoeken met Kassa, Wij Staan Op, of drempelvrij.nl ? Want het is een toegankelijkheidsissue.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 17:48 



 
Profiel   

Mee eens hoor. Het is ook bizar dat dingen die in principe gewoon nog werken afgedankt moeten worden om dit soort redenen. Is gewoon zonde.

Karuna, sorry, ik had niet meegekregen dat een telefoon geen optie is. Gaat dat om elk type normaal formaat telefoon, of heeft het met het besturingssysteem te maken? Als een gewoon formaat met Android een optie is, dan wil ik wel even voor je kijken of ik nog iets bruikbaars heb liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 17:58 



 
Profiel   

Lief. <3 Het is het formaat vooral. :)

Voor overzichtelijkheid en leesbaarheid is ipad schermmaat (dus niet de mini) de minimale maat die ik nodig heb wil ik iets goed kunnen ontcijferen. Daarnaast om het handig te houden -O- sommige schermen zijn niet goed leesbaar voor me ivm reflectie of scherpte. Bv samsung en lenovo tablet is voor mij gewoon niet te doen. :n. Ook moet contrast en scherpte goed in te regelen zijn.

tv geeft zelfde probleem. Dat was ook nogal een zoektocht voor ik een fijn mat niet reflecterend scherm gevonden had. Ik heb nog een bejaarde laptop liggen maar zelfde probleem. Niet meer te updaten. En bruikbaarheid/gewicht is een reden geweest over te stappen op een lichte compactere tablet in gewicht. Ook al leverde dat minder leesvlak op.

Laptop op schoot doet me teveel zeer op mijn linkerbeen. Dan moet ik verplicht aan tafel zitten wat ik fysiek soms niet lekker kan. Nu bv verplichte bank/bedrust en met laptop had ik een probleem gehad. Leuk een veeleisend lijf 8)7

Vandaar de keuze dus voor ipad. Ook al zijn er goedkopere opties.

Edit te snel op enter gedrukt

Shadow dat zit me dus ook best dwars, vooral ook de opmerking ja dat doen we nu eenmaal en ja dat is uw probleem dat u zelf moet oplossen. :roll: daar vraag ik niet om maar enig besef dat een hoger hand genomen beslissing voor veel mensen grote gevolgen is en daar volledig overheen gestapt wordt.

Volstrekt bruikbare apparaten moeten verplicht afgedankt worden, de crash van mijn oude ipad was voor mij ook te toevallig. Net nieuwere versie uit en o wat raar de oude is echt helemaal onherstelbaar gecrashed. >;)

Mensen worden gedwongen flinke kosten te maken willen ze nog zelfstandig kunnen blijven doorgaan met hun zaakjes regelen. Ik ken best veel mensen die alleen al de techniek niet baaskunnen en met moeite een openklap telefoon kunnen bedienen. Geen mailadres hebben, laat staan een computer of wat ook. Die moeten echt alles door anderen laten doen daarin. Toen de kabeltv stopte waren ze echt hulpeloos. Opeens twee afstandsbedieningen om tv te kijken ipv een. :(:) mensen die verder goed bij hun hersens zijn maar gewoon geen enkele feeling hebben voor techniek. Die dan weer misbruikt kunnen worden door "aardige" mensen die iemand bankrekening ingemerkt leegplukken beetje bij beetje bijvoorbeeld.

Dan de grote groep nog van mensen die geen geld hebben om weer een nieuw of tweedehands apparaat te kunnen kopen. Omdat eten of hun verzekering of huur toch belangrijker zijn dan het doen van bv bankzaken.


Laatst bijgewerkt door karuna op 09-10-19 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 18:35 



 
Profiel   

Je kan Chrome op je iPad zetten en dan de website weergeven in desktop versie met je scherm gedraaid (liggend). Dan wordt het al een stuk beter...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 18:41 



 
Profiel   

Marlinde, heb je de screenshot gezien die ik had neergezet? Dat is daarmee het maximale dat haalbaar is kwa overzicht. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 18:44 



 
Profiel   

Hier hetzelfde probleem met de ING app op mijn iPad. Die update niet meer want te oud maar daardoor kan mijn ING app dus ook niet meer updaten. Nu heb ik gelukkig mijn pc nog ernaast en een iets nieuwere telefoon dus kan daar gebruik van maken maar het is gewoon heel triest dat de wegwerp cultuur zo gestimuleerd word op deze manier. En ondertussen maar roepen dat men duurzamer moet leven :roll:

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 20:21 



 
Profiel   

karuna schreef
Marlinde, heb je de screenshot gezien die ik had neergezet? Dat is daarmee het maximale dat haalbaar is kwa overzicht. -O-

Dat was op Safari toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 20:31 



 
Profiel   

Chrome geeft zelfde beeld ook

Maar ik ben dus duidelijk niet de enige die er om meerdere redenen flink van baalt. -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 20:44 



 
Profiel   

Ik heb al eerder de oplossing gegeven om met je huidige iPad door te kunnen. Je hebt blijkbaar nog een oude laptop, daar kan vast wel iTunes op. Probleem opgelost.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 05:25 



 
Profiel   

Ik begrijp eigenlijk sowieso niet waarom je je bankzaken wilt doen via een apparaat waarop belangrijke systeemupdates al lange tijd bewust niet zijn gedaan?
Die updates zijn er deels om ontdekte kwetsbaarheden in je systeem te verhelpen. Wat je nu doet is dus eigenlijk je bankgegevens verwerken op een apparaat waarvan allerlei bekende achterdeuren open staan voor kwaadwillenden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 06:02 



 
Profiel   

Mijn oude moeder liep tegen hetzelfde aan met haar tablet.

Oplossing:

Rechtstreeks naar de website gaan van de bank en via de website naar internetbankieren

Of

Mobiele Android telefoon. Deze update wel. Ik heb mijn moeder mijn oude mobiel gegeven en voor haar de app geïnstalleerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 07:07 



 
Profiel   

Heb je een ING kantoor in de buurt? Dan kan je daar internetbankieren. Weliswaar binnen openingstijden en je moet er naar toe, maar misschien iig tijdelijk een oplossing? :)

Ik erger me ook aan de steeds nieuwe apparatuur en ook het feit dat ervan je verwacht wordt dat je het allemaal wel snapt.
Choiix ik moet bijvoorbeeld een beetje lachen om jouw goedbedoelde "simpele" oplossing: voor mij kun je het nl net zo goed in het Chinees schrijven, ik heb geen flauw idee waar je het over hebt. Dus zou ik dat advies krijgen dan zou ik er niets mee kunnen doen.

Tegelijkertijd ben ik het er wel mee eens dat je er niet onderuit komt en dat het ook niet verstandig is om op verouderde apparatuur te blijven werken.
Maar ja iets nieuws aanschaffen moet je je maar net kunnen permitteren -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 07:37 



 
Profiel   

Het is opzich logisch dat de nieuwe updates moeten worden gedaan. dit heeft namelijk ook te maken met de beveiliging van je ipad. als deze verouderd is, is de kans op ongewenste bezoekers nu eenmaal groter, en dat moet je niet willen, zeker niet met bankieren.

Wellicht is IUsed een optie? heb ik toen een mooie ipad op gekocht. Oude verkopen en dan heb je relatief weinig betaald waarmee je weer een paar jaar vooruit kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 07:46 



 
Profiel   

Celiien schreef
Het is opzich logisch dat de nieuwe updates moeten worden gedaan. dit heeft namelijk ook te maken met de beveiliging van je ipad. als deze verouderd is, is de kans op ongewenste bezoekers nu eenmaal groter, en dat moet je niet willen, zeker niet met bankieren.

