Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

welke isolatie heb je gekozen?

 
Profiel   

Wij zijn aan het verbouwen en we zijn heel veel info aan het in winnen om energie zuinig te wonen en dus goed te isoleren.

Welke isolatie heb je gekozen, waarom, wat kostte het en ben je tevreden?

Wij hebben grotendeels dubbel glas, maar dat kan hier en daar wel vernieuwd worden eigenlijk.

De muren zijn deels geisoleerd, maar niet geweldig.

Dak zelfde. Nieuw dak, maar geen optimale isolatie nog.

Vloer is deels hout, deels beton. Alles moet eruit en gaan we nieuwe vloer in doen met een optimale isolatie.

Dan vraag ik me af hoeveel mensen nog tussenwanden en binnen deuren etc hebben aangepast? En ook de buiten deuren bijv??

Verwarming zijn we nog niet over uit. We hebben nog gas, maar het is misschien verstandig om daar vanaf te gaan. Zonnepanelen komen er vast ook, maar pas na het opnieuw indelen en de zolder begaanbaar maken.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 14:41 



 
Profiel   

Het huis waar ik nu in woon is geïsoleerd met piepschuim platen. Het staat midden in de polder en het resultaat is dat ik 's nachts de muizen hun piepschuim huizen hoor verbouwen.

We zijn bezig om voor mij een TuinHuis (Tiny house op beton) te bouwen, en daar hebben we gekozen om te gaan voor houtbouw met schelpenisolatie op de vloer. Omdat we gratis piepschuim platen konden krijgen voor het dak (kwam met een tweedehands schuilstal mee en moesten we anders naar het grofvuil brengen) beginnen we daar toch nog mee, maar ik zie het alsnog wel gebeuren dat we dat omzetten naar steenwol of glaswol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 14:53 



 
Profiel   

Alle ramen hr++ glas,
Buitenmuren deels spouwmuur isolatie deels voorzetwanden met glaswol ertussen
Dak van binnenuit met glaswol
Vloer drukvaste epdm, beton en dan dekvloer met vloerverwarming.
Plafond vol met glaswol

Alles zo voorbereid dat het in de toekomst eventueel alternatief verwarmd kan worden (van het gas af).

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 15:00 



 
Profiel   

Mijn vriend werkt in de kruipruimte isolatie :Y) wij hebben dus Drowa isolatie chips onder de vloer...
De rest is geïsoleerd met rockwool(wanden plafonds)binnenkort komt er nog spouwmuur isolatie...
Prijzen kan ik je niet noemen aangezien veel via mn vriend zn werk gaat :+
De rockwool hebben we zelf allemaal bij de hornbach gehaald

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 15:02 



 
Profiel   

Wij hebben een aantal weken geleden de spouwmuren laten vullen met glaswol. In november komen ze isolatiefolie in de kruipruimte plaatsen. De ramen waren gelukkig al dubbelglas, dus dat kan voorlopig nog wel ermee door.

Vloerverwarming wordt zo aangelegd dat die ook met een warmtepomp zou kunnen draaien (dikkere/andere slangen geloof ik). De CV-ketel hebben we alvast naar de begane grond gehaald, zodat die ooit eenvoudiger door een warmtepomp te vervangen zou zijn.

Er komt bij ons een nieuw dak op, dat zijn meteen geïsoleerde platen die ruimschoots boven de vereiste RC-waarde zitten. De plafonds hebben we geïsoleerd met PIR-platen, als is dat meer tegen het geluid dan warmteverlies.

Alles wat we nu doen voldoet ruimschoots aan de normen voor het subsidiepotje dat hier onlangs voor is vrijgekomen. Als je het wilt laten doen loont het zich ontzettend om verschillende offertes op te vragen. Bij ons lagen de offertes tussen de 3-7K voor de spouwmuren en kruipruimte.

De isolatie in de plafonds is B-keuze bij ons. Scheelde fors in de prijs, isolatiewaarde is hetzelfde en de platen zie je toch niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 15:11 



 
Profiel   

Uit welk bouwjaar is je huis ?
Wij hebben zelf een isolatiebedrijf, dus wellicht kan ik je wel wat tips geven.

Er is nu een subsidie op isolatie , dan moet je de isolatie laten doen maar kan heel interessant zijn. Met name bij dakisolatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 15:11 



 
Profiel   

Ik lees even mee. Hebben een tussenwoning uit 1912. Heb vorig jaar iemand over de vloer gehad om te kijken of we de kruipruimte kunnen isoleren. Hij raadde ons eps parels aan. Via internet lees ik daar verschillende dingen over, dat het zorgt voor vocht (onze kruipruimte heeft goede ventilatie) of dat het niet werkt. Ik twijfel dus nog wat we doen. Vind het anders een klap geld.

We hebben een vliering, een zolderruimte waar we alleen maar onze kerstballen en dergelijken opslaan. Zonde om te verwarmen. Dus ik wil heel graag de zoldervloer isoleren. Onze bovenverdieping is vrij koud en niet makkelijk warm te krijgen. Willen een nieuwe vloer met betere ondervloer gaan leggen, maar ik hoop dat de zoldervloer isoleren ook helpt.

Ik lees dus even mee wat anderen doen! Wij zijn zelf erg handig dus wil zo veel mogelijk zelf doen, maar van isoleren heb ik niet enorm veel verstand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 16:02 



 
Profiel   

Wij hebben geïsoleerd met vlaswol (niet te verwarren met glaswol). Dit is een natuurlijk product, gemaakt van vlas (plant). Het kost meer als glaswol of steenwol. Ons huis is van hout dus wij hebben met bijna alleen maar natuurlijke materialen gebouwd. Dit geeft een zeer prettig binnenklimaat, ik kan nu eindelijk kamerplanten houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 16:09 



 
Profiel   

Wij hebben ons jaren 70 huis net helemaal geisoleerd. Voor het dak hebben wij gekozen voor houtvezelplaten aan de binnenzijde. Dit isoleert zowel super voor warmte van binnenuit naar buiten, maar ook voor zoninstraling van buitenaf naar binnen in de zomer. Afgelopen jaar hebben wij met de hittegolven nog steeds best lekker koel binnen gezeten.

Als je isoleert met steenwol of piepschuim dan heb je wel dat je warmte van binnen naar buiten tegenhoud, maar in de zomer warmt het echt als een malle op omdat straling niet tegengehouden wordt. En het is ook nog een ecologisc :), maar dat was niet onze hoofdrede.

Verder hebben wij onze vloer geisoleerd met een dubbele laag reflecterende folie. Niet van die dubbele simpele folie, maar 7laagse folie met meerdere reflectielagen en dan dubbel. Hiervan konden we aan een mooi 2e hands partij komen waardoor het nog betaalbaar was.

Onze muren zijn "gevuld" met steenwol, althans op sommige plekken zit dat ertussen vanuit de bouw. Maar aangezien ik ernstig tegen ben op andere spouwmuurisolatie dan steenwol hebben we dat mooi zo gelaten en een isolerende stuclaag aan de binnenkant op de muren gezet. Dit was allemaal schoonmetselwerk, dus we wilden toch al stuccen. Dus nu een isolerende stuc gekozen. Voordeel van deze oplossing is dat de muren dampopen en de spouwmuur mooi droog.

Te vaak hebben mensen vochtproblemen door spouwmuurisolatie of doordat de muren niet meer dampopen zijn, waardoor water je huis niet uit kan. Als je dan geen actief ventilatiesysteem hebt, heb je heel snel vocht en schimmel in huis.

Al met al waren we voor een vrijstaand huis van ±80m2 voor het dak €1600 kwijt en voor de vloer €1600 op basis van zelf erin maken.

Voor de wanden waren we wel veel meer geld kwijt aangezien het niet alleen isolatie is, maar ook stuc. Hiervoor hebben we €9500 betaald, maar hebben we wel weer heel veel over. Dus als we beter berekend hadden, dan waren we denk ik €6000-7000 euro kwijt geweest. Maargoed, dit spul mag ook aan de buitenkant, dus dat gaan we komen jaar doen met het restant.

