Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 16:14

Oh wat handig dat ze die bij de Action hebben!
Ik ga er daar denk ik ook een paar kopen, en dan een beetje aanpassen om er iets leuks van te maken :D

De foto van mijn boomstam huisje zal ik ook nog posten.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:27

O wat leuk! Wij hebben een vriend die houtbewerker is en hij gaat een aantal huisjes voor aan de stal maken. In het bos bij ons hangen er al.

Afgelopen jaar hadden we koolmeesjes in ons vogelhuisje wat we gebruiken om voer neer te leggen. Ineens zat daar een paartje in. Was sowieso best gek, want dat huisje staat dus vlak bij het terras en we hebben onze katten ook in de tuin lopen, maar op de een of andere manier vonden ze het prima daar.

Ik hoop dus op veel koolmeesjes volgend jaar!

Een stokje voor hun huisje houden ze overigens niet van. Ze zijn daarnaast ook super interessant om te observeren als ze jongen hebben.

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:32

Wij hadden van de zomer ook pimpelmeesjes in het nestkastje in de tuin. Die waren hun jongen aan het voeren en ik dacht "hoe kunnen die zo snel steeds met die rupsen aankomen, waar halen ze die vandaan?". Dat ging echt aan de lopende band. Toen kwamen we er achter dat een eikenboom achter het huis ook vol processierups zat. Nou ja, de pimpelmeesjes deden het er goed van!

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:42

ohh op naar de Action. Daarvoor kun je zelf niet aan het timmeren gaan. Online zijn echt veel dingen te vinden, zo heeft mijn man laatst een kast voor steenuiltjes gemaakt, met sluis tegen marterachtigen. Dat was nog wel even een klusje :D

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 16:47

De gemeente heeft hier in t dorp heel veel kastjes opgehangen, ter bestrijding van de rupsen. Nou het heeft voor geen meter geholpen, t is nog nooit zo erg geweest als afgelopen jaar.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 16:52

Wat jammer dat het niet overal helpt. Waren de kastjes wel bewoond, miccamaaike?
Gelukkig ook genoeg positieve berichtjes :D Bloodymary, leuk dat ze er bij jullie zo goed gebruik van maakten!

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:08

Dat is wel een goede vraag, maar ik weet t antwoord niet. Ik heb in ieder geval niet veel koolmezen gezien. Maar goed dit dorp staat ook echt vol met eiken dus dat helpt ook niet echt.

Eelmo

Berichten: 2925
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:15

Misschien dat op de plekken waar de nestkastjes niet werken, de populaties mezen ook al niet top zijn. Meer insect vriendelijke gebieden met bloemen etc zouden daar misschien helpen om meer vogels aan te trekken. Maar er zijn ook insecten die de rupsen eten, zoals idd gaasvliegen :)
....die dan weer gegeten worden door de vogeltjes, en het cirkeltje is weer rond :D

Wat leuk dat er zoveel mensen mee bezig zijn :j

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:17

Gelijk de daad maar bij het woord gevoegd, er waren nog genoeg van die 'gras' huisjes, de rest was niet zoveel. 1 koolmezen huisje meegenomen, opzichtig ding met 'restaurant' erop. Hopelijk kan onze kat niet lezen ;) :D
Ik had ook een meetlint meegenomen, de openingen verschillen nog wel eens, dus hopelijk worden de kleinere openingen ook door de koolmezen goedgekeurd

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:19

Toevallig zag ik dat de pimpelmeesjes uitvlogen van de zomer, leuk af zitten kijken. Gingen eerst even onhandig op de grond, dan werden er nog rupsjes gevoegd. En dan na een paar keer stuiteren vlogen ze weg. Gelukkig had de kat niks in de gaten en lag boven lekker te slapen. Een meesje was nog wat rond aan het tjoepen en tjoepte zo de kippenren in. Nooit geweten dat kippen zo'n killers waren. -O-

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:24

Bij mijn ouders hebben we een heuze mezenflat (die veel wordt gebruikt) en wel 10 nestelkastjes. Maarja, ze wonen aan het bos en aan een weg met veel eikenbomen..
Mooi niet dat de mezen daar tegenop kunnen :=

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:28

Ik dacht dat die nooit dicht bij elkaar gingen zitten, dus dat zo'n flat niet werkt? Ik heb hier een muur met wel 15 nestkastjes (gewoon als decoratie) en daar is er altijd maar 1 tegelijk in gebruik.

Van de vogelbescherming:
Vogels van dezelfde soort wonen het liefst tenminste tien meter van elkaar. Voor vogels van verschillende soorten, zoals koolmees en pimpelmees, kunnen de kasten een meter of drie uit elkaar hangen.

Mijn gehele muur is maar 3 meter, dus dat klopt dan wel.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:30

Telpeva schreef:
elnienjo schreef:
Ik zag net deze online en die vind ik leuk!
https://www.vogelvoedersdirect.nl/essch ... -nkbs.html

Ik was net bij de action en volgens mij hebben ze deze daar, of eentje die er erg op lijkt!

Bij de action hebben nu dus ook vogelhuisjes! Niet zo duur dus ik heb er ook meteen een meegenomen

https://www.action.com/nl-nl/p/vogelhuisje-3/
https://www.action.com/nl-nl/p/pimpelme ... -dec5dc0b/

De onderste hebben ze in 2 verschillende kleuren, en ook in 2 verschillende maten opening (een grotere ingang voor koolmezen, een kleinere voor pimpelmezen)

Bedankt voor de tip!

