Auto kopen op afbetaling?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:13

Het is niet waar dat je voor €500 niks hebt!

ik koop altijd een autootje met een jaar APK voor €400-€750 euro. Bij een "mannetje" van het kamp. De eerste was een Golfje, was €400 en heb ik uiteindelijk nog 4 jaar mee gereden zonder teveel kosten.
Nu heb ik een oude Polo, was €650 euro en gaat nu zijn 2e jaar in. Vindt die woon-werk-stal dingen echt niet meer waard.

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:22

ElCamino schreef:
Het is niet waar dat je voor €500 niks hebt!

ik koop altijd een autootje met een jaar APK voor €400-€750 euro. Bij een "mannetje" van het kamp. De eerste was een Golfje, was €400 en heb ik uiteindelijk nog 4 jaar mee gereden zonder teveel kosten.
Nu heb ik een oude Polo, was €650 euro en gaat nu zijn 2e jaar in. Vindt die woon-werk-stal dingen echt niet meer waard.

Dan heb jij gewoon veel geluk gehad, want ik heb er 4 gehad van nog iets meer (tegen de 1000 euro) die mij allemaal uiteindelijk tegen de 2000/3000 euro hebben gekost aan kosten. Ook eentje gehad die duurder was en daar heb ik nog meer kosten aangehad...
Edit: in België betaal je voor oude auto's ook meer belasting dus dat is ook nog iets om rekening mee te houden...

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 16:32

Goedkoop is duurkoop zegt men vaak.
Als je uiteindelijk meer kosten hebt dan de auto in aanschaf gekost heeft werk je ook met verlies.

Voor de grap eens snel gekeken wat ik hier voor 500 zou kunnen kopen.
Welgeteld 1 auto, een golfje met 300k op de teller en je moet wel even de turbo vervangen. Weggegooid geld dus.

Die oude auto's kosten in België idd ook meer in belasting want vervuilend od.

@Laulitz: ik denk dat in België 2/3de hun auto op afbetaling koopt, Frankrijk hetzelfde.
Nu vooral meer private lease maargoed, dat is ook afbetalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:18

Auto's zijn in België en Frankrijk sowieso al vlot goedkoper dan in Nederland. Zeker nieuwe auto's.

Wij kochten 5 jaar geleden onze auto nieuw, 50% aanbetaald, 50% in 2 jaar afbetaald. Bij de dealer. Maar wel erop onderhandeld dat het rentevrij was, ik betaal geen rente voor andere leningen als onze hypotheek. Vaak bieden dealerships dat ook aan in actieperioden. Op een keer nieuwe bandjes en nieuwe ruiterwissertjes en een nieuw lampje na nooit wat mee aan het handje geweest. Onze vorige auto kostte ons zo 1500 per jaar aan onderhoud alleen al.

Zou het zo weer doen, die 25.000 euro voor een nieuwe station kan ik niet in 1 keer ophoesten.

Jessix

Berichten: 16429
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:23

Kun je geen lening krijgen van bijvoorbeeld je ouders? Dan moet je nog steeds afbetalen maar betaal je (hopelijk) geen rente en ben je ook eerder van je schuld af.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 17:31

Jessix schreef:
Kun je geen lening krijgen van bijvoorbeeld je ouders? Dan moet je nog steeds afbetalen maar betaal je (hopelijk) geen rente en ben je ook eerder van je schuld af.


Dat is wel een heel goed idee.

Cemlys

Berichten: 14953
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:26

Belgie is sowieso weer anders, daar vind je die barreltjes niet van hier. Maar ik zou er heel eerlijk niet in kunnen rijden, ik rijd vaak over de 25.000 km per jaar, heb ook vaak dienst, ik wil niet midden in de nacht stil komen te staan. Eerder gehad en niet fijn. Als je amper km s rijd snap ik dat je het erop kan wagen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:35

Zelf zou ik echt geen geld gaan lenen voor een auto, maar aan de andere kant zal ik ook nooit 25.000km per jaar gaan rijden in een auto van 1.000,- Want mijn eigen veiligheid is mij ook best wat waard.

Wel zou ik de lening van 4.000,- zou snel mogelijk afbetalen. En alleen doen als ik vast of lopend werk contract heb tot periode dat de schuld is afgelost en het liefst de schuld in twee jaar afbetalen.

Maar vergis je niet, een auto van 5.000,- kan ook stuk gaan en zomaar 1.000,- aan reparatie kosten hebben. Je moet ook beetje geluk hebben in het leven.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:36

Ik was vorige week 470 euro kwijt voor 4 nieuwe bandjes en uitlijnen. Kassa....
Ik hoor net dat je daar een andere auto voor koopt. :')

Siers83

Berichten: 7343
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:40

Mijn vent heeft een auto gekocht voor 85€. Zijn er al het hele land mee doot geweest ook. Prima auto. Wij kopen ook alleen maar goedkope auto's. Als je weet waar je naar moet kijken en een beetje handig bent kan dat prima.

Maar geld lenen voor een auto zou ik nooit doen iig. Je bent toch een tijdje aan t afbetalen, ook als je die auto mss niet meer hebt

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 20:58

85€ :wow: .
Gekregen van een bevriende garagist od?

Op de vorige auto was ik voor een setje banden alleen al 900 kwijt :+ ;( .

Voor die prijs heb je dan idd mss een stalen doos op wielen maar zoals sommigen hier al aangeven: als je een kilometervreter bent wil je eigenlijk wel een degelijke auto. Voor je eigen veiligheid en toch ook comfort.

Heb persoonlijk ook de indruk dat in Nederland meer kleine autootjes rondrijden?
Het type auto waarmee ik persoonlijk de snelweg niet op zou durven :+ .

Was voor TS toch ook een punt? Een iets grotere auto omdat ze zich niet meer veilig voelt in zo'n klein ding.
En ze moet voor het werk wel redelijk wat rondrijden. Dan lijkt mij een degelijke auto willen best een legitieme wens.

welmoedz

Berichten: 1568
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:07

Wat moet, dat moet! Als je het niet bij je familie of de bank kunt lenen zit er niks anders op. Ik zou je aanraden naar een goede, betrouwbare garage te gaan en niet een oud barrel te kopen. Daar ben je dan op korte termijn weer geld aan reparaties aan kwijt (ervaringsdeskundige hier.. ik wou dat ik meteen mijn huidige auto had gekocht ipv mijn oude auto uit 2000). Als je toch een iets oudere wilt kijk dan naar Toyota, die blijven, ook als ze ouder zijn nog erg goed zonder al te veel gekke dingen! Of een kleine auto, ik heb zelf een aygo (Pudgeot 107 en citroen C1 komen uit dezelfde fabriek), die heb ik met 20000 km op de teller gekocht voor een leuk bedrag en rijd nu al 3 jaar zonder problemen rond (nu 80000 op teller) met gemiddeld 300 euro per jaar aan onderhoud. Ook wegenbelasting is erg fijn bij de kleine auto's!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:11

lenen wat is daar gek aan? Ik werk via uitzendbureau en heb toch een lening gekregen voor mijn auto.
Ik heb mijn Seat Ibiza 2018 op lening gekocht bij Cardoen. Auto was net 1 jaar oud, iets van 16.000km op de teller en heb hem nu bijna 7 maanden en nog geen 6.000km gereden ermee. Heb 13.500€ geleend voor de wagen, 5 jaar garantie en goede na verkoop service. Zou nooit meer anders doen. Heb qua verzekering een Full Omnium genomen inclusief bestuurdersverzekering (op aanraden van mijn opa en ouders) "De wettelijk verplichte ba autoverzekering beschermt je tegen de oplopende kosten van lichamelijke en materiële schade die je met je motorrijtuig aan derden kan berokkenen. Wat ze niet dekt, is je eigen lichamelijke schade indien je verantwoordelijk wordt gesteld voor het ongeval. Daarvoor moet je een bestuurdersverzekering afsluiten."

Mijn eerste auto was een ford Ka van 1.000€ maar die was compleet verroest aan de onderkant (inclusief de krikpunten) veel negatieve meldingen op de groene kaart van keuring voor verkoop en had bij die handelaar 1 jaar garantie (alleen op de motor). Heb de auto begin dit jaar verkocht aan sloopprijs, startte niet meer en omdat die zo verroest was aan onderzijde was die ook helemaal niet veilig meer naar mijn gevoel.

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:14

Pantykous schreef:
Heerlijk die mensen die nooit zouden lenen voor een auto, maar als je niks hebt en je moet een auto, wat doe je dan? Ga je dan op je skeelers naar je werk? Nood breekt wetten.

Ik heb private lease gehad, vond het ideaal. Nieuwe auto, vast bedrag per maand en nooit gezeik. Voor die €189 euro in de maand had ik nooit wat anders kunnen rijden hoor, inclusief wegenbelasting, verzekering, afschrijving, etc etc.

Beviel mij prima :j

Nu heb ik een eigen auto, omdat ik rond de 60K per jaar rijd. Dan is private lease niet meer interessant helaas. Vond het erg jammer, ideale constructie voor mij. En voor een heleboel mensen, want is niet voor niets zo populair.



Hier ook private lease voor mij en het is ideaal! Je zit er wel 2 jaar aan ‘vast’ en bent uiteindelijk misschien wat duurder uit maar hebt wel een auto die uit de fabriek komt rollen en waar je eigenlijk vanuit kunt gaan dat hij geen nukken gaat vertonen. Voor ons toen een fijne oplossing omdat we ook niet een hoop geld voor een tweedehandse wilden uitgeven en we niet geïnteresseerd waren in een goedkope want dat heeft in het verleden nooit goed uitgepakt voor ons (gingen dan maar hooguit een jaar mee) en met een kind enz wil ik wel van m’n auto op aan kunnen. Onze andere auto is een zakelijke lease via het bedrijf van m’n man maar rijden we ook privé mee. Denk dat wij de komende jaren fijn bij leasen blijven :)

Ik zou ook liever geld lenen voor een duurdere auto als telkens goedkope auto’s te moeten kopen die vaak gewoon niet lang meegaan - is ook geluk hebben dat je wat goeds tegenkomt want ook met n duurdere kun je pech hebben natuurlijk. Maar daarom zijn wij heel blij met leasen bv :) we hoeven geen auto in eigen bezit te hebben, als we maar betrouwbare auto’s hebben en met lease kun je daar wel echt vanuit gaan aangezien ze rechtstreeks uit de fabriek komen voor je.

tassie

Berichten: 2856
Geregistreerd: 13-10-05
Woonplaats: Zutphen

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 21:26

Onze auto kwam helaas niet meer door ze keuring. Ondertussen ook zwanger dus wel wat wensen aan een auto.

Wij hebben 3/4 zelf neer gelegd en de rest een lening voor afgesloten. Betaal liever 5 jaar lang terug en dat ik een fijne auto heb die naar onze wensen zijn. Maar iedereen zn eigen mening natuurlijk

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 22:04

Private lease (in feite ook een lening) is onze redding geweest. Nadat onze berlingo totalloss was gereden hadden wij geen geld voor een andere auto. Wij hebben toen het ene “ouwe bakkie” na het andere gehad, voor 500€ “van het kamp”.
We hebben nu onze derde private lease, en ik wil never oude barrels meer

Anoniem

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 16:41

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Huis, tuin en techniek. Daar past het beter. :)

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Auto kopen op afbetaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 16:48

Tja, ik rijd ondertussen alweer een jaar of 10 rond in een auto waar we destijds €3500,- voor betaald hebben en 280.000km op de teller heeft. En ook nog eens super betrouwbaar is gebleken.
En nee, ik ga niet lenen voor een andere auto op het moment dat deze echt niet meer kan. Een auto is sowieso een slechte investering, een nieuwe al helemaal. En dan betaal je ook nog eens rente.
Gewoon geen zaken kopen die je niet kunt betalen, vind het echt ongelooflijk dat hier blijkbaar zo makkelijk over gedacht wordt.

Supervixen

Berichten: 12820
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:18

Achterom schreef:
Tja, ik rijd ondertussen alweer een jaar of 10 rond in een auto waar we destijds €3500,- voor betaald hebben en 280.000km op de teller heeft. En ook nog eens super betrouwbaar is gebleken.
En nee, ik ga niet lenen voor een andere auto op het moment dat deze echt niet meer kan. Een auto is sowieso een slechte investering, een nieuwe al helemaal. En dan betaal je ook nog eens rente.
Gewoon geen zaken kopen die je niet kunt betalen, vind het echt ongelooflijk dat hier blijkbaar zo makkelijk over gedacht wordt.


Nou inderdaad, ik dacht al dat ik de enige was. 13.500 euro lenen voor een auto? Zou niet eens in me opkomen.
Ben opgevoed met eerst sparen, dan kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:41

Achterom schreef:
Tja, ik rijd ondertussen alweer een jaar of 10 rond in een auto waar we destijds €3500,- voor betaald hebben en 280.000km op de teller heeft. En ook nog eens super betrouwbaar is gebleken.
En nee, ik ga niet lenen voor een andere auto op het moment dat deze echt niet meer kan. Een auto is sowieso een slechte investering, een nieuwe al helemaal. En dan betaal je ook nog eens rente.
Gewoon geen zaken kopen die je niet kunt betalen, vind het echt ongelooflijk dat hier blijkbaar zo makkelijk over gedacht wordt.


Met een auto moet je echt geluk hebben. Eerste auto €3600, 4 maand en motor ontploft op 145.000 kilometer. 2de auto €10.000 betaald en na 2 jaar weggedaan vanwege een kapotte versnellingsbak wat €5000 kostte om te herstellen (en door de dieselwering in België was de tax de lucht in geschoten en de dagwaarde gekelderd naar €4500)

Nu al 2 jaar een auto van €4500. Met de nodige problemen hier en daar maar als je weet hoe je er mee moet omgaan dan rijd die wel gewoon goed. Je weet gewoon niet op voorhand hoe goed de auto uiteindelijk is en hoe de rijstijl van de vorige eigenaars was.

M_D_H
Berichten: 17470
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 17:44

Choiix schreef:
Als je geen geld hebt om iets te betalen, niet doen. Wat nou als iemand je auto steelt, of je rijdt hem total loss en de andere partij is wel schuldig, maar is toevallig niet verzekerd? Zit je nog wel met de aflossing die je lekker mag betalen.


Ook met een auto van 3-4000 kan genoeg mis zijn (ik noem maar een distributieriem die knapt, 2000 euro schade als je pech hebt), je moet dan nog wel genoeg geld hebben voor reparaties.

Alleen als je de risico's zo volledig als mogelijk af kunt dekken (allrisk verzekeren, goed onderhouden auto nemen met uitgebreide keuring) kan je het overwegen, maar ik raad het je zeer sterk af.

Dan verzeker je je auto allrisk, als de andere toevallig niet verzekerd is (wat overigens strafbaar is) dan kennen wij daarvoor het waarborgfonds die je nog kan aanspreken.

Het heet financial lease en is een soort van huurkoop.
De bank schaft de auto voor je aan en jij lost daarvan in een bepaalde periode (ik geloof max 6 jaar) het bedrag af.

Ik zie eigenlijk het probleem niet en ik vind het behoorlijk amusant dat de meeste mensen hier zo tegen zijn.
Hebben jullie ook eerst allemaal gespaard voor je je huis kocht? Of moest dat ook met een hypotheek want dat is gewoon dezelfde constructie als financial lease...

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 18:08

M_D_H schreef:
Ik zie eigenlijk het probleem niet en ik vind het behoorlijk amusant dat de meeste mensen hier zo tegen zijn.
Hebben jullie ook eerst allemaal gespaard voor je je huis kocht? Of moest dat ook met een hypotheek want dat is gewoon dezelfde constructie als financial lease...

Nee, omdat dat om bedragen gaat die je vrij lastig kunt voorfinancieren. Maar we hebben niet het hele aankoopbedrag geleend en al flink extra afgelost om de maandelijkse kosten te drukken.
Het bedrag voor een auto heb je nog wel een keertje bij elkaar gespaard, zeker als je niet al te veel leningen af te lossen hebt.


DeMolenhoek schreef:
Achterom schreef:
Tja, ik rijd ondertussen alweer een jaar of 10 rond in een auto waar we destijds €3500,- voor betaald hebben en 280.000km op de teller heeft. En ook nog eens super betrouwbaar is gebleken.
En nee, ik ga niet lenen voor een andere auto op het moment dat deze echt niet meer kan. Een auto is sowieso een slechte investering, een nieuwe al helemaal. En dan betaal je ook nog eens rente.
Gewoon geen zaken kopen die je niet kunt betalen, vind het echt ongelooflijk dat hier blijkbaar zo makkelijk over gedacht wordt.


Met een auto moet je echt geluk hebben. Eerste auto €3600, 4 maand en motor ontploft op 145.000 kilometer. 2de auto €10.000 betaald en na 2 jaar weggedaan vanwege een kapotte versnellingsbak wat €5000 kostte om te herstellen (en door de dieselwering in België was de tax de lucht in geschoten en de dagwaarde gekelderd naar €4500)

Nu al 2 jaar een auto van €4500. Met de nodige problemen hier en daar maar als je weet hoe je er mee moet omgaan dan rijd die wel gewoon goed. Je weet gewoon niet op voorhand hoe goed de auto uiteindelijk is en hoe de rijstijl van de vorige eigenaars was.

Ik zal je een geheimpje vertellen: dat kan je met een nieuwe auto ook gebeuren. Die zijn namelijk niet meer kwalitatief zo goed gebouwd als vroeger. De motoren worden bijvoorbeeld zo uitgeknepen dat ze maar een heel beperkte levensduur hebben in verhouding. Gaan ook makkelijker stuk.

cursebreaker

Berichten: 11405
Geregistreerd: 10-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 19:31

Ok. Een auto kopen van een lening van 13.500 is dan absurd zoals sommigen zeggen.

En leasen dan? In de meeste gevallen zit je dan 2 jaar vast eraan inderdaad.
Je bent in verhouding per maand wat meer kwijt als een eigen auto, maar hebt wel de zekerheid van een goed werkende auto (want die komt immers nieuw uit de fabriek en als je de pech hebt dat er toch iets niet goed is, wordt het wel opgelost.) en goede service als er eens wat zou zijn. Bandenwissels kun je erbij in laten berekenen en ga zo maar door. Je hoeft eigenlijk nergens meer naar om te kijken. Je moet natuurlijk elke maand wel netjes betalen en zit er dan wel aan vast voor een bepaalde tijd dus financieel gezien kan het een risico zijn want je zou je baan maar verliezen, maar mijn man en ik vinden dat nu meer waard als dat we een duizenden euro's nu in 1x aan een tweedehands auto moeten betalen met de grote kans dat je pech hebt en om de haverklap dingen moet laten maken. (nu is mijn man er eigenlijk wel van verzekerd dat hij altijd zo weer een nieuwe baan heeft en die zekerheid is wel iets wat wij mee hebben genomen in de beslissing)

Maar goed; iedereen maakt toch zelf uit waar ze geld voor lenen? Sommigen lenen geld om hun inboedel te vervangen. Kun je je ook afvragen of dat nu echt iets is waar je geld voor moet lenen maar dat is voor sommigen zo belangrijk dat ze het een lening waard vinden. Als je je bewust bent van de kosten die lenen met zich meebrengen, zijn de meesten toch wel volwassen genoeg om te kunnen beslissen of ze dat aankunnen ja of nee. Want een lening van dat bedrag krijg je ook niet zomaar, dus je krijgt genoeg mogelijkheden om er goed over na te denken.

@Achterom,
Alsnog mag je er wel vanuit gaan dat een nieuwe auto echt wel wat jaartjes meegaat, voor er echt iets serieus mis gaat met het ding. En als je geen verstand van auto's hebt en tweedehands koopt is er gewoon altijd een groot risico dat je pech hebt. En die kans pech is met een echt nieuwe auto gewoon echt veel kleiner, ook al zijn ze minder degelijk als hoe ze vroeger werden gebouwd.

Cubone

Berichten: 6229
Geregistreerd: 17-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 21:20

Even een update hier.

Na lang wikken en wegen en veel babbelen bij de bank heb ik een goede tweedehands auto gekocht waarmee ik met een veilig gevoel en comfortabel mn kilometertjes kan maken. Dit op (deels) afbetaling via financiering van mijn bank. Ik zal de auto in 1,5 jaar tijd afbetalen en dat gaat me 50 euro extra kosten in verhouding met direct betalen. Ik heb uiteindelijk bewust voor een langere termijn gekozen omdat dit mij de kans geeft weer wat te sparen zodat in de toekomst kan voorkomen dat ik nog eens moet lenen. (Als er geen heeele rare dingen gebeuren).

Indien gewenst heb ik de mogelijkheid om eerder af te betalen, wat ik ook van plan ben als ik dat kan met 2 (a 3) maandlonen over op mijn spaarrekening :)

Ik heb 1 jaar garantie op de auto en een bevestiging over vast contract gehad waardoor ik het heb durven wagen. Over een paar daagjes is hopelijk alles met de verzekering rond en dan ben ik weer lekker vrij!