Ook wij hebben een heel fijn binnenklimaat doordat de luchtvochtigheid heel stabiel is. Dit is wel een voordeel van werken met natuurlijke materialen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 16:55 



 
Profiel   

Ons huis is van begin 1900 en heeft geen spouwmuren. Ooit buiten gestucd en binnen een soort stucplaten.
Pannen zijn nieuw en nieuwe platen vanaf binnen, maar inmiddels achterhaald.
Vloer is dus deels hout en deels beton, maar slecht gestort. Alles moet en gaat eruit.
Grotendeels alles dubbelglas, maar moet flink onderhoud of vervangen, afhankelijk wat er over blijft op dit moment van ons budget.
Binnen klimaat is niet optimaal. Natte ramen bijv. Ondanks wel ventileren, maar is niet optimaal nog.

Wij gaan meeste zelf doen en kunnen veel ook zelf of met behulp van een klus/bouwbedrijf.

Wie heeft ook iets aan binnen wanden gedaan? Dus niet de buitenmuren en deuren bijv?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 12:03 



 
Profiel   

Binnenwanden hebben wij niet gedaan, aangezien wij niet echt ruimtes hebben die we gescheiden van het huis willen houden. Wij hebben op de hele benedenverdieping vloerverwarming, die is wel in te regelen per ruimte maar gaat er wel vanuit dat je het hele oppervlak gebruikt om te verwarmen. Boven hebben 3 slaapkamers waar nieuwe radiatoren in komen, zodat we die koeler kunnen houden, maar we gaan die niet apart isoleren.

wel gaan we de zoldervloer nog isoleren, zo ver zijn we nog niet. We hebben echt maar een mini zoldertje, maargoed alles wat we niet hoeven verwarmen is meegenomen aangezien we een warmtepomp hebben. Dit gaan we doen door Isofloc tussen de balken te stoppen, dus tussen de zoldervloer en het plafond van de verdieping eronder. Dit kost maar heel weinig, dus dan maakt het niet echt uit.

Bij een woning zonder spouwmuren zou ik wel heel goed kijken naar wat je qua isolatie doet. Je moet wel zorgen dat je geen vochtproblemen gaat creëren door aan de binnenkant er iets tegenaan te zetten dat geen waterdamp doorlaat. Want dan ga je heel snel krijgen dat water dat door de steen komt opgesloten zit waardoor je schimmel in je isolatie krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 13:41 



 
Profiel   

Wij hebben in principe alles beneden en dan gelijk zolder. We gaan de vloer laten zakken en maken daar 2 kamers en douche en toliet en een dakkapel. We weten nog niet wat we gaan tegenkomen onder de vloer en boven ons plafond.

Hier zijn de buitenwanden gepleisterd of gestucd en dat is gewoon lelijk. Binnenwand in de woonkamer heeft een soort stucplaten. Inderdaad wel vochtig, maar hout en kit is ook jaren niet onderhouden.

Verwarming zijn we nog niet over uit. Nu CV, maar werkt niet optimaal. Wel jonge HR ketel, maar de cv is vreemd aangelegd.

Warmtepomp zie ik nog niet zitten. Luchtverwarming in ons vorige huis gehad en dat nooit meer. Infra rood bekeken, maar nog twijfels.
We willen wel van het gas af met het oog op de toekomst. Gaan echt niet nog een keer verbouwen straks.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-10-19 22:04 



 
Profiel   

sjouk_L schreef
Bij een woning zonder spouwmuren zou ik wel heel goed kijken naar wat je qua isolatie doet. Je moet wel zorgen dat je geen vochtproblemen gaat creëren door aan de binnenkant er iets tegenaan te zetten dat geen waterdamp doorlaat. Want dan ga je heel snel krijgen dat water dat door de steen komt opgesloten zit waardoor je schimmel in je isolatie krijgt.

dan werk je met een dampremmer aan de binnenzijde of impregneer je je gevel , dan heb je geen probleem met vocht.


