Toyota Starlet, vergelijkbare auto's?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:21

Janine1990 schreef:
Elisa2 schreef:
Janine, niet allemaal van na 2005 maar een aantal wel. Sommige zijn ook weggedaan omdat er ook storingen bleven in het electronische gedeelte (en idd de ene dikke rekening na de andere volgde).

Ik heb zelf nooit zo'n "luxe" auto gehad en hoef dat ook niet..liever ouder en degelijker.


Collega heeft een auto van 2011, vrij luxe... Die reed al twee jaar met een storing die ze niet konden verhelpen... Toen hij naar een hobbyist ging kwamen ze er achter dat de oude ring van het brandstoffilter niet er uit was gehaald... Dus filter zat er met dubbele ring op... Goed geregeld en nu is het klaar.

Het zijn meer dan eens niet de elektrische onderdelen die de storingen veroorzaken...


Je hebt daar wel een punt. Bij een oude auto zal nooit een storingslampje branden om zo iets omdat simpel weg minder dingen gecontroleerd wordt door de boordcomputer. Zolang je auto maar oud genoeg is kan je zelfs rond rijden met defecte verlichting zonder dat je boordcomputer het meld.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 11:58

Elisa2 schreef:
Ja ik denk sowieso dat de mate van onderhoud een rol speelt, maar bij vrienden/ kenissen heb ik wel veel problemen met electronica gezien. Sensoren die kapot gaan, electrische ramen etc.
Eenvoudiger te repareren is ook een voordeel denk ik gezien de kosten.

De Corolla en Yaris staan op het lijstje om uit te gaan proberen.
Dankzij dit topic weet ik in ieder geval dat ik het sowieso bij Toyota ga houden.


Ben benieuwd waar je voor gaat kiezen. Ik heb zowel een starlet, als een yaris gehad en nu een corolla (wagon 1.6)
Van de corolla is blijkbaar degene met een 1.6 motor het beste. Nadeel: hij loopt niet heel zuinig :+ (1 op 14 corolla, mijn yaris liep 1/18)
Daarintegen. Een corolla kan veel luxe hebben tegenover een yaris en starlet. Hij is sowieso groter, meer auto en dus wat veiliger, ik heb hem met climate control en je hebt ze ook met cruise control voor weinig geld.
Ik ben de corolla gaan rijden omdat mijn yaris geen airco had (ze zijn er wel met airco) en ik groter wilde. Verder was de yaris ook een topauto.

Ben benieuwd wat je gaat kiezen. Het zijn beide topwagens maar ook echt zo verschillend qua model en hoe ze rijden.
En als je voor een corolla gaat en je voor climate control kan kiezen (ze zijn er genoeg en kost ook niet veel meer) dan zou ik dat zeker aanraden. Dat is nog zo veel fijner dan airco.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132135
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:09

Helemaal eens met Queelens. Ik heb ook zo'n 1.6 Corolla Wagon en ze zijn inderdaad niet superzuinig, maar wel heel erg fijn te rijden en heel praktisch.
Zelf zou ik dan in elk geval niet voor het instapmodel gaan (de Terra), niet alleen vanwege de climate control maar ook vanwege de stoelen. Die zijn imo. te basic.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 12:16

True that. De stoelen die ik nu heb zijn ook heel fijn. Dat vergeet ik altijd totdat ik een dure egolf van mijn werk rijd en ik na een half uur al rugpijn krijg :')

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 17:19

Queelens schreef:
Elisa2 schreef:
Ja ik denk sowieso dat de mate van onderhoud een rol speelt, maar bij vrienden/ kenissen heb ik wel veel problemen met electronica gezien. Sensoren die kapot gaan, electrische ramen etc.
Eenvoudiger te repareren is ook een voordeel denk ik gezien de kosten.

De Corolla en Yaris staan op het lijstje om uit te gaan proberen.
Dankzij dit topic weet ik in ieder geval dat ik het sowieso bij Toyota ga houden.


Ben benieuwd waar je voor gaat kiezen. Ik heb zowel een starlet, als een yaris gehad en nu een corolla (wagon 1.6)
Van de corolla is blijkbaar degene met een 1.6 motor het beste. Nadeel: hij loopt niet heel zuinig :+ (1 op 14 corolla, mijn yaris liep 1/18)
Daarintegen. Een corolla kan veel luxe hebben tegenover een yaris en starlet. Hij is sowieso groter, meer auto en dus wat veiliger, ik heb hem met climate control en je hebt ze ook met cruise control voor weinig geld.
Ik ben de corolla gaan rijden omdat mijn yaris geen airco had (ze zijn er wel met airco) en ik groter wilde. Verder was de yaris ook een topauto.

Ben benieuwd wat je gaat kiezen. Het zijn beide topwagens maar ook echt zo verschillend qua model en hoe ze rijden.
En als je voor een corolla gaat en je voor climate control kan kiezen (ze zijn er genoeg en kost ook niet veel meer) dan zou ik dat zeker aanraden. Dat is nog zo veel fijner dan airco.


Nu maak je me weer een beetje in de war :D ik dacht aan een corolla, maar ik vind het wel heel belangrijk dat een auto zuinig rijdt. Airco of climate control, heeft dat dezelfde werking? voor mij is een klein auto'tje genoeg, ook zuiniger in de wegenbelasting. Dus nu neig ik weer meer naar de Yaris.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Toyota Starlet, vergelijkbare auto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:30

Er zijn meer dan 40 miljoen Corolla's verkocht in 12 generaties. Met vele verschillende uitvoeringen, motoren enz. Dan zal allicht het ene motorblok wat zuiniger zijn dan het andere. (Heel) veel hangt ook af van je rechtervoet en gebruik. Korte en/of snelle ritten zijn dodelijk voor het verbruik, lange stukken 80-100 km/h juist heel erg gunstig.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132135
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Toyota Starlet, vergelijkbare auto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 17:48

Wat is je budget ongeveer, Elisa?

Climate control is een automatische airco. Die kun je op temperatuur instellen. Als jij wilt dat het 21 graden is in je auto, dan regelt de climate control dat het op die temperatuur komt en blijft. Een airco is handbediend. Dan bepaal jij zelf op dat moment dat je het te warm vindt en dan draai je aan een knop zodat het koeler wordt.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Toyota Starlet, vergelijkbare auto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 18:29

Dankjewel! beide lijken mij prima..zowel de airco als de climate control.

Mijn budget is echt low-budget, dus het laagste van het laagste...

Motorblokken heb ik niet zoveel verstand van, ik houd wel van een beetje doorrijden.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 18:53

Ik geloof dat corolla’s er alleen in 1.4 en 1.6 motoren zijn? Volgensmij lopen ze allemaal rond de 1/14. In ieder geval geen 1/18 zoals een yaris. Een yaris heeft dan ook wel maar 1.0 motor erin liggen (althans het gros van de yarissen). Je zit nu met een starlet denk ik op een 1.3?

Als je meer comfort en meer auto wil ga je richting een corolla.
Wil je simpel, klein en goedkoper dan de yaris.
De corolla is iets duurder (in verzekering, belasting en dus brandstof) maar niet angstaanjagend veel hoor. Ik vind het het waard maar dat is omdat ik graag meer auto wilde ivm comfort en veiligheid aangezien ik 30k km de jaar rijd.

Elisa2

Berichten: 37402
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Toyota Starlet, vergelijkbare auto's?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 19:06

Dankje! de starlet is inderdaad 1.3, ik zie de yaris ook met 1.3 voorbij komen.

Een auto mag van mij simpel zijn, zolang er maar airco in zit haha en het liefst goedkoop rijdt en goedkoop in onderhoud is.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Toyota Starlet, vergelijkbare auto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:08

Als ik dat zo hoor zou ik lekker voor een yaris met airco gaan. Eventueel met een 1.3tje erin. Maar van de mijne met een 1.0 erin heb ik ook jaren plezier gehad :j

MarjanB

Berichten: 16511
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Toyota Starlet, vergelijkbare auto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 19:25

Nissan micra, ook onverwoestbaar en rijd prima.

lies1998

Berichten: 360
Geregistreerd: 02-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 20:21

Ik ben nog steeds erg blij met mijn Kia Picanto Lx uit 2006 (met airco) :D Naast een losgelaten hemel geen gekke dingen gehad. Heeft al een aantal vakanties mee gemaakt, onder andere een tour naar Italië en Oostenrijk zonder problemen.

Haarbal

Berichten: 3447
Geregistreerd: 07-04-03
Woonplaats: Wierden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 16:42

Ik heb een Corolla Linea Terra 1.3 uit 1998. Het eerste jaar heb ik het verbruik nauwkeurig bijgehouden. Ik kwam op ongeveer 1/15,5 gemiddeld. Wanneer je veel kleine stukjes rijdt en wanneer je harder dan 115 gaat op de snelweg gaat je verbruik wel drastisch omhoog. Ik vind het voor het formaat van de auto een keurig verbruik. Mijn moeder had een Yaris, en die vond ik echt rijden als een naaimachine op wielen. Hij was wel wat zuiniger, maar dat ding trok echt mega langzaam op en dat vind ik een beetje eng (vooral op de snelweg). Voordeel van de Corolla vind ik dat ze in aanschaf niet zo duur zijn (en ook in onderhoud niet). Je moet wel een beetje naar de kleur en motorinhoud kijken, want vooral de zwarte en de blauwe 1.6 liter zijn populair bij "mannetjes" omdat je allerlei carkits kan krijgen en hem dus kan pimpen. Bij de minder populaire kleuren is de kans dat hij van iemand is geweest die er netjes mee omging wat groter.

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:07

Aaaah Wat mis ik mijn Starlet :+: was mijn eerste autootje :+:
Daarna ben ik over gegaan op een Corolla station Diesel ivm de trailer.
Nu heb ik een Corolla Verso ivm de kinderen (autostoeltjes nemen een hoooooop ruimte in beslag)

Zou kijken voor een Yaris met airco :) en als er een is met cruise control binnen je budget zou dat een mooie aanvulling zijn. Ik wil niet meer zonder

dieseltje09

Berichten: 1858
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:03

Sla ook echt daihatshu niet over in je zoektocht, nog een werkelijke japanner, met dito degelijkheid. Verwacht alleen geen mega luxe binnenzijde, het zijn vooral praktisch ingestelde wagens(zeker de wat oudere)

Ik heb met héél veel geluk jaren zonder enig probleem rond gereden met een Citroën Saxo(geen merk wat ik als eerste zou aanraden als betrouwbare auto) van 1998 maar die was uiteindelijk wel echt op. Wetende dat de APK kosten uiteindelijk duurder zouden gaan zijn als de waarde van de wagen, met zoveel km op de teller dat het gewoon niet financieel verstandig zou zijn om er nog wat aan te doen. Die heb ik met het eerlijke verhaal verkocht aan een liefhebber en die heeft hem toch opgeknapt en ding rijd dus nu nog steeds :+

Ben me toen gaan verdiepen en heb uiteindelijk een Daihatshu YRV gekocht, Het lelijke eendje van Daihatshu(mooi is hij qua ontwerp gewoon echt niet haha) maar na 30.000 kilometer in het afgelopen jaar kan ik niet anders zeggen dan, beste koop qua wagens tot nu toe!
Hij kost geen drol in aanschaf, ketting ipv distributieriem(bij de 1.3 motor) dus laag onderhoud daarin. Verbruik is voor een auto met dergelijke leeftijd gewoon heel netjes te noemen (1 op 18/19 met uitschieters naar boven, afhankelijk hoeveel file ik heb)
Meer dan genoeg ruimte, (ik heb er van de zomer een zadelkast in vervoerd(ok uit elkaar maar die platen waren groot zat) van 120 breed, 210 hoog en 80 diep)

En de enige echte kosten(behalve preventief onderhoud) was set nieuwe banden.
Laatst bijgewerkt door dieseltje09 op 06-01-20 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Toyota Starlet, vergelijkbare auto's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:05

Of je een 1.3 of een 1.0 wil is ook heel erg afhankelijk van hoe nieuw de auto is. Ik rij een koekblikje met een 1.0 maar dat is wel een auto uit 2018, erg licht, en die trekt behoorlijk fijn op. Ik heb een keer in een bejaard Kaatje van een collega gereden, ook een 1.0, en die heeft echt flinke aanmoediging nodig om op snelheid te komen. Die van mij moet ik soms wel planken maar zelfs met vier mensen + kampeerspullen erin kwam ik nog prima van mijn plek.

Rex_Rolfo

Berichten: 5382
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 20:11

Emmaa_ schreef:
Of je een 1.3 of een 1.0 wil is ook heel erg afhankelijk van hoe nieuw de auto is.

Zal met name zijn met of zonder turbo.

Met turbo kun je behoorlijk wat power uit een klein blok persen, wel is van belang dat je netjes met de turbo omspringt. B.v. de motor nog even rustig laten voor je 'm uitzet zodat de turbo olie krijgt als ie tot rust komt. Kom je ergens met flink gas aangereden, boem parkeren en motor uit stopt ook de oliestroom naar de turbo (die nog met enkele tienduizenden toeren draait).