Help, mijn was stinkt!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 16:43

Wij zitten sinds een paar weken weer in ons eigen huis met onze eigen wasmachine (hiervoor een jaar gereisd). Voordat we op reis gingen, had ik ook al wel eens dat mijn was niet lekker rook, maar met af en toe een nieuwe wasverzachter was het al snel weer oké. Nu niet meer...

De was haal ik gelijk uit de machine en hang ik op. Ik doe er de aanbevolen hoeveelheid wasmiddel en wasverzachter in, maar als ik het eruit haal stinkt het. Het ruikt muf en nat, totaal niet naar wasmiddel of verzachter.
Afgelopen week hebben we de wasmachine helemaal uit elkaar gehaald en alles schoongemaakt wat maar kon. We hebben nogmaals (de week ervoor ook gedaan) reinigingsspul erin gedaan en op een hoge temperatuur gewassen, maar helaas...het stinkt nog steeds.

Wie heeft de gouden tip om die stank weg te krijgen?

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 16:46

Vaatwasblokje erin en zonder was op 90 graden laten draaien!

En, welkom thuis Lydia, kun je je draai al wat vinden?

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 17:00

Anna79 schreef:
Vaatwasblokje erin en zonder was op 90 graden laten draaien!

En, welkom thuis Lydia, kun je je draai al wat vinden?


Dat heb ik dus al twee keer gedaan (met speciaal spul voor wasmachines), maar helaas helpt dat niet. De wasmachine is echt brandschoon, dus daar kan het niet aan liggen.

En ja, we zijn weer thuis! Mijn draai vinden in het ritme lukt wel, maar ik vind het wel lastig hoe ik alles een plekje moet gaan geven. De reis voelt als een droom

akishino
Berichten: 1872
Geregistreerd: 18-05-10
Woonplaats: brabant

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:06

Ruikt al je kleding of zijn het bepaalde kledingstukken? Wat je zou kunnen doen is je kleding een nacht in azijn zetten, daarna uitwassen. Dan weet je of het aan je kleding of aan de wasmachine ligt.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:09

Als het een moderne wasmachine is pakt hij water op basis van het gewicht van het wasgoed. Dit betekend dat wanneer je er geen was in gooit de machine heel weinig water pakt. In dat geval wasmachine starten op 90 graden. Zodra wasmachine water pakt op pauze zetten. Paar emmers water via zeep bakje toevoegen en dan weer aanzetten.

Thomas5

Berichten: 1036
Geregistreerd: 08-11-06
Woonplaats: Wieze

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:17

Wat voor water gebruik je?
Als je grondwater of regenwater gebruikt kan je misschien eens proberen overschakelen op leidingwater.

Wij hebben het ook soms dat de was niet fris ruikt, vooral wanneer we sokken wassen. Die krijg ik maar niet 100% fris :n

Lege machine met vaatwasblokje op 90 graden helpt hier doorgaans wel om alles eens goed te reinigen.

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:18

Hier gebruiken wij wel eens soda als ik denk dat ie stinkt.
Gaat in het bakje voor wasmiddel.
Helpt prima!

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 17:21

We gebruiken leidingwater. De wasmachine is ontkalkt en volledig schoon en het is ook bij alle was. Of ik nu beddengoed was op 60 graden of normale kleding op 40 graden. De wasmachine zelf stinkt ook niet, alleen de was, heel apart. Misschien moet ik waspoeder gebruiken ipv wasmiddel?

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:21

Bij ons verschilt het. Als wij de wasmachine te vol stoppen gaat de was stinken.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:23

Ik heb hetzelfde probleem. Machine inmiddels al gereinigd met soda, vaatwastabletten, speciaal reinigingsmiddel. Machine al helemaal gepoetst. Azijn bij de was, kleding in de azijn, niks helpt! Ik maakt trouwens gewoon gebruik van leidingwater, dus dat kan het niet zijn. Waspoeder geprobeerd, vloeibaar, pods, maakt allemaal niks uit.

Ik heb nog niets gevonden dat werkt. Als de was droog is gaat het wel, maar zodra je gaat zweten in kleding of handdoeken opnieuw nat worden ruik je de muffe geur meteen weer. Ik lees dus even mee voor de gouden tip.

Mijn wasmachine is nog geen 2 jaar oud, dus dat kan het ook niet zijn lijkt me.

Saintelette

Berichten: 3180
Geregistreerd: 12-08-11
Woonplaats: Waalwijk

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:34

Ik heb wel eens wanneer ik er een oud T-shirt van m’n vriend in heb zitten, dat dan heel de was stinkt. Dat T-shirt is dan de schuldige. De zweetlucht die erin zit gaat er niet meer uit en zorgt er voor dat alles stinkt. Was ik het daarna opnieuw zonder de boosdoener (altijd even puzzelen welke dat is), dan ruikt alles weer fris.
Het stomme is dus dat vooraf het shirt niet echt perse heel erg stonk of het heel duidelijk te herleiden was.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:36

Is de wasmachine een tijd lang ongebruikt geweest? Misschien dat zich dan ergens in de leidingen (kan ook buiten de machine zelf zijn) oud vuil/residu heeft opgehoopt dat er niet zo maar uitgaat en waar tijdens het wasproces steeds een beetje van in je was terechtkomt.
Zit er ook oudere kleding tussen je wasgoed? Dat kan best stank geven. Bijvoorbeeld oudere katoenen kleding of handdoeken. Of dat nu het katoen zelf is of de verfstof (kleurstof), ik weet het niet, maar dat komt er hier nog wel eens wat minder fris uit, waarbij je de vieze geur ook pas ruikt bij gebruik.
Ook sommige spijkerbroeken kunnen iets afgeven wat kan zorgen voor stinkend wasgoed.

Zo maar wat ideeën hoor... Hopelijk kun je het oplossen.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:54

Heb je al eens geprobeerd om een schep Vanish Hygiëne bij iedere was te gooien? Ik was meerdere keren per week sportkleding, natte hondenhanddoeken en af en toe smerige zadeldekjes. Gooi bij iedere was een schep van die Vanish en heb nooit last van geurtjes.

Mjoor

Berichten: 1024
Geregistreerd: 08-05-06

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 17:59

Is het toevallig een Z. anussi wasmachine? Ik heb hetzelfde probleem gehad met onze wasmachine (en mijn schoonzusje ook) heb het probleem nooit echt kunnen verhelpen. Toen de machine stuk ging hebben we een andere machine gekocht en ik geen last meer van stinkende was (ook niet als het perongelijk een halve dag in de machine blijft zitten)

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:02

Ik had hetzelfde probleem en niets hielp. Van alles gelezen over wasluis, soda, azijn, reiniger, kookwas, poeder ipv vloeibaar enz. Inderdaad steeds andere wasverzachter.

Mijn machine ging vorige maand stuk en ik heb nu een andere en nergens last van. Ik heb nu wel sinds de nieuwe machine ineens een aparte wasmand voor sokken, want had toen wel het idee dat sokken het erger maakten.

Deoro

Berichten: 399
Geregistreerd: 14-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:03

MerelV schreef:
Ik heb hetzelfde probleem. Machine inmiddels al gereinigd met soda, vaatwastabletten, speciaal reinigingsmiddel. Machine al helemaal gepoetst. Azijn bij de was, kleding in de azijn, niks helpt! Ik maakt trouwens gewoon gebruik van leidingwater, dus dat kan het niet zijn. Waspoeder geprobeerd, vloeibaar, pods, maakt allemaal niks uit.

Ik heb nog niets gevonden dat werkt. Als de was droog is gaat het wel, maar zodra je gaat zweten in kleding of handdoeken opnieuw nat worden ruik je de muffe geur meteen weer. Ik lees dus even mee voor de gouden tip.

Mijn wasmachine is nog geen 2 jaar oud, dus dat kan het ook niet zijn lijkt me.


Precies dat. Droog gaat het nog, ruikt niet lekker, maar stinkt ook niet echt, maar zodra je zweet of knoeit tijdens het afwassen...

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23443
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:27

Ook de rubbers los gehad en daaronder schoongemaakt?
Wasverzachter gebruik ik zelf niet, daarvan kunnen ook resten achter blijven

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:27

Wasparfum(.nl)! *\o/*

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:29

Ballard_L schreef:
We gebruiken leidingwater. De wasmachine is ontkalkt en volledig schoon en het is ook bij alle was. Of ik nu beddengoed was op 60 graden of normale kleding op 40 graden. De wasmachine zelf stinkt ook niet, alleen de was, heel apart. Misschien moet ik waspoeder gebruiken ipv wasmiddel?

Dat heet het vetmonster. Je moet het lange programma gebruiken op 90 graden om het eruit te krijgen. Met vaatwasblokje(s).

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:30

Probeer eens gewoon waspoeder en is het niet toevallig een Eco bubble machine.
Want dan heb je wel een ingrediënt voor een stinkende was.

JudithO

Berichten: 7057
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:40

Hier helpt extra spoelen heel goed. Die van ons is eigenlijk te zuinig met water waardoor hij de was niet goed uitspoelt. Dat is wel iets waar veel moderne machines last van hebben.

chanicha

Berichten: 12154
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 18:59

Het schijnt dat azijn ipv wasverzachter ook goed werkt en regelmatig een was of trommel op 90 graden draaien.
Ik heb het ooit gehad van een wasmiddel waar wasverzachter inzat en mijn zusje had het ook gelukkig :P
Ander wasmiddel en geen last meer.

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:03

Ballard_L schreef:
Anna79 schreef:
Vaatwasblokje erin en zonder was op 90 graden laten draaien!

En, welkom thuis Lydia, kun je je draai al wat vinden?


Dat heb ik dus al twee keer gedaan (met speciaal spul voor wasmachines), maar helaas helpt dat niet. De wasmachine is echt brandschoon, dus daar kan het niet aan liggen.

En ja, we zijn weer thuis! Mijn draai vinden in het ritme lukt wel, maar ik vind het wel lastig hoe ik alles een plekje moet gaan geven. De reis voelt als een droom


Dat kan ik me goed voorstellen, heeft tijd nodig denk ik. Mooie herinneringen gemaakt in elk geval denk ik!

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:15

Filter al schoon grmaakt?

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:21

Poeder ipv vloeibaar, ook beter voor je machine. Niet de aanbevolen hoeveelheid gebruiken maar maar de helft, aanbevolen hoeveelheid is echt veels te veel. Deurtje altijd open laten staan na gebruik, ook het wasmiddelbakje. Regelmatig hoge temperatuur gebruiken, geen wasverzachter gebruiken. Daarmee voorkom je deze geurtjes. Helaas is het zo dat als je ze eenmaal hebt het moeilijk is om het er weer uit te krijgen.