Zuinige benzineauto met weinigonderhoud en kwalitatief goed

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Zuinige benzineauto met weinigonderhoud en kwalitatief goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 10:00

Beste Bokkers,

Ik ben opzoek naar een zuinige auto waarmee ik veel km‘s kan maken. Gemiddeld rijd ik 650 km per week, vandaar dat het belangrijk is dat de auto heel zuinig is.
Qua budget max 4000. Ik heb nu een Daihatsu Cuore, die helaas niet door de APK is gekomen.

Weten jullie misschien een kwalitatief goede auto?

Alvast bedankt!

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: Zuinige benzineauto met weinigonderhoud en kwalitatief goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:03

Renault clio en peugeot 306 zijn volgens mij ook zuinig.
Zelf heb ik een citroen c1 maar misschien niet fijn om daar 650 km per week mee te rijden. Voorheen een Renault Twingo, ook erg zuinig.

Ik weet niet wat je budget is? Maar nieuwere auto's zijn meestal zuiniger tegenwoordig maar in aanschaf wel duurder.
Zoals en polo of een Opel Karl.

Yvankaxx

Berichten: 3628
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Zuinige benzineauto met weinigonderhoud en kwalitatief goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:14

Ik heb een Renault twingo en kan als ik goed mijn best doe de 1/18 halen!
Is een diesel niks voor jou?

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:16

Met dat aantal kilometers kun je beter LPG of diesel gaan rijden.
Maar als je benzine wil rijden zou ik eens naar de Nissan Micra gaan kijken, heerlijke auto´s die zuinig zijn, vooral de modellen na plm 2007.

Wat ik doe als ik een nieuwe auto zoek, is op marktplaats kijken, dan heb je bij de beschrijving het kopje kenmerken, daar staat in hoeveel wegenbelasting je kwijt bent en hoeveel ze rijden op een liter, of soms hoeveel liter je nodig hebt voor 100 km.

Michelle_

Berichten: 3189
Geregistreerd: 22-01-06
Woonplaats: Rotterdam/Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:18

Toyota aygo , Citroen c1 , Peugeot 108
Ik rij gemiddeld ook z’n 600 km per week met mijn aygo en bevalt prima.
1:20 haalt die eigenlijk altijd wel.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:27

Yvankaxx schreef:
Ik heb een Renault twingo en kan als ik goed mijn best doe de 1/18 halen!
Is een diesel niks voor jou?


Welke twingo heb je en wat is je geheim?

De mijne uit 2014 met 1.0 motor haalt met moeite een op 16.

Ik heb jaren diesel gereden maar daar zou ik nu niet meer zo snel voor kiezen. Het reed zuiniger maar als ik zie wat ik nu kwijt ben per kwartaal aan wegenbelasting (60 euro tegenover 310. Ja oke daar lag een zwaardere motor in) en je mag lang niet overal de stad meer in met een oude diesel

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:34

Ligt ook aan het motorblok dat erin ligt. Sommige modellen komen maar met één motor (de Aygo bijvoorbeeld, dat is altijd het 1.0 liter blok), anderen zijn met meerdere motoren geleverd. Genoemde 308 b.v. met een 1.2, 1.4 en 1.6 liter blok (ook afh van modeljaar).

Met 650 x 50 = 32500 km per jaar zou ik ook kijken naar diesel of lpg. Je betaalt wat meer wegenbelasting maar de brandstof zelf is goedkoper. En je haalt meer km's uit 1 liter diesel dan uit 1 liter benzine. Diesel zit de laatste tijd wel een beetje in het verdomhoekje, maar dat heeft als bijkomend voordeel dat je een gebruikte misschien net wat goedkoper kunt krijgen dan een paar jaar geleden.

Bij auto's met diverse motoren is de kleinste die op papier misschien het zuinigste is dat niet altijd in de praktijk. Om met het verkeer mee te kunnen moet je die behoorlijk uitpersen en dat is niet gunstig voor verbruik. Kun je beter een net even sterker motorblok hebben die met het verkeer mee komt zonder druppel zweet.

Verder hangt verbruik sterk van je rechtervoet en gebruik af. Bestaan je km's vooral uit 2x per dag zo'n 60 km van/naar werk dan zou ik diesel nemen. Rij je veel korte stukken omdat je b.v. in de zorg van cliënt naar cliënt rijdt dan wordt een diesel nooit lekker warm en kun je beter bij benzine / lpg blijven.

Verder zou ik persoonlijk niet al te klein gaan. Als je zoveel in de auto zit mag je jezelf best een beetje comfort en veiligheid gunnen.

Yvankaxx

Berichten: 3628
Geregistreerd: 16-06-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:36

capopjekop schreef:
Yvankaxx schreef:
Ik heb een Renault twingo en kan als ik goed mijn best doe de 1/18 halen!
Is een diesel niks voor jou?


Welke twingo heb je en wat is je geheim?

De mijne uit 2014 met 1.0 motor haalt met moeite een op 16.

Ik heb jaren diesel gereden maar daar zou ik nu niet meer zo snel voor kiezen. Het reed zuiniger maar als ik zie wat ik nu kwijt ben per kwartaal aan wegenbelasting (60 euro tegenover 310. Ja oke daar lag een zwaardere motor in) en je mag lang niet overal de stad meer in met een oude diesel


Mijne is van 2010 met een 75pk motor erin. Ik rijd als ik geen stage heb vaak minimaal 10, max 40km per rit. Kan ook behoorlijk skeuren dus zit vaak rond de 1/16, maar ik schakel altijd vroeg door naar de volgende versnelling.

Een volle tand kost bij mij +-50 euro, dan rijd ik ongeveer 500km en betaal 19 euro wegenbelasting!

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 10:37

Bedankt voor de snelle reacties
Diesel is voor mij helaas niet handig i.v.m. dat je inderdaad niet meer overal mag komen.
Hebben jullie je auto via internet gehaald of gewoon langs garages gegaan?

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:43

_Lobke_ schreef:
Bedankt voor de snelle reacties
Diesel is voor mij helaas niet handig i.v.m. dat je inderdaad niet meer overal mag komen.
Hebben jullie je auto via internet gehaald of gewoon langs garages gegaan?

Was je dan van plan een auto van 20 jaar oud te kopen? Ik ken niet elke milieuzone maar b.v. Utrecht is diesels van voor 2001. Dus geen enkel probleem met een 2012 Polo diesel oid.

Je kunt een paar bedrijven langs gaan om te kijken welke auto jij fijn vindt. Stoelen en zo moet ook maar net bij je passen, toch wel fijn als je er veel tijd in door gaat brengen. En dan is het kwestie van zoeken waar je een goede auto naar jouw smaak en budget kunt vinden. Als je iemand kent met verstand van auto's kun je particulier kopen, anders is via een bedrijf met garantie zo gek nog niet.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:45

En LPG?

Dat scheelt mij honderden euro´s per maand ( rij plm 3500 km pm )
Zelfs een station van 1300 kilo LPG is goedkoper in totaal dan een auto van 950 kilo op benzine.

Nickolay

Berichten: 2055
Geregistreerd: 04-02-03
Woonplaats: Bredbyn, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:48

ik heb sinds een jaar een Toyota Aygo en die bevalt super goed.
Zuinig, weinig onderhoud nodig.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:49

Hier een Hyundai i10
Klein, makkelijk, zuinig.

Op papier zou die op snelweg 1/24 halen en 1/16 stad.

Maar luchtfilters zijn aan vervanging toe.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 10:52

ik heb een renault twingo eco uit 2011 en die rijd makkelijk in de stad 1 op 17/18 en snel verkeer 1 op 22. heeerlijk autotje, rijd super fijn en ondanks dat ie vrij klein is heeft ie voor mij genoeg power en rij ik er ook gerust stukken snel weg mee zonder me heel kwetsbaar te voelen

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Zuinige benzineauto met weinigonderhoud en kwalitatief goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:02

Die milieuzones gelden vooralsnog voor oudere auto’s. Nu weet ik niet of je met dat budget een euro 5 dieselmotor kan kopen maar dan zit je voorlopig wel safe.

Maar met die aantal kilometers rijd je elke benzine auto binnen no time op. Dat is echt zonde.

PrinceAmos
Berichten: 2757
Geregistreerd: 26-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:02

Ik heb een nieuwe Citroën C1, heerlijke auto. Kan hem overal kwijt en hij is erg zuinig in gebruik. Peugeot 208 vind ik ook hele fijne auto's om in te rijden, relatief zuinig.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:28

DiantaM schreef:
Die milieuzones gelden vooralsnog voor oudere auto’s. Nu weet ik niet of je met dat budget een euro 5 dieselmotor kan kopen maar dan zit je voorlopig wel safe.

