welke isolatie heb je gekozen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: welke isolatie heb je gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 17:14

Jeetje wat een geld alleen daarvoor al Sassy.

Ik zou zelf nu nog niet zoveel investeren. Het is nog vrij nieuw en in ontwikkeling.

Zelfde als met isoleren. Wij zijn zelf best handig en hebben al aardig wat verbouwd. Nu komen er allerlei energie zuinige producten en dat is super. Maar we zijn wel voorzichtig met overal maar klakkeloos in gaan. Nu roept iedereen dit en na zoveel jaren, is het weer anders. Dan moet het de investeringen wel waard zijn.

Nu moeten wij sowieso heel grondig verbouwen, dus dan ben je toch bezig. Maar er is veel keus en overal is wel wat goeds over te zeggen.

Wij hebben thuis al 2x zonder gas gewoond en behalve dat in 1 huis de boiler het badvullen niet 100% aan kon, was het niet echt een probleem. Geen idee wat de energie rekening van mijn ouders was :)

Ik zie steeds meer mensen met kast boilertjes in de keuken en bij de wasbak bijv. Ik probeer zelf zo weinig mogelijk apparaten te gebruiken en wat we gebruiken of aanschaffen zo zuinig mogelijk. Maar in verhouding gebruik je niet gek veel warm water gedurende de dag.

Op dit moment zijn de vloer en wanden onze eerste prioriteit. Voor 31 dec gaat het allemaal niet meer lukken helaas.

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:15

Sassy schreef:
En een warmte pomp op bodem-energie, aan welke richting moet je dan denken wat kosten betreft?

Hier ook een groot oud huis, en de bedrijven die ik over de vloer gehad heb hadden het over richting 50.000 euries.
Dak en vloeren zijn al geisoleerd, overal nieuwe kozijnen en nu ook buitendeuren.
En als we de gevels willen isoleren, geen spouw, dat gaat nog een leuke worden.

En vlgs meerdere installatie bedrijven gaan we het hier niet warm genoeg krijgen met een pellet cv installatie, en ook niet echt veel besparen. En ook dat is als je het goed wil doen een dure grap.


De prijzen die ik bij verschillende adressen heb gehoord hangen zo rond de 20.000 euro. Plus een bak aan energie verbruik...

Maar misschien zijn ze ondertussen wel verbeterd ;)

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: welke isolatie heb je gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:29

De enorme kosten is dus een goede reden niet voor een warmtepomp te gaan, mede omdat de meningen daar ook nogal over verdeeld zijn, zeker bij een groot oud huis.
Wij hebben dan wel zonnepanelen liggen, maar als dat ooit niet meer gesaldeerd gaat worden...tja..het meeste verbruik ga je bij een warmtepomp toch ook weer in de winter hebben.

Ons huis was voor een groot deel al rerenoveerd, als ik bepaalde dingen zelf had kunnen aanpakken, dan had ik het ook anders gedaan, vloerverwarming bijv. en dan geen elektrische.

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 18:08

Voor ons huis, 80 m2 begane grond oppervlak, vrijstaand kwamen wij uit op €25.000 inclusief grondputten boren. Als je een groter huis hebt, maar vooral als je meer tapwater wil hebben komt daar geld bij op. Onze verwarmingsvraag is te verwaarlozen bij het werk wat de warmtepomp moet doen voor tapwater, maja onze warmtepomp kon toch al niet kleiner, kleiner maken ze ze niet.

Maar je kan dus best nog wel een groter huis op dit type warmtepomp draaien zonder een grotere installatie nodig te hebben.

De prijzen voor de grondboring zijn ongeveer €1000 per KWh, wij hebben 7KWh, dus ongeveer €7000 voor de grondboring.

Dan €10.000 voor de warmtepomp en de rest voor overige materialen en werk (denk aan 2 buffervaten, 1 voor CV en 1 voor tapwater)

De reden dat wij ondanks de kosten toch voor een grondsysteem hebben gekozen is lange termijn denken. Sowieso wilden we natuurlijk al geen lucht systeem, en alleen op zonneboilers vertrouwen durfden wij niet.
Als je puur naar de kosten kijkt dan kan het nu nog niet uit, maar iets met, we zijn nu toch bezig en we willen er graag nog lang plezier van hebben. Als je het dan vergelijkt met een lucht-water pomp kan het de eerste 7 jaar voordeliger zijn om een lucht systeem te kiezen. Maar na ong. 10-15 jaar zijn die wel aardig aan vervanging toe, en dan moet je het hele systeem vervangen incl buitenunit, kostern ong. €10.000 . Bij ons systeem moet je tegen die tijd ook dingen vervangen, bijvoorbeeld de pomp zelf, maar je buffervaten en vooral de bodemlussen zijn dan nog niet aan vervanging toe. Kosten ook €10.000 euro.

