Ratten in het kippenhok?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Isabel

Berichten: 2269
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:06

Marije_1997 schreef:
Isabel schreef:
Zwemmen misschien, maar voor zover ik weet hebben bruine ratten geen kieuwen?


Onder water doen ze het ook heel goed.

Dan mag jij mij eens gaan uitleggen hoe dat precies werkt dan :+

ZEJA

Berichten: 3105
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Ratten in het kippenhok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 23:11

Gewoon zorgen dat ze geen adem kunnen halen.
Dat overleven zelfs bruine ratten het niet.

Pandameisje

Berichten: 4022
Geregistreerd: 23-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:44

Wat soort gaas zit er in hok als je die vervangt voor steenmarter proof gaas dan komt er geen rat in. Heb dit ook voor mijn cavia's

_l_amanda_l_

Berichten: 6052
Geregistreerd: 31-01-08
Woonplaats: op de grens van Friesland en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:49

Wij hebben o.a. deze:
Afbeelding
https://www.allestegenongedierte.nl/voe ... nklem.html
Die is wel heel praktisch als je weet welk gat ze als ingang gebruiken, daar zet je hem dan strak op en dan lopen ze zo je klem in..
Ik zou er bij kippen voor de zekerheid wel iets overheen zetten (of aan de buitenkant van het hok zetten) want ondanks dat die box best groot is, kan een kip soms best lenig zijn en dat wil je in dit geval echt niet.. :=
Verder helpt het bij ons (wij hebben de kippen alleen s'middags in de tuin lopen i.v.m. veel buizerds) om na het op-stok-gaan de resten kippengraan weg te halen, minder te vreten = véél minder ratten!

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Ratten in het kippenhok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 00:52

Een bekend bestrijdings bedrijf gebruikt trouwens paprikachips als lokmiddel. Misschien hebben jullie er wat aan.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 01:31

Ratten komen af op voedsel, zorgt dat er niets te halen is en je hebt er al een stuk minder last van.

Voedsel zo aanbieden dat er niets gemorst kan worden, geen graan strooien of in elk geval zoveel als ze direct opnemen. Savonds het voer wegnemen.

Klemmen of vallen plaatsen om ze te vangen. Eventueel de holen onder water zetten met de tuinslang. Ratten durven best een kip te pakken dus bestrijden is het advies.

Pindakaas op de vallen werkt vaak het beste.

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Re: Ratten in het kippenhok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 01:47

Gaas aan de onderkant van het hok werkt niet. Had ik ook maar de ratten groeven gewoon een heel gat waardoor het voer alsnog in dat gat en dus door het gaas viel. Of vrij diep leggen. Dan zou het misschien wel kunnen werken.

vopo914

Berichten: 310
Geregistreerd: 31-07-14
Woonplaats: 't hoge noord'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 03:27

hier ook ratten bij de kippen gehad.
Die groeven ook gewoon een gat door het gaas
Ik heb zo,n zwarte bak met val in de ren geplaatst met gewoon kippenvoer als lokmiddel.
Ratten zijn argwanend dus geen ander voer gebruiken
De val plaatsen tegen de zijkanten/randen omdat ze slecht zien en steun hebben aan een rand
Ik heb 6 %) ratten gevangen op deze manier en ben er nu van af :j

Elise_0o

Berichten: 1335
Geregistreerd: 26-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 08:21

lizy29 schreef:
Levende rattenvallen neerzetten. Zodra je ze gevangen hebt kun je ze met val en al in een grote bak met water gooien en verdrinken. Wel zorgen dat je bak groot genoeg is zodat de hele val onder water is.


Wij hebben een buks gekocht hiervoor.
Loop door het gaas van de val heen steken, de ratten vallen de loop aan en als je dan schiet, dan zijn ze in een klap dood.

Sneller en vriendelijker dan water.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Ratten in het kippenhok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 09:44

Mijn vader schoot ze ook wel af en toe voor ons maar aangezien hun nesten hadden in de greppelkant waar onze kippenren boven lag was dat echt niet afdoende. Op onze nieuwe stek staat er overal gif aangezien dat de enige haalbare optie is.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ratten in het kippenhok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:03

Hier ook ratten gehad.
Dingen als haas en vallen enzo werkten hier voor geen meter. Ratten zijn echt slim, en als er 1 in een val zit, lopen er 10 ergens erlangs.

