Kosten huis op Funda plaatsen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Kosten huis op Funda plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 15:13

We hebben onlangs ons huis verkocht via een makelaar. Waar we een vast courtage mee hebben afgesproken.

Omdat we het promotiepakket niet hoeven te betalen (Die zijn 2 jaar eerder al gemaakt door een fotograaf en toen betaald), wordt er nu ruim 400 euro in rekening gebracht om ons huis aan te melden op Funda.

Nu heb ik al gegoogled maar kan nergens wat terugvinden.... kan mij toch serieus niet voorstellen dat er zo'n bedrag voor betaald moet worden?? Weet iemand wat de kosten daarvoor zijn?

Agossie

Berichten: 16370
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: De Meern

Re: Kosten huis op Funda plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:46

Ik volg even. Ik hoop binnenkort ook mijn huis op Funda te kunnen zetten en ben dus ook geïnteresseerd in wat voor kosten dit met zich meebrengt en waar ik rekening mee moet houden.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:50

bren979 schreef:
We hebben onlangs ons huis verkocht via een makelaar. Waar we een vast courtage mee hebben afgesproken.

Als jullie een vast bedrag hebben afgesproken en er staat niets vermeldt over plaatsingskosten, mag hij deze niet (doorbe)rekenen.
Factuur betalen minus die 400E en meteen op het afschrift melden dat je niet eens bent met de fundakosten.
Daarna ook een mail sturen dat je bezwaar daartegen maakt.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:52

Kan wel kloppen, via Makelaarsland is het opnieuw op Funda zetten €250.
Meestal rekenen ze aparte opstartkosten, los van de courtage.
Want de courtage krijgen ze alleen bij verkoop en de opstartkosten maken ze meteen.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Kosten huis op Funda plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 15:54

Maar dat moet dan wel genoemd worden in het contract/overeenkomst, zo niet dan hoef je die niet te betalen.

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 15:58

Brainless schreef:
bren979 schreef:
We hebben onlangs ons huis verkocht via een makelaar. Waar we een vast courtage mee hebben afgesproken.

Als jullie een vast bedrag hebben afgesproken en er staat niets vermeldt over plaatsingskosten, mag hij deze niet (doorbe)rekenen.
Factuur betalen minus die 400E en meteen op het afschrift melden dat je niet eens bent met de fundakosten.
Daarna ook een mail sturen dat je bezwaar daartegen maakt.


We hadden 2 jaar terug de afspraak gemaakt voor een courtage en foto's laten maken. Omdat we toen besloten om het toch nog niet te verkopen, zei de makelaar dat we wel de foto's moesten betalen van bijna 500 euro.

Wat ik ook logisch vond, ze zei er ook bij mocht je op korte termijn toch wel het huis verkopen dan hoef je dat uiteraard niet meer te betalen.

Nu krijg ik via de notaris de afrekening en ook de factuur van de makelaar. Waarop de courtage staat, maar geen aftrek van de foto's. Dus we hebben gebeld met de makelaardij , ten toen noemen ineens met de melding kosten voor plaatsing op Funda. Wat naar mijn idee dus echt flauwekul is.

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:04

Het is geen 250,- wat hierboven genoemd wordt of iets daarbij in de buurt.
Maar puur Funda plaatsing is anders dan het hele pakket incl. foto's, kadastrale stukken opvragen etc, (de opstartkosten)

@Bren: Je kunt vragen of hij het even wil specificeren.

Gee
Berichten: 167
Geregistreerd: 03-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:15

Dit kwam ik tegen aan tarieven:
https://www.huisportaal.nl/kosten-funda

"Funda start" is EUR 395, dan de duurdere opties van EUR 595 of zelfs EUR 950.
Wat veel geld!

Dit had de makelaar echt eerder moeten aangeven.

Anoniem

Re: Kosten huis op Funda plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:48

Wij hebben voor de fotograaf, de folder en een vermelding op funda iets van 500 betaald.

Debbie

Berichten: 4293
Geregistreerd: 20-01-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:52

Wat de kosten zijn valt geen eenduidig antwoord op te geven, dit hangt er ook vanaf of je makelaar aangesloten is bij de NVM of niet.

Als het goed is heb je vooraf een opdracht tot dienstverlening getekend waarin alle kosten en afspraken staan weergegeven. Mocht je deze zelf niet meer hebben dan zou ik gewoon even informeren of ze je dit document of eventueel andere correspondentie waarin tarief afspraken zijn gemaakt kunnen toesturen.

bren979
Berichten: 211
Geregistreerd: 18-09-11

Re: Kosten huis op Funda plaatsen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-21 22:24

Even een update, we hebben het geld retour gekregen. Zoals 2 jaar terug afgesproken was. In ieder geval bedankt voor jullie reacties en persoonlijke berichten, blij met de informatie!