Op zoek naar een auto..maar welke..?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:01

Onze 3008 met 160pk is echt geen brommobiel. Wat een onzin!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:05

_mexx_lady_ schreef:
En een fors Kuga/Econoost? Dat is een kleine suv, hoge instap? Die hebben naast de 1.0 ook wat andere versies met wat meer vermogen.
Durf dan niet Zo te zeggen of die 4 cilinders hebben.

Die ecoboost-motoren van ford zijn allemaal van die opgeblazen bromfietsmotoren.
Die 1.5 is dan welliswaar een 4-pitter, maar haalt z'n vermogen ook pas bij 6000 toeren!

Punt is met name dat die motoren dan "opeens" net zo hard zuipen als de dikke 5-pitter in mijn Volvo......

Romeo2007 schreef:
Onze 3008 met 160pk is echt geen brommobiel. Wat een onzin!

Ik vrees dat de oude V70 je er drie keer uit trekt.

Die 160pk zegt maar beperkt wat. Bij welk toerental is dat beschikbaar en vooral: wat is de motorkarakteristiek!

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:22

Romeo2007 schreef:
Onze 3008 met 160pk is echt geen brommobiel. Wat een onzin!


Het probleem is vooral dat er veel pk uit een klein motortje wordt geperst. Daardoor verlies je gewoon vermogen in bijvoorbeeld lage toeren. Mazda die heeft bijvoorbeeld nog gewoon 2 liter benzine motoren en die lopen in mijn ogen veel fijner dan de 1 liters met net zoveel pk.

En het brommobiel geluid :') ik kan er gewoon niet aan wennen..

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 12:42

Snorlex schreef:
Ik merk bij mijn 4 cilinder, 1.3 met 92pk dat op tijd terugschakelen in de berggebieden toch wel een must is. Als ik eenmaal vast zit achter een vrachtwagen mis ik echt vermogen om dan nog bergopwaarts in te halen. Stukje anticiperen en eerder terugschakelen is dan wel noodzakelijk.


Dit moet toch altijd? Deed ik met mijn 140pk wel, een versnelling terug op een steil stuk reed zoveel lekkerder.

Ik heb nu een aygo drie cilinder en de ardennen en zuid frankrijk gaan altijd prima, nooit problemen gehad.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: Op zoek naar een auto..maar welke..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:21

Misschien zijn mijn eisen wat lager, maar ik ondervind echt geen enkel probleem in de bergen met mijn Skoda Fabia 1.0 liter, drie cilinder motor met 96pk :o? . Sterker nog, de achterbak is deels uitgekozen op de mogelijkheid tot het vervoeren van touwen, rugzakken, ijsbijlen en andere aanverwante artikelen voor een bergsport weekje. Het is gewoon een kwestie van tijdig terugschakelen maar hij rijdt als een zonnetje.

Je moet kijken naar vermogen per gewicht.

Hiervoor reed ik in een Peugeot 107, zelfs die kwam omhoog met zijn 65pk (mini motor in een mini auto. Comfort 0 en geen gesprek meer mogelijk, maar omhoog ging het).

En natuurlijk is meer natuurlijk altijd handiger. De bmw van mijn vriend trekt omhoog zonder moeite, maar ik heb geen centjes voor een 160pk, 2 liter turbodiesel. Kortom, ga eens een proefrit rijden in Nederland en voel eerst eens hoe de auto aanvoelt. Dat is wat ik in ieder geval gedaan heb voor ik thuiskwam met de Skoda. Op papier gelijk aan de Peugeot 208, maar voor mijn rijstijl meer auto.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 13:28

Blue_Monday schreef:
Snorlex schreef:
Ik merk bij mijn 4 cilinder, 1.3 met 92pk dat op tijd terugschakelen in de berggebieden toch wel een must is. Als ik eenmaal vast zit achter een vrachtwagen mis ik echt vermogen om dan nog bergopwaarts in te halen. Stukje anticiperen en eerder terugschakelen is dan wel noodzakelijk.


Dit moet toch altijd? Deed ik met mijn 140pk wel, een versnelling terug op een steil stuk reed zoveel lekkerder.

Ik heb nu een aygo drie cilinder en de ardennen en zuid frankrijk gaan altijd prima, nooit problemen gehad.


Ja, dat klopt. Maar als ik zit te slapen en achter een vrachtwagen terecht kom waardoor mijn snelheid er uit gaat dan kan ik eigenlijk niets meer. Dan ben ik gewoon te laat.