Met je dak zou ik oppassen als er al een isolatie aan de binnenzijde zit.
Of dat eerst weghalen en opnieuw isoleren of anders van buitenaf gaan werken.
Als je een geïsoleerd dak vanaf de binnenzijde gaat isoleren dan leg je het dauwpunt verkeerd en kan je vocht in je constructie krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 08:29 



 
Profiel   

Infrarood hebben we hier op de badkamer en ik ben er niet tevreden over. Moet bijna de hele dag aan staan om een beetje effect te hebben en eigenlijk moet je er net recht voor staan / zitten om het te laten werken.
Een buurvrouw hier heeft infrarood verwarming in haar ramen. Die is nu met de leverancier in strijd verwikkeld omdat het veel meer aan stroom kost dan van tevoren gezegd werd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 09:32 



 
Profiel   

De zolder een stuk open gemaakt en het is deels een lastige constructie, dus gaan we even over nadenken. Er moet wel wat aan rot hout verwijdert. Dak zelf is goed en heeft isolatie. Ik zou alleen de binnenkant graag met andere platen afwerken.

Infrarood vind ik zoveel verschillende dingen over. Weet niet of we het aandurven, aangezien het nog best weinig gebruikt wordt en ik teveel mindere ervaringen lees.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 10:39 



 
Profiel   

Huis platgooien en opnieuw bouwen :+

Alle gekheid op een stokje, maar als je kijkt naar de kosten zou het misschien niet eens zo'n raar idee zijn.

Maar om antwoord te geven op je vraag:

Kijk eens naar ecologische bouwmaterialen. Je hebt geen spouw, die kun je aan de binnen- of aan de buitenkant creeeren. Daarmee inderdaad uitkijken met vocht. Je hebt als voordeel dat het waarschijnlijk bakstenen zijn, die wel vocht doorlaten. Ecologisch isolatiemateriaal zoals kalkhennep (is ook in blokken te krijgen), houtvezelplaat of schapenwol (duur) hebben als grote voordeel dat ze dampopen zijn. Dat betekent dat ze vocht opnemen en ook weer afgeven aan de buitenlucht. Je hebt hierdoor geen folie meer nodig en krijgt een fijner binnenklimaat. Metisse (gerecyclede kleding samengeperst in matten) is ook fijn om te gebruiken maar minder brandveilig als bijv kalkhennep of schapenwol.
Kalkhennep blokken zijn makkelijk te verwerken maar je kunt ook zelf de wanden maken met een los mengsel van kalkhennep als je dat graag wil (goedkoper). Voordeel is dat kalk hennep ook goed geluid isoleert.

De vloer zou ik, als je deze er toch uit gaat halen, misschien nog iets dieper uitgraven en dan dik isolatie met ook dik beton doen, en dan daarin vloerverwarming. Hoe dikker het beton, hoe minder je hoeft te stoken omdat het beton de warmte opneemt en lang vasthoudt, waardoor je een lagere temperatuur kunt aanhouden omdat er niet steeds bijverwarmd hoeft te worden.

Vloerverwarming zou ik wel aanleggen, dat is echt fantastisch! En je vloer gaat er nu toch al uit. Maar wel met buizen, niet elektrisch. Je gaat je anders blauw betalen. Wij hebben elektrische vloerverwarming in de badkamers, dat is wel echt fijn. Kwam beter uit als weer een grote radiator terug hangen en ik heb graag warme voetjes.

Je kunt ook eens kijken of je een houtkachel wil en dan een nemen die je aan kunt sluiten op je cv ketel. Dan verwarm je niet alleen de ruimte waar de kachel staat maar het hele huis. Doe er nog een buffervat tussen en dan kun je het ook voor het verwarmen van tapwater gebruiken en je hoeft minder gas te gebruiken omdat het water in het vat langer warm blijft en dus langer voor verwarming kan zorgen.

Zonneboiler met CV is ook een optie mits je goed op de zon ligt.

Er zijn nu (volgens mij doet Remeha dat) producenten die een normale gasketel leveren maar die dan zodra het gas eraf moet, een elektrische leveren. Of dat waar is, tja.

Zorg dat je koudebruggen (zoveel mogelijk) elimineert.

HR++ (of beter nog, triple glas) is ook goed, maar dan wel zorgen dat de kozijnen goed geplaatst zijn want anders waait de kou (en herrie) alsnog langs het kozijn naar binnen.

