Fun-da deel 2!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:12

Iinge_ schreef:
Flicka12 schreef:
Jeeetje.. hier betaal je eigenlijk niet meer dan 2 ton :Y)


Kan iemand mij vertellen waar? Binnen 50 km van mijn huidige woonplaats 3 huizen beschikbaar die voldoen aan mijn criteria van minder dan 250. Inmiddels elk klein rijtjeshuis hier voor minimaal 400/450.
Hier wordt de zoektocht en hoop langzaam verloren

Geduld, de markt stort vanzelf weer in.
Probleem is nog steeds dat iedereen op dezelfde plek meent te moeten wonen en "de markt" helpt daar vrolijk aan mee om je dat wijs te maken, want grotere marges.

Er zijn uiteindelijk maar twee partijen die belang hebben bij hoge huizenprijzen: Makelaars en huizenbouwers. Zoals al vaker gebeurt is, maken ze ook nu weer hun eigen markt kapot. Probleem daarvan is dat degenen die op de top een huis kochten de dupe worden van deze versie van graaicultuur.

Fitzroy

Berichten: 25161
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:18

Dat is wel een beetje kort door de bocht. Er is gewoon te weinig aanbod en teveel vraag. Dat zit hem echt niet in de makelaars.

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:21

Fitzroy schreef:
Dat is wel een beetje kort door de bocht. Er is gewoon te weinig aanbod en teveel vraag. Dat zit hem echt niet in de makelaars.

Nah er zijn hier momenteel bepaalde makelaars waar ik liever niet kom. Groningen stad kent ook enorm veel gekte maar er zijn 2 makelaars die daar zo goed op draaien dat ik daar liever geen huizen bezichtig. En ja die verdienen wel aan de mede gecreëerde gekte.
Belangrijkste reden is natuurlijk wel te weinig aanbod.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110800
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:23


MarjanB

Berichten: 16548
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:25


lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:26

MarjanB schreef:
Klein projectje, maar wel gaaf!

https://www.funda.nl/koop/heerde/huis-4 ... dijk-30-a/

Die in Dwingeloo heeft een gave deur in huis!

Ik denk wel eens, keet verkopen, tijdje huren en wachten tot de prijzen inzakken.. maar goed wanneer is dat?

Huurhuizen zijn er nog minder (en ook enorm duur) dus dat is ook wel risicovol,

Ik vind het projectje wel gaaf. Al ligt de weg wel dicht op je huis.

ikke

Berichten: 37632
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:34

Fitzroy schreef:
Dat is wel een beetje kort door de bocht. Er is gewoon te weinig aanbod en teveel vraag. Dat zit hem echt niet in de makelaars.

Een huis bouwen is niet zoveel duurder geworden als de prijzen gestegen zijn. Lees: de huizenbouwers maken onbeschofte marges op huizen.
De gemiddelde winst op een nieuwbouwhuis is een ton. Prove me wrong......

Iinge_

Berichten: 2633
Geregistreerd: 11-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:03

ikke schreef:
Fitzroy schreef:
Dat is wel een beetje kort door de bocht. Er is gewoon te weinig aanbod en teveel vraag. Dat zit hem echt niet in de makelaars.

Een huis bouwen is niet zoveel duurder geworden als de prijzen gestegen zijn. Lees: de huizenbouwers maken onbeschofte marges op huizen.
De gemiddelde winst op een nieuwbouwhuis is een ton. Prove me wrong......


Nieuwbouw is inderdaad super duur. Komt voor starters eigenlijk nooit uit. Ben het wel met de meesten hierboven eens. Het lage aanbod is zeker een oorzaak, maar dit word ook wel echt in stand gehouden door het gekke overboeken. Hier wacht/ hoop ik maar op een crash of ik ieder geval een daling, want als starter is dit best onmogelijk aan het worden. We wachten rustig af en sparen braaf door.

Om weer on topic te gaan, ik zag net deze. Als ik het geld zou hebben zou ik dit prachtig vinden:
https://www.funda.nl/koop/leusden/huis- ... inalaan-3/

Suzanne F.

Berichten: 49396
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:16

MarjanB schreef:
Klein projectje, maar wel gaaf!

https://www.funda.nl/koop/heerde/huis-4 ... dijk-30-a/

Die in Dwingeloo heeft een gave deur in huis!

Ik denk wel eens, keet verkopen, tijdje huren en wachten tot de prijzen inzakken.. maar goed wanneer is dat?


Ik ken iemand die dat in de jaren 80 gedaan heeft. Huis voor een topprijs verkocht, op de bak gezet en gaan huren. Maaaar...... de rente op je geld op de bak was toen 14!!! procent. Dus paar jaar huren, rente cashen en toen hebben ze toen de markt weer ingestort was een huis teruggekocht.

denisesilver

Berichten: 2933
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:29

"Ons" huis in Lage Zwaluwe is verkocht ;( :+
Heb ondertussen alle huizen in ons zoekgebied al gezien, maar goed het is ook pas voor over 1 à 2 jaar dus :')

Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:51

Zolang de hypotheekrente erg laag is en er een enorme krapte op de markt is, gaan de prijzen niet omlaag en al helemaal niet spectaculair. Las laatst dat de krapte ook ontstaat omdat mensen itt jaren geleden hun huis pas te koop zetten als ze zelf een nieuw huis gekocht hebben. Mensen zijn dus bang dat er niks te koop is voor hen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:19

Ik zag die ronde gaskachel voorbij komen. Zoiets verzin je toch niet zo midden in de kamer.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:24

Ceetje_bokt schreef:
Zolang de hypotheekrente erg laag is en er een enorme krapte op de markt is, gaan de prijzen niet omlaag en al helemaal niet spectaculair. Las laatst dat de krapte ook ontstaat omdat mensen itt jaren geleden hun huis pas te koop zetten als ze zelf een nieuw huis gekocht hebben. Mensen zijn dus bang dat er niks te koop is voor hen.


Dat klopt. Iedereen zit op elkaar te wachten. Er zitten mensen te springen om mijn huis, maar ik zet het echt pas te koop als ik wat anders heb. En zo doet iedereen het en draait de boel volledig vast.

Werk nu weer als makelaar in de stad en zie dat dus bij elk gesprek. Eerst kopen, dan verkopen.
Er zijn een aantal makelaars die wel varen op deze markt met een bonus constructie voor als ze boven de vraagprijs verkopen. Dat mensen daar in deze markt mee instemmen snap ik niet, maar moeten ze zelf weten. Verder hebben wij er als makelaars weinig aan nu. Verkopen kost nu enorm veel tijd en werk door de vele kijkers en er zijn zoveel makelaars bij gekomen dat de courtages sinds de crisis enorm gedaald zijn.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:27


Ceetje_bokt
Berichten: 5184
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:33

Toen wij dit huis in 2015 kochten was ons grote voordeel dat we het aandurfden om eerst te kopen voordat we hadden verkocht. De toenmalige eigenaar ging met ons bod akkoord ipv met een hoger bod van iemand die eerst zijn eigen huis wilde verkopen. In vijf jaar tijd een totaal andere markt.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 12:36

Wij hebben in 2011 ook eerst gekocht en toen pas verkocht. Maakte me ook toen niet zo'n zorgen om de verkoop, ondanks de crisis :=
Gelukkig kreeg ik gelijk haha

lenaa_tje

Berichten: 10349
Geregistreerd: 30-03-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:00

SusanH schreef:
Ik zag die ronde gaskachel voorbij komen. Zoiets verzin je toch niet zo midden in de kamer.

Haha blij dat ik niet de enige ben die dat bijzonder vond haha
Ik vind het nog iets in een mooie vrijstaande boerderij maar in een gewoon rijtjes/ twee onder 1 kap huis.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:05

lenaa_tje schreef:
SusanH schreef:
Ik zag die ronde gaskachel voorbij komen. Zoiets verzin je toch niet zo midden in de kamer.

Haha blij dat ik niet de enige ben die dat bijzonder vond haha
Ik vind het nog iets in een mooie vrijstaande boerderij maar in een gewoon rijtjes/ twee onder 1 kap huis.


Heel apart ja. Lijkt me ook erg onpraktisch in zo'n huis.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:19

Ik houd mijn ogen open voor een huis voor mijn moeder, markt is helaas krap dus ga ondertussen ook de mogelijkheden bekijken om op ons eigen perceel een huisje bij te bouwen.

manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:23

Pinda_Dipje schreef:
Ik houd mijn ogen open voor een huis voor mijn moeder, markt is helaas krap dus ga ondertussen ook de mogelijkheden bekijken om op ons eigen perceel een huisje bij te bouwen.

Als ze mantelzorg nodig heeft kan dat heel eenvoudig.

Shadow0

Berichten: 43535
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:37

ikke schreef:
Er zijn uiteindelijk maar twee partijen die belang hebben bij hoge huizenprijzen: Makelaars en huizenbouwers.


Ik zou zeggen financiers en speculanten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110800
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 13:39


SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34749
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:20

Uhm ja...apart.

Ik vind zo'n ronde kachel alleen leuk in een restaurant. Kun je er gezellig omheen zitten met een warme chocomel of een bittergarnituur. Maar het past echt niet in een huis zo midden in de ruimte.

Rivjenn

Berichten: 4022
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:24


manzano

Berichten: 23995
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Fun-da deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:33

Link werkt niet helaas