Wanneer ik dan met de 190 pk van mijn ouders terugschakel voel ik direct (weer) het vermogen, ook al gaan we de berg op. Bij de 92 pk blijft het “stil”.

Ik kom de berg wel op :)) maar moet echt anders rijden in de 92 pk dan de 190 pk. En laten we wel wezen: de 190 pk rijdt in de bergen echt wat lekkerder.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:19

maaikemuis schreef:
Misschien zijn mijn eisen wat lager, maar ik ondervind echt geen enkel probleem in de bergen met mijn Skoda Fabia 1.0 liter, drie cilinder motor met 96pk :o? . Sterker nog, de achterbak is deels uitgekozen op de mogelijkheid tot het vervoeren van touwen, rugzakken, ijsbijlen en andere aanverwante artikelen voor een bergsport weekje. Het is gewoon een kwestie van tijdig terugschakelen maar hij rijdt als een zonnetje.

Je moet kijken naar vermogen per gewicht.

Hiervoor reed ik in een Peugeot 107, zelfs die kwam omhoog met zijn 65pk (mini motor in een mini auto. Comfort 0 en geen gesprek meer mogelijk, maar omhoog ging het).

En natuurlijk is meer natuurlijk altijd handiger. De bmw van mijn vriend trekt omhoog zonder moeite, maar ik heb geen centjes voor een 160pk, 2 liter turbodiesel. Kortom, ga eens een proefrit rijden in Nederland en voel eerst eens hoe de auto aanvoelt. Dat is wat ik in ieder geval gedaan heb voor ik thuiskwam met de Skoda. Op papier gelijk aan de Peugeot 208, maar voor mijn rijstijl meer auto.

Het gaat er niet zozeer om dat je boven komt; het gaat erom dat je dat op verschillende manieren kunt doen zonder in de problemen te komen. Dat je de keuze hebt welke versnelling, welk toerental en welke snelheid. Hoe kleiner die marges, hoe gevaarlijker je bezig bent.

Ik kreeg de oude T3 1600 Diesel ook elke berg wel op, maar de Range Rover doet het toch wel heel veel simpeler.

_mexx_lady_

Berichten: 8737
Geregistreerd: 10-12-07

Re: Op zoek naar een auto..maar welke..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:42

Ikke, daar ben ik het niet mee eens.
Ik rijd zelf een 1.5 benzine ST line, 150pk en die heeft 0.0 moeite om ergens mee weg te komen en zeker niet op 6000 toeren.
Kwestie van op tijd terug schakelen, gas aantikken en je bent zo weer weg. Geen 6000 toeren voor nodig, hooguit 3500, 4000 als ik een keer gek wil doen.
En qua verbruik valt het goed mee, ja hij schiet even de hoogte in, voor die 20 meter die ik nodig heb.

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 14:44

@ikke, maar dat is mijn punt. Ik (let wel, ik) heb geen hele zware auto nodig in de bergen. Ik ervaar mijn Fabia als een feestje, zeker wanneer je een beetje anticipeert. Voor mij is even terugschakelen en een wat hoger toerental rijden geen probleem en langzaam ben ik zeker niet (als in, ik hou mij keurig aan de snelheid maar heb wel gas op de lolly). Ik ervaar geen enkel probleem met deze auto.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Re: Op zoek naar een auto..maar welke..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 15:23

Dacht dat ik de enige was die mijn twijfels had bij 3 pitters (aka koffiemolens of brommobielmotortjes). 1 keer een c4 in Spanje gehuurd met zo'n pruttelpot in het vooronder. Elke berg of heuvel op een versnelling (of 2) terug want anders redde hij het niet. Ook ik kan niet wennen aan dat "ik wil wel maar kan niet" motorgeluid.

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:13

Snorlex schreef:
Blue_Monday schreef:

Dit moet toch altijd? Deed ik met mijn 140pk wel, een versnelling terug op een steil stuk reed zoveel lekkerder.

Ik heb nu een aygo drie cilinder en de ardennen en zuid frankrijk gaan altijd prima, nooit problemen gehad.


Ja, dat klopt. Maar als ik zit te slapen en achter een vrachtwagen terecht kom waardoor mijn snelheid er uit gaat dan kan ik eigenlijk niets meer. Dan ben ik gewoon te laat.

Wanneer ik dan met de 190 pk van mijn ouders terugschakel voel ik direct (weer) het vermogen, ook al gaan we de berg op. Bij de 92 pk blijft het “stil”.

Ik kom de berg wel op :)) maar moet echt anders rijden in de 92 pk dan de 190 pk. En laten we wel wezen: de 190 pk rijdt in de bergen echt wat lekkerder.


Ah op die fiets :D
Nog niet meegemaakt gelukkig, heb op dit moment ook maar 68pk dus dat komt misschien nog wel :')

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Op zoek naar een auto..maar welke..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 20:44

Een beetje power in je auto hebben is gewoon erg prettig en ik voel me daar zelf ook gewoon veiliger bij. Indien nodig kan ik ten minste nog iets. En dan heb ik zelf slechts een v70 d3 uit 2016. Maar als ik dan kijk naar de nieuwe hybride rav4 van mijn moeder. Daar word je gewoon simpel van. Is gewoon optrekken voor senioren.

Mijn grote liefde is nog steeds onze Pajero maar die gaan we dit jaar echt niet meer door de keuring heen krijgen vrees ik.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Op zoek naar een auto..maar welke..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 21:45

Nou, 160 pk gaat het zeker niet worden.. 120 maximaal vrees ik. Nu ook gereageerd op een 1,2 qashqai met 120 pk. Maar hangt er even vanaf wat men mij terug geeft voor mijn meriva.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Op zoek naar een auto..maar welke..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:03

Heb je al eens gekeken naar een Volkswagen T-roc? Weet niet wat je budget is, maar die redt bergen goed (mijn vriend heeft een automaat). Hogere auto en rijdt echt fijn!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:09

eponine schreef:
Nou, 160 pk gaat het zeker niet worden.. 120 maximaal vrees ik. Nu ook gereageerd op een 1,2 qashqai met 120 pk. Maar hangt er even vanaf wat men mij terug geeft voor mijn meriva.

Als je genoeg versnellingen hebt, heb je genoeg aan 140pk. De oude Disco had er ook niet meer maar die trok een helling van 50-60% probleemloos in 2-laag, in tegenstelling tot de (Nederlandse) 440 die voor me reed en stil was gevallen op het steilste stukje van de haarspeltbocht. Hij kon terug het dal in om een nieuwe aanloop te nemen; ik kon nog net een boerenerf op draaien en wachten tot ie weg was. Daarna trok de oude V8 de 2500kg Discovery probleemloos door de binnenbocht.

Maar niet iedereen heeft low-gear en 90Nm per wiel om ergens te komen.
Ondanks dat de V70 met 210pk, 320Nm en AWD bepaalt geen brommobiel is, merk ik toch dat ie in specifieke situaties niet haalt wat de Disco en de Range Rover kunnen ook al hadden beide niet meer power maar wel flink meer gewicht. Dat komt deels door de automaat (K=1,6) in de Range Rover maar ook door de overbrengingen in de bak. Feitelijk had je 8 a 9 versnellingen in de Disco (5-laag overlapt 1 hoog min of meer)

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Op zoek naar een auto..maar welke..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 22:40

T cross en aanverwanten zijn boven budget, dat ik op 16000 incl inruil houd. Leeftijd vanaf 2017, max30000 km erop. Dan blijft er niet veel over. Import ja, maar niet heel betrouwbaar en bijna onmogelijk als particulier.. dus toch maar terug naar de 3 cilinder met max 101 pk.. ik heb geen haast..

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:51

Ik had een Opel Astra uit 2016, 1.0 3 cilinder met 105pk. We zijn ermee naar Oostenrijk gereden. Kwamen echt prima de berg op, die auto had echt genoeg power voor een bergbeklimming.

Daarvoor had ik een alto die was ook 1.0 en 3 cilinders. Maar dat was echt een heeeeele andere motor dan in de Opel. De ene 3 cilinder is de andere niet.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 26-01-20 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Op zoek naar een auto..maar welke..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-20 22:52

Thanks! Dus er is nog hoop

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:54

Ja zou t zeker niet uitsluiten.
Ik vroeg t net nog even aan mijn man (en die is heel kritisch op auto’s).
Vraag: die Opel kwam toch prima de berg op
Antwoord: Ja, uitstekend

82pk is wel weinig voor een middensegmenten. Die van ons had 105 en dat was prima.

Dus ik zou gewoon eens gaan kijken. Bij een flinke bergbeklimming zul je toch moeten schakelen, maakt niet uit welke auto.
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 26-01-20 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:55

frankiej schreef:
Dacht dat ik de enige was die mijn twijfels had bij 3 pitters (aka koffiemolens of brommobielmotortjes). 1 keer een c4 in Spanje gehuurd met zo'n pruttelpot in het vooronder. Elke berg of heuvel op een versnelling (of 2) terug want anders redde hij het niet. Ook ik kan niet wennen aan dat "ik wil wel maar kan niet" motorgeluid.


Gelukkig is dat echt niet bij elke 3 cilinder zo. PK’s zeggen veeeeel meer!

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 22:57

eponine schreef:
T cross en aanverwanten zijn boven budget, dat ik op 16000 incl inruil houd. Leeftijd vanaf 2017, max30000 km erop. Dan blijft er niet veel over. Import ja, maar niet heel betrouwbaar en bijna onmogelijk als particulier.. dus toch maar terug naar de 3 cilinder met max 101 pk.. ik heb geen haast..

Import onmogelijk? Wat een flauwekul!
Je vraagt aan de RDW welke papieren erbij moeten zijn; zorgt dat je die erbij krijgt, maak een afspraak mert de RDW, keuren, BPM aftikken, kenteken laten maken en klaar ben je.

Maarre, als ik ingeef max 20.000 euro, vanaf 2017, max 40k op de teller en een 4-pitter, krijg ik 9.000 hits!!!
https://www.gaspedaal.nl/zoeken?bmin=20 ... 0&srt=df-a

Uk kan me niet voorstellen dat daar niks zinnigs tussen zit.....

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 08:35

ikke schreef:
eponine schreef:
T cross en aanverwanten zijn boven budget, dat ik op 16000 incl inruil houd. Leeftijd vanaf 2017, max30000 km erop. Dan blijft er niet veel over. Import ja, maar niet heel betrouwbaar en bijna onmogelijk als particulier.. dus toch maar terug naar de 3 cilinder met max 101 pk.. ik heb geen haast..

Import onmogelijk? Wat een flauwekul!
Je vraagt aan de RDW welke papieren erbij moeten zijn; zorgt dat je die erbij krijgt, maak een afspraak mert de RDW, keuren, BPM aftikken, kenteken laten maken en klaar ben je.

Maarre, als ik ingeef max 20.000 euro, vanaf 2017, max 40k op de teller en een 4-pitter, krijg ik 9.000 hits!!!
https://www.gaspedaal.nl/zoeken?bmin=20 ... 0&srt=df-a

Uk kan me niet voorstellen dat daar niks zinnigs tussen zit.....



Is dat dan een mpv/suv? Met max 30.000 km op de teller? Met min 101 pk? Geloof, me..ik check deze sites dagelijks. En zoals eveneens hierboven vermeld, is mijn budget niet 20.000 euro. En importeren...heb jij een auto ambulance? Zelf rijden mag niet? Ik heb zo’n ding niet hoor.. en dan moet je nog maar geloven dat het echt zo’n betrouwbare auto is als ze je doen geloven. Nee, als niet auto kenner/garage/monteur begin ik daar niet aan. Iets met garantie enzo

noviceh

Berichten: 4782
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Op zoek naar een auto..maar welke..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-20 10:05


eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Op zoek naar een auto..maar welke..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-20 10:40

Ja, voor zoiets wil ik gaan kijken, maar dan ietsje jonger. Mijn huidige auto is van 2015

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-20 21:07

MarjanB schreef:
Romeo2007 schreef:
Onze 3008 met 160pk is echt geen brommobiel. Wat een onzin!


Het probleem is vooral dat er veel pk uit een klein motortje wordt geperst. Daardoor verlies je gewoon vermogen in bijvoorbeeld lage toeren. Mazda die heeft bijvoorbeeld nog gewoon 2 liter benzine motoren en die lopen in mijn ogen veel fijner dan de 1 liters met net zoveel pk.

En het brommobiel geluid :') ik kan er gewoon niet aan wennen..


Dat dus! Ik heb in 2014 een nieuwe ford focus wagon gekocht. 1.0 ecoboost motor. Nooit meer!! Alleen maar ellende. Ik heb hem vorige week verkocht met een stukke koppakking en auto was gewoon op! Dat vind ik wel slecht voor een auto van 5.5 jaar oud en 160.000 km. Meerdere garages hebben ook aangegeven dat de focus een zware middenklasser is die veel te veel vermogen moet leveren over 3 cilinders en maar 100 pk. We hebben nu een auto met 150 pk en 4 cilinders, en geen ford meer. Naast dat hij rustiger rijdt, hoop ik hier meer plezier van te hebben.