Houthaard heeft te weinig trek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femkepullens
Berichten: 133
Geregistreerd: 13-05-04

Houthaard heeft te weinig trek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 21:02

Sinds een paar weken heeft onze houtgestookte Barbas kachel te weinig trek. De rook komt via de kleinste openingen de woning in.

Wat hebben we al gedaan?
Het rookkanaal is geveegd
Deur naar buiten opengezet
Met een aangestoken krant het rookkanaal verwarmd
Het hout op verschillende wijze gestapeld

Wie heeft er nog tips of kent een stookexpert die ons hiermee kan helpen?

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:06

De lucht toevoer onder het vuur verder open? Is het windstil? Want dan trekt het ook niet.

Edit: pijp is wel volledig recht omhoog?

Bruintje63
Berichten: 74
Geregistreerd: 25-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:10

Eventjes voor de zekerheid de basis:

- as lade leeg/schoon
- zuurstof schuifje al geprobeerd?
- hout met hars gestookt?

Bienotje

Berichten: 10866
Geregistreerd: 09-09-04

Re: Houthaard heeft te weinig trek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:16

Je doet hem niet toevallig aansteken als je aan het koken bent met de afzuigkap aan toevallig? O:)

femkepullens
Berichten: 133
Geregistreerd: 13-05-04

Re: Houthaard heeft te weinig trek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-20 21:26

Luchttoevoer staat op maximaal met het schuifje, en de aslade is schoongemaakt. Of er nooit hout met hars is gestookt durf ik niet te zeggen.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:27

Het meeste is al geschreven, maar de afdichtingskoorden moeten af en toe ook vervangen worden.
Wanneer is dat de laatste keer gebeurd?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Houthaard heeft te weinig trek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:31

Hoe begin je met stoken? Welk hout stook je, hoe maak je aan en kun je controleren of het klepje ook echt open gaat?

Soms wil het hier ook niet lekker. Begin is goed om daarna steeds moeizamer te gaan branden. Ik gooi er dan vaak extra aanmaak houtjes op en dan wil het wel weer.

Zaak is ook om er redelijk op tijd nieuw blok op te gooien en dat dat blok ook goed zuurstof kan aantrekken, als dat echt niet wil kun je ook de kachel zelf laten nakijken. Rook het huis in is niet gezond natuurlijk.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:32

Zit er een bocht in het buizensysteem naar de schoorsteen toe? Deze zat bij ons bijna dicht na verschillende keren schoorsteen vegen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Houthaard heeft te weinig trek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:33

Liever mischien geen hout stoken. Ik vind ik deze tijd het echt niet kunnen als je kijkt hoeveel vervuiling zo hout kachel geeft.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:37

Als je goed stookt, droog hout gebruikt en ook nog bv een kachel met filtersysteem (heb ik goedgekeurd door astma bond) is er niks mis mee.
Hier een nieuw aangelegd rookkanaal met bocht maar met vegen gaat de borstel echt tot beneden aan erdoor. :j

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:38

Ik moet mijn kachel echt 'voorverwarmen' anders staat het hele huis blauw.

Ik doe dus vaak eerst maar een klein beetje papier met aanmaakhoutjes erin wat snel brand zodat er weinig rook is maar de pijp snel warm word. Na 5 mintuutjes trekt hij wel gewoon goed.
Onze schoorsteen en alles is ook nagekeken, ligt bij ons dus blijkbaar echt aan het feit dat het 'koud' is, zeker als er bvb veel wind staat.
Het helpt idd soms om een deur of raam open te zetten in het begin, om meer trek te krijgen. Maar dat doe je dus al.

Het kan ook aan het soort afdekkapje of uitlaat liggen. Of dat je pijp bvb niet op de juiste hoogte staat. 1m hoger of lager kan bvb veel verschil maken. Is het een huis let schoorsteen, zit dit meestal wel goed.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Houthaard heeft te weinig trek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:41

Ik heb bruine blokjes van de welkoop, soort papierachtige persdingen. Branden snel geurloos en gaan ook gemakkelijk aan. Die gaan samen met een mix aanmaakhout (deel uit eigen tuin, deel essen dunne latjes). Daarop gaan twee kleinere normale blokken. Pas als dat goed brand gaat er blok voor blok op, steeds een slag groter. En na kwartier tot half uur fikt het dikste blok goed en warm.

Kobus17

Berichten: 1212
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Antarctica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:43

Heb je ook net onder het deurtje (rechts) de schuif open gedaan? (dat moet je met een haak open trekken) dan draait binnen in de kachel een rooster. Waar dan weer de as doorheen valt in de as la.

Wij steken die van ons aan met een aanmaakblokje van de BBQ en kleine houtjes en daarna pas de grotere blokken.

suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:47

Het beste is op te bouwen van groot naar klein, het omgekeerde stoken. Haardhout onderop, kleine houtjes bovenop en daar bovenop eventueel een aanmaakblokje.
Dit is de Zwitserse manier en wordt geadviseerd door de brandweer.

https://www.gelderlander.nl/video/kanal ... ode~p55449

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:50

Ik ga nu eens uit van een deugdelijk stookkanaal, met de juiste kap erop. Wij hebben bijv. de aspiromatic.
Dan neem ik aan dat je kachel in orde is (en het genoemde koord e.d. goed onderhouden is, de kachel niet door verkeerd stoken kapot gestookt is)

Dat de schouw minstens een keer per jaar geveegd is (en wellicht nagekeken dmv camera?).
En het allerbelangrijkste, dat je goed en vooral goed droog hout gebruikt.
Dat je niet stookt op een mistige dag.

Dan zou je dit soort problemen eigenlijk allemaal niet moeten hebben.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Houthaard heeft te weinig trek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-20 21:54

Heb je een klep in je schoorsteen, dus als de deur dicht is, de klep opengaat? En zo ja, werkt die wel goed?

Anoniem

Re: Houthaard heeft te weinig trek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:25

Is het hout droog genoeg?

pioade
Berichten: 167
Geregistreerd: 09-11-04
Woonplaats: Middelburg

Re: Houthaard heeft te weinig trek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:45

Wij hadden dit probleem ook. Nu maken we de haard aan volgens de ‘Zwitserse methode’ (Google!!) en gaat het altijd goed. Wel moeten we zorgen dat het ventilatiesysteem in huis en de afzuigkap uit of laag staan.

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Houthaard heeft te weinig trek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 22:55

Is je schoorsteen wel hoog genoeg?

corientjuhh

Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:27

Stook je je schoorsteen ook eerst goed op voor je echt dikke blokken er op gooit? Met kleine aanmaakhoutjes etc
Bij mijn ouders moet de pijp echt goed op temperatuur zijn voor er een lekkere trek in komt

femkepullens
Berichten: 133
Geregistreerd: 13-05-04

Re: Houthaard heeft te weinig trek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-20 07:38

De tips die gegeven zijn hebben we veelal geprobeerd. Het leek goed te gaan met de Zwitserse periode met veeel aanmaakhout, maar de dag erna was het weer niet goed. Nu gaan we eerst een camerainspectie van het rookkanaal laten doen.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:07

femkepullens schreef:
De tips die gegeven zijn hebben we veelal geprobeerd. Het leek goed te gaan met de Zwitserse periode met veeel aanmaakhout, maar de dag erna was het weer niet goed. Nu gaan we eerst een camerainspectie van het rookkanaal laten doen.


Heb je een vaste schoorsteen of een 'buis' buiten? En staat deze wel hoog genoeg? Is het den rijtjeshuis of is er recentelijk een huis naast gebouwd? Dit kan namelijk ook véél invloed hebben.

Brandweer doet gratis inspectie en weet hier ook veel van. Zeker over de bouw van de rookkanalen .

Tenminste, ik heb vroegah in NL ooit een inspectie gehad en toen zeiden ze gelijk dat mijn buis tenminste 1m hoger moest ivm mogelijke valwinden en dus terugslaan van rook/vuur.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Houthaard heeft te weinig trek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 19:19

Hier gaat het mis als de afzuigkap aanstaat.Even een raampje open en het gaat wel weer.
Weet je toevallig ook wat voor kap er op staat, dat kan ook nog verschil geven.