Hier uiteindelijk een soort vergif-gel blokjes gevonden( want alles wat graan-achting was wou ik niet, te veel dieren in de buurt die het ook konden opeten, want ratten nemen eten vaak mee, dus ook al leg je het waar niets anders eraan kan, toch kan het plots binnen bereik liggen).

Die gel eten kippen niet, dus dat gekocht.

Maar zolang er kippenvoer te eten was, bleven de blokjes liggen.
Dus de kippen anders gaan voeren.
Alle eten weg en 2/daags eten aanbieden tot alle kippen voldoende hadden, en dan alles weer weg stoppen.
Zo was ik zeker dat de ratten geen graan meer vonden.
Vanaf dan verdwenen de gelblokken en er blijven leggen tot ze bleven liggen. Daarna waren ook de ratten weg.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:06


Angs1989

Berichten: 495
Geregistreerd: 23-07-06

Re: Ratten in het kippenhok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:34

Die elektrische val was hier niet sterk genoeg. Gaf dan wel aan dat er wat inzat, maar val was leeg, waarschijnlijk alleen ergens een rat met een hersenschudding.

Heb de val van goodnature staan, hele goede recensies, maar hier wil het niet erg lukken. Het was hier op een gegeven moment zo erg dat ik ze inderdaad overdag gewoon tussen de kippen door zag lopen en dan een stuk of zes. Op het moment lijkt het 'gelukkig' wat rustiger.

MosselJarig
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ratten in het kippenhok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 21:30

Wij hebben afgesloten gif dozen staan, en zetten zo nu en dan een vangkooi op plekken waar ze actief zijn.. makreel er in hangen en je hebt ze zo gevangen. Daarna dood schieten met de luchtbuks

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Re: Ratten in het kippenhok?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-20 12:02

Voor nu hebben we die ultrasone lamp opgehangen, ik ben benieuwd of we ze daar mee kunnen verjagen

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 12:10

Hier is het al jaren een strijd....echt een goede fijnmazige val,een gifbak of (een fret maar dat gaat niet samen met de gifbak). Of een luchtbuks met Nacht kijker voor de jagers onder ons ( zag laatst op you tube een filmpje).
Hier zijn er a l36 gegaan en vanmorgen nog eentje!

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:11

kwita schreef:
Hier is het al jaren een strijd....echt een goede fijnmazige val,een gifbak of (een fret maar dat gaat niet samen met de gifbak). Of een luchtbuks met Nacht kijker voor de jagers onder ons ( zag laatst op you tube een filmpje).
Hier zijn er a l36 gegaan en vanmorgen nog eentje!

Luchtbuks is zonder jachtvergunning en ontheffing wegens niet meer werkend gif/vallen zeker illegaal in Nederland voor rattenbestrijding. Met jachtvergunning mogelijk wel toegestaan onder voorwaarden, maar dat zou je moeten uitzoeken.

In o.a. Engeland wordt dit inderdaad veel toegepast bij bv grote kippenboerderijen en de vuilstort. Daar gelden echter andere regels dan in Nederland, let dus op wat mag, waarom iets niet mag en hoe dat op te lossen.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Ratten in het kippenhok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 13:39

Qua bestrijding maakt het best verschil of het bruine of zwarte ratten zijn. Ik had in mijn caviavilla zwarte ratten. Die zijn heel lastig te bestrijden. Uiteindelijk hen ik de cavia's maar binnen gehaald.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:42

tamary schreef:
kwita schreef:
Hier is het al jaren een strijd....echt een goede fijnmazige val,een gifbak of (een fret maar dat gaat niet samen met de gifbak). Of een luchtbuks met Nacht kijker voor de jagers onder ons ( zag laatst op you tube een filmpje).
Hier zijn er a l36 gegaan en vanmorgen nog eentje!

Luchtbuks is zonder jachtvergunning en ontheffing wegens niet meer werkend gif/vallen zeker illegaal in Nederland voor rattenbestrijding. Met jachtvergunning mogelijk wel toegestaan onder voorwaarden, maar dat zou je moeten uitzoeken.

In o.a. Engeland wordt dit inderdaad veel toegepast bij bv grote kippenboerderijen en de vuilstort. Daar gelden echter andere regels dan in Nederland, let dus op wat mag, waarom iets niet mag en hoe dat op te lossen.


en jij denkt dat ze dat gaan controleren?
zo ja wij zijn gediplomeerd in ratten verdelgen ,vallen zijn bij bol.com te koop en die buks heb ik ook niet.En die fret is van de jager dus dat is allemaal gewoon legaal.....

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 15:47

kwita schreef:
en jij denkt dat ze dat gaan controleren?

Nee, maar als jij bewijs aanlevert op een presenteerblaadje kan je flink pech hebben. Mocht je dus op zulke oplossingen uitkomen is het heel verstandig om er niks van op internet te zetten en de dode ratten zelf op te ruimen.

Cherubijn
Berichten: 121
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Nh

Re: Ratten in het kippenhok?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-20 16:12

Dit jaar voor het eerst zo'n rattenplaag dat ik er verbaasd van ben en boos van word. overal zitten geen tunneltjes maar gewoon gaten, dat je er zelf doorheen zakt. Niks werkte heb er veel gevangen met een levende val en daarin verzopen, was niet eens lokaas nodig. Mijn kippenvoer zit in een trap bak waar ik de kruimels dagelijks onder weg haal. Strooi groente, fruit en meelwormen met mate zodat er niks blijft liggen. Uiteindelijk via via gif kunnen krijgen en nu zie ik geen beweging meer. Daarna nog paar gevangen met de levende val, maar geen tunnels/gaten meer.
Nu heb ik toen ik vergif neer ging zetten de kippen verplaatst (nu heb ik daar ook de ruimte voor). Voor dit voorjaar ga ik een hok (nachthok et stukje overdekte ren) bouwen naastgelegen op de open ren (zo'n 8 bij 5) die is verbonden met een tunnel die ik af kan sluiten. Met daarin beton als bodem, het gaas voor de wanden ga ik nog uitzoeken moet zo fijn mogelijk. hopelijk kan ik hierdoor ze in het najaar/winter redelijk weg houden. in de 'mooi' weer periode hebben we geen last van ratten zover ik weet, maar zodra het nat en drassig word is het mis. (Voorgaande 2 jaar wel een paar gevangen , zet standaard zo nu en dan de val een poosje neer met resultaat)

pillow
Berichten: 7799
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 00:05

tamary schreef:
kwita schreef:
Hier is het al jaren een strijd....echt een goede fijnmazige val,een gifbak of (een fret maar dat gaat niet samen met de gifbak). Of een luchtbuks met Nacht kijker voor de jagers onder ons ( zag laatst op you tube een filmpje).
Hier zijn er a l36 gegaan en vanmorgen nog eentje!

Luchtbuks is zonder jachtvergunning en ontheffing wegens niet meer werkend gif/vallen zeker illegaal in Nederland voor rattenbestrijding. Met jachtvergunning mogelijk wel toegestaan onder voorwaarden, maar dat zou je moeten uitzoeken.

In o.a. Engeland wordt dit inderdaad veel toegepast bij bv grote kippenboerderijen en de vuilstort. Daar gelden echter andere regels dan in Nederland, let dus op wat mag, waarom iets niet mag en hoe dat op te lossen.

Iedereen mag een luchtbuks hebben en een rat is geen beschermd dier. Dus waarom zou dat niet mogen volgens jou. Dat mag gewoon.

Dropneus95

Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 01:04

mysa schreef:
Vjestagirl schreef:
Je kunt ook de beestjes n gruwelijke dood besparen en onder je kippenhok gaas ingraven zodat ze er niet meer in kunnen komen...


Eens. Heb ik helaas niet maar hoop dat nog te realiseren. De ratten hebben nu nog vrij spel als de honden en kat niet in de buurt zijn. De kippen hebben er wel één vermoord.


Helaas werkt dit ook niet. Ze graven/knagen zich er gewoon doorheen :n
Ook wij hebben last van een mega ratten plaag dus ik lees even mee! We hebben idd een rattenval waar ze niet meer uit kunnen. Eigenaar van de paarden hangt hem dan ook in de sloot :o ik kan er slecht tegen, maar op dit moment enige manier om ze te "bestrijden".. hebben er al een stuk of 10 gevangen. Je merkt gelijk als ze kleintjes hebben, want we hebben al 3x gehad dat er 2 kleintjes tegelijk in de kooi zitten :+:

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 12:43

tamary schreef:
kwita schreef:
en jij denkt dat ze dat gaan controleren?

Nee, maar als jij bewijs aanlevert op een presenteerblaadje kan je flink pech hebben. Mocht je dus op zulke oplossingen uitkomen is het heel verstandig om er niks van op internet te zetten en de dode ratten zelf op te ruimen.


Nou tamary ik nodig ze uit come and find me alles volgens de regeltjes