So far gaat het bodemsysteem het financieel nog niet van het lucht systeem winnen. Maar als je dan de maandelijkse kosten over 20 jaar gaat vergelijken, dan kan het bodemsysteem wel uit. Dit is natuurlijk speculatie, net als wat er zal gaan gebeuren met salderen van de zonnepanelen. Dus een lichtelijke gok is het wel. Daar komen we maar op 1 manier achter.

Wij zijn in ieder geval blij en tevreden so far.

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:14

Ok, dank je voor de info Sjouk.

Mede omdat warmtepompen nog in de kinderschoenen staan durfden wij het in elk geval niet aan, en aangezien de gasgestookte cv ketel hier telkens in storing viel hebben we die eerst maar eens door een nieuwe laten vervangen. Wat er in de toekomst nog mogelijk is zien we dan wel weer.

Ons huis is idd groter, ook vrijstaand, en gezien de manier waarop de badkamer verbouwd was meer tapwater nodig idd.
Maar het zou dus met goed zoeken zeker goedkoper moeten kunnen.

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41660
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Re: welke isolatie heb je gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 23:53

Infrarood en andere elektrische niet-warmtepomp systemen zijn, als je het mij vraagt, leuk voor incidentele verwarming maar verder niet. B.v. op een bad- of hobbykamer waar je maar een heel klein deel van de dag bent. Het nadeel van infrarood is dat deze stroom 1 op 1 omzet in warmte. Een warmtepomp gebruikt ook stroom voor het produceren van warmte, maar als je daar 1kWh aan energie in stopt komt er ergens tussen de 3 en 6 kWh aan warmte uit. Dat is dus heel veel efficiënter. Wat @sjouk_L ook zegt :)

Warmtepomp kan je doen, maar als je gasketel nog OK is en je geen morele bezwaren hebt zou ik daar nog even mee wachten en dat geld in je gebouwschil stoppen. Schaalgrootte van de warmtepompen gaat de komende jaren flink omhoog, overheid gaat het afsluiten van gas flink stimuleren. Wat je wel al kan doen is zorgen dat je huis is voorbereid op een warmtepomp. Dus goed isoleren (warmtevraag beperken), let ook op kierdichting en goede ventilatie. Allemaal prettig voor je energiegebruik maar ook voor het comfort. Verder zorgen dat je vloerverwarming hebt die kan werken met een zeer lage temperatuur (zeg 30 graden max) en ruimte reserveren voor een boiler (zeg 1000mm doorsnede).

Maar het begint allemaal bij isoleren, je hebt geen oneindig budget, je gebouwschil is lastig aan te passen, dat zou ik nu in een keer zo goed mogelijk doen. Installaties (zonneboiler, warmtepomp, PV-panelen, doorstroomverwarmer, etc, etc) kan je later nog doen/verbeteren. Wat het isoleren betreft staan hierboven al behoorlijk wat tips. Heel veel hangt natuurlijk af van je woning, je budget, je wensen en perspectief. Naar mijn idee kan het geen kwaad om te investeren in goed advies aan de voorkant. Heb zelf goede ervaringen met https://www.bcdadvies.nl/ . In mijn geval voor nieuwbouw, ik gok dat deze adviseur ook verstand heeft van renovaties, anders zit hij in een netwerk van mensen die daar al flink wat ervaring mee hebben.

Maar klinkt als een erg leuk project! Houd je ons op de hoogte?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: welke isolatie heb je gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 00:28

Sassy, dat hebben wij ook. Het gaat nu opeens alleen maar over energie zuinig, isoleren etc etc. Ik lees en hoor ook van de vakmannen dat er onwijs veel ontwikkeling is. Dat is er natuurlijk altijd, maar vroeger ging het volgens mij iets langzamer.

Dank je wel Bart. Je moet inderdaad prioriteiten stellen en kijken wat effect heeft op de korte termijn en wat makkelijk aan te passen en of te vervangen is later.

Ik denk dat als je nu jong bent, het sowieso verstandig is en je het op de lange termijn er sowieso uit kan halen.
We hopen dat ML wat minder kan gaan werken en ik zie onszelf dan niet even na deze verbouwing nog een keer 50.000 sparen voor een warmtepomp eerlijk gezegd.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:50

Prairy schreef:
Huis platgooien en opnieuw bouwen :+

Alle gekheid op een stokje, maar als je kijkt naar de kosten zou het misschien niet eens zo'n raar idee zijn.

Dit was ook mijn eerste gedachte toen TS haar OP had geplaatst.
TS, ik zou dat toch serieus in overweging nemen. Je kunt voor een kapitaal verbouwen en het voor het oog heel mooi maken. Maar wat je ook doet, het blijft in de basis een oud huis.
Ik zou serieus gaan kijken naar wat een prefab woning naar je smaak kost als je die casco laat zetten. Je zou nog wel eens verbaasd kunnen zijn.
En ja, dan moet je met de gemeente aan tafel. Maar als het goed is zullen die ook snappen dat met de verduurzaming van Nederland er iets moet gebeuren aan die oude huizen. Ik zie in elk geval bij ons in de gemeente dat ze stukken makkelijker zijn geworden met "de welstand".

Ik heb in elk geval besloten mijn (ook een oudere) woning niet meer te gaan/laten verbouwen.

Ik heb 10 jaar geleden de oude houten kozijnen met enkel glas laten vervangen door kunststof kozijnen met HR++ glas. En toen ik het kocht, 20 jaar geleden, is het dak geïsoleerd met glaswol. Dat is het, en ik ga ook geen verdere maatregelen meer nemen. Hooguit spouwmuurisolatie, maar aangezien het bouwkundig geen hoogstandje is ben ik bang voor vochtdoorslag en koudebruggen. Voor alle andere maatregelen moet er eerst flink verbouwd worden. Nieuw dak voor er zonnepanelen op kunnen, nieuwe vloeren voordat er vloerisolatie toegepast kan worden enz.

Dus als ik daar iets aan laat doen, dan gaat de shovel erover en komt er prefab nieuwbouw op. Dat kost misschien 50.000 euro meer dan compleet verbouwen, maar dan is het nieuw, groter en voldoet het weer aan de eisen van deze tijd.


Prairy schreef:
Sassy schreef:
En een warmte pomp op bodem-energie, aan welke richting moet je dan denken wat kosten betreft?


De prijzen die ik bij verschillende adressen heb gehoord hangen zo rond de 20.000 euro. Plus een bak aan energie verbruik...

Maar misschien zijn ze ondertussen wel verbeterd ;)
Mijn vriend heeft dit voorjaar een nieuwe warmtepomp laten installeren. Hij heeft veel zelf kunnen doen, maar het was alsnog ca. 20.000 euro. En ja, flink energie-verbruik. Maar hij heeft dan ook geen gasaansluiting, dus alles gaat electrisch. Het is dan ook een flinke warmtepomp geworden.

Urona447
Berichten: 2799
Geregistreerd: 13-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:17

Het blijft altijd lastig wat nu wijsheid is, wij hebben een oude boerderij uit 1900 die wij nu ook compleet aan het opknappen zijn, eerst wilden we dit in etappes doen maar we zijn erachter gekomen dat dit voor ons niet werkt.

Daarom nu een goedkope stacaravan gekocht waar we tijdelijk in gaan wonen zodat ons huis compleet gestript kan worden. Onder de betonvloer komt drukvast xps met een goede isolatiewaarde. De voorzetwanden krijgen een dampopen folie en daarna rockwool plus pir platen als isolatie. De vloeren worden voorzien van vloerverwarming en het plafond word bij ons geïsoleerd met rockwool. Het dak is net vervangen. Wij gaan verwarmen met een zonneboiler en warmtepomp, daarnaast hebben wij veel zonnepanelen op het dak liggen.

Als wij ons huis opnieuw hadden moeten laten opbouwen (nieuwbouw) waren wij minimaal 4 a 5 ton kwijt terwijl wij nu voor 2. 5 ton ongeveer klaar zijn. Vooral boerderijen zijn vaak woningen die boven de 750m3 uitkomen en dat zie je ook duidelijk terug in de bouwprijzen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: welke isolatie heb je gekozen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-19 11:53

Roodvos, nieuw bouwen is echt een stuk duurder voor we klaar en af zijn.

We hebben een ruim budget, maar het houdt wel ergens op en de rest kunnen we er niet bij toveren. Hebben er ook bewust voor gekozen om niet over onze max te gaan. Een hypotheek moet je jaren elke maand ophoesten.

En er mag nog steeds heel weinig en aanvragen, nieuw bouwen etc duurt echt nog steeds heel lang. We hebben een stukje bouwdepot, dat we dan zeker nodig hebben, maar dat stopt dan al. Een aannemer hier die goed bekend staat, kan pas sept 2020.........

Urona447, dat hadden we in het voorjaar zeker gedaan, maar nu niet. Misschien dat we een start maken en straks in het voorjaar nog kort eruit gaan, maar niet maanden of een jaar.

Wij gaan ook een nieuwe wc en douche maken bijv voor we de oude slopen. Net als de keuken die echt heel onpraktisch staat.

Het is natuurlijk wel zo dat mensen jaren zo hebben geleefd en de winters best flink waren. Het is nu heel erg een onderwerp om energie zuinig te verbouwen, maar dat is wel iets van de laatste jaren.
Ons huis is verder niet in hele slechte staat.

De "gewone" dingen kunnen we ook goed zelf en zijn niet de hoogste kosten wanneer je alleen materiaal nodig hebt.

Dak is nieuw, dus daar maak ik me ook niet te druk om.
Vloer is echt niet veel werk om te vervangen. Alleen het stuk waar beton is gestort, is rot werk. Maar 1 kamer hebben we de houten vloer al uit.

Ik maak me alleen een beetje zorgen om de wanden. vd week komen er nog 2 aannemers, dus ben benieuwd wat die zeggen.