Luchtdicht is leuk en beter voor het isoleren, maar vergeet niet dat je ook verse lucht nodig hebt om te leven en niet allerlei schimmels in huis te halen.


Wij hebben mbi betonstenen, de spouw isoleren was geen optie, dan kan het vocht niet weg en blijft in de stenen zitten. Wij hebben de keuken en een deel van de rest van het dak met metisse gedaan. Fijn spul om te verwerken, prikt niet, en je kunt het gewoon zo verwerken, in tegenstelling tot bijv rockwool.

En zoek even naar isolatie subsidie, volgens mij is dat nog te krijgen als je 2 dingen tegelijk gaat isoleren. Ook voor zonneboilers is volgens mij nog subsidie te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 11:54 



 
Profiel   

superpony schreef
De zolder een stuk open gemaakt en het is deels een lastige constructie, dus gaan we even over nadenken. Er moet wel wat aan rot hout verwijdert. Dak zelf is goed en heeft isolatie. Ik zou alleen de binnenkant graag met andere platen afwerken.

Infrarood vind ik zoveel verschillende dingen over. Weet niet of we het aandurven, aangezien het nog best weinig gebruikt wordt en ik teveel mindere ervaringen lees.

dan zou ik eerder gaan voor een niet geisoleerde plaat , dan mag het namelijk geen probleem vormen.

Dit kan een interessante website zijn voor het verduurzamen van je huis.
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... -besparen/

en hier vind je de subsidieregeling die er nu is voor isolatie.
https://www.rvo.nl/subsidies-regelingen ... 9n-bewoner

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 12:37 



 
Profiel   

Dank je wel.

Neergooien en nieuw bouwen hebben we echt al vaker overwogen, maar dan wordt ons budget wel heel erg hard geraakt en zijn we redelijk beperkt wat dan mag en kan. Ook kost dat best veel tijd, die we elders moeten doorbrengen

Het lastige is dat we hier al wonen en per ruimte moeten aanpakken. Daarnaast doen we veel zelf en qua tijd zijn de subsidies lastiger.

Ze zijn hier een beetje bezig geweest met verbouwen/vernieuwen ooit, maar op een slechte manier. De binnenwanden zijn gewoon dicht gemaakt.
De ramen zijn dubbel glas, maar geen ventilatie. Je kan in de woonkamer slechts 2 ramen uitzetten.

Een deel is houten vloer en een deel beton. Beton betekent hier dat het gewoon erin is gestort en zo krom als een hoepel loopt. We komen er niet onder, dus moet er geheel uit.

De houtenvloer was in de hoeken zwevend en we hebben houtrot gevonden. Het is te ondiep voor een kruipruimte, dus moeten we dicht gooien of uitgraven, net wat we willen.
Op dit moment waren we bezig met broodjes vloeren bekijken.

De indeling moet anders. We hebben een vrij grote hal en gang waar veel warmte verlies is.

In de zolder ook veel loze ruimte. Er zit zeker 60/70 cm tussen ons plafond en de vloer op de helft van de zolder. De andere helft is glaswol boven ons plafond, dan houten balken en dat afgetimmerd met platen.

Mijn man wil dat plafond laten zakken om de zolder beter bruikbaar te maken ( slaapkamer, douch/wc ) maar we laten iemand even naar de constructie kijken. De balken moeten sowieso vernieuwd.

Wij ventileren normaal wel 24/7. Maar het heeft hier nog weinig effect. Huis heeft ook leeg gestaan.

In principe zijn we wel van plan dit aan te pakken en ook in 1x te doen. Vandaar dat we nu kijken naar gas vrije oplossingen, zodat we niet over enkele jaren weere en flinke investering krijgen.

Zonnepanelen staan op de planning, maar daarvoor moeten we eerst even weten of het met de zolder kan wat we willen en waar dan evt de dakkapel komt.
De ene schuine zijde staat zeer gunstig voor de zon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 12:44 



 
Profiel   

Je zou kunnen overwegen om een tijdelijke woning te kopen en die weer te verkopen als je klaar bent. Over het algemeen leveren die hetzelfde op als waarvoor je hem gekocht hebt.