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:33

Bloodymary, bedankt voor dat te plaatsen, ik wilde dus nog gaan opzoeken hoever de huisjes uit elkaar moeten hangen.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:39

Geweldig topic is dit!
Wij hebben veel mezen, zowel koolmezen als pimpelmezen als staartmezen, maar ook gigantisch veel processierupsen.

Hier hangen wel wat oude nestkastjes, maar die moeten dus blijkbaar elk jaar 'uitgekuist' worden. Ga ik mij eens mee bezig houden. Ook voeren we hier gedurende de hele winter de vogeltjes. Deze tijd van het jaar koop ik me arm aan mezenbolletjes en los voer.

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 17:40

Bloodymary schreef:
Ik dacht dat die nooit dicht bij elkaar gingen zitten, dus dat zo'n flat niet werkt? Ik heb hier een muur met wel 15 nestkastjes (gewoon als decoratie) en daar is er altijd maar 1 tegelijk in gebruik.

Van de vogelbescherming:
Vogels van dezelfde soort wonen het liefst tenminste tien meter van elkaar. Voor vogels van verschillende soorten, zoals koolmees en pimpelmees, kunnen de kasten een meter of drie uit elkaar hangen.

Mijn gehele muur is maar 3 meter, dus dat klopt dan wel.



Meestal gaan ze wel om en om, dus niet in het hokje er direct naast en ook niet in het hokje direct erboven of onder.
Als die eenmaal weer vrij zijn worden naastgelegen hokjes wel gebruikt, al zijn er een paar hokjes die nooit gebruikt worden. Blijkbaar zijn die gewoon stom.

Regelmatig nestelen verschillende soorten vogels tegelijk in de flat, en binnen een paar meter afstand nestelen ook een hoop kwikstaartjes en zwaluwen op het dak van het huis en de schuur. Maar er is ook veel eten in de buurt dankzij schapen en kippen :D . Dat vinden ze vast ideaal hahaahah.

Telpeva

Berichten: 14698
Geregistreerd: 26-08-06
Woonplaats: In de hoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 18:56

Oke... Tot zo ver mijn motto: better to remain silent and be thought a fool than to speak out and remove all doubt...


Bij deze dan toch maar de vraag, met het risico dat mensen mij nu dom vinden :+ :
... Ik snap de omschrijvingen niet van waar je nou het best een nestkastje kan ophangen, kan iemand mij helpen? ik kom er niet helemaal uit aan welke wand ik het beste een huisje kan hangen zeg maar. Stel er zit een vogel in een nestkast en hij kijkt door het gat naar buiten, welke richting kijkt hij dan op, wat is het beste? Noord oost zuid west? Want ik snap niet hoe het precies zit met windrichtingen, want ik wil ook niet dat de regen er in komt zeg maar. Er zijn omschrijvingen online en ik heb ze van meerdere sites meerdere keren doorgespit, maar het kwartje wil niet landen ik snap niet wat ze bedoelen :')

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:16

Dit vind ik wel logisch klinken:
Als eerste is het belangrijk om te weten dat een nestkast nooit in de volle zon of regen mag hangen. Hierdoor is er kans dat de temperatuur in het vogelhuisje te hoog oploopt of het nest onder water komt te staan. Vogels houden van de ochtendzon, dit warmt het nest op zonder dat deze in de middag oververhit raakt. Hang het vogelhuisje dus op een plek waar het huisje ‘s ochtends in de zon hangt, en zich ‘s middags in de schaduw bevindt. Om te voorkomen dat het niet in het huisje gaat regenen is het advies het huisje met de invliegopening naar het oosten of zuidoosten te hangen. Dit is niet alleen tegen het inregenen van uw huisje. Ook is dit beter om rekening te houden met de windrichting en dus de aanvliegroute van de vogel.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 19:17

ik heb een kompas app op mijn telefoon, erg handig :)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 20:07

Dat is inderdaad het belangrijkste, dat het niet in de volle zon hangt 's middags.
Het beste kun je even na de middag, bijvoorbeeld om een uur of 2, kijken waar de schaduwzijde van de boom is. Dat is de beste kant om het nestje te hangen. Dan hangen ze in de zomer op het heetst van de dag lekker in de schaduw.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 20:42


8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 21:26

Klopt :j Dan hangen ze 's middags in de schaduw.

irmaz

Berichten: 4727
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 21:59

Wij hebben met de buurt op een zaterdag in juli 250 huisjes in elkaar geklust en inmiddels is iedere eik in onze straat voorzien van minstens 1 nestkastje 8-)

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:21

Ik heb nu wel vetbolletjes opgehangen en inmiddels zijn er al 10 koolmezen (eerst waren dat er 5) die steeds in de tuin zitten (of 9 koolmeesjes en 1 pimpelmees), plus 3 mussen, een heggenmus en af en toe een duif. Dus al een aardig leger voor de rupsen in het voorjaar, maar het gaat wel erg snel met mijn voer zo! :oo

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78498
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Koolmeesnestjes tegen processierupsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-19 16:24

Wij hebben gisteren 7 kastjes opgehangen. Voeren doe ik het hele jaar door eigenlijk, en het is hier ook druk met de vogels. Denk dat er sowieso meer dan 50 meesjes dagelijks komen eten, plus nog mussen, vinken, merels, roodborstjes en boomklevers.