Maar met die aantal kilometers rijd je elke benzine auto binnen no time op. Dat is echt zonde.

Kan, b.v. Punto Evo met niet al te belachelijke km stand. Voorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m1475477739. Of eerder genoemde Clio: https://link.marktplaats.nl/m1478559431

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:31

Rex_Rolfo schreef:
DiantaM schreef:
Die milieuzones gelden vooralsnog voor oudere auto’s. Nu weet ik niet of je met dat budget een euro 5 dieselmotor kan kopen maar dan zit je voorlopig wel safe.

Maar met die aantal kilometers rijd je elke benzine auto binnen no time op. Dat is echt zonde.

Kan, b.v. Punto Evo met niet al te belachelijke km stand. Voorbeeld: https://link.marktplaats.nl/m1475477739. Of eerder genoemde Clio: https://link.marktplaats.nl/m1478559431


Ja alleen staat de dieselmotor van de normale Punto zeer goed bekend, maar die van de EVO heeft wel wat nadelen dacht ik me te herinneren.

_Lobke_

Berichten: 1200
Geregistreerd: 17-07-12

Re: Zuinige benzineauto met weinigonderhoud en kwalitatief goed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-19 11:40

Bedankt voor de snelle reacties maar diesel is uiteindelijk ook weer veel duurder qua maandlasten toch?

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:45

_Lobke_ schreef:
Bedankt voor de snelle reacties maar diesel is uiteindelijk ook weer veel duurder qua maandlasten toch?

Met jouw aantal kilometers haal je dat er makkelijk uit. Omslagpunt ligt veel lager.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:46

Wegenbelasting is hoger, brandstofkosten lager. Bij veel km's (omslagpunt verschilt per auto maar vaak zo 18-20 dkm per jaar) is diesel onder de streep goedkoper.

Er zijn vast websites waar je dat uit kunt rekenen, google maar even.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Zuinige benzineauto met weinigonderhoud en kwalitatief goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 11:51

Ford fiesta nieuwere types erg zuinig, rijden lekker (ook de langere afstanden) en ook aardig veilig.

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:03

Ik heb een Renault Clio IV (2013), benzine. Rijd ca. 500 km/wk en gemiddeld verbruik van 1:25.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:06

Ik rij nog iets meer dan jij en ben van een kleine benzine auto naar een VW polo diesel overgestapt. 10 jaar oud, 150.000km op de teller. Distributie riem etc was allemaal net vervangen. Dat deze iets duurder is qua wegenbelasting haal ik er met gemak uit qua besparing op brandstof. En dan reed ik hiervoor in een Seat Mii, dus ook een klein zuinig autootje.

Ik zou diesel echt overwegen.

Heb 3750 betaald trouwens, dus ruim binnen je budget :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Zuinige benzineauto met weinigonderhoud en kwalitatief goed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-19 12:32

In 2008 een nieuwe i10 gekocht, staat nu ruim 180.000km op en nog steeds heel erg tevreden. Heb toen meerdere auto's in die klasse gereden en vergeleken, maar de i10 voelde als meer auto. Hij was ietsjes duurder in aanschaf en in weg bel dan de vergelijkbare maatjes, maar dat scheelt zo weinig.

Wij rijden regelmatig in andere auto's ook en ik vind de up ook erg fijn rijden, maar die was er toen nog niet.

Heb met de i10 vaker grote afstanden gereden en gaat prima. Ik jakkerde misschien niet 130 of harder over de linkerbaan, maar dat is ook niet per se nodig om ergens te komen. Hij kan het wel overigens zonder te gaan trillen en don.
Het is ook niet dat ik denk in een Golf of Passat als je wel wat harder rijdt, opeens veilig te zijn.

Als je echt zuinig wilt is de Panda echt geweldig. Mijn moeder heeft een aangepaste Peugeot Partner voor een Panda ingeruild en rijdt daar alleen nog een beetje mee door het dorp of een volgend dorp.
Ik heb hem weleens geleend. Het rijdt vreselijk, maar hij is zoooooooooo zuinig dat ik daar dan wel vrolijk van word.