Dan kun je de binnenzijde goed aanpakken in 1x, zonder dat je er woont, en dan als je erin kunt en je hebt hem verkocht, dan heb je geld voor dingen aan de buitenkant zoals zonnepanelen / zonneboiler of isolatie aan de buitenzijde.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 12:48 



 
Profiel   

Prairy schreef
Je zou kunnen overwegen om een tijdelijke woning te kopen en die weer te verkopen als je klaar bent. Over het algemeen leveren die hetzelfde op als waarvoor je hem gekocht hebt.

Dan kun je de binnenzijde goed aanpakken in 1x, zonder dat je er woont, en dan als je erin kunt en je hebt hem verkocht, dan heb je geld voor dingen aan de buitenkant zoals zonnepanelen / zonneboiler of isolatie aan de buitenzijde.


Dat zei 1 aannemer ook, maar als we dat doen zit er geld in zo een unit wat we niet kunnen uitgeven. En je moet maar weer hopen zoiets makkelijk te verkopen.
Maar we overwegen het nog steeds. Dan een caravan en moeten we wachten tot het voorjaar.

Buiten dat hebben we een stuk bouwdepot en geen eeuwen de tijd om dat te gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 14:04 



 
Profiel   

Vooral als je graag gasvrij wil dan zou ik toch aanraden naar een warmtepomp te kijken. Je hebt hier veel verschillende varianten in en de meesten zijn niet gemaakt om je inblaaslucht te verwarmen, maar juist warm water te maken.

Wij zijn helemaal van het gas af en onze warmtepomp maakt het douchewater en het CV water, dus voor de vloerverwarming en radiatoren.

Alle andere vormen van verwarming, zoals electrisch of infrarood hebben een energieconversie (COP) van 1:1. Je koopt 1KWh stroom in, betaald ook 1KWh en verwarmt je ruimte voor max. 1 KWh .

Met een warmtepomp kan je tot maximaal een COP van 5 halen, soms minder afhankelijk van de omstandigheden. Dan stop je er 1KWh electrische energie in + 5KWh aan warmte van buiten of uit de grond, waardoor je voor 6KWh je huis kan opwarmen. Dit is vooral in je portemonnaie erg aangenaam, omdat je anders warmte als electra betaald.

Je kan warmtepompen op grondwarmte of op buitenluchtwarmte krijgen. Waarbij de grond systemen vrij duur zijn, maar wel een goede COP hebben, ook in de winter. De lucht systemen zijn veel goedkoper, maar hebben vooral in de winter een lage COP waardoor je maandelijkse kosten veel hoger zijn. Het is net wat je wil en wat je wanneer kan betalen.

Zonnepanelen en zonneboiler kunnen ook goed werken, maar zitten altijd met het probleem van de nacht of wanneer er verder weinig zon is. Wij wilden niet het risico lopen om niet te kunnen douchen want de zon is op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 14:17 



 
Profiel   

Een warmtepomp zijn we nog niet van overtuigd. Ook teveel mensen om ons heen die het helemaal niks vinden. Ook het geluid vind ik echt iets waar ik nooit voor zou kiezen.
Komen net uit een huis met luchtverwarming. Ik dacht dat het me niet zou boeien en je went er wel aan, maar laatst waren we er nog even voor overdracht en het geluid viel me meteen op.

Ik denk zelf aan zonnepanelen en een boiler. Maar we moeten laten uitrekenen hoeveel we kunnen ontvangen en gebruiken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 14:22 



 
Profiel   

sjouk_L schreef
Zonnepanelen en zonneboiler kunnen ook goed werken, maar zitten altijd met het probleem van de nacht of wanneer er verder weinig zon is. Wij wilden niet het risico lopen om niet te kunnen douchen want de zon is op.

De zonneboiler kun je aansluiten op je warmtepomp. Het vat met warm water heeft dan 2 spiralen die water kunnen verwarmen: 1 spiraal is gekoppeld aan de zonnepanelen van de boiler (meestal 1 of 2 stuks). De andere spiraal is gekoppeld aan de warmtepomp. Wordt het water in het voorraadvat te koud en er is geen zon dan verwarmt de warmtepomp het water tot een bepaalde minimumtemperatuur.
De zonnepanelen van de zonneboiler zijn gevuld met glycol (soort alcohol). Dat warmt heel snel op en de temperatuur van de panelen is al snel hoog genoeg om het water in het vat te verwarmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 14:25 



 
Profiel   

Citaat
De zonneboiler kun je aansluiten op je warmtepomp. Het vat met warm water heeft dan 2 spiralen die water kunnen verwarmen: 1 spiraal is gekoppeld aan de zonnepanelen van de boiler (meestal 1 of 2 stuks). De andere spiraal is gekoppeld aan de warmtepomp. Wordt het water in het voorraadvat te koud en er is geen zon dan verwarmt de warmtepomp het water tot een bepaalde minimumtemperatuur.
De zonnepanelen van de zonneboiler zijn gevuld met glycol (soort alcohol). Dat warmt heel snel op en de temperatuur van de panelen is al snel hoog genoeg om het water in het vat te verwarmen.


Dat is zeker waar, en of dat zinvol is, is ontzettend afhankelijk van het type warmtepomp dat je kiest. Wij hebben zelf een bodemwarmte systeem, en dan hebben we het kleinste type pomp kunnen nemen met de kleinste lengte bodemlus. Dit is voor ons voldoende, kleiner kan niet, dus goedkoper ook niet. Aangezien wij dus nu compleet voorzien zijn wat betreft onze energiebehoefte heeft het nu niet onze prioriteit om meer geld uit te geven voor warm water.

Het zou wel zin kunnen hebben om het te installeren, maar dan toch vooral voor het tapwater en dan met name in de zomer. Omdat onze bron altijd ongeveer dezelfde temperatuur heeft, kost heet tapwater in de zomer net zo veel als in de winter, maar heet tapwater is wel het duurst om te maken. Dus als we dat met zonneboilers zouden doen, dan zijn die in de zomer natuurlijk veel efficienter dan onze warmtepomp.

Maar enkel en alleen het hele jaar hopen dat een zonneboiler voldoende is om zowel tapwater als verwarmingswater te maken zou ik niet aan durven. Dus dan kom je toch al gauw aan een systeem wat bij slechtere dagen ook zorgt dat je warm water hebt. Je zonneboiler is dan extra om je systeem efficienter te maken. Maar dan loont het al vrij snel niet meer als je de eenmalige uitgave voor je zonneboiler tegenover je besparing op efficientie per maand zet.

Als je nou kiest voor een lucht warmtepomp die vanuit buitenlucht warm water maakt kan het al veel sneller uit. Aangezien een lucht-water warmtepomp niet heel efficient is, maar wel goedkoop, kan je veel meer besparen op je energieuitgaven als het een mooie dag is voor de zonneboiler. En aangezien de warmtepomp goedkoper was, heb je misschien nog wel geld over voor de zonneboiler.


Dat je niet gelukkig wordt van het geluid van een warmtepomp snap ik heel goed, dit is wel vooral bij een lucht-warmte systeem. Wij hebben toen juist niet voor een lucht-water warmtepomp gekozen omdat deze een grote ventilator hebben buiten die continue geluid maakt en wij wonen heel stil. Dus wilde ik geen geratel van een ventilator buiten hebben. Vandaar de wamtepomp op bodemenergie, die hoor je buiten echt helemaal niet. Binnen staat de unit die heet water maakt, die hoor je heel iets, maar de vaatwasser en oven in huis maken meer geluid. Wij kunnen er in ieder geval goed mee leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 15:03 



 
Profiel   

En een warmte pomp op bodem-energie, aan welke richting moet je dan denken wat kosten betreft?

Hier ook een groot oud huis, en de bedrijven die ik over de vloer gehad heb hadden het over richting 50.000 euries.
Dak en vloeren zijn al geisoleerd, overal nieuwe kozijnen en nu ook buitendeuren.
En als we de gevels willen isoleren, geen spouw, dat gaat nog een leuke worden.

En vlgs meerdere installatie bedrijven gaan we het hier niet warm genoeg krijgen met een pellet cv installatie, en ook niet echt veel besparen. En ook dat is als je het goed wil doen een dure grap.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 15:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen