Tuinontwerp

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SuSem

Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Tuinontwerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 21:12

Hoi creatieve bokkers!

I need some help :Y)

We zijn bezig met het bouwen van ons huis! Een super spannend traject. En zo langzamerhand moeten we ook gaan nadenken over de tuin! Het grondwerk gaan we laten doen, maar de rest willen we zoveel mogelijk zelf doen :)

En dan.. dan moet er wel een soort ontwerp komen..

Veel verder als onderstaande kom ik niet :D. Zijn hier bokkers die een beetje willen meedenken?

Het wordt trouwens een notariswoning, en ik houd van een wat romantische tuin, manlief houdt meer van strak..

Oh ja! De overkapping is een meer jaren plan..


Afbeelding

Anoniem

Re: Tuinontwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 21:37

Bij een notariswoning vind ik strak persoonlijk ook mooier staan. Ik zou wel een groenstrook toepassen.
Wij wonen vrij open, in een vrij riante woning. En hebben voor 2 perkjes met een stuik iets en daar om heen buxus. En zo hebben we aan de zijkanten voor bij de weg ook 2 perkjes met daarin rozen, ook met buxus er om heen. Verder hebben we aan beide zijden van het huis gelijke perkjes met allemaal verschillende planten er in. Aan de erfgrens hebben we laurier staan en langs de oprit ook buxus dacht ik.

Misschien kan je er wat ideeen uit ophalen. Ik vind het juist mooi dat er in een groen veld meerdere soort eilandjes zijn met allemaal verschillende mooi bloeiende platen ahhaha :)

Elanor

Berichten: 6777
Geregistreerd: 25-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:04

Ik zou vooral geen buxus doen, grote kans dat die ineens kaal staat door motten. En ecologisch is het ook niks voor de fauna.

Ik zou gaan voor een volle border met struiken en bollen aan de voorkant, appelboompje in het gazon, stuk moestuin links en een druif tegen de overkapping. :j

Spytgnieskje

Berichten: 873
Geregistreerd: 09-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:13

Elanor schreef:
Ik zou vooral geen buxus doen, grote kans dat die ineens kaal staat door motten. En ecologisch is het ook niks voor de fauna.

Ik zou gaan voor een volle border met struiken en bollen aan de voorkant, appelboompje in het gazon, stuk moestuin links en een druif tegen de overkapping. :j


Druiven tegen de overkapping is echt fantastisch! Wil dat wel wat groeien in NL?

x_Jeanine_x

Berichten: 9085
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Tuinontwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:19

Ik zou eventueel ook kijken voor dakplantanen waar je lekker onder kan zitten in natuurlijke schaduw.

En persoonlijk houd ik van verhoogde borders in verschillende hoogtes met mooi groen, met kleurrijke planten.

Ook is een waterornament leuk in de tuin :)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:21

Spytgnieskje schreef:
Elanor schreef:
Ik zou vooral geen buxus doen, grote kans dat die ineens kaal staat door motten. En ecologisch is het ook niks voor de fauna.

Ik zou gaan voor een volle border met struiken en bollen aan de voorkant, appelboompje in het gazon, stuk moestuin links en een druif tegen de overkapping. :j


Druiven tegen de overkapping is echt fantastisch! Wil dat wel wat groeien in NL?


Ja hoor, komen lekkere (kleine) druiven van. Deze zomer waren ze zelfs zo heel klein niet meer.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Tuinontwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:25

Ik zou kijken naar wat jullie nu precies mooi vinden aan strak/modern ( hele strakgesnoeide planten? Rechte vakken en borders maar wat voor planten erin staan maakt niet veel uit? Weinig groen/veel groen? Moderne tegels/grind/...? ) En aan romantisch (weeldigerige struiken? Natuurlijk gevormde borders?..)

En dit dan met elkaar proberen te verzoenen.


Kijk welke functies je wil in je tuin.
Doe inspiratie op! Veel tuinen zijn zo verschrikkelijk lelijk omdat er gewoon echt niet over nagedacht is, maar zelfs van een kleine tuin kan je echt iets prachtig maken!

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 22:52

Wat wil je met je tuin?

Wil je nog opbergruimte creëren?
Heb je kinderen (of wil je die in de toekomst)
Hou je van tuinieren of wil je juist zo min mogelijk onderhoud?
Wil je gras?(voor mooi gazon veel onderhoud :+)

Ik wil morgen wel wat voor je in elkaar knutselen qua plattegrond :) heb al wel wat ideetjes

SuSem

Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Tuinontwerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 23:06

Bedankt voor de tips al!

Wat ik nu voor me zie: aan de achterkant verhoogde borders met daarin leibomen, omringd door Annabels en/of lavendel.

Sowieso gras, we hebben 2 kids van bijna 6 en 1,5.
Opbergruimte is geen must.

Ik vind wat meer natuurlijke/rondere vormen mooier dan hele strakke vormen.

Qua kleuren/beplanting paars/wit, zoals hortensia’s, lavendel en Annabels etc...

En qua onderhoud, het hoeft niet onderhoudsarm te zijn maar ook niet mega bewerkelijk..

SuSem

Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 23:09

Rintah schreef:
Ik wil morgen wel wat voor je in elkaar knutselen qua plattegrond :) heb al wel wat ideetjes


Tof! Ik ben benieuwd:)

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:20

Op pinterest kan je zoeken op ‘Gardini’ en zo bij tuinontwerpen terecht komen. De achterkant van de tuin grenst niet aan een andere tuin? Dakplatanen zijn inderdaad een mooie toevoeging :j

SuSem

Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-20 23:30

noviceh schreef:
Op pinterest kan je zoeken op ‘Gardini’ en zo bij tuinontwerpen terecht komen. De achterkant van de tuin grenst niet aan een andere tuin? Dakplatanen zijn inderdaad een mooie toevoeging :j


Ja de achterkant grenst aan 2 tuinen..

noviceh

Berichten: 4781
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Tuinontwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:41

Dan moet je ook weer rekening houden met afstand tot de tuin van de buren. Dit is per gemeente verschillend.

Marcella

Berichten: 36687
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:43

Spytgnieskje schreef:
Druiven tegen de overkapping is echt fantastisch! Wil dat wel wat groeien in NL?

Gewoon een winterharde en ongevoelig voor ziektes nemen.

Als voorbeeld voor de verschillende soorten. Heb vorig jaar zelf de Bianca en Vanessa erbij gekocht. Bij de Bianca zat bij aanschaf een trosje aan en zijn heerlijke druiven geworden.
http://www.fruitbomen.net/consumptiedruiven/

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-20 23:49

Om een tuin te kunnen ontwerpen zul je eerst de stijl en doelen moeten bepalen. Dat is ook handig voor degene die je helpt. Naar mijn ervaring werkt het erg goed om een Pinterest bord te makenbvoor de stijl. Desnoods door elke tuingebruiker afzonderlijk. Maak ook een lijstje met doelen. Wat wil je in de tuin doen? Waar wordt je blij van? Als je dit niet goed weet raad ik je aan straks naar open tuinen te gaan. Of bijvoorbeeld naar Appeltern. Ga ervaren wat je fijn en leuk vind in elke tuin en wat je absoluut niet wil. Staar je ook niet blijven ND op bepaalde planten... Er is zo veel meer dan die paar bekende die je snel opnoemt.

En als je de planten plant/koopt. Koop dan niet alleen wat op dat moment mooi is en in bloei staat.

Ik houd erg van tuinen ontwerpen. Maar heb nu helaas geen tijd voor uitgebreid gratis werk. Wellicht dat ik tussendoor wel een moment vind om een schets te maken. Maar dan zou ik graag eerst meer informatie hebben.

Matheno

Berichten: 7941
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Tuinontwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 11:19

Heb je misschien wat foto's van de huidige situatie?

SuSem

Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Tuinontwerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 11:33

De huidige situatie is compleet kaal :D. Het huis is nog in aanbouw..

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Re: Tuinontwerp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:30

Hoe staat de zon? Leuk voor jullie die bomen, maar als deze de zon bij je achterburen weg gaan houden worden ze niet blij. Mijn achterbuurman heeft berken staan. Die mijn zon weghouden, en m'n hele tuin voltroep geven van die katjes en bladeren. (Van mij mogen ze bomen die hoog worden verbieden in woonwijken :o)

Malenka

Berichten: 7559
Geregistreerd: 04-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 13:34

Rechts boven aan de tekening staat de ligging van de tuin weergeven.

Tuin op het westen. Dus de achterburen hebben hoogstens 's ochtends wat schaduw van de bomen.
Laatst bijgewerkt door Malenka op 08-01-20 13:36, in het totaal 1 keer bewerkt

SuSem

Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-20 13:36

Needje schreef:
Hoe staat de zon? Leuk voor jullie die bomen, maar als deze de zon bij je achterburen weg gaan houden worden ze niet blij. Mijn achterbuurman heeft berken staan. Die mijn zon weghouden, en m'n hele tuin voltroep geven van die katjes en bladeren. (Van mij mogen ze bomen die hoog worden verbieden in woonwijken :o)


Tuinen zijn redelijk diep. Dus zal nooit volledig de zon wegnemen

Needje

Berichten: 19201
Geregistreerd: 02-02-05
Woonplaats: Hoogland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-20 14:03

Malenka schreef:
Rechts boven aan de tekening staat de ligging van de tuin weergeven.

Tuin op het westen. Dus de achterburen hebben hoogstens 's ochtends wat schaduw van de bomen.


Niet gezien. :+ . Dat scheelt al een boel!

SuSem

Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Tuinontwerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-20 09:52

Afbeelding

Heb nog even verder geknutseld

Rintah

Berichten: 2921
Geregistreerd: 28-05-07
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 15:54

een tijd later als verwacht, maar alsnog :+
Afbeelding

toelichting voor de verschillende gebieden:
1 borders op grondniveau
2 gras
3 zandbak
4 bestraat/speeltuintegels/houtsnippers, net wat je zelf fijn vind
5 verhoogde bak om directe zicht op zandbak af te schermen (maar laag genoeg dat je kids wel in de gaten kan houden :P ) stenen daarvan aan achterkant zandbak door laten lopen om dat netjes te scheiden van border daarachter
6 houten pergola over speelgedeelte met mogelijkheid tot ophangen van schommel oid. eventueel met schaduwdoek er over heen zodat het ook in de zomer fijn spelen is.
(en als je het handig/stevig bouwt kan je er later misschien nog zo iets van maken :+ https://www.ikwoonfijn.nl/wp-content/uploads/2019/06/Pergola-groot-schommelbed.jpg)
7 verhoogde border / plantenbakken om grote steenvlakken te doorbreken
8 lage border om ronde vormen van achterin de tuin aan te laten sluiten bij het rechte terras
9 dit stukje wist ik niet zo goed wat ik er mee moest, maar zou dat niet simpelweg bestraten. afhankelijk ban dakgoten ed kan je hier misschien een regenton kwijt om water te besparen?

door met bijvoorbeeld cortenstaal of strakke muurelementen te gebruiken kan je de lijnen van de tuin mooi strak houden, en vervolgens met de beplanting het weer wat weelderiger/romantischer maken.

SuSem

Berichten: 4647
Geregistreerd: 24-11-06

Re: Tuinontwerp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-20 19:08

Super, daar gaan we eens verder mee puzzelen!