Hoeveel zouden jullie betalen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Hoeveel zouden jullie betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 16:56

Even een korte schets:

Wij zoeken iemand om tijdens vakantie’s en af en toe weekends de boel hier draaiende te houden. Takenpakket is:

Diverse soorten dieren eten + drinken
Bij lange (meer dan 5 dagen) afwezigheid ook eens mesten.
Moestuin (110 vierkante meter) bewateren.
Fruitbomen bij lange afwezigheid bewateren.

Elke dag ben je ongeveer anderhalf uur bezig in de zomer. In de winter moet de moestuin veel minder bewaterd worden tot niet. Fruitbomen ook niet en minder dieren dus dan ben je een 30/45 minuten bezig. Het zware werk blijft voor ons (onkruid wieden, paardenmest opruimen etc)

Wat je kunt oogsten (groenten en fruit) en kunt rapen aan eieren mag je mee nemen naar huis (+- 3 eieren per dag en 3/4 soorten groenten, 1/2 soorten fruit. Dit dagelijks, maar voornamelijk zomer.

Moesten jullie ons zijn, wat zouden jullie betalen? Zouden jullie rekening houden met de hoeveelheid groenten en fruit ze kunnen oogsten? Of zou je dat puur als extra zien? Zou het verschil maken indien ze in de periode dat wij weg zijn ze kunnen inwonen? Houden jullie rekening met kilometervergoeding? Speelt leeftijd een rol? Wij zijn specifiek op zoek wat jullie zouden betalen hiervoor per uur.

Lukasje
Berichten: 11221
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:05

Vind ik altijd moeilijk .... Maar, dat bewateren, hoe gaat dat? Is dat arbeidsintensief in de zin van emmertjes water dragen, of is dat een kraantje open zetten van een bewaterings-/bevloeiingssysteem ?

Ik krijg ook soms hulp bij het uitmesten van de stallen (stropellets) van een buurman en die krijgt 10€/h.

Tijdens onze vakanties kwam -tot ze zelf ging samen wonen- de dochter van een vriendin inwonen, samen met haar vriendje. Zij kregen daarvoor 25€/dag en een ruim gevulde koelkast waardoor ze eigenlijk niet naar de supermarkt hoefden tijdens hun verblijf.

Anoniem

Re: Hoeveel zouden jullie betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:11

Wij doen het met een gieter en grondwater dat wij oppompen, maar alles is ook makkelijk bereikbaar met een tuinslang. Wij snappen het uiteraard als dat de voorkeur krijgt :) Dus arbeidsintensief is het zeker niet :)

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:13

Ik heb geen benul wat je kunt vragen. Wel vind ik dat eieren/groente/fruit niet als loon bedoelt kunnen zijn.

Ze zullen maar net een pechweek hebben met de kippen in de rui en weinig oogst.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:14

Ik zou zeker niks rekenen voor de groente / fruit. Ik zou een marktconform (minimum) uurloon rekenen eigenlijk. Incl de reistijd en nog reiskosten erbij. Ik gok zo dat dit een prijzig grapje wordt eigenlijk!

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:16

10-20 euro per dag zou ik zeggen, beetje afhankelijk van hoe lang je er mee kwijt bent?
Ik betaalde vroeger een jongen om voor mijn paard te zorgen als ik weg was, die mestte de stal elke dag uit, zette hem binnen en gaf hem eten. Hij was daar gemiddeld 20-30min mee bezig en ik betaalde hem 5 euro per dag.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70510
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:16

Ik verplaats dit topic naar huis, tuin en techniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:17

Het zou ook niet in ruil zijn voor oogst. Maar ik vraag mij af of je er rekening mee zou houden. Dus ik zeg nu maar wat: Ipv dat je €12.50 zou betalen per uur betaal je €10.00 per uur en mag de oogst mee naar huis. Wij zijn nooit langer dan 7 dagen weg dus dan zie je ook wel wat er bijna oogstklaar is :)

Caesar
Berichten: 9302
Geregistreerd: 20-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:18

Ik kreeg als student 10 euro per dag en 50 euro weekgeld voor boodschappen (moest ik wel de bonnetjes bewaren). Hiervoor woonde ik daar tijdelijk in huis voor de periode dat ze weg waren en verzorgde de 2 katten en de vijver. Hoefde verder de tuin niet te doen. Dit was van een weekend tot 4 weken vakantie. Voor mij ideaal. Kon daar lekker rustig studeren, hoefde weinig te doen en verdiende toch leuk naast gewoon werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:18

troi schreef:
Ik zou zeker niks rekenen voor de groente / fruit. Ik zou een marktconform (minimum) uurloon rekenen eigenlijk. Incl de reistijd en nog reiskosten erbij. Ik gok zo dat dit een prijzig grapje wordt eigenlijk!


Ik ga er inderdaad niet vanuit dat dit voor €5 per dag gefikst is ;)

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:19

CalipsoLover schreef:
10-20 euro per dag zou ik zeggen, beetje afhankelijk van hoe lang je er mee kwijt bent?
Ik betaalde vroeger een jongen om voor mijn paard te zorgen als ik weg was, die mestte de stal elke dag uit, zette hem binnen en gaf hem eten. Hij was daar gemiddeld 20-30min mee bezig en ik betaalde hem 5 euro per dag.


Daar zou ik niet voor komen eerlijk gezegd. Diegene moet ook tijd vrij maken, ernaartoe reizen etc. En als iemand mijn dieren moet verzorgen vergt dat meer tijd dan dat ik dat zelf doe, puur en alleen omdat iemand 'vreemd' is.

Ik zou bijvoorbeeld ook de eieren en groente uit eigen tuin niet hoeven, dus die mag je denk ik niet als loon beschouwen.

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:23

KimD schreef:
CalipsoLover schreef:
10-20 euro per dag zou ik zeggen, beetje afhankelijk van hoe lang je er mee kwijt bent?
Ik betaalde vroeger een jongen om voor mijn paard te zorgen als ik weg was, die mestte de stal elke dag uit, zette hem binnen en gaf hem eten. Hij was daar gemiddeld 20-30min mee bezig en ik betaalde hem 5 euro per dag.


Daar zou ik niet voor komen eerlijk gezegd. Diegene moet ook tijd vrij maken, ernaartoe reizen etc. En als iemand mijn dieren moet verzorgen vergt dat meer tijd dan dat ik dat zelf doe, puur en alleen omdat iemand 'vreemd' is.

Ik zou bijvoorbeeld ook de eieren en groente uit eigen tuin niet hoeven, dus die mag je denk ik niet als loon beschouwen.

Zijn pony stond bij mij op stal, dus hij moest sowieso komen voor zijn eigen pony :+ Nu is dat ook de prijs die hij er voor vroeg, niet mijn eigen voorstel en hij was toen +/- 15 jaar.

Als je er een halve dag mee kwijt bent snap ik dat 20 euro niet genoeg is, maar als het 1 à 2 uur werk is vind ik 10-20 euro wel doenbaar. Dat is 10 euro per uur. Ik zou de groenten/eieren ook niet als loon rekenen.

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:25

Ik zou hier 25 euro per uur voor betalen, dus in jouw geval 's zomers 50 euro per dag. Zo iemand kan naar alle waarschijnlijkheid geen ander werk in de andere uren doen, dus die moet dan van 350 euro per week rondkomen (als je het zwart zou doen, en anders wordt het nog minder). En het is best verantwoordelijk werk. De opbrengst uit de moestuin is bonus. Die ben je tóch kwijt.
En reiskosten zou ik ook vergoeden, de gewone 20 ct/km.

Als je je dieren in pension moet doen ben je een veelvoud kwijt, dus ik zou dit een koopje vinden...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 15-01-20 17:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolene85

Berichten: 565
Geregistreerd: 09-06-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:26

Ik heb zoiets soortgelijks gedaan.
Tijdens hun vakantie in hun woning gewoond en gezorgd voor hun 2 honden, 1 kat, 2 ponys en elke dag de moestuin en bomenrij besproeien (sproeier elk kwartier verplaatsen).
Ik kreeg hiervoor 25,- p/d, en kocht zelf mn eten.
Mocht ook van hun groente en verse eitjes eten maar aangezien ik daar niet zo van hou dat eigenlijk niet gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:26

Vanwaar de aanname dat die persoon geen ander werk kan doen erbij?

Anoniem

Re: Hoeveel zouden jullie betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:28

Dat de opbrengst uit de moestuin toch kwijt is is ook een aanname. Wij hebben een hele goede koelkast waarin het zeker 6 dagen goed blijft tot thuiskomst :)

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:28

Met het verzorgen van de dieren is denk ik niet het probleem, het sjouwen met gieters wel...

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:28

Als je iemand speciaal naar jou toe moet laten komen lijkt me dat redelijk onmogelijk. Die haal je dan uit z'n gewone (werk)omgeving en routine. Nog afgezien van het feit dat ik denk dat iemand met een normale vaste baan dit soort klusjes niet gaat doen, dus je zit aan studenten of juist pensionado's vast.

Anoniem

Re: Hoeveel zouden jullie betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:30

Achterom: Er moet niet gesjouwd worden. Er is een tuinslag die alles vlot kan bereiken.

Ibbel: Onze ervaring is anders :)

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:36

Ik zou de oogst als extra voordeel zien, maar niet op een of andere manier verrekenen in het tarief. Ik denk dat het al lastig wat is om iemand te vinden die het werk wil uitvoeren en je moet al die dingen maar net lusten of nodig hebben.

Daarnaast, vergeet niet dat jij een bepaalde routine in de werkzaamheden hebt opgebouwd, een ander heeft dat niet en is daar dus (zeker in het begin) langer mee bezig. Ga dus niet te krap zitten in de tijd.
Ik zou een tarief per dag afspreken en dan niet voor het absolute minimum, maar dat indien het een dag tegenzit en wat langer duur ook nog leuk is voor diegene die het werk doet.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:40

Ik denk dat je met 25 euro per dag best netjes zit hoor :j zou ik het wel voor doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:47

Ok ik zal even neerzetten wat wij in gedachten hadden:

Uurloon: €10/uur. Uurloon start vanaf vertrek thuis to aankomst thuis. Dit wel binnen het redelijke. Als iemand een uur onderweg is om hier nog maar te geraken dan is het geen match.

Uren worden door de persoon zelf genoteerd. Hierdoor wordt ook het routine niet hebben en hierdoor langer bezig zijn gedekt. Buiten dat willen wij ook een kilometervergoeding geven van €0.15 / kilometer. Dus stel je woont 20 kilometer van ons en je bent een half uur onderweg en je werkt 2 uur krijg je €36 per keer.

Woon je in dan gaat het uurloon naar €8/uur maar wordt er wel €50 voedingsbudget klaar gelegd per 7 dagen (maar wij zijn nooit langer weg dan 7 dagen)

Wij vragen ons af of dit redelijk is. Wij hadden 2 mensen die hielpen maar door omstandigheden kunnen beiden niet meer. Zij zijn hier nooit voor vergoed geweest behalve in natura (etentje, vakantiebon etc) om de simpele reden dat zij nooit een envelop wouden aanvaarden. Ik verdien zelf geen €10 netto dus daarom lijkt mij dat wel netjes. Maar het kan dus zijn dat ik mis ben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-20 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoeveel zouden jullie betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 17:49

Ik vind het zeker netjes hoor!

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Hoeveel zouden jullie betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:52

Had naar aanleiding van je vorige topic je advertentie even opgezocht. Je vraagt naar mijn idee heel veel terwijl iemand er eigenlijk niets voor terug krijgt. Ja, je wil wel een vergoeding geven maar dat weegt niet op tegen de flexibiliteit die iemand moet hebben en de eisen die jullie stellen [alleen komen op de momenten dat jullie uitkomt].

Wellicht dat je iets structureels kan bieden. Dat elk weekend iemand een paar uurtjes komt helpen en ook tijd krijgt om lekker een band op te bouwen met de beestjes. Dan kun je voor die dag een kleine financiële vergoeding geven en eventueel wat extra's meegeven.

Wellicht kun je ook eens informeren bij een agrarische school of ze nog studenten hebben die het leuk vinden om een zakcentje op deze manier bij te verdienen. Dan denk ik aan een zakcentje tussen de 5 en 15 euro per dagdeel afhankelijk van de hoeveelheid werk. Is er een keer een grote schoonmaakdag dan kun je natuurlijk meer geven.

Anoniem

Re: Hoeveel zouden jullie betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 18:55

Nou je kunt mij nu misschien cru vinden maar ik ga niet iemand betalen om een band op te bouwen. Dat kan dan gerust in vrije tijd maar niet tegen vergoeding :) Elk weekend iemand enkele uren laten komen is voor ons financieel niet haalbaar.