Help, mijn was stinkt!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 19:45

Schoner dan dit kan hij niet worden denk ik. We hebben echt alles wat kon eruit gehaald en schoon geschrobt.

Wij zijn het afgelopen jaar op reis geweest, maar de wasmachine heeft wel gewoon gedraaid (er zat iemand in ons huis)

Poeder ga ik inderdaad morgen halen! Ik was met wasverzachter begonnen destijds, omdat de was zo stonk, maar dat werkt dus niet heel lang.

Het liefst ga ik nog niet over op wasparfum, want ik ben van mening dat de was ook schoon moet ruiken met wasmiddel. (Al lijkt het me wel heerlijk!)

Apart dat ik niet de enige ben! Ik hoop dat één van jullie tips dé tip gaat zijn, want ik vind fris ruikende was zo fijn <3

Hoe de wasmachine uit elkaar is gehaald:
Afbeelding

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:48

Hier hielp het om ontstopper in de afvoer te doen

Suzanne F.

Berichten: 49215
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 19:53

Kookwas draaien met chloor als niks meer helpt.
Als je alles schoon hebt gemaakt is dat het laatste wat je kan proberen. Programma op 90 graden en chloor erin. Kijk wel uit want chloor schuimt erg en het kan zijn dat het er aan de onderkant uitkomt als de druk te hoog wordt. Dus eventueel handdoeken onder je wasmachine leggen of niet teveel chloor.

En inderdaad: Wasparfum bij je was doen, paar druppeltjes. Geen wasverzachter meer, dat maakt je was vettig. Wasparfum niet, dat is heel sterk en heel zuinig. Echt een aanrader.

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:18

Marie111 schreef:
Hier hielp het om ontstopper in de afvoer te doen

Das idd ook een goeie, als de afvoer niet goed werkt is dat ook een probleem

floorsil

Berichten: 2642
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 20:57

Ballard_L schreef:
Schoner dan dit kan hij niet worden denk ik.

Hoe de wasmachine uit elkaar is gehaald:
[ [url=m/Ejkmtp.jpg]Afbeelding[/url] ]



Wow :wow: _O-

Ik heb geen tips voor je maar wel respect hoe ver je die hebt open gemaakt.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:09

Bij ons stonk de was ook, dat bleek aan de filter en aan de pomp te liggen. Misschien je waterreservoir legen nog?
Tevens helpt het ook om de machine leeg te laten draaien met azijn erin

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:29

Stinkt de was al gelijk als hij uit de machine komt of pas als je het binnen droogt? Bij ons gaat de was stinken als het te langzaam droogt (deze tijd van het jaar op een koele kamer bijvoorbeeld) als ik de verwarming aan zet en de was snel droogt dan stinkt het niet.

_Denise_

Berichten: 5610
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 22:57

Ik heb een stokoude Miele die ik vrijwel nooit schoon maak. Alle donkere was draai ik met ‘extra water’. Verder gebruik ik poeder wasmiddel en geen wasverzachter. Eens in de zoveel tijd een kookwas. Was ruikt altijd fris.

Mijn vorige machine was een nieuw model, ander merk, en hier stonk met name de donkere was nog wel eens. Soms wilde een vaatwastablet helpen, maar het beste was de niet fris ruikende was eerst in te smeren met ossengalzeep voordat ze de machine in gingen.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:00

Polly schreef:
Ook de rubbers los gehad en daaronder schoongemaakt?
Wasverzachter gebruik ik zelf niet, daarvan kunnen ook resten achter blijven


Dit dacht ik ook meteen. Vetluis in je rubbers!

Wat ook wil helpen, is een fles schoonmaak azijn erin en draaien op 90 graden.

En alle bakjes goed schoonmaken. Kunnen eventueel in je vaatwasser.

Overigens, mijn gekleurde en witte was komt heerlijk geurend uit de machine, zwarte was niet altijd. Lijkt ook aan de stof te liggen.

san4nie
Berichten: 3565
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:12

Hier ook wel eens een stinkende was. Vooral door die vieze zwarte mannen stinkshirts. Niet teveel was erin helpt. Gebruik nu meestal van die pods.

En dacht eerder dat het ding ook helemaal schoon was. Totdat ik er achter kwam dat het waspoeder bakje er helemaal uit kon. En die was heel smerig. Ondanks ook azijn, kookwas, etc. Dus weet niet of je die ook al schoon gemaakt hebt.

Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 23:33

Stinkt alle was? Is het het proberen waard om een wasje eens in een andere wasmachine te draaien? Van de buren misschien, of familie. Dan weet je in ieder geval of het aan je wasmachine ligt... Mijn was ruikt minder fris als ik het te lang in de machine laat liggen en/of het inderdaad te lang doet over het drogen aan de lucht. Dan verweert het en ruikt het muf. Ben benieuwd!

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 09:00

Tallie1979 schreef:
Polly schreef:
Ook de rubbers los gehad en daaronder schoongemaakt?
Wasverzachter gebruik ik zelf niet, daarvan kunnen ook resten achter blijven


Dit dacht ik ook meteen. Vetluis in je rubbers!

Wat ook wil helpen, is een fles schoonmaak azijn erin en draaien op 90 graden.

En alle bakjes goed schoonmaken. Kunnen eventueel in je vaatwasser.

Overigens, mijn gekleurde en witte was komt heerlijk geurend uit de machine, zwarte was niet altijd. Lijkt ook aan de stof te liggen.


Heb je de foto gezien van de uit elkaar gehaalde wasmachine? Hij is echt helemaal schoon :)

Ik haal de was er altijd gelijk uit en ruik er gelijk aan. Het komt echt muf ruikend uit de wasmachine. Soms als het droog is, ruikt het al iets beter, maar nog niet super.

Ik heb gisteren waspoeder gekocht en een was gedraaid. Het rook minder muf dan met vloeibaar wasmiddel, maar het rook ook nog niet heel lekker, meer neutraal. Ik doe er zo weer een was in (ik was nu gewoon alles wat ik kan vinden om het uit te proberen :p ) en dan doe ik er iets meer poeder bij. Ik had namelijk minder erin gedaan, omdat iemand dat hier had geadviseerd ;)

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-20 09:04

Sjira schreef:
Stinkt alle was? Is het het proberen waard om een wasje eens in een andere wasmachine te draaien? Van de buren misschien, of familie. Dan weet je in ieder geval of het aan je wasmachine ligt... Mijn was ruikt minder fris als ik het te lang in de machine laat liggen en/of het inderdaad te lang doet over het drogen aan de lucht. Dan verweert het en ruikt het muf. Ben benieuwd!


Alle was stinkt inderdaad. Vorig jaar hebben we toen we op reis waren alleen maar gewassen bij wasserettes. Ook bij mijn ouders en schoonouders heb ik eens gewassen en daar komt het allemaal heerlijk ruikend uit de machine. Daarom vind ik het ook zo apart, want de machine is echt schoon, maar toch ruikt het anders dan als ik het bij een wasserette was.

Het is overigens een Miele, geen ecobubble, maar een normaal degelijk ding. We hebben hem (5 jaar geleden) overgenomen van iemand die zei dat hij stuk was. Er bleek een sok in de afvoer te zitten (?!), die hebben we eruit gehaald en toen deed hij het weer prima. Het is wel een wasmachine en droger in één. Geen idee of dat wat uitmaakt? We gebruiken de droogfunctie nooit

kiki1976

Berichten: 16856
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:38

Alle rubbers en andere dingen heb je nu goed schoon gemaakt dat is top.
Draai een programma met schoonmaakazijn op 90 graden.

Nadeel van vloeibaar wasmiddel is dat het een laagje achter laat in de machine. Gebruik daarom ook altijd een wasbol ipv het bakje in de lade. Het water (ook met spoelen) gaat door de lade, waardoor er na het spoelen evengoed zeepresten mee komen.

Tallie1979
Berichten: 22751
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 09:50

Het enige wat ik nog zou kunnen bedenken is inderdaad dat het aan de stof/verf ligt.

Al mijn zwart gekleurde was komt muf ruikend de wasmachine uit. Terwijl ik dat met wit en gekleurd niet heb. Alsof de kledingverf meurt ofzo. Echter, als ik het ophangt, gaat die rare lucht er bijna helemaal uit.

Tin
Berichten: 3715
Geregistreerd: 29-04-02

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 17:51

Hetzelfde probleem jaren gehad. Ook met een nieuwe wasmachine. De oplossing... Minder wasmiddel gebruiken..... En geen nepwasmiddel van bijv goedkope drogisterijen kopen. Maar echt merk. Geen pods of vloeibaar maar poeder gebruiken.

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78511
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 19:34

Ik heb dat mindere gebruik van wasmiddel aangeraden. Ik heb zo'n klein koffieschepje voor poeder, en voor een volle machine (Heb een grote 8 kilo machine) gebruik ik maar een half schepje. Het ligt ook wel aan de hardheid van het water en hoe vies de was is, maar over het algemeen wordt er overdoseert qua wasmiddel.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-20 22:29

Zit het niet in de leiding waar de machine het water uit haalt? Al eens geprobeerd om m aan te sluiten op een andere kraan/ leiding?

2IJsjes
Berichten: 256
Geregistreerd: 31-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:57

Misschien blijft er wel veel water in de machine staan. Toen ik drie weken bij mijn dochter en schoonzoon in huis was, vond ik de was ook stinken. Ik heb de machine schoongemaakt, hierbij kwam veel water uit de machine. Dit heb ik nagevraagd, blijkt bij dit merk veel water in de machine te blijven. Dit gaat stinken, zeker wanneer je niet iedere dag wast. Qua dossering van wasmiddel en verzachter, begin met de dossering te halveren en ik zou de wasverzachter achterwege laten en een scheut azijn bij de was doen.

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 10:06

Ik gebruik nu dus waspoeder en geen wasverzachter, maar merk helaas geen verschil. Bij de leidingen en de afvoer kunnen we niet bij. Die zitten onder de vloer.

Ik denk dat ik als laatste optie nu wasparfum ga kopen. Het moet aan de wasmachine liggen, maar hij is echt helemaal schoon, dus meer kunnen we niet doen. Met wasparfum ruikt de was in ieder geval wel weer lekker

hagelslag
Berichten: 9028
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:13

Al een x gekeken hoe hij leegpompt?
Als de afvoer verstopt zit onder de grond dan blijft de machine met smerig water wassen

BigOne
Berichten: 38261
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 10:23

Wat je nog kunt doen is de afvoer spoelen met kokend water waar je soda in hebt gedaan, slang loskoppelen en hoog houden en er doorgieten met plantengieter .

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 11:06

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ballard_L

Berichten: 2494
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-20 13:50

Hij pompt wel helemaal leeg, daar heb ik al eens goed naar gekeken

Fleuribelle
Berichten: 774
Geregistreerd: 01-02-09

Re: Help, mijn was stinkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:57

Een scheut azijn bij de was doet vieze geuren verdwijnen.