Wellicht is IUsed een optie? heb ik toen een mooie ipad op gekocht. Oude verkopen en dan heb je relatief weinig betaald waarmee je weer een paar jaar vooruit kan.


Het is alleen zo jammer dat ze gewoon stoppen met updates na een paar jaar. Mijn iPad is een jaar of 7 oud gok en krijgt gewoon geen updates meer terwijl hij het prima aan zou kunnen.
Nu word hij gewoon opgebruikt en komt er gewoon geen nieuwe meer maar als je er van afhankelijk bent is dat toch wel zuur.
Waarom alles na een paar jaar buiten spel zetten terwijl hij gewoon nog prima werkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 07:51 



 
Profiel   

Choixx dan loop ik nog steeds tegen ruimte gebrek aan. De vorige update neemt al veel van mijn geheugen weg. Een update betekent een up to date ipad waar ik verder niets meer op kan zetten. Waar ik dan ook niet veel aan heb. Ik durf gebruiken aan ivm de erg goede firewall die ik heb. Heb er goed overleg gehad met provider en ik heb nog net de software versie die veilig te gebruiken is. Dus geen onveilige wifi hier gelukkig. Gebruik hem ook nergens anders dan op twee adressen met dezelfde provider.

Ll de beide opties zijn al besproken. Telefoon is te klein scherm voor mijn zicht. En ja de website versie is nu net het probleem. Die werkt niet fatsoenlijk voor tablet en vereist een laptop of pc.

Bankkantoren in de buurt. Kijkt rond, kijkt nog eens rond _O- nope :n . We hadden ooit abn (feestelijk als eerste heropend na de groots aangekondigde huisstijl wijziging, 4maanden later was het dicht). Ing (weg zelfs de pinautomaat daarvan is verdwenen). Rabo was er tot voor kort (nu alleen twee uur uur week alleen voor hypotheek gesprekken). Regiobank huist alleen een makelaarskantoor in. Dichtbijzijnde bank nog in werking is de abn een kleine 20 km van hier. Beroerd bereikbaar maar parkeren op eigen terrein. De rest is nog verder weg of midden in een groot stadscentrum met onmogelijk parkeren.

Vannacht besloten een nieuwe ipad (nou ja nieuw, tweede kans dus, met volle garantie bij erkend veilig bedrijf :j ) aan te schaffen. Met flink zoekwerk een 128 gb gevonden die ik nog net kan betalen. Ouder model 2018 met alleen wifi meer is niet nodig, net zo snel of langzaam dan wat ik nu heb. Zelfde variant in grootte maar met 10 keer meer geheugen. En ik ga gebruik splitsen tussen twee ipads dan maar. Mijn oude als camera, foto opslag. De nieuwe echt voor gebruik van de rest.

Maar ben wel van plan dit te gaan aankaarten ergens waar ze er mogelijk verder mee kunnen om eens openbaar ter sprake te brengen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 07:54 



 
Profiel   

Lang leve de Rabobank. Gelukkig nooit problemen mee qua internetbankieren! *\o/*
Maar momenteel heb ik ook last van problemen met de ABN website. Ik kwam er achter dat ik een vergeten ABN rekening heb en daar zal ik nu dus wel op in de min staan gezien de servicekosten die er maandelijks af gaan.
Maar de pas is inmiddels onbruikbaar (niet meer geldig) en de website werkt ook voor geen meter. De meeste kantoren zijn hier in de buurt gesloten dus je moet alweer 30 km verderop zijn voor een afspraak maken pfff.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 08:05 



 
Profiel   

Karuna, is zo'n kleine laptop met touchscreen niks voor jou, die je zeg maar kunt omklappen tot tablet? Dan kan je gewoon de websites blijven gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 08:07 



 
Profiel   

Dani daar heb ik vorige keer idd naar gekeken. Leek me de fijnste oplossing. Waren toen domweg te duur en nu eigenlijk in prijs vergelijkbaar met die tweede kans ipad. Dan gaat voorkeur uit naar naadloos overzetten van wat ik nu heb en veel meer geheugen. Verschil tussen 32 en 128 is geloof ik 60 euro dat is nog te doen. En ik ga ervan uit dat ik met 128 lange tijd vooruit kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 08:11 



 
Profiel   

Dat apparatuur na een aantal jaar niet meer kan worden geupgrade is niet zo vreemd, aangezien de apparatuur dan niet meer snel en modern genoeg is om het nieuwste systeem te kunnen draaien. Bij Apple draaien ze wel zo lang mogelijk updates; minimaal 6 jaar dacht ik. Android apparatuur wordt vaak na 2 jaar al niet meer ondersteund.
Apple installeert na die 6 jaar nog steeds beveiligingsupdates indien nodig. Mijn moeder heeft een iPhone 4s uit 2011 die nog steeds op iOS 9 draait (uit 2015), maar die is wel nog dit jaar geupdate (ios 9.3.6).
Dat is gewoon hartstikke veilig dus ondanks dat het een verouderde telefoon met verouderde software is.. Maar helaas stopte de Rabobank app dit jaar wel met de ondersteuning.
Android is heel slecht wat updates betreft, maar Apple doet wel echt zijn best om telefoons en ipads zo lang mogelijk te laten draaien. Maar als de banken daar niet aan mee doen dan houdt het op helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 08:11 



 
Profiel   

Ik had het onlangs met mijn telefoon. Mijn besturingssysteem was dan nog wel prima, alleen omdat het een oudere telefoon was kon ik van de 1 op de andere dag mijn bankapp niet meer gebruiken tenzij ik hem updaten, wat dus niet kon omdat mijn telefoon te oud zou zijn....

Dit heeft mij gedwongen om een nieuwe telefoon aan te schaffen (heb altijd sim lock vrije telefoons met een apart sim only abbo) terwijl mijn oude echt nog wel goed beviel.

Je wordt gewoon gedwongen door al die maatschappijen om dingen te vervangen voordat ze kapot zijn. Laatst mijn oude laptop weggebracht om een keertje te laten opschonen en er een japans/chinees achtig programma eraf te halen. Man van de service balie kon er niks mee. Ding is bijna 15 jaar oud.

Doet het nog prima (uiteindelijk voor mijn werk een snellere met app mogelijkheden gekocht) en wilde hem opschonen voor wat snelheid winnen zodat mijn Sims2 sneller kon opstarten (tussen laptop aanzetten en eindelijk het spel kunnen spelen zit een uur) maar uiteindelijk heb ik de laptop weer meegenomen. Zag het al gebeuren dat ze hem zouden slopen.

Ik zou inderdaad gewoon online een oudere laptop opzoeken en die dan gebruiken voor het online bankieren. Eventueel overstappen kan je kijken. Gewoon rond mailen bij de diverse banken. Welke nog een beetje gebruiksvriendelijk blijven. Ikzelf zit bij sns maar eigenlijk wil ik daar ook weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 08:18 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Dat apparatuur na een aantal jaar niet meer kan worden geupgrade is niet zo vreemd, aangezien de apparatuur dan niet meer snel en modern genoeg is om het nieuwste systeem te kunnen draaien.


Dat zijn gewoon keuzes hoor. Windows heeft bv zo'n 20 jaar backwards compatibility geleverd (op de desktopsystemen.)

Citaat
Android is heel slecht wat updates betreft, maar Apple doet wel echt zijn best om telefoons en ipads zo lang mogelijk te laten draaien. Maar als de banken daar niet aan mee doen dan houdt het op helaas.

En tegelijk is het wel ook Apple toch ineens nogal onduidelijke dingen misgingen: veel hoger batterijverbruik bv, crashes, waardoor een nieuwe ineens toch om de hoek komt kijken. Subtiele ontmoediging?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 08:48 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 7 [ 175 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen