Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Ervaringen gezocht met een luchtontvochtiger

 
Profiel   

Beste bokkers,

De winter is weer in aankomst en daarbij ook de vochtproblemen in onze woning. Mijn man is sinds een jaar of 15 eigenaar van dit huis en sinds 3 jaar wonen wij hier samen. Al jaren heeft hij problemen met vocht in huis, vooral zichtbaar in condensvorming op de ruiten en kletsnatte kozijnen. Ventileren proberen we zoveel mogelijk, maar om met deze temperaturen met 2 klapramen volledig open zetten, is geen doen. Dagelijks kunnen we met een theedoek rond om het vocht uit de kozijnen weg te halen, zodat er geen schimmel vormt -O- En bevind zich op elk kozijn in deze ruimtes...

Het probleem bevind zit op de hele benedenverdieping waarbij woonkamer-keuken een woongedeelte is zonder tussenmuren en de kleine aanbouw voor aan het huis, waarin de hal zich bevind. Was word op zolder gedroogd met het dakraam open, slaapkamers boven worden geventileerd door alles op de kleine haak te hebben. Badkamer word goed geventileerd door een raam.

Het huis is voorzien van dubbel-glas, de kachel staat hier in de “rust”stand op 18 graden en als ‘s avonds word er naar Max 21 graden gestookt. Ook bij deze temperatuur blijft het kil in huis. Vochtvreters neerzetten heeft te weinig uitgehaald. Het vocht blijft aanwezig.

Nu heb ik diverse ervaringen gelezen waarbij mensen een luchtontvochtiger in huis hebben staan, zodat ze luchtvochtigheid daalt en de kwaliteit van de lucht ook beter word. Mijn vraag, wie heeft er ook bovenstaande problemen gehad? En vond hierin de oplossing?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 10:43 



 
Profiel   

Weet je wat de luchtvochtigheid van je woning is? Wij hadden ook last van condensvorming in ons vorige huis (oud huis, niet geïsoleerd) maar de luchtvochtigheid was maar 30% of zelfs nog lager. Omdat dat weer voor andere problemen zorgde hebben we juist een luchtbevochtiger neergezet en het condens met een doek afvegen maar voor lief genomen. Dus hou vooral ook in de gaten dat je luchtvochtigheid niet te laag wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 11:06 



 
Profiel   

Kirstenn schreef
Weet je wat de luchtvochtigheid van je woning is? Wij hadden ook last van condensvorming in ons vorige huis (oud huis, niet geïsoleerd) maar de luchtvochtigheid was maar 30% of zelfs nog lager. Omdat dat weer voor andere problemen zorgde hebben we juist een luchtbevochtiger neergezet en het condens met een doek afvegen maar voor lief genomen. Dus hou vooral ook in de gaten dat je luchtvochtigheid niet te laag wordt.

Dat weten we eigenlijk nog niet... Ik ben er maar vanuit gegaan dat hij te hoog was en dat er daarom condensvorming ontstond... Word toch een weerstation aanschaffen om eerst uit te sluiten of het daar inderdaad aan ligt.. We hebben een woning uit de jaren 80, qua isolatie niet top, maar niet dusdanig slecht geïsoleerd dat je dit zou verwachten... Zelfs in mijn jaren 50woning (amper geïsoleerd) had ik dit niet... Maar vervelend dat het bij jullie daarmee niet opgelost was... In ieder geval bedankt voor de tip! Meten is weten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 11:46 



 
Profiel   

De luchtvochtigheid in huis zou ideaal gezien tussen de 40-60% moeten zijn.

Vochtvreters en luchtontvochters kunnen werken, maar belangrijker is om te weten waar het vandaan komt. Het kan namelijk zijn dat er scheuren in je (binnen)muren zitten waar vocht doorheen komt. Of een lek in de riolering oid. Dit hoeft niet altijd directe problemen op te leveren maar kan dus wel die hoge luchtvochtigheid veroorzaken.

Je zou een loodgietersbedrijf kunnen benaderen als het echt belemmerend is in het dagelijks leven..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-11-19 11:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 4 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen